Η φωτογραφία για τον Μάκη είναι μια δημιουργική διαδικασία που έχει αφετηρία τον εσωτερικό κόσμο του δημιουργού και το πώς αυτός προσπαθεί να εκφράσει όλες τις μύχιες σκέψεις και προβληματισμούς του και να τις επικοινωνήσει μέσω των εικόνων στους γύρω του. Τα στοιχεία που συνθέτουν την καθημερινή εικόνα της πραγματικότητας, τα οποία βρίσκονται, είτε μέσα σε οικείους χώρους είτε έξω στον πολυσύνθετο γεμάτο ανθρώπινες δραστηριότητες κόσμο, αποτελούν την πρώτη ύλη με την οποία ο φωτογράφος γίνεται δημιουργός ενός νέου κόσμου, μιας νέας πραγματικότητας, η οποία έχει ουσιαστικά μεταμορφωθεί! Όλα αυτά τα στοιχεία χάνουν πλέον την πραγματική τους υπόσταση και γίνονται ένα σύνολο υπαινιγμών, μέσα στους οποίους κρύβεται η αλήθεια του ίδιου του φωτογράφου και οι κώδικες με τους οποίους αυτός βλέπει τον κόσμο.  

Πότε και με ποια αφορμή ξεκινά το ενδιαφέρον σου για τη φωτογραφική τέχνη;

Η πρώτη μου επαφή με την τέχνη της φωτογραφίας ήταν το 2009 όπου με την παρότρυνση ενός καλού φίλου και δασκάλου φωτογραφίας του Γιώργου Χάσπαρη, γράφτηκα στο σεμινάριο φωτογραφίας που διοργανώνεται κάθε χρόνο από τον Φωτογραφικό Όμιλο Καβάλας, ένα από τα μακροβιότερα φωτογραφικά σωματεία στην Ελλάδα. Από τότε είμαι ενεργό μέλος του Ομίλου και συμμετέχω στις δράσεις του τόσο εντός όσο και εκτός των συνόρων της πόλης μας. Επίσης από τον Ιανουάριο του 2017 έχω την χαρά και τη τιμή να είμαι ενεργό μέλος της φωτογραφικής κολεκτίβας BULB, η οποία έχει έδρα το Βουκουρέστι και απαρτίζεται από αξιόλογους φωτογράφους από διάφορες χώρες των Βαλκανίων.

Αν γύριζες τον χρόνο πίσω, τι θα ήταν αυτό που θα απέφευγες στα πρώτα σου φωτογραφικά βήματα;

Θεωρώ ότι ο καθένας που αποφασίζει να ασχοληθεί με ένα αντικείμενο, καλλιτεχνικό ή μη, θα έχει στην πορεία του διαφόρων ειδών εναλλαγές και σκαμπανεβάσματα μέχρις ότου καταλήξει σ’ αυτό που πραγματικά τον εκφράζει να κάνει. Εγώ είχα τη τύχη να βρίσκομαι από τα πρώτα φωτογραφικά μου βήματα κοντά σε ανθρώπους που γνωρίζουν φωτογραφία και με συμβούλευαν για το πώς θα διαμορφώσω σωστά τον δικό μου φωτογραφικό χαρακτήρα. Αν ωστόσο είχα την δυνατότητα όπως λες να γυρίσω το χρόνο πίσω, θα ήθελα να είχα ξεκινήσει νωρίτερα την ενασχόληση μου με την φωτογραφική τέχνη. Άλλα πιστεύω ότι όλα για κάποιο λόγο γίνονται.

Makis23 iFocus

Θεωρείς τον εαυτό σου φωτογράφο δρόμου;

Κατά τη γνώμη μου η φωτογραφία δεν έχει την ανάγκη για κατηγοριοποίηση ώστε να επιβεβαιώσει την καλλιτεχνική της αξία και υπόσταση. Στην σύγχρονη εποχή ωστόσο λόγω της ραγδαίας εξέλιξης της τεχνολογίας από τη μια, αλλά και του ολοένα αυξανόμενου αριθμού φωτογράφων που εκμεταλλεύονται κι όχι άδικα την εύκολη πρόσβαση και διάδοση του υλικού τους στο διαδίκτυο, δημιουργείται αναπόφευκτα η ανάγκη για έναν επιμέρους διαχωρισμό της φωτογραφικής πρακτικής. Από την πρώτη στιγμή που ξεκίνησα να φωτογραφίζω δεν σου κρύβω ότι αυτή η αίσθηση του απρόβλεπτου, του τυχαίου πολλές φορές το οποίο λαμβάνει χώρα καθημερινά στους δρόμους του αστικού ιστού και όχι μόνο, με γοητεύει αφάνταστα! Τα γεγονότα που εναλλάσσονται μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα σε συνδυασμό με την ποικιλόμορφη και ποικιλότροπη ανθρώπινη παρουσία, δημιουργούν ένα σκηνικό ιδιαιτέρως ενδιαφέρον που με εξιτάρει φωτογραφικά. Οπωσδήποτε δεν περιορίζομαι μόνο σε αυτού του είδους την φωτογραφική προσέγγιση, ωστόσο αυτό που ονομάζουμε φωτογραφία δρόμου-στιγμιότυπο αποτελεί για μένα την κύρια πηγή έμπνευσης της προσωπικής μου φωτογραφικής αναζήτησης.

Πώς και με ποιο τρόπο καλλιεργείς το βλέμμα σου;

Το σημαντικότερο στην φωτογραφία είναι να μάθει κανείς να «βλέπει» κι όχι απλά να κοιτά τα πράγματα και τα γεγονότα που συμβαίνουν γύρω του. Πολλές φορές περπατώ στον δρόμο ακόμη και χωρίς την μηχανή μαζί μου, απλά παρατηρώντας την ζωή που εξελίσσεται μπροστά μου, το φως που μπορεί και μεταμορφώνει την πραγματικότητα και γεμίζω ευτυχία όταν καταφέρνω να δω, να βιώσω αυτό το μαγικό που συμβαίνει καθημερινά γύρω μας.

Ποιοι από τους πατέρες της φωτογραφικής τέχνης σε έχουν επηρεάσει;

Είναι πολύ σημαντικό κατά τη γνώμη μου για κάποιον που ασχολείται με την τέχνη της φωτογραφίας να μελετά την ζωή και το έργο των μεγάλων αυτών φωτογράφων, που άφησαν παρακαταθήκη στις μελλοντικές γενιές. Προσωπικά δεν μπορώ να μην ξεχωρίσω τo φωτογραφικό ταλέντο του Henri Cartier Bresson, την ποιητικότητα και τον αυθορμητισμό στις φωτογραφίες του Robert Frank, αλλά και την ιδιοφυή φωτογραφική δεινότητα του Garry Winogrand.

Makis3 ifocus 

Με ποιο τρόπο κατάφερες να τους ξεπεράσεις και να μην φαίνεται η μίμηση στη φωτογραφία σου;

Θεωρώ ότι όλοι μας στην αρχή της φωτογραφικής μας πορείας προσπαθήσαμε να μιμηθούμε ή να πλησιάσουμε στο έργο των φωτογραφικών μας προτύπων. Αυτό συμβαίνει σε όλες σχεδόν τις μορφές τέχνης. Ωστόσο όταν συνειδητοποιήσεις τι ακριβώς θέλεις να κάνεις με την φωτογραφία, τότε με πολύ δουλειά και συνέπεια στον στόχο σου ξεπερνάς τις συνήθεις τακτικές και διαμορφώνεις τον δικό σου φωτογραφικό χαρακτήρα. Ποια είναι τα αγαπημένα σου φωτογραφικά λευκώματα;Οι δουλειές των Walker Evans και Robert Frank πάνω στην ζωή των Αμερικανών της εποχής τους τις θεωρώ σπουδή πάνω στην φωτογραφία και είναι από τα αγαπημένα μου βιβλία. Επίσης εξαιρετική δουλειά και ιδιαίτερα πάνω στην φωτογραφία με χρώμα είναι και το «American Color» του ελληνικής καταγωγής Κωσταντίνου Μάνου.

Τι επιδιώκεις να βλέπουν οι άνθρωποι μέσα από τις φωτογραφίες σου;

Ουσιαστικά μέσα από τη φωτογραφία νιώθω ότι συστήνομαι ξανά στους ανθρώπους κι αυτή τη φορά όχι απλά με ένα ονοματεπώνυμο, αλλά με την πιο μύχια εικόνα του ψυχικού μου κόσμου.

Πόσο οργανωμένος είσαι με τη δουλειά σου;

Τώρα θίγεις ένα ευαίσθητο σημείο.. Να το πω ευγενικά, θα ήθελα να οργανώνω καλύτερα το υλικό μου στο μέλλον.

Ποια είναι η γνώμη σου σχετικά με την επεξεργασία και πόσο καλά τα πας με την τεχνολογία;

Γενικά δεν είμαι πολύ φίλος με την τεχνολογία και σε πολλά μάλιστα από τα προγράμματα επεξεργασίας γνωρίζω μόνο τις βασικές λειτουργίες τους. Κατά τη γνώμη μου αν μια φωτογραφία είναι καλή, με μια σωστή επεξεργασία σε βασικούς άξονες όπως π.χ. κοντράστ, τονισμός στο χρώμα, ίσως κάποιο κροπάρισμα, μπορείς να την αναδείξεις παίρνοντας έτσι το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Δεν θα καθίσω ποτέ με τις ώρες πάνω από τον υπολογιστή, όσο καλά κι αν γνωρίζω ένα πρόγραμμα επεξεργασίας, για να «αναστήσω» μια «νεκρή» φωτογραφία. Για εμένα η καλύτερη επεξεργασία είναι το επόμενο κλικ που θα κάνω!

Makis34 ifocus

Ποια είναι τα μελλοντικά σου σχέδια;

Σίγουρα επιθυμία μου είναι να συνεχίσω να εξελίσσομαι ως φωτογράφος και ως άνθρωπος. Στο άμεσο μέλλον ευελπιστώ να συμμετέχω στις ομαδικές εκθέσεις που διοργανώνονται τόσο από τον Φωτογραφικό Όμιλο Καβάλας, όσο και από την κολεκτίβα BULB. Κρυφή μου επιθυμία και μακροπρόθεσμος στόχος βέβαια, είναι η έκδοση ενός προσωπικού φωτογραφικού λευκώματος.

Τι Μότο να βάλω σε αυτή τη συνέντευξη;

Αν ο κόσμος γύρω μας είναι ένα λευκό χαρτί, το φωτογραφικό μέσο είναι η γραφίδα. Οι λέξεις που αποτυπώνονται είναι το αποτέλεσμα αυτής της δημιουργικής διαδικασίας. Η φωτογραφία για μένα είναι η δική μου Προσωπική Γραφή σ’ αυτόν τον κόσμο!

Αν ερχόμουν στην Καβάλα να φωτογραφίσω που θα με πήγαινες και γιατί;

Η παραλιακή ζώνη της πόλης παρουσιάζει φωτογραφικά ένα ενδιαφέρον, καθώς επίσης και τα πολλά καπνομάγαζα-κτίρια που αν και δυστυχώς μένουν αναξιοποίητα, ωστόσο θα μπορούσαν να αποτελέσουν θέμα για φωτογράφιση τόσο στο εσωτερικό τους όσο και απ’ έξω. Εκεί που σίγουρα θα πηγαίναμε είναι η παλιά πόλη στην χερσόνησο της Παναγίας, που είναι το πιο γραφικό σημείο της Καβάλας με το μεσαιωνικό κάστρο να δεσπόζει στην κορυφή. Τα υπόλοιπα θα σου τα δείξω όταν έρθεις...    

Makis30 ifocus

Λίγα λόγια από εσένα για εσένα


Γεννήθηκα και κατοικώ στην πόλη της Καβάλας. Με την τέχνη της φωτογραφίας ήρθα για πρώτη φορά σε επαφή παρακολουθώντας ένα σεμινάριο για την καλλιτεχνική φωτογραφία το οποίο διοργάνωσε ο Φωτογραφικός Όμιλος Καβάλας, του οποίου και είμαι μέλος από το 2009. Από τον Ιανουάριο του 2017 είμαι επίσης μέλος της φωτογραφικής κολεκτίβας BULB. Έχω παρακολουθήσει σεμινάρια και εργαστήρια για την καλλιτεχνική φωτογραφία από καταξιωμένους φωτογράφους όπως: ο Πλάτωνας Ριβέλλης, Ελένη Μουζακίτη και Πέτρος Κοτζαμπάσης. Έχω επίσης συμμετέχει σε ομαδικές φωτογραφικές εκθέσεις τόσο εντός, όσο και εκτός της χώρας.   

 

http://www.photoclubkavala.gr/

https://www.instagram.com/makismakris8338/

https://makmakris.wixsite.com/makmakris

https://www.flickr.com/photos/makis_makris/

http://www.bulbphotos.eu/

https://www.facebook.com/makis.makris.54/

Στοιχεία επικοινωνίας: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Πρόσφατα Άρθρα

News (03 Ιουλ 2020)

Εντατικό εργαστήρι φωτογραφίας τρεισήμισι ημερών, με σκοπό να σας βοηθήσει να βελτιώσετε βαθιά τον τρόπο φωτογραφικής σκέψης και πρακτικής. Ανεξάρτητα από το πού βρίσκεται η φωτογραφία σας, ο Πάνος...

Somewhere I 've never travelled (02 Ιουλ 2020)

Χαμένη ανάμεσα στα στενα σόκακα της συνοικίας Γκιόν στο Κιότο, στην Ιαπωνία, είναι μια πέτρα – ενάμιση επί τρία μέτρα, οι διαστάσεις της – καλυμμένη από χαρτάκια. Είναι οι ευχές εκείνων που,...

News (02 Ιουλ 2020)

«Στιγμές δρόμου στον κόσμο - Street Moments from Αround the World», μόλις κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις IANOS. To iFocus.gr σε συνεργασία με τον IANOS δωρίζει το φωτογραφικό λεύκωμα του Δημήτρη...

Book Reviews (02 Ιουλ 2020)

Το παρόν λεύκωμα είναι το πρώτο που εκδίδει ο Δημήτριος Τσακίρης, και περιλαμβάνει στιγμιότυπα και πορτραίτα δρόμου από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Ένα στοιχείο που διαφοροποιεί αυτό το λεύκωμα από...

News (01 Ιουλ 2020)

Ο Σύνδεσμος ανακοινώνει τα αποτελέσματα των εκλογών για την ανάδειξη του νέου του διοικητικού συμβουλίου για την περίοδο 2020- 2022 μετά από την πρόσφατη Γενική συνέλευση των μελών του που...

Art in Photography (30 Ιουν 2020)

Διανύουμε την εποχή της πληθωρικής επικοινωνίας, στην οποία μια περίπλοκη παρουσίαση κάνει συχνά ένα ανούσιο περιεχόμενο να κερδίσει εφήμερη λάμψη. Όπως δείχνει ένα ευρωπαϊκό φεστιβάλ νέων...

Presentation (29 Ιουν 2020)

Και τί είναι οι στιγμές έκλαμψης, αν όχι στιγμιαία αντίληψη της αλήθειας Αντρέι Ταρκόφσκι  Αυτή η σειρά φωτογραφιών είναι μια προσπάθεια οπτικοποίησης της μνήμης και του ονείρου, της...

Presentation (29 Ιουν 2020)

Μια σελίδα στο Facebook ανεβάζει σπάνιες φωτογραφίες από μια υπέροχη ξεχασμένη πόλη, την πόλη μας!  Το φωτογραφικό αρχείο της Λίζας είναι μια σελίδα στο Facebook όπου η διαχειρίστρια της...

Agora (26 Ιουν 2020)

Οι φήμες υπέβοσκαν τα τελευταία χρόνια. Η Olympus και συγκεκριμένα το φωτογραφικό τμήμα δεν πήγαινε καλά. Επί τρεις συνεχείς χρονιές έγραφε ζημιές, εξαφανίστηκε από διεθνείς εκθέσεις και δεν...

Art in Photography (24 Ιουν 2020)

Κατά τη δεκαετία του ’80 η οικογένεια στη Δύση γίνεται ένα πολύ σημαντικό ζήτημα για την κοινωνιολογία και τα μαζικά μέσα. Κατά την περίοδο αυτή, οι ανεπτυγμένες χώρες αντιμετωπίζουν την οικονομική...

News (23 Ιουν 2020)

Έκθεση με τις συμμετοχές από το open call του φωτογραφικού πρότζεκτ "Photovoice: Symbio" 27 - 28 Ιουνίου 2020 Η Generation Symbiocene κλείνει τη σεζόν της και το...

News (22 Ιουν 2020)

Το Calderone σε συνεργασία με την Fujifilm Hellas, την εταιρεία ago used - Μεταχειρισμένος Εξοπλισμός Φωτογραφίας και Video - by Agopian και το Πολυμήχανο cafe teatral, διοργανώνει το Σάββατο 4...