Ο Κωνσταντίνος Μάνος, ο ένας εκ των δύο Ελλήνων φωτογράφων του πρακτορείου Magnum, μας παρουσιάζει την Ελληνική ομορφιά στο ασπρόμαυρο κάδρο του αλλά και την Αμερικάνικη, αντίθετα, με την έντονη έγχρωμη τονικότητα στο φιλμ του.
Η εκμάθηση κάποιον ’’κανόνων’’ και τεχνικών φυσικά είναι ένα πολύ ουσιαστικό κομμάτι για εμάς τους φωτογράφους. Αλλά δε παραμένει μία γυμνή γνώση. Στο βιβλίο του ο Austin Kleon ’’ Κλέψε σαν καλλιτέχνης’’ αναφέρει μέσα από τα λόγια του σεναριογράφου Ουίλσον Μίζνερ πως αν αντιγράφεις από ένα μόνο συγγραφέα είναι απάτη, αλλά αν αντιγράφεις από πολλούς είναι έρευνα! Και συνεχίζει με το σκιτσογράφο Γκάρι Πάντερ να λέει “Αν έχεις μία σημαντική επιρροή από έναν, όλοι θα λένε ότι είσαι ο επόμενος τάδε. Αν όμως κλέψεις από εκατό, όλοι θα λένε είσαι τόσο πρωτότυπος.
Μη κλέψεις απλώς το στυλ, κλέψε τη σκέψη πίσω από το στυλ. Έτσι πρέπει να καταλαβαίνεις από πού προέρχεται ο κάθε φωτογράφος και πως προέκυψε το αποτέλεσμα του!”
Μαζί θα ξεκινήσουμε με ένα απλό τρόπο να φωτίζουμε ένα άδειο δωμάτιο του μυαλού μας που θα το γεμίζουμε με τις βιογραφίες και έργα των φωτογράφων έτσι ώστε με το πέρας του χρόνου μελετώντας τους, να έχουμε αποκτήσει μία υπέροχη βιβλιοθήκη που θα αντιστοιχούμε, θα αναζητούμε αλλά και θα θυμόμαστε τις δικές μας φωτογραφικές στιγμές.
Ξεκινώντας αυτό το ταξίδι, ο Κωνσταντίνος Μάνος, ο ένας εκ των δύο Ελλήνων φωτογράφων του πρακτορείου Magnum, μας παρουσιάζει την Ελληνική ομορφιά στο ασπρόμαυρο κάδρο του αλλά και την Αμερικάνικη, αντίθετα, με την έντονη έγχρωμη τονικότητα στο φιλμ του.
"A Greek Portfolio"
Λίγα λόγια για τον Κωνσταντίνο Μάνο:
Γεννήθηκε το 1934 στην Κολούμπια, στη Νότια Καρολίνα των ΗΠΑ από Έλληνες μετανάστες, από το νησί Αφησιά του Μαρμαρά.
Η φωτογραφική του σταδιοδρομία ξεκίνησε από τη φωτογραφική λέσχη του σχολείου του σε ηλικία δεκατριών ετών.
Αποφοίτησε από το τμήμα αγγλική λογοτεχνίας του Πανεπιστημίου της Νότιας Καρολίνας.
Σε ηλικία δεκαεννέα ετών προσλήφθηκε ως επίσημος φωτογράφος της Συμφωνικής Ορχήστρας της Βοστώνης για το καλοκαιρινό της φεστιβάλ.
Μετά τη λήξη της στρατιωτικής του θητείας εγκαταστάθηκε στη Νέα Υόρκη, όπου άσκησε το φωτογραφικό επάγγελμα ως ελεύθερος επαγγελματίας.
Το βιβλίο του "Portrait of Symphony", με θέμα τη Συμφωνική Ορχήστρα της Βοστώνης, εκδόθηκε το 1961.
Στα τέλη του 1961 ταξίδεψε στην Ελλάδα, όπου αρχικά σχεδίαζε να περάσει ένα χρόνο φωτογραφίζοντας, με σκοπό να μαζέψει υλικό για την έκδοση βιβλίου. Τελικά, έμεινε τρία χρόνια, κρατώντας ένα μικρό διαμέρισμα στην Αθήνα και ταξιδεύοντας στην ύπαιθρο σε αναζήτηση φωτογραφιών.
Αποτέλεσμα αυτής της παραμονής ήταν το λεύκωμα "A Greek Portfolio", που δημοσιεύτηκε το 1972. Το βιβλίο βραβεύτηκε στην Αρλ και στο Φεστιβάλ Βιβλίου της Λειψίας.
Το 1963, ο Κωνσταντίνος Μάνος έγινε μέλος του πρακτορείου Μagnum Photos.
Ήταν ο βασικός φωτογράφος του βιβλίου τους για την Αθήνα. Το 1974 εργάστηκε ως κύριος φωτογράφος του "Where's Boston?", μιας παραγωγής πολυμέσων όπου καταγράφεται η ζωή της πόλης.
Με το πρόγραμμα αυτό συνδέεται και η έκδοση του βιβλίου του "Bostonians" (1975).
Ακολούθησαν οι εκδόσεις "Constantine Manos" (1986) και "American Color", με έγχρωμες φωτογραφίες (1995), και η επανέκδοση του "A Greek Portfolio" (1999) που συνοδεύτηκε από μεγάλη αναδρομική του έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη.
Φωτογραφίες του Κωνσταντίνου Μάνου περιλαμβάνονται στις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης, του Ινστιτούτου Τέχνης του Σικάγου, της Εθνικής Βιβλιοθήκης του Παρισιού και του Μουσείου Μπενάκη της Αθήνας.
Το 2003 τιμήθηκε με το Leica Medal of Excellence για το έργο των έγχρωμων φωτογραφιών του από την Αμερική, ένα "πρόγραμμα σε εξέλιξη".
Κείμενο: Γιώργος Μακρίδης
https://www.ifocus.gr/magazine/megaloi-fotografoi/658-ifocus-school-constantine-manos#sigProId215bca3312