Γεννημένος στη Βουδαπέστη το 1894, ο André Kertész ήταν ένας από τους πιο παραγωγικούς αυτοδίδακτους φωτογράφους τον 20ο αιώνα. Η φωτογραφική του διαδρομή ξεκίνησε από την Ουγγαρία μέχρι το Παρίσι, και τη Νέα Υόρκη στη συνέχεια, και εκθέσεις με τα έργα του έλαβαν χώρα σε διάφορες πόλεις, όπως η Μελβούρνη και το Τόκιο. Ακόμα και τώρα, συνεχίζονται να διοργανώνονται εκθέσεις με τις φωτογραφίες του.

“Δημιούργησε μια οπτική γλώσσα, με πολύ δυνατές συνθέσεις, και είναι ολοφάνερο ότι δεν είχε κανέναν σχεδόν προκάτοχο σε αυτά που έκανε στη φωτογραφία” αναφέρει η Mirjam Kooiman, έφορος ενός μουσείου στο Amsterdam, που διοργάνωσε μια αναδρομική του έκθεση. “Ο Kertész ήταν πηγή έμπνευσης για τα μεγάλα ονόματα της φωτογραφίας, όπως ο Henri Cartier-Bresson και ο Brassai”. 

Η τεχνική του Kertész ήταν εντελώς μοναδική κι ασυνήθιστη. Όταν οι σύγχρονοί του έκαναν χρήση βαριών μηχανών που απαιτούσαν τρίποδο και έψαχναν ζωγραφικές συνθέσεις, αυτός φωτογράφιζε με μικρότερες μηχανές που του επέτρεπαν να είναι πιο αυθόρμητος και ευέλικτος όταν φωτογράφιζε. “Δεν ήθελε να βάζει πολλά τεχνάσματα στα τυπώματά του – επιζητούσε να είναι απλός, διαυγής και αληθής” εξηγεί η Kooiman. Επικαλούμενη την εμπειρία του Kertész σε εμπόλεμες συγκρούσεις, η Kooiman υπογραμμίζει το εύρος της διαφορετικότητάς του στην προσέγγιση της φωτογραφίας. “Όταν τον κάλεσαν να πολεμήσει στον Αυστρο-ουγγρικό πόλεμο, πήρε μαζί τη μηχανή του, αλλά αντί να φωτογραφίζει στο μέτωπο, είχε εστιάσει να κάνει όμορφες συνθέσεις”, αναφέρει, “αποτυπώνοντας τις προσωπικές του εμπειρίες με άλλους στρατιώτες τριγύρω και την καθημερινότητά τους στον πόλεμο – ένα προσωπικό ημερολόγιο περισσότερο παρά νέες εικόνες”.

Ήταν το 1917, ενώ ο Kertész ανάρρωνε από ένα πολεμικό τραύμα, που έκανε την φωτογραφία «Υποβρύχιος κολυμβητής», μία από τις πιο γνωστές του φωτογραφίες. Μία φωτογραφία που άσκησε μεγάλη επιρροή σε φωτογράφους παγκοσμίως. “Ο Kertész είχε πυροβοληθεί και το χέρι του είχε παραλύσει για ένα διάστημα”, εξηγεί η Kooiman. “Αποκαταστάθηκε πλήρως – χρειάστηκε ένας μήνας – και στο ενδιάμεσο, φωτογράφιζε”. Η ασπρόμαυρη φωτογραφία απεικονίζει έναν ευλύγιστο άνδρα να κολυμπάει κάτω από την επιφάνεια μιας πισίνας,  το νερό αντανακλά το φως και παραμορφώνει ελαφρά την φιγούρα.

Όλως περιέργως, υπάρχουν δύο εκδοχές για την ταυτότητα του κολυμβητή: κάποιοι θεωρούν ότι είναι ένας από τους αδερφούς του Kertész, ο Jenő, ενώ κάποιοι άλλοι υποστηρίζουν ότι είναι ένας τραυματισμένος συμπολεμιστής του, ο οποίος κολυμπάει στα πλαίσια φυσιοθεραπείας και αποκατάστασης. Η Kooiman κλίνει προς την πρώτη εκδοχή, λέγοντας “τράβηξε πολλές φωτογραφίες των αδερφών του καθότι ήταν αθλητικοί τύποι. Βλέποντας τις φωτογραφίες της Ουγγρικής περιόδου του, το μόνο που μπορείς να φανταστείς είναι πόσο ρομαντική ήταν τότε η ζωή. Μεγάλο μέρος του έργου του έγινε στην εξοχή και μπορεί να δεις τα αδέρφια του να κολυμπούν και να χορεύουν – μια αρκετά ρομαντική εικόνα της ουγγρικής υπαίθρου”.

Αυτό που είναι καταπληκτικό στον «Υποβρύχιο κολυμβητή» είναι ότι αποτελεί το πρώτο δείγμα της μανιέρας του Kertész όσο αφορά τη χρήση των παραμορφώσεων, μια τεχνική που συνέχισε να χρησιμοποιεί επανειλημμένα. “Κατά τη διάρκεια της καριέρας του είχε ενδιαφέρον για τους καθρέφτες, τις αντανακλάσεις και τις παραμορφώσεις – σαν μια αντανάκλαση της ζωής”, αναπολεί η Kooiman. Με τη φωτογραφία αυτή, ο Kertész επίσης πρωτοπορεί όσο αφορά την ιδέα της φωτογράφισης ενός ατόμου υποβρυχίως, ένα θέμα αρκετά διαδεδομένο στην τέχνη και την φωτογραφία τη σύγχρονη εποχή – οι πισίνες του David Hockney, οι κοκκαλιάρικες κουτάλες της Deanna Templeton και «Οι κολυμβητές» της Emma Hartvig είναι χαρακτηριστικά παραδείγματα – και πρόκειται για κάτι που δίνει στο θέμα μια διαχρονική ποιότητα.

Υπό αυτή την έννοια, η επιλογή από τον Kertész θεμάτων που δεν θεωρούνταν άξια φωτογράφισης παλίοτερα, τον διαφοροποιεί και τον ξεχωρίζει από τους σύγχρονούς του. Κι αν χρειάζεται περαιτέρω απόδειξη της ιδιοφυίας του Kertész, το 2016 ο Sir Elton John ονόμασε τον «Υποβρύχιο κολυμβητή» ως την φωτογραφία με την μεγαλύτερη επιρροή για τον 20ο αιώνα. “Επέλεξα αυτή την φωτογραφία διότι θεωρώ ότι είχε τόσο μεγάλη επιρροή σε πολλούς φωτογράφους και καλλιτέχνες”, δήλωσε ο γνωστός τραγουδιστής και άπληστος φωτογραφικός συλλέκτης. “Για εμένα, αυτή είναι η πρώτη φωτογραφία που δείχνει ένα αντρικό σώμα τόσο σέξι. Πιστεύω ότι προκάλεσε μια επανάσταση στον τρόπο θέασης της αντρικής μορφής. Το θεωρώ ένα από τα pièces de résistance της συλλογής μου”.

Masters of Photography: Humberto Rivas

Κείμενο Χρήστος Κοψαχείλης

Πρόσφατα Άρθρα

Εκθέσεις Φωτογραφίας (09 Απρ 2024)

Την Τρίτη 23 Απριλίου η γκαλερί “7” παρουσιάζει την έκθεση φωτογραφίας του ΑΚΗ ΔΕΤΣΗ με τίτλο “Αποτύπωμα” . “Η φωτογραφία ως σημαίνουσα επιφάνεια είναι μια αντίληψη στη θεωρία...

News (02 Απρ 2024)

Στο πλαίσιο των Photometria Awards 2024 με κριτή τον φωτογράφο του πρακτορείου Magnum Martin Parr, το Photometria International Photography Festival πραγματοποιεί ανοιχτό κάλεσμα προς φωτογράφους...

Cinema (02 Απρ 2024)

H κινηματογραφική λέσχη HAU Movie Club της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης αποτίει φόρο τιμής στην Bette Davis με την ειδική προβολή της ταινίας του Paul Henreid, «Το Έγκλημα της 9ης Λεωφόρου»...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (02 Απρ 2024)

Στα πλαίσια της διοργάνωσης της IMAGE+TECH expo & PHOTOVISION 2024 | 5-7 Απριλίου, φιλοξενείται η καλλιτεχνική έκθεση CONTEMPORARY JAPANESE PHOTOGRAPHERS που έχει ενταχθεί στο πρόγραμμα της...

News (28 Μαρ 2024)

Το Ελληνικό Κέντρο Φωτογραφίας απευθύνει ανοιχτό κάλεσμα σε νέους φωτογράφους και καλλιτέχνες που χρησιμοποιούν το φωτογραφικό μέσο να υποβάλουν αίτηση για συμμετοχή στο πρόγραμμα Νέοι Έλληνες...

News (27 Μαρ 2024)

Ο Φωτογραφικός Όμιλος Καβάλας και η @L.LOVES ART BOOKS παρουσιάζουν το Σάββατο 30 Μαρτίου και ώρα 19:30 στο Χαλήλ Μπέη Τζαμί στην Καβάλα την φωτογραφική εργασία του Αλέξανδρου Ζαφειρίδη με τίτλο So...

News (20 Μαρ 2024)

Ο IANOS, για έβδομη συνεχή χρονιά, διοργανώνει Διαγωνισμό Διηγήματος και Φωτογραφίας με θέμα, αυτή τη φορά, το «Παρά θίν’ αλός». Η ομηρική έκφραση παρά θίν’ αλός(Ιλιάδα, Α’, 326), σημαίνει στην...

News (20 Μαρ 2024)

Η Nikon, σε συνεργασία με τα The Comedy Wildlife Awards, είναι στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσει ότι ο παγκοσμίου φήμης διαγωνισμός είναι πλέον ανοικτός για τις συμμετοχές του 2024. Τα The...

News (20 Μαρ 2024)

Την Πέμπτη 21 Μαρτίου 2024, στις 19:00 θα πραγματοποιηθεί παρουσίαση του έργου τριών φωτογράφων του Φωτογραφικού Κύκλου στα πλαίσια των καθιερωμένων "Συναντήσεων της Πέμπτης" του σωματείου.Η...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (20 Μαρ 2024)

Ομαδική έκθεση φωτογραφίας με θέμα "Ο Τόπος Μου" η οποία συνδιοργανώνεται από τρεις φωτογραφικές ομάδες: την "F22" της Πτολεμαΐδας (σε επιμέλεια του Σάκη Δαζάνη), την "Αντίθεση" της Βέροιας και την...

News (19 Μαρ 2024)

Στο πλαίσιο των εβδομαδιαίων συναντήσεων, η Φωτογραφική Ομάδα fplus, σε συνεργασία με την Αντιδημαρχία Πολιτισμού Δήμου Λαρισαίων, φιλοξενεί την Τρίτη 19 Μαρτίου 2024, και ώρα 19:30, στο Μύλο του...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (15 Μαρ 2024)

Η Γκαλερί INTERZONE στην πόλη της Ρώμης φιλοξενεί την από κοινού έκθεση των Δάφνη Κοτσιάνη και Ηλία Γεωργιάδη με τίτλο "Density". Οι δύο Έλληνες εικαστικοί φωτογράφοι ως δίδυμο παρουσιάζουν τα έργα...