Η συγκεκριμένη φωτογραφία έχει τίτλο “Ear on the beach”, τραβήχτηκε το 1957 στην παραλία του Seaford από τον Bill Brandt, και έχει γίνει μια από τις πιο διάσημες φωτογραφίες σήμερα. Η εικόνα υοδξλώνει μία κατασκευή: προσκήνιο, μεσαίο επίπεδο και φόντο, αυτή η κατασκευή λειτουργεί σωστά και είναι χαρακτηριστικό δείγμα εικόνων που λειτουργούν ισορροπημένα παρόλο που είναι χωρισμένες σε τρία μέρη. Η δομή του “3” σε αυτήν την εικόνα δημιουργεί γραμμές κατεύθυνσης του βλέμματος, οι οποίες ορίζονται με σαφήνεια καθώς η εικόνα χωρίζεται σε επιμέρους τμήματα. Οδηγεί τον θεατή στο να βλέπει την εικόνα τμηματικά, ξεκινώντας από το κάτω μέρος της εικόνας, καθώς είναι η κύρια εστίαση στο σημείο που τοποθετείται το αυτί.

Αυτή η φωτογραφία έχει ένα σουρεαλιστικό θέμα, συνδυάζοντας τα ανθρώπινα χαρακτηριστικά του σώματος – εδώ είναι το αυτί – με το φυσικό περιβάλλον των βράχων και των βότσαλων στην παραλία. Αυτό το έργο είναι παρόμοιο με αυτό ενός σουρεαλιστή φωτογράφου, του Jerry Uelsmann, ο οποίος, ως θεματολογία στη φωτογραφία, χρησιμοποιεί πάντα τα χαρακτηριστικά του ανθρώπινου προσώπου σε τοπία, σε ασπρόμαυρες λήψεις, για να αποδώσει μια ιδιόρρυθμη και έντονα σουρεαλιστική αίσθηση στα κάδρα του.

Το σημείο εστίασης στη φωτογραφία αυτή, όπως προαναφέραμε, είναι το αυτί, καθώς το φως στο σημείο αυτό είναι πολύ πιο έντονο και παρουσιάζει έντονο contrast γύρω από αυτό. Επίσης, ο τίτλος της φωτογραφίας “Αυτί στην παραλία” δείχνει και την εστίαση αλλά και το θέμα της εικόνας, και περιγράφει πλήρως τη φωτογραφία, ενισχύοντας το σουρεαλιστικό στοιχείο με την αληθοφάνειά της περιγραφής. Η ασπρόμαυρη λήψη δημιουργεί υπέροχες υφές σε μια φωτογραφία, και στην περίπτωση αυτή αναδεικνύει κάθε τμήμα της φωτογραφίας και κάνει ευδιάκριτο κάθε στοιχείο της, όπως τα βότσαλα.

Ο ίδιος ο Brandt είχε πει:

“Κάθε φορά που βρίσκω ένα τοπίο που θέλω να φωτογραφίσω, περιμένω την κατάλληλη εποχή, τον σωστό καιρό και τη σωστή ώρα της ημέρας ή της νύχτας, για να πάρω την εικόνα που γνωρίζω ότι βρίσκεται εκεί”.

Το 1945, ο Brandt αγόρασε μια ειδική κάμερα Kodak σε ένα κατάστημα μεταχειρισμένων φωτογραφικών μηχανών στο Covent Garden του Λονδίνου. Η κάμερα είχε σχεδιαστεί για να επιτρέπει στο προσωπικό της Αστυνομίας να φωτογραφίζει σκηνές εγκλήματος. Είχε πολύ ευρυγώνιο φακό. Σε σύγκριση με τον τυπικό φακό της κάμερας Rolleiflex που είχε χρησιμοποιήσει ο Brandt για τις ντοκουμενταρίστικες φωτογραφίες του, η Kodak του επέτρεψε, όπως έγραψε ο ίδιος, “να βλέπει σαν ποντίκι, ψάρι ή μύγα”. Τη χρησιμοποίησε για φωτογράφιση γυμνών σε εσωτερικούς χώρους και μετά συνέχισε στις παραλίες της νότιας Αγγλίας και της Γαλλίας.

Το βασικό του μοντέλο ήταν η Marjorie, με την οποία είχε σεξουαλική εμμονή, όπως ο Alfred Stieglitz με την Georgia O’ Keeffe. Ο Brandt χρησιμοποίησε διάφορες γυναίκες, πέρα από την Marjorie, ως μοντέλα για τις εξωτερικές λήψεις. Για αυτές που έκανε στην παραλία του Sussex, χρησιμοποίησε την Ruth Goodall, θετή κόρη του αδερφού του Rolf, η οποία ήταν δεκαοχτώ χρονών όταν ξεκίνησε να ποζάρει για τον Brandt. Η πιο γνωστή φωτογραφία με αυτήν είναι το “Αυτί στην παραλία”, που τραβήχτηκε στο Seaford το 1957.

Χρόνια μετά, αυτή θα θυμηθεί πόσο ντροπαλός ήταν ο Brandt για να της ζητήσει να ποζάρει, κάτι το οποίο τελικά έκανε μέσω του αδερφού του Rolf. Βρίσκονταν όλοι μαζί για διακοπές εκείνη την περίοδο κι ο Brandt είχε ήδη τραβήξει τα πρώτα γυμνά μαζί της το 1953. Η Goodall σπούδαζε στην μουσική σχολή Guildhall και είχε συστήσει για μοντέλο στον Brandt μια συμφοιτήτριά της, την Diana, η οποία χρειαζόταν τα χρήματα κι ήταν πρόθυμη να ποζάρει. Μία από τις φωτογραφίες της Diana ήταν το γυμνό με το κεφάλι και τους ώμους το 1953, όπου το αριστερό χέρι του μοντέλου είναι υψωμένο ώστε να καλύψει το πρόσωπό της.

Ο Bill Brandt είχε πει για αυτή τη σειρά φωτογραφιών στην παραλία: “…με τα χρόνια, έμαθα πολλά από την παλιά Kodak… αλλά συνέχισα να αφήνω τον φακό να ανακαλύπτει εικόνες για μένα. Είναι πολύ δύσκολο να εξηγήσω πώς τράβηξα τις τελευταίες φωτογραφίες. Ίσως ήταν τυχαίες λήψεις, απρόσμενες συνθέσεις και συνδυασμοί σχημάτων και τοπίων. Τις έβλεπα να εμφανίζονται μέσα από το σκόπευτρο. Έτσι, πολύ απλά.”

Πηγές:

Πρόσφατα Άρθρα

Exodus (29 Νοε 2022)

Στον τόπο όπου έφθασε ο μεγαλύτερος αριθμός Μικρασιατών προσφύγων στη Θεσσαλία και την Κεντρική Ελλάδα, στον Βόλο, ανοίγει σε λίγες μέρες τις πύλες της η μεγάλη περιοδική έκθεση με τίτλο Από την...

Exodus (28 Νοε 2022)

Η εκθεση «Αντι λήψεις», της Γιώτας Εφραιμίδου  παρουσιάζεται για δεύτερη φορά στο Κερατσίνι, , με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Εξάλειψης της Βίας κατά των Γυναικών, στο Πολιτιστικό Κέντρο...

Exodus (28 Νοε 2022)

Με τον τίτλο ΚΗΠΟΙ ΜΥΣΤΙΚΟΙ παρουσιάζεται η ατομική έκθεση της Φωτεινής Στεφανίδη από την Τρίτη 29 Νοεμβρίου 2022 στον πολιτιστικό χώρο MACART. Η ενότητα των έργων αφορά ένα μεγάλο μέρος...

Exodus (23 Νοε 2022)

Η σχέση της Έλλης Παπαδημητρίου με τη φωτογραφία ξεπηδάει από τον έρωτα για την ζωγραφική. Ως στέλεχος της Επιτροπής Αποκαταστάσεως Προσφύγων (ΕΑΠ) και συνεργάτης του Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών,...

Exodus (22 Νοε 2022)

Την Πέμπτη 24 Νοεμβρίου, εγκαινιάζεται η έκθεση του Κωνσταντίνου Πίττα “Εικόνες μιας άλλης Ευρώπης” στη γκαλερί Jakubska, στην Πράγα.   Πρόκειται για στιγμιότυπα που...

Book Reviews (22 Νοε 2022)

Η Ελληνική Φωτογραφική Εταιρεία Ηρακλείου διοργανώνει εκδήλωση για την παρουσίαση του βιβλίου του Αμερικανού συγγραφέα Bayard Taylor:  Ταξίδια 1857-1858, Ελλάδα Ρωσία και...

Exodus (22 Νοε 2022)

Ένα σύνθετο θεωρητικό και εικαστικό εγχείρημα με γενικό θέμα την «Πολυκατοικία» ως ισχυρό κοινωνικό, αισθητικό και συναισθηματικό σύμβολο στην αστική ζωή των τελευταίων 100 χρόνων. Η...

Exodus (21 Νοε 2022)

Η φωτογραφική έκθεση, των μελών του Κέντρου Δημιουργικής Φωτογραφίας Θράκης υπό τον τίτλο "ΡΟΔΟΠΗ" «ταξιδεύει» στην Καβάλα. Το Κέντρο Δημιουργικής Φωτογραφίας Θράκης, λειτουργώντας ως πυρήνας...

Book Reviews (16 Νοε 2022)

Αθήνα – L'Aquila. Μια συζήτηση για το βίωμα δύο πόλεων, μέσα από την περιπατητική εμπειρία, το βλέμμα στραμμένο στο αίσθημα της οικειότητας και της ξεθωριασμένης παιδικής μας...

Book Reviews (15 Νοε 2022)

Το Σάββατο 19 Νοεμβρίου θα πραγματοποιηθεί παρουσίαση του φωτογραφικού βιβλίου "Kuebiko" του Ευάγγελου Δασκαλάκη, που αναπτύχθηκε και εκδόθηκε σε συνεργασία με το Zoetrope Athens. Το Kuebiko του...

Exodus (15 Νοε 2022)

O Γιάννης Γιαννάτος παρουσιάζει τη φωτογραφική συλλογή του “Via Artis” στο Upper House Athens στον 6ο όροφο του εμπορικού κέντρου Attica (είσοδος από τη στοά Σπύρου Μήλιου ή από το Attica) από...

Exodus (11 Νοε 2022)

Η Art Core έχει τη χαρά να σας προσκαλέσει στα εγκαίνια της έκθεσης φωτογραφίας Face to Phase - Me, Myself & Nobody του Marco Castelli.  Το έργο θέτει υπό αμφισβήτηση την ταυτότητα και την...