Η φωτογραφία με το μικρό κοριτσάκι από τη Συρία που σηκώνει τα χέρια ψηλά και «παραδίνεται» μπροστά στον φωτογραφικό φακό επειδή νομίζει ότι είναι όπλο, έχει συγκλονίσει χιλιάδες χρήστες του διαδικτύου από την ημέρα που δημοσιεύτηκε.


Η φωτογραφία αναδημοσιεύτηκε στα social media χιλιάδες φορές με σχόλια όπως «πραγματικά μου έρχονται κλάματα», «τι κάνουμε στα παιδιά», «τραγικό. Αυτά τα παιδιά μαθαίνουν να παραδίνονται πριν καν μάθουν να μιλάνε» και πολλά άλλα. Όσοι το κοινοποίησαν, συγκινήθηκαν από τον φόβο στα μάτια του παιδιού, καθώς φαίνεται να κοιτάζει την κάννη ενός όπλου. Δεν ήταν όπλο, φυσικά, αλλά κάμερα, και η στιγμή απαθανατίστηκε για να τη δουν όλοι.

Την φωτογραφία ανέβασε στο twitter η φωτορεπόρτερ Nadia AbuShaban και έχει ξεπεράσει τα 21.000 retweets από τις 24 Μαρτίου 2015 που την ανέβασε.

Το βλέμμα της μικρής δεν μπορεί να αφήσει πολλούς ασυγκίνητους για τον τρόμο και την θλίψη που κρύβει. Το γεγονός ότι αρχικά δεν είχαν γίνει γνωστές οι λεπτομέρειες κάτω από τις οποίες τραβήχτηκε η φωτογραφία, πολλοί σκέφτηκαν ότι είναι ψεύτικη ή σκηνοθετημένη. Μακάρι να ήταν. Όμως δεν είναι.

Στην προσπάθεια ταυτοποίησης του παιδιού και του φωτογράφου, ένας χρήστης του Imgur –ενός ιστότοπου κοινής χρήσης εικόνων – εντόπισε τη φωτογραφία σε απόκομμα εφημερίδας,

βρήκε το δημοσίευμα σε τουρκική εφημερίδα, που επιβεβαίωνε ότι είναι αληθινή αλλά ότι πρόκειται για φωτογραφία που τραβήχτηκε του 2012, από τον Τούρκο φωτορεπόρτερ Osman Sağırlı και ότι το παιδάκι είναι αγοράκι και όχι κοριτσάκι. Κάτι που τελικά δεν ισχύει αλλά μικρή σημασία έχει το φύλο του παιδιού.

Το μυστήριο λύνει ο ίδιος ο φωτογράφος. Ο Sağırlı μίλησε στο BBC Trending. Το παιδί δεν είναι αγόρι αλλά κορίτσι, και είναι η Adi Hudea. Η φωτογραφία τραβήχτηκε στον προσφυγικό καταυλισμό Atmeh της Συρίας τον Δεκέμβριο του 2014.

Η μικρούλα πήγαινε στον καταυλισμό – στα σύνορα με την Τουρκία – μαζί με την μητέρα της και τα δύο αδέρφια της. Βρισκόταν σε απόσταση περίπου 150 χιλιόμετρα από το σπίτι της, στην Hama, από όπου και αναγκάστηκαν να φύγουν.

«Χρησιμοποιούσα τηλεφακό και νόμιζε ότι ήταν όπλο», λέει ο Sağırlı. «Κατάλαβα ότι ήταν τρομαγμένη όταν τράβηξα την φωτογραφία και την είδα γιατί δάγκωνε τα χείλια της και σήκωσε τα χέρια της. Συνήθως τα παιδιά τρέχουν μακριά, κρύβουν το πρόσωπό του ή χαμογελούν όταν βλέπουν κάμερα». Ο ίδιος λέει ότι βρίσκει τις φωτογραφίες των παιδιών στους καταυλισμούς ιδιαίτερα αποκαλυπτικές. «Στους καταυλισμούς βρίσκονται εκτοπισμένοι άνθρωποι. Είναι πιο λογικό να δούμε τι δεν έχουν υποστεί όχι από τους ενήλικες, αλλά από τα παιδιά. Τα παιδιά είναι αυτά που βγάζουν τα συναισθήματα με την αθωότητά τους».

Κατά τον εμφύλιο πόλεμο στη Συρία, που μαίνεται από το 2011, έχουν μέχρι στιγμής χαθεί πάνω από 500.000 ζωές, εκ των οποίων περίπου 28.000 παιδιά.

Εκατομμύρια άνθρωποι έχουν εγκαταλείψει τις εστίες τους, με πάνω από 12 εκατ. ανθρώπους – εκ των οποίων 5 εκατ. παιδιά – να περιμένουν ακόμη ανθρωπιστική βοήθεια.

Η φωτογραφία δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά στην εφημερίδα «Türkiye» τον Ιανουάριο του 2015, όπου ο Sağırlı εργάζεται για πάνω από 25 χρόνια, καλύπτοντας πολέμους και φυσικές καταστροφές εκτός της χώρας. Κοινοποιήθηκε ευρέως από τους τουρκόφωνους χρήστες των social media εκείνη την εποχή. Χρειάστηκαν όμως μερικοί μήνες μέχρι να γίνει viral στον αγγλόφωνο κόσμο, βρίσκοντας κοινό στη Δύση τον Μάρτιο του 2015.

Πηγές:

Πρόσφατα Άρθρα

Exodus (28 Ιουν 2022)

Στα πλαίσια της επετείου των 100 ετών από την Μικρασιατική Καταστροφή, το Μουσείο Μπουμπουλίνας παρουσιάζει έκθεση φωτογραφίας από το προσωπικό αρχείο των Νικολάου και Περικλή Μπούμπουλη, δισεγγόνων...

Exodus (27 Ιουν 2022)

Πόσο σημαντικός είναι ο καφές στη ζωή μας; Τι μνήμες και αρώματα αναδύονται από ένα μπρίκι; Πόση παράδοση κρύβεται μέσα σε ένα φλιτζάνι; Μόνο αν είσαι μερακλής μπορείς να ξέρεις τις σωστές...

News (24 Ιουν 2022)

Οι νικητές του διαγωνισμού Photometria Awards 2022 με τίτλο “Looking for the Light”, με κριτή τον γνωστό φωτογράφο του Magnum, Martin Parr, είναι γεγονός. Οι νικητές που κέρδισαν τα βραβεία που...

Exodus (22 Ιουν 2022)

Η έκθεση φωτογραφίας «Μαρτυρίες – Βλέμματα» 1971 – 2021: Γιατροί Χωρίς Σύνορα και Magnum Photos, 50 χρόνια στο πεδίο ταξιδεύει στην Καλαμάτα υπό την αιγίδα του Δήμου Καλαμάτας Η έκθεση...

Exodus (21 Ιουν 2022)

 «Για μένα, η ομορφιά βρίσκεται στο θάρρος να είσαι αυτός που είσαι». Γίνομαι. Ο Peter Lindbergh αποτίει φόρο τιμής στο επαναστατικό όραμα ενός από τους σημαντικότερους φωτογράφους της...

News (21 Ιουν 2022)

Το καλοκαίρι είναι η εποχή της κυανοτυπίας! Εποχή διακοπών αλλά και δημιουργικότητας. Ελατέ λοιπόν για ένα διαφορετικό «suntan» στην πόλη...  Η κυανοτυπία (cyanotype/blue...

Exodus (20 Ιουν 2022)

Η έκθεση Le Monde de Steve McCurry παρουσιάζει περισσότερες από 150 φωτογραφίες τυπωμένες σε μεγάλο μέγεθος για πρώτη φορά στο Παρίσι. Είναι η πιο ολοκληρωμένη αναδρομική αφιερωμένη στον Αμερικανό...

News (20 Ιουν 2022)

Με 24 συμμετέχοντες ανοίγει την 5η διοργάνωση ανοιχτής έκθεσης φωτογραφίας το φεστιβάλ Photosphere στην Πάτμο & Πάρο. Τα ονόματα ποου ανακοινώθηκαν είναι: Αθανάσιος Μπαξόπουλος / Athanasios...

Exodus (17 Ιουν 2022)

 Το έργο Επί νοός ειρήνη (“Wish peace in mind”) του Θοδωρή Νικολάου αποτελεί μια πολυπρισματική θέαση του κόσμου της ψυχικής υγείας. Μέσα από εννιά ενότητες - αναπαραστάσεις, μέρος των οποίων...

Exodus (16 Ιουν 2022)

Οι πολλές εκθέσεις φωτογραφίας, οι ταινίες μικρού μήκους και οι διαφορετικοί χώροι εκθέσεων χαρακτηρίζουν το πρόγραμμα του Photopolis Agrinio Photo Festival, το οποίο ανακοινώνει το πρόγραμμα των...

News (16 Ιουν 2022)

 Με επιτυχία ολοκληρώθηκε και ο φετινός διαγωνισμός του Photometria Awards με τίτλο “Looking for the Light”, με κριτή τον γνωστό φωτογράφο του Magnum, Martin Parr. Ο διαγωνισμός...

Exodus (15 Ιουν 2022)

"Στην αρχαία ιαπωνική φιλοσοφία wabi-sabi σημαίνει η ομορφιά της ατέλειας. Τα χαρακτηριστικά της αισθητικής και των αρχών της wabi-sabi περιλαμβάνουν την ασυμμετρία, την τραχύτητα,...