Αν και όχι τόσο εμβληματική, όσο η φωτογραφία του Alfred Eisenstaedt με το φιλί του ναύτη, η φωτογραφία του Robert Doisneau “Le Baiser de l’Hotel de Ville” (“Το φιλί κοντά στο Hotel de Ville”), τραβηγμένη σε έναν παριζιάνικο δρόμο το 1950, θεωρείται μία από τις πιο ρομαντικές και δημοφιλείς φωτογραφίες που έχουν τραβηχτεί. Παρότι ο Doisneau δούλεψε στο Παρίσι ως φωτογράφος δρόμου και «έκλεψε» πολλές φορές την ιδιαίτερη στιγμή των ζευγαριών του Παρισιού, αυτή η κλασική φωτογραφία ήταν σκηνοθετημένη.

Αφότου η φωτογραφία δημοσιεύθηκε στο περιοδικό LIFE, πέρασαν 31 χρόνια ώσπου ένας εκδότης ζήτησε από τον Doisneau να τυπώσει μια αφίσα με την φωτογραφία αυτή. Η αφίσα είχε μεγάλη επιτυχία και απήχηση, και σύντομα αφίσες και κάρτες πουλήθηκαν σε όλο τον κόσμο. Αυτό έδωσε φήμη στον Doisneau αλλά του δημιούργησε και πολλά προβλήματα.  Με την επιτυχία της αφίσας, πολλά ζευγάρια εμφανίστηκαν ισχυριζόμενα ότι είναι το ζευγάρι της φωτογραφίας. Ο Doisneau δεν απειλήθηκε από τους ισχυρισμούς αυτούς, διότι είχε χρησιμοποιήσει μοντέλα να ποζάρουν για το φιλί. “Όλοι αυτοί που βλέπουν τον εαυτό τους στη φωτογραφία, το βρίσκω χαριτωμένο”, είχε πει σε μια συνέντευξή του στη Le Monde.

 Πάραυτα, συνέχιζε να αντιμετωπίζει τους ισχυρισμούς με ευγένεια. Η κόρη του Annette, που δούλευε ως βοηθός του, θυμάται τη συνάντηση του πατέρα της με ένα από τα ζευγάρια. Αν και ήξερε ότι ο ισχυρισμός τους ήταν εσφαλμένος, “δεν τους είπε τίποτα. Τον ρώτησα γιατί δεν τους είπε την αλήθεια. Μου απάντησε πως δεν ήθελε να τους γκρεμίσει το όνειρο”.

 Η μη απόρριψη των ισχυρισμών αυτών είχε κόστος για τον Doisneau. Το 1993 η Denise και ο Jean-Louis Lavergne τον πήγαν στο δικαστήριο, ισχυριζόμενοι ότι ήταν το ζευγάρι της φωτογραφίας και ζητούσαν αποζημίωση για «λήψη της φωτογραφίας τους χωρίς την άδειά τους». Η γαλλική νομοθεσία λέει ότι ένα άτομο έχει τα δικαιώματα της εικόνας του. Αυτό ανάγκασε τον Doisneau να αποκαλύψει ότι στη φωτογραφία είχαν ποζάρει η Francoise Delbart και ο Jaqcues Carteaud, εραστές οι οποίοι είχαν φιληθεί, αλλά δεν φωτογραφήθηκαν τυχαία στο δρόμο. Τους πλησίασε και τους ρώτησε αν ήθελαν να επαναλάβουν το φιλί. Έτσι κέρδισε τη δίκη ενάντια στους Lavergnes. Σε μια συνέντευξή του, το 1992, ο Doisneau είπε: “Δεν θα τολμούσα ποτέ να φωτογραφίσω ανθρώπους με αυτό τον τρόπο. Ένα ζευγάρι εραστών που φιλιούνται στο δρόμο σπάνια είναι νόμιμο.”

Το ζευγάρι στο «Φιλί» ήταν η Francoise Delbart, 20 ετών, και ο Jacques Carteaud, 23 ετών, και οι δύο νέοι ηθοποιοί. Το 2005, η Francoise Bornet (πρώην Delbart) δήλωσε: “Μας είπε ότι δείχνουμε χαριτωμένοι, και μας ζήτησε να επαναλάβουμε το φιλί για να το φωτογραφίσει. Δεν μας ενόχλησε. Ήμασταν συνηθισμένοι να φιλιόμαστε. Το κάναμε όλη την ώρα, κι ήταν απολαυστικό. Ο κύριος Doisneau ήταν αξιολάτρευτος, χαμηλού προφίλ, πολύ χαλαρός.” Πόζαραν στην Place de Concorde, στην Rue de Rivoli και τελικά έξω από το ξενοδοχείο Hotel de Ville.

Η φωτογραφία δημοσιεύθηκε στο τεύχος του περιοδικού LIFE στις 12 Ιουνίου1950. Η σχέση των δύο εραστών είχε διάρκεια μόνο 9 μήνες. Πάραυτα, με αυτή τη φωτογραφία έχουν χαρακτηριστεί ως ένα από τα πιο ρομαντικά ζευγάρια που δεν παρέμειναν μαζί.  Η κυρία Bornet είπε: “Τώρα τη βλέπω σαν μια φωτογραφία που δεν υπήρξε ποτέ στην πραγματικότητα”. Και συμπληρώνει μάλλον μετανιωμένη: “Η φωτογραφία ήταν σκηνοθετημένη. Αλλά το φιλί ήταν αληθινό.”

Πηγή: Vintag.es

Πρόσφατα Άρθρα

Exodus (08 Δεκ 2022)

Μια διαφορετική φωτογραφική έκθεση θα λάβει χώρα στον o.art.ath. Ο Alexander Ibrahimi θα παρουσιάσει μέσα από οθόνες , πίξελ και καλώδια το δικό του δυστοπικό δάσος , μια καταγγελία για την...

Exodus (08 Δεκ 2022)

Η Φωτογραφική Εταιρεία Μυτιλήνης με ιδιαίτερη χαρά εγκαινιάζει τον εκθεσιακό της χώρο μετά από δύο χρόνια απαγόρευσης λόγω της πανδημίας, με την έκθεση φωτογραφίας του αγαπητού της μέλους Μιχάλη...

News (02 Δεκ 2022)

Το Photopolis Agrinio Photo Festival, μπαίνοντας στον 5ο χρόνο συνεχούς λειτουργίας, προκηρύσσει δύο φωτογραφικούς διαγωνισμούς.  1ος διαγωνισμός: "Photopholios:23" Οι ενδιαφερόμενοι...

News (02 Δεκ 2022)

Το εργαστήριο «Χριστουγεννιάτικες ιστορίες μας μπροστά στον φακό», επανέρχεται στη δια ζώσης μορφή του!  Θα γίνει στην Αθήνα την Κυριακή 18 Δεκεμβρίου 2022 (ώρες 10:30-18:00) Συνδυάζει τον...

Exodus (29 Νοε 2022)

Στον τόπο όπου έφθασε ο μεγαλύτερος αριθμός Μικρασιατών προσφύγων στη Θεσσαλία και την Κεντρική Ελλάδα, στον Βόλο, ανοίγει σε λίγες μέρες τις πύλες της η μεγάλη περιοδική έκθεση με τίτλο Από την...

Exodus (28 Νοε 2022)

Η εκθεση «Αντι λήψεις», της Γιώτας Εφραιμίδου  παρουσιάζεται για δεύτερη φορά στο Κερατσίνι, , με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Εξάλειψης της Βίας κατά των Γυναικών, στο Πολιτιστικό Κέντρο...

Exodus (28 Νοε 2022)

Με τον τίτλο ΚΗΠΟΙ ΜΥΣΤΙΚΟΙ παρουσιάζεται η ατομική έκθεση της Φωτεινής Στεφανίδη από την Τρίτη 29 Νοεμβρίου 2022 στον πολιτιστικό χώρο MACART. Η ενότητα των έργων αφορά ένα μεγάλο μέρος...

Exodus (23 Νοε 2022)

Η σχέση της Έλλης Παπαδημητρίου με τη φωτογραφία ξεπηδάει από τον έρωτα για την ζωγραφική. Ως στέλεχος της Επιτροπής Αποκαταστάσεως Προσφύγων (ΕΑΠ) και συνεργάτης του Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών,...

Exodus (22 Νοε 2022)

Την Πέμπτη 24 Νοεμβρίου, εγκαινιάζεται η έκθεση του Κωνσταντίνου Πίττα “Εικόνες μιας άλλης Ευρώπης” στη γκαλερί Jakubska, στην Πράγα.   Πρόκειται για στιγμιότυπα που...

Book Reviews (22 Νοε 2022)

Η Ελληνική Φωτογραφική Εταιρεία Ηρακλείου διοργανώνει εκδήλωση για την παρουσίαση του βιβλίου του Αμερικανού συγγραφέα Bayard Taylor:  Ταξίδια 1857-1858, Ελλάδα Ρωσία και...

Exodus (22 Νοε 2022)

Ένα σύνθετο θεωρητικό και εικαστικό εγχείρημα με γενικό θέμα την «Πολυκατοικία» ως ισχυρό κοινωνικό, αισθητικό και συναισθηματικό σύμβολο στην αστική ζωή των τελευταίων 100 χρόνων. Η...

Exodus (21 Νοε 2022)

Η φωτογραφική έκθεση, των μελών του Κέντρου Δημιουργικής Φωτογραφίας Θράκης υπό τον τίτλο "ΡΟΔΟΠΗ" «ταξιδεύει» στην Καβάλα. Το Κέντρο Δημιουργικής Φωτογραφίας Θράκης, λειτουργώντας ως πυρήνας...