Μία από τις αγαπημένες μου φωτογραφίες της Georgia O'Keeffe δεν περιλαμβάνει το πρόσωπό της. Είναι ένα κοντινό πλάνο – από τον φωτογράφο John Loengard – της λευκής παλάμης της φημισμένης ζωγράφου με μακριά δάχτυλα που πάνω στηρίζεται μια λεία, στρογγυλή πέτρα.
Αλλά δεν είναι μια συνηθισμένη πέτρα.
Είναι μια πέτρα με ιστορία.
Η Georgia O'Keeffe ήταν παθιασμένη με τις πέτρες
Όπως οι περισσότεροι δημιουργικοί και με καλλιτεχνικές ανησυχίες άνθρωποι, η O'Keeffe ήταν τρελή για πέτρες. Τις αποκάλεσε «θησαυρούς» της.
Αλλά σε αντίθεση με τους περισσότερους, η O'Keeffe ήταν τόσο τρελή για τις πέτρες, ώστε θεώρησε απόλυτα λογικό και φυσιολογικό να κλέψει μια από το σπίτι ενός φίλου. (Και θα φτάσουμε σε αυτό σε λίγο)
Στην πραγματικότητα, οι πέτρες φάνταζαν τόσο μεγάλες στη ζωή της Georgia που θα ήταν δίκαιο να πούμε ότι πάνω από τα μισά από τα πολύτιμα υπάρχοντα της εκατομμυριούχου, και μινιμαλίστριας καλλιτέχνιδος, ήταν πέτρες.
Με ένα σωρό κόκαλα, κρανία, κοχύλια και μερικές φωλιές πουλιών ριγμένες στο όλο μείγμα.
Αλλά αυτή είναι η ιστορία της αγαπημένης πέτρας της Georgia, του ιερού της δισκοπότηρου.
Η αγαπημένη πέτρα της O'Keeffe ήταν στην πραγματικότητα ένας βράχος ποταμού που πιθανότατα γεννήθηκε στις όχθες του πανίσχυρου ποταμού Colorado.
Η πτώση στον ποταμό Colorado και η τριβή με το νερό για αιώνες πιθανότατα έδωσε στην αγαπημένη πέτρα της Georgia την απόλυτη απαλότητα.
Αλλά ας πάμε σε εκείνο το ποτάμι μαζί της τώρα.
Η ιστορία της O'Keeffe της κλέφτρας και της μαύρης πέτρας
Έτσι, στις αρχές της δεκαετίας του 1960, ο φίλος της Georgia, φωτογράφος άγριας φύσης Eliot Porter συνόδευε ομάδες φίλων του σε ταξίδια rafting ως οδηγός για να σκιτσάρουν ή να φωτογραφίσουν τη “ματωμένη” περιοχή Glen Canyon του ποταμού Colorado.
Σε ένα από αυτά τα ταξίδια το 1961, η λίστα των καλεσμένων περιελάμβανε την 74χρονη τότε Georgia και τον επί χρόνια φίλο της φωτογράφο Todd Webb.
Η Roxana Robinson λέει τι συμβαίνει στη συνέχεια στην πολύ καλά τεκμηριωμένη βιογραφία της ζωγράφου, “ Georgia O’Keeffe; A Life”:
“Στο ταξίδι στον ποταμό Colorado, η O'Keeffe μάζεψε τα αγαπημένα της πράγματα: κόκαλα και πέτρες.
Ένα βράδυ, καθ' οδόν προς τη φωτιά της κατασκήνωσης, ο Eliot Porter σήκωσε μια πέτρα από το έδαφος. Ήταν ένα κομμάτι από βράχο, λείο και επίπεδο, μαύρο και άψογο.
Η O’Keeffe του ζήτησε με θράσος να της τη δώσει, αλλά ο Porter, αν και δεν μάζευε πέτρες, αρνήθηκε.
Πίσω στο σπίτι, οι Porters σκάρωσαν ένα διαβολικό σχέδιο: κάλεσαν την O’Keeffe σε δείπνο και άφησαν το πολυπόθητο αντικείμενο στο τραπεζάκι του σαλονιού.
Όλη η οικογένεια προσποιήθηκε ότι δεν παρακολουθούσε καθώς η Georgia, όπως ήταν αναμενόμενο, το έβαζε στην τσέπη της.
«Το πήραμε πίσω αργότερα», είπε η Aline Porter, χαμογελώντας. Ήταν όλοι ευχαριστημένοι με την κίνηση της Georgia.
Στο τέλος, της την χάρισαν και αργότερα είπε στον φωτογράφο του Life John Loengard ότι ήταν η αγαπημένη της πέτρα.”.
Χρόνια αργότερα ο Porter θα έλεγε στον συγγραφέα Terry Tempest Williams ότι αυτός και η σύζυγός του είχαν καλέσει την O'Keeffe στο δείπνο της Ημέρας των Ευχαριστιών αφού επέστρεψαν από το ταξίδι. Η πέτρα βρισκόταν στο σαλόνι του και ενώ οι Porters ήταν στην κουζίνα και ετοίμαζαν το φαγητό, εξαφανίστηκε. Η O'Keeffe δεν είπε τίποτα. Ο Porter δεν είπε τίποτα. «Την επόμενη φορά που είδα τη μαύρη λεία πέτρα μου», είπε ο Porter στον Williams, «ήταν στην παλάμη του χεριού της O'Keeffe σε μια φωτογραφία στο περιοδικό LIFE που τραβήχτηκε από τον John Loengard».
Η ηθική διάσταση της φωτογραφίας αυτής
Χαμογέλασα όταν διάβασα για πρώτη φορά αυτή την ιστορία. Γιατί δεν την κρίνουμε επειδή έβαλε στην τσέπη την πέτρα;
Λοιπόν, προσωπικά δίνω στην O'Keeffe "απαλλαγή" εδώ για δύο λόγους.
Πρώτον, για μένα είναι πρότυπο γιατί δεν ντρεπόταν. Φαινόταν να έχει αντικαταστήσει τον χώρο που συνήθως καταλαμβάνει η ντροπή μέσα μας με το θάρρος/θράσος.
Επειδή όλες οι παράμετροι πρέπει να ληφθούν υπόψη, πιστεύω ότι οι καλλιτέχνες (ειδικά οι γυναίκες καλλιτέχνες) θα ωφεληθούν από το να νιώθουν λιγότερη ντροπή.
Πιστεύω επίσης ότι θα επωφεληθούμε αν γεμίσουμε τον κενό χώρο που αφήνει η ντροπή που διώξαμε, με θρασύδειλη τόλμη.
Το να βάλει στην τσέπη την πέτρα του Porter δεν ήταν ένα «περιστατικό» που η O'Keeffe ταλαιπωρήθηκε και αναζήτησε θεραπεία για αυτό (όπως θα έκαναν κάποιοι άλλοι). Δεν υπάρχει περίπτωση. Αντίθετα, η Georgia O'Keeffe καυχήθηκε για την ιστορία αυτής της πέτρας στον Loengard.
Το είπε περισσότερο ως μια ιστορία νίκης, όπως ένας πειρατής θα μπορούσε να πει σε άλλους πειρατές για την περιπέτεια που έζησε και στην οποία απέκτησε τον μεγαλύτερο θησαυρό της.
(Για να ακούσετε μια άλλη ιστορία ενός άλλου σπουδαίου καλλιτέχνη που έκλεψε ορισμένα πράγματα, διαβάστε τον Όρχαν Παμούκ του The Charmed Studio, βραβευμένο με Νόμπελ: Τζίνια, Τζούνος, Ανεπιθύμητα Καταστήματα και Τζίνιους.)
Ποιος είναι λοιπόν ο δεύτερος λόγος που τη συγχωρώ;
Ο δεύτερος λόγος που δικαιολογώ τη συμπεριφορά της O'Keeffe είναι ότι έχω μια θεωρία ότι η πέτρα "Eliot Porter" ταιριάζει απόλυτα με κάτι μέσα στη συνείδηση της O'Keeffe που αποκαλώ “μορφή ψυχής”. Και εξηγώ:
Νομίζω ότι σχεδόν κάθε καλλιτέχνης ( όπως και κάθε αρχιτέκτονας) έχει ένα ή περισσότερα σχήματα, δομές ή μοτίβα που τον τρελαίνουν – με την καλή έννοια.
Και έχουμε την προτίμηση για αυτά τα συγκεκριμένα σχήματα, δομές ή μοτίβα (ή όπως τα αποκαλώ, μορφές ψυχής) φαινομενικά από τη γέννησή μας.
Μία από τις μορφές ψυχής του O'Keeffe ήταν το οβάλ.
Τα ωοειδή σχήματα έκαναν τον δημιουργικό εγκέφαλό της να βουίζει και να τραγουδά από νωρίς στην καλλιτεχνική της καριέρα (και ίσως ακόμη και από την παιδική της ηλικία).
Για παράδειγμα, δείτε εδώ προσεκτικά το “Drawing No. 2. Special” της O'Keeffe που το δημιούργησε όταν ήταν μόλις 28 ετών.
Παρατηρείτε κάπου ένα λείο μαύρο οβάλ σχήμα που μοιάζει με βράχο;
Ναι, είναι το επίκεντρο.
Η Georgia O'Keeffe συνέχισε να ερευνά τα οβάλ ως καλλιτέχνιδα στα ενενήντα της μέσω των νεκρών ζωών της, των αφαιρέσεών της και των όψιμων γλυπτών από πηλό.
Επιμέλεια Κώστας Γιαβής
Πηγές:
https://thecharmedstudio.com/okeeffe-the-theifgeorgias-stolen-stone/
https://www.afterimagegallery.com/