Aνδρέας Καμουτσής

Μιλήσαμε με τον φωτογράφο Aνδρέα Καμουτσή για τις περιπλανήσεις του στα εγκαταλελειμμένα μέρη, τα κίνητρα και τις αναζητήσεις του μέσα από τον φωτογραφικό του φακό.

Τι σημαίνει για εσένα φωτογραφία και πώς ξεκίνησε η ενασχόληση σου μ αυτή;

Η ενασχόληση με τη φωτογραφία μού φανέρωσε ένα ανεξάντλητο πεδίο πειραματισμού και έκφρασης, σε τόσο μεγάλο βαθμό που ανά πάσα στιγμή μού επιτρέπει να καταπιαστώ δημιουργικά τόσο με οτιδήποτε με περιβάλλει όσο και με τη διαρκή έκφραση του ψυχισμού και του εσωτερικού μου κόσμου.

Ο θαυμασμός και η εκτίμηση που τρέφω για την τέχνη αυτή προϋπήρχε από πολύ μικρή ηλικία αλλά η ενασχόλησή μου με αυτήν ξεκίνησε μόλις πριν λίγα χρόνια όταν ξεκίνησα να αυτό-προσδιορίζω καλλιτεχνικά τον εαυτό μου.

Έκτοτε ξεκίνησε μια αμφίδρομη πορεία, τόσο σε ερασιτεχνικό όσο και σε επαγγελματικό επίπεδο που πολύ γρήγορα εξελίχθηκε μέσα από την αγάπη και την αφοσίωσή μου για την στατική εικόνα.

 

 

Ποια θέματα σου αρέσει να πραγματεύεσαι φωτογραφίζοντας;

¨Έχω καταπιαστεί με πολλά διαφορετικά projects δίνοντας όμως ιδιαίτερη βαρύτητα στο ανθρώπινο στοιχείο και σε ότι το περιβάλλει.

Σε μια κοινωνία συνεχώς εξελισσόμενη με τέτοιους ρυθμούς που συχνά υπερτερούν της ανθρώπινης φύσης, θέματα όπως η μοναξιά, η εγκατάλειψη και μικρές αλλά φαινομενικά ασήμαντες στιγμές από την καθημερινότητα είναι στοιχεία στα οποία αρέσκομαι να διεισδύω και να τα καταγράφω με τον φακό μου.

 

 

 

 

Ποιες είναι οι επιρροές που έχεις και θεωρείς πως με τον έναν ή τον άλλο τρόπο σε βοήθησαν ή σε βοηθούν να «χτίσεις» την προσωπική σου ματιά;

Ανέκαθεν μου άρεσε να ξεφυλλίζω λευκώματα του 20ου αιώνα όπως και περιοδικά επειδή υπήρξα από μικρός λάτρης της φωτογραφίας αυτό όμως δεν σημαίνει ότι επιχείρησα να τους μοιάσω ή να του αντιγράψω. Αρκετοί φωτογράφοι υπήρξαν για εμένα σημαντική πηγή έμπνευσης και επιρροής αλλά από την αρχή επιδίωξα να διαμορφώσω και να δημιουργήσω ένα προσωπικό στυλ.

 

 

Μέσα από την ιστιοσελίδα σου, παρατήρησα ότι σου αρέσει να πραγματεύσαι τόσο με προσωπικά θέματα, όσο και με επαγελματικές δούλειες γύρω απο διαφημίσεις, κοινωνικές εκδηλώσεις κλπ. Πώς καταφέρνεις να ξεχωρίζεις αυτά τα δύο ετερόκλητα είδη; Θεωρείς πως ενας φωτογράφος πρέπει να αφοσιώνεται κάποια στιγμή σε ένα είδος;

Για εμένα κάθε είδος φωτογραφίας αποτελεί μια πρόκληση, γιατί είναι από τη φύση της η φωτογραφία μια τέχνη δημιουργική. Το επαγγελματικό κομμάτι,ίσως πολλές φορές να υφίσταται για να εξυπηρετήσει έναν πολύ συγκεκριμένο σκοπό, τον οποίον μου έχει ζητηθεί να φέρω εις πέρας.

Αντίστοιχα σταπροσωπικά θέματα ο σκοπός μπορεί να εξαρτάται περισσότερο από μια εσωτερική παρόρμηση και να πηγάζει από την ανάγκη της προσωπικής έκφρασης.

Θεωρώ σημαντική και απαραίτητη τη γενικότερη αφοσίωση τού δημιουργού στην τέχνη της φωτογραφίας, με την αγάπη γι αυτήν και το όποιο ταλέντο ως ξεχωριστές προϋποθέσεις για να ξεχωρίσει σε ό,τι και αν θελήσει να κάνει. Είναι τόσο πολύπλευρος και πολυδιάστατος ο χαρακτήρας αυτού του μέσου, ώστε σαφώς και δεν είναι καν απαραίτητο να αυτοπεριοριστεί κανείς σε ένα μόνο ή και περισσότερα φωτογραφικά είδη, αλλά να θελήσει να δοκιμάζει διαρκώς τις δυνάμεις και την οπτική του ποικιλοτρόπως...

 

 

 

 

Τι σε ωθεί να συνεχίζεις να φωτογραφίζεις; Είναι οικονομικό ή συναισθηματικό το κίνητρο;

Σαφώς και το κίνητρο μου δεν είναι οικονομικό αλλά πηγάζει αποκλειστικά από μια εσωτερική ανάγκη που νοιώθω να αποτυπώσω οτιδήποτε θεωρώ αληθινό και διαφορετικό, με γνώμονα το δικό μου συναίσθημα, την αρμονία με τον κόσμο γύρω μου, την απλότητα στην έκφραση και με μια διακριτική δόση μυστήριου.

 

 

Τα εγκαταλειμμένα μέρη αποτελούν σημαντικό στοιχείο σε αρκετά θέματά σου, είτε σαν background ή είτε σαν κύριο συστατικό. Πώς πρόεκυψε αυτό και πώς αντιλαμβάνεσαι ένα εγκαταλειμμένο μέρος μέσα από τις φωτογραφίες σου;

Η γοητεία της εξερεύνησης αλλά και η αποτύπωση του ονειρικού μυστικιστικού χαρακτήρα που αποπνέουν τα «Εγκαταλελειμμένα Μέρη» που επισκέφτηκα σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας (Αθήνα, Πελοπόννησο και Στερεά Ελλάδα) μου γέννησαν την ιδέα της φωτογράφισης των τοποθεσιών αυτών μέσα από τρεις διαφορετικές θεματικές ενότητες project α) Φιγούρες από το Παρελθόν, β) Ξεχασμένοι Είσοδοι και γ) Σαγηνευτικά Αντικείμενα.

Συνυπολογίζοντας την άλλοτε αξία και χρησιμότητα των «εγκαταλελειμμένων τοποθεσιών» σε συνδυασμό με τη σημερινή τους υπόσταση, μορφή και χαρακτήρα,η αντίθεση αυτή που προκύπτει, μετατρέπει το πέρασμα από αυτές, σε μια άγνωστη για τις αισθήσεις εμπειρία, δίνοντας έναν φανερά αινιγματικό, απόκοσμο και μεταφυσικό χαρακτήρα που δεν συναντούμε στην καθημερινότητά μας πάρα μόνο αν βρεθούμε εκεί και τα παρατηρήσουμε.

 

 

 

 

Υπάρχει σκέψη πριν το κάθε κλικ σου;

Όταν φωτογραφίζω, δεν σκέφτομαι, αδειάζω, ελαφραίνω.Κάπως έτσι πιστεύω πρέπει να γίνεται για να έρθω ποιο κοντά σε ένα μη επιτηδευμένο και όσο περισσότερο φυσικό αποτέλεσμα,και όλα αυτά χωρίς να χάνω ποτέ το «σωστό» κάδρο, ώστε το αποτέλεσμα που θα παρουσιάζω να ναι είναι πάντα όσο το δυνατόν πιο κοντά σε αυτό που εξαρχής είχα παρατηρήσει

 

 

Φωτογραφικά τι ετοιμάζεις στο μέλλον; Σχεδιάζεις το φωτογραφικό σου θέμα από πριν ή γεννιέται μέσα από τις λήψεις σου;

Δουλεύω ήδη σε μερικά νέα projects και 2 από αυτά έχουν ολοκληρωθεί. Είναι το «HiddenReflections» και το «Mariannes Dream». Το πρώτο πραγματεύεται αποκλειστικά τις αντανακλάσεις από τα βρόχινα νερά στο δρόμο όπου το ίδιο το μεταβαλλόμενο περιβάλλον, με τους αντικατοπτρισμούς του και σε συνδυασμό με τις φυσικές παρεμβολές του υδάτινου μέσου, διαμορφώνουν καμπυλωτά και διαστρεβλωμένα είδωλα, φόρμες και σχήματα που επιχειρούν να συνδυάσουν και να «παντρέψουν» τον ιδεατό με τον σουρεαλιστικό κόσμο. Και το δεύτερο ασχολείται με την οπτικοποίηση πραγματικών ονείρων, όπου οπτικοί συμβολισμοί μιας ανεπαίσθητης πραγματικότητας, ξεπηδούν από το «Όνειρο της Μαριάννας».

Τα θέματά μου δεν είναι ποτέ προαποφασισμένα.Aυτά συνήθως με βρίσκουν. Γεννιούνται ουσιαστικά μέσα από τις λήψεις και από αυτό που «παίρνω» από το περιβάλλον στο οποίο κάθε φορά βρίσκομαι.

 

 

Τέλος θα ήθελες να μας πεις μερικά πράγματα για τον εαυτό σου, εκτός φωτογραφίας;

Μιας και γενικά αποφεύγω να μιλάω ο ίδιος για εμένα προτιμώ να σας παραπέμψω στις φωτογραφίες μου όπου μέσα από αυτές θεωρώ πολύ πιο πιθανό να καταλάβετε πολλά περισσότερα πράγματα χωρίς την δική μου παρέμβαση.

Θα ήθελα τέλος να σας ευχαριστήσω για την όμορφη φιλοξενία στο ifocus.gr

 

 

 

 

Aνδρέας Καμουτσής

 

Γεννήθηκα και μεγάλωσα στην Αθήνα, στην Ελλάδα, η οποία σήμερα λειτουργεί και ως η επαγγελματική φωτογραφική μου βάση, αν και ταξιδεύω εκτενώς, σε διάφορα

 

Φωτογραφικά προτζεκτ, σε όλη τη χώρα και στο εξωτερικό.

 

Ξεκίνησα την περιήγηση μου στο μαγικό κόσμο της φωτογραφίας τα τελευταία χρόνια, ερχόμενος από τον χώρο της πληροφορικής, ως αυτοδίδακτος φωτογράφος.

 

Αυτή η μοναδική τέχνη υφίσταται επίσης και ως καλλιτεχνική έκφραση του εαυτού μου, και λειτουργεί σαν ένα μεγάλο πεδίο της συνεχούς αυτό-ανακάλυψής, ένα μονοπάτι για την προσωπική δημιουργική ικανοποίηση μέσα από το συνεχώς μεταβαλλόμενο όραμα αυτού του κόσμου...

 

 

Περισσότερα:

http://www.andreaskamoutsis.gr/

https://www.facebook.com/AndreasKamoutsis.photographer/

 

Πρόσφατα Άρθρα

News (03 Ιουλ 2020)

Εντατικό εργαστήρι φωτογραφίας τρεισήμισι ημερών, με σκοπό να σας βοηθήσει να βελτιώσετε βαθιά τον τρόπο φωτογραφικής σκέψης και πρακτικής. Ανεξάρτητα από το πού βρίσκεται η φωτογραφία σας, ο Πάνος...

Somewhere I 've never travelled (02 Ιουλ 2020)

Χαμένη ανάμεσα στα στενα σόκακα της συνοικίας Γκιόν στο Κιότο, στην Ιαπωνία, είναι μια πέτρα – ενάμιση επί τρία μέτρα, οι διαστάσεις της – καλυμμένη από χαρτάκια. Είναι οι ευχές εκείνων που,...

News (02 Ιουλ 2020)

«Στιγμές δρόμου στον κόσμο - Street Moments from Αround the World», μόλις κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις IANOS. To iFocus.gr σε συνεργασία με τον IANOS δωρίζει το φωτογραφικό λεύκωμα του Δημήτρη...

Book Reviews (02 Ιουλ 2020)

Το παρόν λεύκωμα είναι το πρώτο που εκδίδει ο Δημήτριος Τσακίρης, και περιλαμβάνει στιγμιότυπα και πορτραίτα δρόμου από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Ένα στοιχείο που διαφοροποιεί αυτό το λεύκωμα από...

News (01 Ιουλ 2020)

Ο Σύνδεσμος ανακοινώνει τα αποτελέσματα των εκλογών για την ανάδειξη του νέου του διοικητικού συμβουλίου για την περίοδο 2020- 2022 μετά από την πρόσφατη Γενική συνέλευση των μελών του που...

Art in Photography (30 Ιουν 2020)

Διανύουμε την εποχή της πληθωρικής επικοινωνίας, στην οποία μια περίπλοκη παρουσίαση κάνει συχνά ένα ανούσιο περιεχόμενο να κερδίσει εφήμερη λάμψη. Όπως δείχνει ένα ευρωπαϊκό φεστιβάλ νέων...

Presentation (29 Ιουν 2020)

Και τί είναι οι στιγμές έκλαμψης, αν όχι στιγμιαία αντίληψη της αλήθειας Αντρέι Ταρκόφσκι  Αυτή η σειρά φωτογραφιών είναι μια προσπάθεια οπτικοποίησης της μνήμης και του ονείρου, της...

Presentation (29 Ιουν 2020)

Μια σελίδα στο Facebook ανεβάζει σπάνιες φωτογραφίες από μια υπέροχη ξεχασμένη πόλη, την πόλη μας!  Το φωτογραφικό αρχείο της Λίζας είναι μια σελίδα στο Facebook όπου η διαχειρίστρια της...

Agora (26 Ιουν 2020)

Οι φήμες υπέβοσκαν τα τελευταία χρόνια. Η Olympus και συγκεκριμένα το φωτογραφικό τμήμα δεν πήγαινε καλά. Επί τρεις συνεχείς χρονιές έγραφε ζημιές, εξαφανίστηκε από διεθνείς εκθέσεις και δεν...

Art in Photography (24 Ιουν 2020)

Κατά τη δεκαετία του ’80 η οικογένεια στη Δύση γίνεται ένα πολύ σημαντικό ζήτημα για την κοινωνιολογία και τα μαζικά μέσα. Κατά την περίοδο αυτή, οι ανεπτυγμένες χώρες αντιμετωπίζουν την οικονομική...

News (23 Ιουν 2020)

Έκθεση με τις συμμετοχές από το open call του φωτογραφικού πρότζεκτ "Photovoice: Symbio" 27 - 28 Ιουνίου 2020 Η Generation Symbiocene κλείνει τη σεζόν της και το...

News (22 Ιουν 2020)

Το Calderone σε συνεργασία με την Fujifilm Hellas, την εταιρεία ago used - Μεταχειρισμένος Εξοπλισμός Φωτογραφίας και Video - by Agopian και το Πολυμήχανο cafe teatral, διοργανώνει το Σάββατο 4...