Η φωτογραφία με το μικρό κοριτσάκι από τη Συρία που σηκώνει τα χέρια ψηλά και «παραδίνεται» μπροστά στον φωτογραφικό φακό επειδή νομίζει ότι είναι όπλο, έχει συγκλονίσει χιλιάδες χρήστες του διαδικτύου από την ημέρα που δημοσιεύτηκε.


Η φωτογραφία αναδημοσιεύτηκε στα social media χιλιάδες φορές με σχόλια όπως «πραγματικά μου έρχονται κλάματα», «τι κάνουμε στα παιδιά», «τραγικό. Αυτά τα παιδιά μαθαίνουν να παραδίνονται πριν καν μάθουν να μιλάνε» και πολλά άλλα. Όσοι το κοινοποίησαν, συγκινήθηκαν από τον φόβο στα μάτια του παιδιού, καθώς φαίνεται να κοιτάζει την κάννη ενός όπλου. Δεν ήταν όπλο, φυσικά, αλλά κάμερα, και η στιγμή απαθανατίστηκε για να τη δουν όλοι.

Την φωτογραφία ανέβασε στο twitter η φωτορεπόρτερ Nadia AbuShaban και έχει ξεπεράσει τα 21.000 retweets από τις 24 Μαρτίου 2015 που την ανέβασε.

Το βλέμμα της μικρής δεν μπορεί να αφήσει πολλούς ασυγκίνητους για τον τρόμο και την θλίψη που κρύβει. Το γεγονός ότι αρχικά δεν είχαν γίνει γνωστές οι λεπτομέρειες κάτω από τις οποίες τραβήχτηκε η φωτογραφία, πολλοί σκέφτηκαν ότι είναι ψεύτικη ή σκηνοθετημένη. Μακάρι να ήταν. Όμως δεν είναι.

Στην προσπάθεια ταυτοποίησης του παιδιού και του φωτογράφου, ένας χρήστης του Imgur –ενός ιστότοπου κοινής χρήσης εικόνων – εντόπισε τη φωτογραφία σε απόκομμα εφημερίδας,

βρήκε το δημοσίευμα σε τουρκική εφημερίδα, που επιβεβαίωνε ότι είναι αληθινή αλλά ότι πρόκειται για φωτογραφία που τραβήχτηκε του 2012, από τον Τούρκο φωτορεπόρτερ Osman Sağırlı και ότι το παιδάκι είναι αγοράκι και όχι κοριτσάκι. Κάτι που τελικά δεν ισχύει αλλά μικρή σημασία έχει το φύλο του παιδιού.

Το μυστήριο λύνει ο ίδιος ο φωτογράφος. Ο Sağırlı μίλησε στο BBC Trending. Το παιδί δεν είναι αγόρι αλλά κορίτσι, και είναι η Adi Hudea. Η φωτογραφία τραβήχτηκε στον προσφυγικό καταυλισμό Atmeh της Συρίας τον Δεκέμβριο του 2014.

Η μικρούλα πήγαινε στον καταυλισμό – στα σύνορα με την Τουρκία – μαζί με την μητέρα της και τα δύο αδέρφια της. Βρισκόταν σε απόσταση περίπου 150 χιλιόμετρα από το σπίτι της, στην Hama, από όπου και αναγκάστηκαν να φύγουν.

«Χρησιμοποιούσα τηλεφακό και νόμιζε ότι ήταν όπλο», λέει ο Sağırlı. «Κατάλαβα ότι ήταν τρομαγμένη όταν τράβηξα την φωτογραφία και την είδα γιατί δάγκωνε τα χείλια της και σήκωσε τα χέρια της. Συνήθως τα παιδιά τρέχουν μακριά, κρύβουν το πρόσωπό του ή χαμογελούν όταν βλέπουν κάμερα». Ο ίδιος λέει ότι βρίσκει τις φωτογραφίες των παιδιών στους καταυλισμούς ιδιαίτερα αποκαλυπτικές. «Στους καταυλισμούς βρίσκονται εκτοπισμένοι άνθρωποι. Είναι πιο λογικό να δούμε τι δεν έχουν υποστεί όχι από τους ενήλικες, αλλά από τα παιδιά. Τα παιδιά είναι αυτά που βγάζουν τα συναισθήματα με την αθωότητά τους».

Κατά τον εμφύλιο πόλεμο στη Συρία, που μαίνεται από το 2011, έχουν μέχρι στιγμής χαθεί πάνω από 500.000 ζωές, εκ των οποίων περίπου 28.000 παιδιά.

Εκατομμύρια άνθρωποι έχουν εγκαταλείψει τις εστίες τους, με πάνω από 12 εκατ. ανθρώπους – εκ των οποίων 5 εκατ. παιδιά – να περιμένουν ακόμη ανθρωπιστική βοήθεια.

Η φωτογραφία δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά στην εφημερίδα «Türkiye» τον Ιανουάριο του 2015, όπου ο Sağırlı εργάζεται για πάνω από 25 χρόνια, καλύπτοντας πολέμους και φυσικές καταστροφές εκτός της χώρας. Κοινοποιήθηκε ευρέως από τους τουρκόφωνους χρήστες των social media εκείνη την εποχή. Χρειάστηκαν όμως μερικοί μήνες μέχρι να γίνει viral στον αγγλόφωνο κόσμο, βρίσκοντας κοινό στη Δύση τον Μάρτιο του 2015.

Πηγές:

Πρόσφατα Άρθρα

Exodus (29 Νοε 2022)

Στον τόπο όπου έφθασε ο μεγαλύτερος αριθμός Μικρασιατών προσφύγων στη Θεσσαλία και την Κεντρική Ελλάδα, στον Βόλο, ανοίγει σε λίγες μέρες τις πύλες της η μεγάλη περιοδική έκθεση με τίτλο Από την...

Exodus (28 Νοε 2022)

Η εκθεση «Αντι λήψεις», της Γιώτας Εφραιμίδου  παρουσιάζεται για δεύτερη φορά στο Κερατσίνι, , με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Εξάλειψης της Βίας κατά των Γυναικών, στο Πολιτιστικό Κέντρο...

Exodus (28 Νοε 2022)

Με τον τίτλο ΚΗΠΟΙ ΜΥΣΤΙΚΟΙ παρουσιάζεται η ατομική έκθεση της Φωτεινής Στεφανίδη από την Τρίτη 29 Νοεμβρίου 2022 στον πολιτιστικό χώρο MACART. Η ενότητα των έργων αφορά ένα μεγάλο μέρος...

Exodus (23 Νοε 2022)

Η σχέση της Έλλης Παπαδημητρίου με τη φωτογραφία ξεπηδάει από τον έρωτα για την ζωγραφική. Ως στέλεχος της Επιτροπής Αποκαταστάσεως Προσφύγων (ΕΑΠ) και συνεργάτης του Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών,...

Exodus (22 Νοε 2022)

Την Πέμπτη 24 Νοεμβρίου, εγκαινιάζεται η έκθεση του Κωνσταντίνου Πίττα “Εικόνες μιας άλλης Ευρώπης” στη γκαλερί Jakubska, στην Πράγα.   Πρόκειται για στιγμιότυπα που...

Book Reviews (22 Νοε 2022)

Η Ελληνική Φωτογραφική Εταιρεία Ηρακλείου διοργανώνει εκδήλωση για την παρουσίαση του βιβλίου του Αμερικανού συγγραφέα Bayard Taylor:  Ταξίδια 1857-1858, Ελλάδα Ρωσία και...

Exodus (22 Νοε 2022)

Ένα σύνθετο θεωρητικό και εικαστικό εγχείρημα με γενικό θέμα την «Πολυκατοικία» ως ισχυρό κοινωνικό, αισθητικό και συναισθηματικό σύμβολο στην αστική ζωή των τελευταίων 100 χρόνων. Η...

Exodus (21 Νοε 2022)

Η φωτογραφική έκθεση, των μελών του Κέντρου Δημιουργικής Φωτογραφίας Θράκης υπό τον τίτλο "ΡΟΔΟΠΗ" «ταξιδεύει» στην Καβάλα. Το Κέντρο Δημιουργικής Φωτογραφίας Θράκης, λειτουργώντας ως πυρήνας...

Book Reviews (16 Νοε 2022)

Αθήνα – L'Aquila. Μια συζήτηση για το βίωμα δύο πόλεων, μέσα από την περιπατητική εμπειρία, το βλέμμα στραμμένο στο αίσθημα της οικειότητας και της ξεθωριασμένης παιδικής μας...

Book Reviews (15 Νοε 2022)

Το Σάββατο 19 Νοεμβρίου θα πραγματοποιηθεί παρουσίαση του φωτογραφικού βιβλίου "Kuebiko" του Ευάγγελου Δασκαλάκη, που αναπτύχθηκε και εκδόθηκε σε συνεργασία με το Zoetrope Athens. Το Kuebiko του...

Exodus (15 Νοε 2022)

O Γιάννης Γιαννάτος παρουσιάζει τη φωτογραφική συλλογή του “Via Artis” στο Upper House Athens στον 6ο όροφο του εμπορικού κέντρου Attica (είσοδος από τη στοά Σπύρου Μήλιου ή από το Attica) από...

Exodus (11 Νοε 2022)

Η Art Core έχει τη χαρά να σας προσκαλέσει στα εγκαίνια της έκθεσης φωτογραφίας Face to Phase - Me, Myself & Nobody του Marco Castelli.  Το έργο θέτει υπό αμφισβήτηση την ταυτότητα και την...