Ο Γιώργος Μαντάς γεννήθηκε στην Αθήνα το 1984. Ζει και εργάζεται στη Θεσσαλονίκη. Ασχολείται με τη φωτογραφία από το 2014 και είναι μέλος της φωτογραφικής ομάδας Dépôt . Έχει συμμετάσχει σε εκθέσεις φωτογραφίας στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Η διάκρισή του στον πρόσφατο διαγωνισμό φωτογραφίας που διοργάνωσε το iFocus.gr σε συνεργασία με την Athens Voice στάθηκε μία καλή ευκαιρία για να τον γνωρίσουμε περισσότερο. Παρακάτω, η συνέντευξη που μας παραχώρησε.
Γυρνώντας πίσω στον χρόνο θα ήθελα να μας πεις για την πρώτη επαφή σου με την τέχνη της φωτογραφίας.
-H φωτογραφία μπήκε στη ζωή μου από πολύ μικρή ηλικία καθώς ο παππούς μου ήταν επαγγελματίας φωτογράφος από τη δεκαετία του '60. Πάντα θυμάμαι το εαυτό μου να φωτογραφίζει και τη τελευταία δεκαετία το κάνω πιο συστηματικά.
Από ποια δεξαμενή αντλείς έμπνευση;
-Λόγω τη επαφής μου από μικρή ηλικία, θα μπορούσα να πω ότι η φωτογραφία με διάλεξε παρά την επέλεξα. Πηγές έμπνευσης αποτελούν η μελέτη φωτογράφων από το διαδίκτυο, φωτογραφικά λευκώματα & εκθέσεις.
EUREKA
Η φωτογραφική ενότητα "Eureka" δημιουργήθηκε κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού του φωτογράφου στις Η.Π.Α. στα τέλη του 2017.Τοποθετείται γεωγραφικά μόνο στην περιοχή της Καλιφόρνια και τη Νεβάδα. Δεν αποτελεί κάποιου είδους οδοιπορικό της περιοχής.
Στόχος και σκοπός της φωτογράφησης ήταν η ρεαλιστική αποτύπωση της καθημερινότητας των προαστίων των πόλεων του Los Angeles, του Las Vegas, και λιγότερο της ευρύτερης περιοχής. Στις φωτογραφίες, δίνεται έμφαση στις εικόνες του αστικού και περιαστικού τοπίου με ιδιαίτερη αναφορά στους έντονους φωτισμούς και τη πληθώρα μηνυμάτων που συναντάει κανείς σε κάθε δρόμο και κάθε γειτονιά.
Φωτογραφία "έξω", όπου ο τόπος, το φως του και ο χώρος (με την ευρύτερη έννοια) έχουν, μέσω της αδιαμεσολάβητης διαύγειας, την κυρίαρχη θέση και σημασία στο έργο. Φωτογραφικά, έχουμε μία διαφορετική εκδοχή της έγχρωμης φωτογραφίας δρόμου. Το έργο με σταθερά μετωπικά κάδρα, όπου μπορούν να διαβαστούν επιγραμματικά όλες οι απαραίτητες πληροφορίες, "απ/εικονίζει" και ταυτόχρονα "ερμηνεύει" την Αμερικάνικη Δύση, (μέσω του Αμερικάνικου χώρου) και τον τρόπο ζωής που αυτή δευτερευόντως ορίζει (ή μήπως ορίζεται;).
Ο τίτλος, "Eureka" είναι το επίσημο motto της πολιτείας της Καλιφόρνια από το 1963. Προέκυψε λόγω των πολλών χρυσοθήρων που συνέρευσαν στη περιοχή μετά το δεύτερο μισό του19ου αιώνα, και γι αυτό βρίσκουμε πολλά χωριά, κοιλάδες και ευρύτερες περιοχές, ακόμη και σήμερα. Ήταν η εποχή που ανακαλύφθηκε ο χρυσός στην ευρύτερη περιοχή. Το "Eureka" είναι συνδεδεμένο με την κραυγή ανακάλυψης ψηγμάτων του πολύτιμου αυτού μετάλλου και τη μέθοδο διαχωρισμού αυτών (των ψηγμάτων) από τη λάσπη και άλλες φερτές ύλες.
Το "Eureka", φυσικά, προέρχεται από τη φράση του Έλληνα φημισμένου μαθηματικού Αρχιμήδη που φώναξε "Εύρηκα" όταν ανακάλυψε την "Αρχή περί της Ανώσεως" στη προσπάθεια του να βρει μια μέθοδο για το προσδιορισμό της καθαρότητας του χρυσού.
Η φωτογραφία σου έχει αναφορές στο έργο σπουδαίων φωτογράφων; Με ποιους θεωρείς ή επιδιώκεις να έχεις συγγενική σχέση;
-Καθώς αυτό που έλκει την σκέψη και την δημιουργικότητά μου είναι η σχέση του ανθρώπου με το τοπίο, στο έργο μου υπάρχουν αναφορές σε φωτογράφους όπως Stephen Shore, William Eggleston & Paul Graham.
Part of Suburbs project
Μια ενδιαφέρουσα φωτογραφία θα πρέπει να περιέχει ...
-Κάθε φωτογραφία έχει ένα κώδικα που μας κατευθύνει στον τρόπο ανάγνωσης και μόνο. Η αυτόνομη παρουσία μιας εικόνας είναι μια ξεπερασμένη κατάσταση. Στην εποχή μας το μήνυμα εκπέμπεται μέσα από μια σειρά εικόνων.
Ποια είναι τα επόμενα φωτογραφικά σου σχέδια;
-Αυτή τη περίοδο δουλεύω το project "Layover" όπου βρίσκομαι κοντά στην ολοκλήρωσή του. Τη συγκεκριμένη φωτογραφική σειρά τη ξεκίνησα πριν περίπου 5 χρόνια και περιέχει εικόνες από αεροδρόμια με κυρίαρχο στοιχείο το χρόνο & το χώρο του Layover.
Παρατηρώντας το φωτογραφικό υλικό σου και διαβάζοντας τις απόψεις σου, θεωρώ πως αν θέλαμε να εντάξουμε το έργο σου σε ένα καλλιτεχνικό κίνημα, αυτό θα ήταν το New Topographic. Συμφωνείς; Αν ναι, το μήνυμα που θες να επικοινωνήσεις με τους θεατές - αναγνώστες βρίσκει ανταπόκριση ή απευθύνεται μόνο σε μυημένους γνώστες της ιστορίας και της πορείας του φωτογραφικού μέσου;
-Οπωσδήποτε το κίνημα των New Topographic έχει σημαντική επιρροή στην φωτογραφική μoυ πορεία. Η σχέση του ανθρώπου με το τοπίο με απασχολεί φωτογραφικά και μέσα από το έργο μου απευθύνομαι σε όλους τους θεατές μου μπορούν να το ερμηνεύσουν.
Ζούμε την εποχή που οι εικόνες "ταξιδεύουν" με ιλιγγιώδη ταχύτητα μέσω του διαδικτύου και πιο συγκεκριμένα μέσω των social media, σ' αυτό το ράλι της αστραπιαίας και εύκολης αναγνώρισης ποια είναι η τοποθέτηση σου;
-Όπως προανέφερα το μήνυμα εκπέμπεται κυρίως μέσα από σειρές εικόνων. Τα νέα μέσα λόγω της ταχύτητας οδηγούν στην καθημερινή υπερκατανάλωση εικόνων. Είναι αυτό που ο Flusser στο "προς μία φιλοσοφία της φωτογραφίας" αναφέρει, ότι δηλαδή η τεχνική εικόνα δημιουργήθηκε ως χάρτης για την κατανόηση του κόσμου και κατέληξε ως οθόνη που αποκρύπτει την πραγματικότητα από τον άνθρωπο.