Στις 18 Ιανουαρίου 2019 ώρα 20.00 στην γκαλερί iFocus (Ακαδημίας 17 και Ιπποκράτους 13, μέσα στη στοά της Όπερας) εγκαινιάζεται έκθεση με φωτογραφίες της Νανάς Καραμαγκιώλη. Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 5 Φεβρουαρίου.

Η έκθεση διοργανώνεται από τον Φωτογραφικό Κύκλο και τo διαδικτυακό περιοδικό iFocus σε επιμέλεια Πλάτωνα Ριβέλλη με τη χορηγική υποστήριξη της αντιπροσωπείας των φωτογραφικών μηχανών Olympus.

___________________________________________________________________________

 

Οι φωτογραφίες της Νανάς Καραμαγκιώλη και τα βοτσαλάκια του Κοντορεβυθούλη

 

Δεν είναι εύκολο να γράφω για τη δουλειά μιας φωτογράφου, η οποία εκτός από μαθήτρια μου (κυριολεκτικά και ιστορικά η πρώτη), εκτός από συνεταίρος και διευθύντρια του Φωτοχώρου, εκτός από ιδρυτικό μέλος και αντιπρόεδρος του Φωτογραφικού Κύκλου, είναι και σύζυγός μου. Η συσσώρευση των ανωτέρω ιδιοτήτων στο πρόσωπο της Νανάς Καραμαγκιώλη αποβαίνει σε βάρος της μαθητείας. Και είναι αλήθεια ότι η Νανά δέχτηκε τη μικρότερη καθοδήγηση από εμένα σε σχέση με όλους τους άλλους φωτογράφους-μαθητές μου, πράγμα που σημαίνει τη λιγότερη βοήθεια αλλά ταυτόχρονα και την περισσότερη ελευθερία. 

 

Προσπάθησα πάντοτε να βάζω σε παρένθεση την προσωπική μου γνωριμία ή συμπάθεια με τους φωτογράφους και να επικεντρώνομαι στο έργο τους και αυτό έκανα (και μάλιστα με ιδιαίτερη εμμονή) και στην περίπτωση της Νανάς. Με μεγάλη μου όμως έκπληξη διαπιστώνω δύο πράγματα που με χαροποιούν. Πρώτον, οι φωτογραφίες της Νανάς ανταποκρίνονται ακριβώς και πλήρως στη Νανά ως τον άνθρωπο που γνωρίζω και δεύτερον ότι οι φωτογραφίες της δεν έχουν καμία συγγένεια με τις δικές μου από την πλευρά της αντιμετώπισης του κόσμου και της χρήσης του φωτογραφικού μέσου. Και τούτο παρά το γεγονός ότι μοιραζόμαστε κοινές αντιλήψεις και αξίες. Ο λόγος της χαράς μου είναι επομένως εύλογος, δεδομένου ότι έτσι αποδεικνύεται αφενός η γνησιότητα έκφρασης της Νανάς και αφετέρου αποενοχοποιείται η διδασκαλία μου από την κατηγορία της «κομματικής γραμμής». 

 

Το φωτογραφικό έργο της Νανάς κατανέμεται σε δύο διακριτές περιόδους. Η πρώτη αντιστοιχεί στην αναλογική εποχή, στο ασπρόμαυρο τριανταπεντάρι φιλμ, στον τριανταπεντάρη φακό, αλλά και στη φωτογραφία προς τα «έξω». Είναι περισσότερο (σύμφωνα με τη γνωστή ορολογία) ένα «παράθυρο». Η δεύτερη αντιστοιχεί στην ψηφιακή εποχή στο έγχρωμο αποτέλεσμα, το τετράγωνο φορμά, στην ελευθερία χρήσης φακών, αλλά και στη φωτογραφία προς τα «έσω». Είναι περισσότερο ένας «καθρέφτης». Οι δύο αυτές περίοδοι αντιστοιχούν και σε διαφορετική οργάνωση της καθημερινότητάς της. Η πρώτη ήταν περίοδος ταξιδιών και εξωστρέφειας και η δεύτερη η περίοδος (που διαρκεί ακόμα) της επιλογής της Σύρου και του νέου μας σπιτιού ως μόνιμης κατοικίας, περίοδος δηλαδή μεγαλύτερης εσωστρέφειας.

 

Οι παραπάνω διαπιστώσεις, αν και προφανείς, δεν θα ενδιέφεραν τόσο αν δεν συνδέονταν εσωτερικά με ορισμένα χαρακτηριστικά που εκφράζουν το έργο της στο σύνολό του. Ο τρόπος με τον οποίο αποτύπωνε τα παιδιά στις εξωτικές και άγνωστες περιοχές, ουδόλως διαφέρει στην ουσία από αυτόν με τον οποίο αντιμετωπίζει τα οικεία αντικείμενα των εσωτερικών της χώρων. Με διακριτικότητα, τρυφερότητα και μια κάποια μελαγχολία. 

 

Ο προβληματισμός πάνω στη μορφή οδήγησε σε μερικές αλλαγές που ταίριαξαν με τη νέα θεματολογία και μέθοδο φωτογράφισης χωρίς να προδώσουν τη διαχρονική αντιμετώπιση. Η αυστηρή αλλά ποτέ υπερβολική φόρμα τής ασπρόμαυρης περιόδου, φόρμα που σε καμία στιγμή δεν υποβάθμισε την ουμανιστική της προσέγγιση, μεταμορφώθηκε σε μια πιο ελεύθερη αντιμετώπιση του κάδρου της και (πράγμα αξιοσημείωτο) σε μια εντελώς υποκειμενική χρήση του χρώματος η οποία κινείται στα όρια αληθοφάνειας και αλήθειας. Οι πολλές αλλά αυστηρά κατανεμημένες πληροφορίες της ασπρόμαυρης περιόδου αντικαταστάθηκαν από την τολμηρή ανάδειξη μιας λεπτομέρειας σε κυρίαρχο στόχο της φωτογραφίας ενώ όλα τα πέριξ αυτής μετατράπηκαν σε σκηνικό χώρο. 

 

Αυτές όμως οι δύο φωτογραφικές περίοδοι συνδέονται και με μια άλλη θεματολογία που τις διατρέχει, η οποία επίσης παρακολουθεί τις τεχνικές και φορμαλιστικές αλλαγές  που προαναφέρθηκαν. Πρόκειται για τη μεγάλη σειρά από πορτραίτα φίλων που εδώ και τριάντα χρόνια η Νανά συγκεντρώνει και που αποτέλεσαν το περιεχόμενο της έκθεσης της πριν ακριβώς από έναν χρόνο. Στην παρούσα έκθεση παραλείπονται αυτά τα πορτραίτα και η έμφαση δίνεται στις έγχρωμες τετράγωνες φωτογραφίες της  των τελευταίων δέκα (ψηφιακών) χρόνων, με την προσθήκη περιορισμένων δειγμάτων τής δουλειάς των πρότερων είκοσι (αναλογικών) χρόνων, για να υπαινιχθεί η συνέχεια και να υπογραμμιστούν οι αλλαγές.

 

Η Νανά έχει εντάξει μέσα στη ζωή της τη φωτογραφία και έτσι δεν την επιβαρύνει με μεγάλες απαιτήσεις και προσδοκίες που συχνά καταπνίγουν την ουσία της. Με τις φωτογραφίες της δεν επιχειρεί να κτίσει ένα έργο. Απλώς συνοδεύει τη ζωή της σημειώνοντας με φωτογραφικά βοτσαλάκια, σαν το παραμύθι του «Κοντορεβυθούλη», τη διαδρομή της μέσα σε αυτήν. Η αγάπη για τους φίλους της, η γνώση της για τα χρώματα, τα σπίτια που σχεδιάζει, που επιμελείται και φροντίζει, τα ταξίδια μας και οι εκδρομές μας, όλα αυτά συνιστούν τη μαγιά του φωτογραφικού της κόσμου. Επειδή κι εγώ είμαι ένα μέρος της μαγιάς της δυσκολεύομαι, είναι αλήθεια, να αντιμετωπίσω τη δουλειά της ως δάσκαλος και επιμελητής. Έγινα και ο ίδιος ένα βοτσαλάκι.

 

Πλάτων Ριβέλλης

 

Νανά Καραμαγκιώλη – Βιογραφικό σημείωμα

Η Νανά Καραμαγκιώλη γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1951. Σπούδασε Γραμματειακή Υποστήριξη Επιχειρήσεων (SecrétariatdeDirection) στη Γενεύη (1969). Εργάστηκε ως σχεδιάστρια πλεκτών ρούχων και ίδρυσε το κατάστημα Ragnoστην οδό Χάρητος (1978). Άρχισε να ασχολείται με τη φωτογραφία (1976). Παρακολούθησε μαθήματα φωτογραφίας (1981). Συνίδρυσε και διηύθυνε το κατάστημα φωτογραφικών ειδών Φωτοχώρος(1984). Συνίδρυσε το σωματείο ΦωτογραφικόςΚύκλος(1987). Εργάστηκε ως διακοσμήτρια χώρων. Εξέδωσε λευκώματα με φωτογραφίες της (Μικρή Σειρά και Νέα Μικρή Σειρά Φωτοχώρου) και συμμετέσχε σε όλες τις ομαδικές εκδόσεις του Φωτογραφικού Κύκλου. Εξέθεσε φωτογραφίες της σε ατομικές εκθέσεις στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη και συμμετέσχε σε όλες τις ομαδικές εκθέσεις του Φωτογραφικού Κύκλου.

Πρόσφατα Άρθρα

Εκθέσεις Φωτογραφίας (10 Μαρ 2025)

Η ΔΛ Gallery παρουσιάζει το Σάββατο 29 Μαρτίου 2025 την ατομική έκθεση φωτογραφίας του Δημήτρη Μυτά με τίτλο “ΕΛΕΦΑΝΤΑΣ”, σε επιμέλεια της Νίνας Κασσιανού. Το νέο φωτογραφικό έργο του καλλιτέχνη...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (10 Μαρ 2025)

Η Φωτογραφική Εταιρεία Μυτιλήνης (ΦΕΜ) με μεγάλη χαρά καλωσορίζει, τη φωτογράφο Αντιγόνη Κουράκου, στην πόλη της Μυτιλήνης, όπου θα εκθέσει τη πραγματικά εντυπωσιακή δουλειά της. Τα εγκαίνια της...

News (08 Μαρ 2025)

Η Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας (International Women’s Day) γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 8 Μαρτίου. Θεσπίστηκε για πρώτη φορά το 1977 με απόφαση της γενικής συνέλευσης του ΟΗΕ. Η Παγκόσμια Ημέρα...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (08 Μαρ 2025)

Oμαδική έκθεση φωτογραφίας με θέμα «A State of Mind» από τις 7 έως τις 10 Μαρτίου στη Βίλα Στέλλα (Γαλήνης και Σοφίας 5). Φέτος οι καλλιτέχνες παρουσιάζουν σύνολα φωτογραφιών που εκφράζουν τη...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (04 Μαρ 2025)

Ο άνθρωπος και όλες οι πτυχές αναπαράστασής του, σε κάθε πλαίσιο -οικογενειακό, κοινωνικό, επαγγελματικό, έμφυλο, μικροϊστορίας και μακροϊστορίας- μπαίνει στο… κάδρο στη νέα, φωτογραφική έκθεση με...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (04 Μαρ 2025)

Στο πλαίσιο του εορτασμού της Παγκόσμιας Ημέρας της Γυναίκας στις 8 Μαρτίου, το Photometria Photography Center εγκαινιάζει ομαδική έκθεση φωτογραφίας με τίτλο «Εκείνες: Οι γυναίκες της ελληνικής...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (24 Φεβ 2025)

Το iMEdD παρουσιάζει την έκθεση φωτογραφίας «Ένας σύντομος οδηγός για τη διερεύνηση εγκλημάτων πολέμου», σε επιμέλεια του βραβευμένου φωτορεπόρτερ και διευθυντή του Ιδρύματος VII, Ron Haviv και του...

Book Reviews (20 Φεβ 2025)

Το θρόισμα του κήπου (2017-2022) του Βασίλη Μαντά διερευνά την έννοια του κήπου στο πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης. Τα ευρήματά του ξεδιπλώνουν μια ευρεία ποικιλία εκδοχών που εκτείνονται...

Book Reviews (20 Φεβ 2025)

Μέσα από την εποπτεία της τηλεμετρικής μου μηχανής κι ελέγχοντας τη ριπή του κλείστρου, δένομαι όλο και περισσότερο με την ψυχή και την πολυπλοκότητα της πόλης. Συλλαμβάνω με τις εμμονές μου, το...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (11 Φεβ 2025)

Δεν θα τους γνωρίσουμε ποτέ. Συναντηθήκαμε μόνο για ένα κλάσμα του δευτερολέπτου. Μια σκηνή του δρόμου που η κανονικότητα ανατρέπεται μόνο για λίγο, πολύ λίγο. Μένει όμως παγωμένη μέσα στην κάμερα...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (31 Ιαν 2025)

Ο Εικαστικός Κύκλος ΔΛ σε συνεργασία με την ΔΛ Gallery παρουσιάζει την Παρασκευή 7 Φεβρουαρίου 2025 την ατομική έκθεση της Ρέας Παπαδοπούλου με τίτλο «Διαταραγμένα Εδάφη». «Αν βγάζετε...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (30 Ιαν 2025)

Η Γκαλερί Σύγχρονης Τέχνης Lumiere είναι στην ευχάριστη θέση να παρουσιάσει το φωτογραφικό έργο του Στέλιου Παφίτη AFIAP, ενός καταξιωμένου φωτογράφου με πάνω από 40 χρόνια εμπειρίας στον τομέα των...