Η συγκεκριμένη φωτογραφία έχει τίτλο “Ear on the beach”, τραβήχτηκε το 1957 στην παραλία του Seaford από τον Bill Brandt, και έχει γίνει μια από τις πιο διάσημες φωτογραφίες σήμερα. Η εικόνα υοδξλώνει μία κατασκευή: προσκήνιο, μεσαίο επίπεδο και φόντο, αυτή η κατασκευή λειτουργεί σωστά και είναι χαρακτηριστικό δείγμα εικόνων που λειτουργούν ισορροπημένα παρόλο που είναι χωρισμένες σε τρία μέρη. Η δομή του “3” σε αυτήν την εικόνα δημιουργεί γραμμές κατεύθυνσης του βλέμματος, οι οποίες ορίζονται με σαφήνεια καθώς η εικόνα χωρίζεται σε επιμέρους τμήματα. Οδηγεί τον θεατή στο να βλέπει την εικόνα τμηματικά, ξεκινώντας από το κάτω μέρος της εικόνας, καθώς είναι η κύρια εστίαση στο σημείο που τοποθετείται το αυτί.

Αυτή η φωτογραφία έχει ένα σουρεαλιστικό θέμα, συνδυάζοντας τα ανθρώπινα χαρακτηριστικά του σώματος – εδώ είναι το αυτί – με το φυσικό περιβάλλον των βράχων και των βότσαλων στην παραλία. Αυτό το έργο είναι παρόμοιο με αυτό ενός σουρεαλιστή φωτογράφου, του Jerry Uelsmann, ο οποίος, ως θεματολογία στη φωτογραφία, χρησιμοποιεί πάντα τα χαρακτηριστικά του ανθρώπινου προσώπου σε τοπία, σε ασπρόμαυρες λήψεις, για να αποδώσει μια ιδιόρρυθμη και έντονα σουρεαλιστική αίσθηση στα κάδρα του.

Το σημείο εστίασης στη φωτογραφία αυτή, όπως προαναφέραμε, είναι το αυτί, καθώς το φως στο σημείο αυτό είναι πολύ πιο έντονο και παρουσιάζει έντονο contrast γύρω από αυτό. Επίσης, ο τίτλος της φωτογραφίας “Αυτί στην παραλία” δείχνει και την εστίαση αλλά και το θέμα της εικόνας, και περιγράφει πλήρως τη φωτογραφία, ενισχύοντας το σουρεαλιστικό στοιχείο με την αληθοφάνειά της περιγραφής. Η ασπρόμαυρη λήψη δημιουργεί υπέροχες υφές σε μια φωτογραφία, και στην περίπτωση αυτή αναδεικνύει κάθε τμήμα της φωτογραφίας και κάνει ευδιάκριτο κάθε στοιχείο της, όπως τα βότσαλα.

Ο ίδιος ο Brandt είχε πει:

“Κάθε φορά που βρίσκω ένα τοπίο που θέλω να φωτογραφίσω, περιμένω την κατάλληλη εποχή, τον σωστό καιρό και τη σωστή ώρα της ημέρας ή της νύχτας, για να πάρω την εικόνα που γνωρίζω ότι βρίσκεται εκεί”.

Το 1945, ο Brandt αγόρασε μια ειδική κάμερα Kodak σε ένα κατάστημα μεταχειρισμένων φωτογραφικών μηχανών στο Covent Garden του Λονδίνου. Η κάμερα είχε σχεδιαστεί για να επιτρέπει στο προσωπικό της Αστυνομίας να φωτογραφίζει σκηνές εγκλήματος. Είχε πολύ ευρυγώνιο φακό. Σε σύγκριση με τον τυπικό φακό της κάμερας Rolleiflex που είχε χρησιμοποιήσει ο Brandt για τις ντοκουμενταρίστικες φωτογραφίες του, η Kodak του επέτρεψε, όπως έγραψε ο ίδιος, “να βλέπει σαν ποντίκι, ψάρι ή μύγα”. Τη χρησιμοποίησε για φωτογράφιση γυμνών σε εσωτερικούς χώρους και μετά συνέχισε στις παραλίες της νότιας Αγγλίας και της Γαλλίας.

Το βασικό του μοντέλο ήταν η Marjorie, με την οποία είχε σεξουαλική εμμονή, όπως ο Alfred Stieglitz με την Georgia O’ Keeffe. Ο Brandt χρησιμοποίησε διάφορες γυναίκες, πέρα από την Marjorie, ως μοντέλα για τις εξωτερικές λήψεις. Για αυτές που έκανε στην παραλία του Sussex, χρησιμοποίησε την Ruth Goodall, θετή κόρη του αδερφού του Rolf, η οποία ήταν δεκαοχτώ χρονών όταν ξεκίνησε να ποζάρει για τον Brandt. Η πιο γνωστή φωτογραφία με αυτήν είναι το “Αυτί στην παραλία”, που τραβήχτηκε στο Seaford το 1957.

Χρόνια μετά, αυτή θα θυμηθεί πόσο ντροπαλός ήταν ο Brandt για να της ζητήσει να ποζάρει, κάτι το οποίο τελικά έκανε μέσω του αδερφού του Rolf. Βρίσκονταν όλοι μαζί για διακοπές εκείνη την περίοδο κι ο Brandt είχε ήδη τραβήξει τα πρώτα γυμνά μαζί της το 1953. Η Goodall σπούδαζε στην μουσική σχολή Guildhall και είχε συστήσει για μοντέλο στον Brandt μια συμφοιτήτριά της, την Diana, η οποία χρειαζόταν τα χρήματα κι ήταν πρόθυμη να ποζάρει. Μία από τις φωτογραφίες της Diana ήταν το γυμνό με το κεφάλι και τους ώμους το 1953, όπου το αριστερό χέρι του μοντέλου είναι υψωμένο ώστε να καλύψει το πρόσωπό της.

Ο Bill Brandt είχε πει για αυτή τη σειρά φωτογραφιών στην παραλία: “…με τα χρόνια, έμαθα πολλά από την παλιά Kodak… αλλά συνέχισα να αφήνω τον φακό να ανακαλύπτει εικόνες για μένα. Είναι πολύ δύσκολο να εξηγήσω πώς τράβηξα τις τελευταίες φωτογραφίες. Ίσως ήταν τυχαίες λήψεις, απρόσμενες συνθέσεις και συνδυασμοί σχημάτων και τοπίων. Τις έβλεπα να εμφανίζονται μέσα από το σκόπευτρο. Έτσι, πολύ απλά.”

Πηγές:

Πρόσφατα Άρθρα

Exodus (28 Ιουν 2022)

Στα πλαίσια της επετείου των 100 ετών από την Μικρασιατική Καταστροφή, το Μουσείο Μπουμπουλίνας παρουσιάζει έκθεση φωτογραφίας από το προσωπικό αρχείο των Νικολάου και Περικλή Μπούμπουλη, δισεγγόνων...

Exodus (27 Ιουν 2022)

Πόσο σημαντικός είναι ο καφές στη ζωή μας; Τι μνήμες και αρώματα αναδύονται από ένα μπρίκι; Πόση παράδοση κρύβεται μέσα σε ένα φλιτζάνι; Μόνο αν είσαι μερακλής μπορείς να ξέρεις τις σωστές...

News (24 Ιουν 2022)

Οι νικητές του διαγωνισμού Photometria Awards 2022 με τίτλο “Looking for the Light”, με κριτή τον γνωστό φωτογράφο του Magnum, Martin Parr, είναι γεγονός. Οι νικητές που κέρδισαν τα βραβεία που...

Exodus (22 Ιουν 2022)

Η έκθεση φωτογραφίας «Μαρτυρίες – Βλέμματα» 1971 – 2021: Γιατροί Χωρίς Σύνορα και Magnum Photos, 50 χρόνια στο πεδίο ταξιδεύει στην Καλαμάτα υπό την αιγίδα του Δήμου Καλαμάτας Η έκθεση...

Exodus (21 Ιουν 2022)

 «Για μένα, η ομορφιά βρίσκεται στο θάρρος να είσαι αυτός που είσαι». Γίνομαι. Ο Peter Lindbergh αποτίει φόρο τιμής στο επαναστατικό όραμα ενός από τους σημαντικότερους φωτογράφους της...

News (21 Ιουν 2022)

Το καλοκαίρι είναι η εποχή της κυανοτυπίας! Εποχή διακοπών αλλά και δημιουργικότητας. Ελατέ λοιπόν για ένα διαφορετικό «suntan» στην πόλη...  Η κυανοτυπία (cyanotype/blue...

Exodus (20 Ιουν 2022)

Η έκθεση Le Monde de Steve McCurry παρουσιάζει περισσότερες από 150 φωτογραφίες τυπωμένες σε μεγάλο μέγεθος για πρώτη φορά στο Παρίσι. Είναι η πιο ολοκληρωμένη αναδρομική αφιερωμένη στον Αμερικανό...

News (20 Ιουν 2022)

Με 24 συμμετέχοντες ανοίγει την 5η διοργάνωση ανοιχτής έκθεσης φωτογραφίας το φεστιβάλ Photosphere στην Πάτμο & Πάρο. Τα ονόματα ποου ανακοινώθηκαν είναι: Αθανάσιος Μπαξόπουλος / Athanasios...

Exodus (17 Ιουν 2022)

 Το έργο Επί νοός ειρήνη (“Wish peace in mind”) του Θοδωρή Νικολάου αποτελεί μια πολυπρισματική θέαση του κόσμου της ψυχικής υγείας. Μέσα από εννιά ενότητες - αναπαραστάσεις, μέρος των οποίων...

Exodus (16 Ιουν 2022)

Οι πολλές εκθέσεις φωτογραφίας, οι ταινίες μικρού μήκους και οι διαφορετικοί χώροι εκθέσεων χαρακτηρίζουν το πρόγραμμα του Photopolis Agrinio Photo Festival, το οποίο ανακοινώνει το πρόγραμμα των...

News (16 Ιουν 2022)

 Με επιτυχία ολοκληρώθηκε και ο φετινός διαγωνισμός του Photometria Awards με τίτλο “Looking for the Light”, με κριτή τον γνωστό φωτογράφο του Magnum, Martin Parr. Ο διαγωνισμός...

Exodus (15 Ιουν 2022)

"Στην αρχαία ιαπωνική φιλοσοφία wabi-sabi σημαίνει η ομορφιά της ατέλειας. Τα χαρακτηριστικά της αισθητικής και των αρχών της wabi-sabi περιλαμβάνουν την ασυμμετρία, την τραχύτητα,...