Αν και όχι τόσο εμβληματική, όσο η φωτογραφία του Alfred Eisenstaedt με το φιλί του ναύτη, η φωτογραφία του Robert Doisneau “Le Baiser de l’Hotel de Ville” (“Το φιλί κοντά στο Hotel de Ville”), τραβηγμένη σε έναν παριζιάνικο δρόμο το 1950, θεωρείται μία από τις πιο ρομαντικές και δημοφιλείς φωτογραφίες που έχουν τραβηχτεί. Παρότι ο Doisneau δούλεψε στο Παρίσι ως φωτογράφος δρόμου και «έκλεψε» πολλές φορές την ιδιαίτερη στιγμή των ζευγαριών του Παρισιού, αυτή η κλασική φωτογραφία ήταν σκηνοθετημένη.

Αφότου η φωτογραφία δημοσιεύθηκε στο περιοδικό LIFE, πέρασαν 31 χρόνια ώσπου ένας εκδότης ζήτησε από τον Doisneau να τυπώσει μια αφίσα με την φωτογραφία αυτή. Η αφίσα είχε μεγάλη επιτυχία και απήχηση, και σύντομα αφίσες και κάρτες πουλήθηκαν σε όλο τον κόσμο. Αυτό έδωσε φήμη στον Doisneau αλλά του δημιούργησε και πολλά προβλήματα.  Με την επιτυχία της αφίσας, πολλά ζευγάρια εμφανίστηκαν ισχυριζόμενα ότι είναι το ζευγάρι της φωτογραφίας. Ο Doisneau δεν απειλήθηκε από τους ισχυρισμούς αυτούς, διότι είχε χρησιμοποιήσει μοντέλα να ποζάρουν για το φιλί. “Όλοι αυτοί που βλέπουν τον εαυτό τους στη φωτογραφία, το βρίσκω χαριτωμένο”, είχε πει σε μια συνέντευξή του στη Le Monde.

 Πάραυτα, συνέχιζε να αντιμετωπίζει τους ισχυρισμούς με ευγένεια. Η κόρη του Annette, που δούλευε ως βοηθός του, θυμάται τη συνάντηση του πατέρα της με ένα από τα ζευγάρια. Αν και ήξερε ότι ο ισχυρισμός τους ήταν εσφαλμένος, “δεν τους είπε τίποτα. Τον ρώτησα γιατί δεν τους είπε την αλήθεια. Μου απάντησε πως δεν ήθελε να τους γκρεμίσει το όνειρο”.

 Η μη απόρριψη των ισχυρισμών αυτών είχε κόστος για τον Doisneau. Το 1993 η Denise και ο Jean-Louis Lavergne τον πήγαν στο δικαστήριο, ισχυριζόμενοι ότι ήταν το ζευγάρι της φωτογραφίας και ζητούσαν αποζημίωση για «λήψη της φωτογραφίας τους χωρίς την άδειά τους». Η γαλλική νομοθεσία λέει ότι ένα άτομο έχει τα δικαιώματα της εικόνας του. Αυτό ανάγκασε τον Doisneau να αποκαλύψει ότι στη φωτογραφία είχαν ποζάρει η Francoise Delbart και ο Jaqcues Carteaud, εραστές οι οποίοι είχαν φιληθεί, αλλά δεν φωτογραφήθηκαν τυχαία στο δρόμο. Τους πλησίασε και τους ρώτησε αν ήθελαν να επαναλάβουν το φιλί. Έτσι κέρδισε τη δίκη ενάντια στους Lavergnes. Σε μια συνέντευξή του, το 1992, ο Doisneau είπε: “Δεν θα τολμούσα ποτέ να φωτογραφίσω ανθρώπους με αυτό τον τρόπο. Ένα ζευγάρι εραστών που φιλιούνται στο δρόμο σπάνια είναι νόμιμο.”

Το ζευγάρι στο «Φιλί» ήταν η Francoise Delbart, 20 ετών, και ο Jacques Carteaud, 23 ετών, και οι δύο νέοι ηθοποιοί. Το 2005, η Francoise Bornet (πρώην Delbart) δήλωσε: “Μας είπε ότι δείχνουμε χαριτωμένοι, και μας ζήτησε να επαναλάβουμε το φιλί για να το φωτογραφίσει. Δεν μας ενόχλησε. Ήμασταν συνηθισμένοι να φιλιόμαστε. Το κάναμε όλη την ώρα, κι ήταν απολαυστικό. Ο κύριος Doisneau ήταν αξιολάτρευτος, χαμηλού προφίλ, πολύ χαλαρός.” Πόζαραν στην Place de Concorde, στην Rue de Rivoli και τελικά έξω από το ξενοδοχείο Hotel de Ville.

Η φωτογραφία δημοσιεύθηκε στο τεύχος του περιοδικού LIFE στις 12 Ιουνίου1950. Η σχέση των δύο εραστών είχε διάρκεια μόνο 9 μήνες. Πάραυτα, με αυτή τη φωτογραφία έχουν χαρακτηριστεί ως ένα από τα πιο ρομαντικά ζευγάρια που δεν παρέμειναν μαζί.  Η κυρία Bornet είπε: “Τώρα τη βλέπω σαν μια φωτογραφία που δεν υπήρξε ποτέ στην πραγματικότητα”. Και συμπληρώνει μάλλον μετανιωμένη: “Η φωτογραφία ήταν σκηνοθετημένη. Αλλά το φιλί ήταν αληθινό.”

Πηγή: Vintag.es

Πρόσφατα Άρθρα

News (24 Μάι 2022)

Η έκθεση φωτογραφίας “Women in Jazz” αναδεικνύει το σχετικό με τις γυναίκες μέρος της δουλειάς τριών παθιασμένων με την μουσική και τις παραστατικές τέχνες φωτογράφων. Την προσπάθεια τριών...

News (24 Μάι 2022)

Το Rawt είναι μια λέξη τόσο ανορθοδοξη, ανορθόγραφη, σκληρόηχη και αλεξικογραφητη, όσο φιλοδοξεί να είναι και το φωτογραφικο πρότζεκτ το οποίο τιτλοφορει. Φωτογραφίες αδιάκριτες, απρογραμματιστες,...

News (24 Μάι 2022)

Ο Φωτογραφικός Κύκλος σε συνεργασία με την Ελληνοαμερικανική Ένωση παρουσιάζουν και φέτος διαδικτυακά τις Συναντήσεις της Πέμπτης. Την Πέμπτη 26 Μαϊου στις 19:00 ο Πλάτων Ριβέλλης παρουσιάζει τη...

News (20 Μάι 2022)

Το Διεθνές Φεστιβάλ Φωτογραφίας Εξωτερικού Χώρου “Photosphere” που πραγματοποιείται κάθε καλοκαίρι στην Πάρο και την Πάτμο, δέχεται ήδη συμμετοχές για την 5η του Διοργάνωση. Οι συμμετοχές θα...

News (20 Μάι 2022)

Η Φωτογραφική Λέσχη Λιβαδειάς στα πλαίσια των εκδηλώσεων του "Μήνα Φωτογραφίας Μάϊος 2022" φιλοξενεί την από κοινού έκθεση φωτογραφίας της Αρετής Αλεξανδράκη και του Γιάννη...

News (17 Μάι 2022)

Ο Φωτογραφικός Κύκλος σε συνεργασία με την Ελληνοαμερικανική Ένωση παρουσιάζουν και φέτος διαδικτυακά τις Συναντήσεις της Πέμπτης. Την Πέμπτη 19 Μαΐου στις 19:00 ο Πλάτων Ριβέλλης παρουσιάζει τον...

News (16 Μάι 2022)

Ο IANOS, για πέμπτη συνεχή χρονιά, διοργανώνει Διαγωνισμό Διηγήματος και Φωτογραφίας με θέμα, αυτή τη φορά, «Το ρούχο». Ένα ρούχο ως μνήμη και νοσταλγία, ως καταδήλωση ταυτότητας-φύλου,...

Book Reviews (13 Μάι 2022)

Η ενότητα με τίτλο “Perpetual Motif” περιλαμβάνει φωτογραφίες των τελευταίων οχτώ ετών μέσα στην πόλη -μια δική μου φανταστική πόλη που γίνεται αντιληπτή μέσα από ένα παζλ αποσπασματικών εικόνων από...

News (12 Μάι 2022)

Η Φωτογραφική Λέσχη Λιβαδειάς, στα πλαίσια των εκδηλώσεων του "Μήνα Φωτογραφίας 2022" με μεγάλη χαρά φιλοξενεί στην αίθουσα της, δυο ταλαντούχες νέες φωτογράφους, με δύο ξεχωριστές,...

Book Reviews (10 Μάι 2022)

Η Χριστίνα Καλλιγιάννη δεν αυτοπροσδιορίζεται ως «συγγραφέας» αλλά σαν «φωτογράφος που έγραψε ένα μυθιστόρημα». Οι «Στιγμές Παράλληλες» είναι ένα μυθιστόρημα για τον έρωτα, τη φιλία και τις δύσκολες...

News (10 Μάι 2022)

“Ίσως ο πιο έντονος προβληματισμός των περισσότερων φωτογράφων σήμερα έχει να κάνει με το «πως» θα αναπτύξουν το προσωπικό τους στίγμα στη φωτογραφία. Πώς όμως ο δημιουργός από την αρχή των...

News (10 Μάι 2022)

Ο Γιώργος Καμηλάκης είναι καλεσμένος της φωτογραφικής ομάδας "Μαθήματα Φωτογραφίας Ρεθύμνου", την Παρασκευή και 13 του Μάη στις 7.00 το απόγευμα, με σκοπό να παρουσιάσει το φωτογραφικό του...