Περί της φωτογραφικής λήψης

Η ταχύτητα της αντίληψης της φωτογραφίας, δεν γίνεται με λογικούς συνειρμούς. Στο μυαλό του φωτογράφου υπάρχει μια φωτοευαίσθητη περιοχή, που συλλαμβάνει το θέμα και την ποιότητά του, αυτόματα η μηχανή σηκώνεται χωρίς σκέψη. Το μάτι είναι χαμένο στο άπειρο η ματιά όμως βρίσκεται μέσα και πίσω από τα φωτογραφιζόμενα. Όλα μοιάζουν να συντελούνται γι αυτόν.

Η φωτογραφία εν μέρει κρύβει την ευφυΐα, τις ικανότητες και γενικότερα την πνευματική κατάσταση και ταυτότητα του φωτογράφου, όπως κάθε δράση στη ζωή μας. Είναι μια εξελικτική διαδικασία όπως αυτή της γνώσης και συντελείται μέσω του εγκεφάλου σε μια άυλη διάσταση.

Η φωτογραφία είναι όντως εκεί, γύρω μας, όπως και το έργο τέχνης στο μυαλό του ζωγράφου. Ο ζωγράφος φαίνεται να συνθέτει, να τακτοποιεί, όμως η εικόνα του έργου του είναι εκεί. Στο μυαλό του. Ο ζωγράφος είναι ένας ζωγράφος της εικόνας του μυαλού του.

Τα φωτογραφιζόμενα ζουν γύρω μας, υπάρχουν ή κινούνται και συνθέτουν ένα δρώμενο σε εξέλιξη, με πρωταγωνιστή το φως. Η ματιά του φωτογράφου είναι που θα κάνει την σύνθεση, την αφαίρεση και θα συλλάβει τη στιγμή. Τελικά, κι ο φωτογράφος είναι φωτογράφος της εικόνας του μυαλού του.

Η ταχύτητα της αντίληψης της φωτογραφίας, δεν γίνεται με λογικούς συνειρμούς. Στο μυαλό του φωτογράφου υπάρχει μια φωτοευαίσθητη περιοχή, που συλλαμβάνει το θέμα και την ποιότητά του, αυτόματα η μηχανή σηκώνεται χωρίς σκέψη. Το μάτι είναι χαμένο στο άπειρο η ματιά όμως βρίσκεται μέσα και πίσω από τα φωτογραφιζόμενα. Όλα μοιάζουν να συντελούνται γι αυτόν.

 Ζει μέσα πια στην απειροελάχιστη στιγμή, που πια έχει γίνει ένας επιμηκυμένος χρόνος, όπου έχει τη δυνατότητα να δράσει όπως θέλει κι ο φωτογράφος γλεντοκοπάει στο κενό. Ο ελάχιστος χρόνος, ο Μέγας.

 

Το σπαθί που κατεβαίνει να χτυπήσει ,

Ο στρατιώτης που το κρατά,

Εγώ που πρόκειται να σκοτωθώ,

Ο νους μου,

είναι όλα ανύπαρκτα.

 

Ο εχθρός είναι κενό,

Το σπαθί που χτυπά είναι κενό

Κι εγώ που δέχομαι την επίθεση,

Είμαι κενό.

 

Οι άνδρες που επιτίθενται,

Δεν είναι άνδρες που επιτίθενται,

Τα σπαθιά τους δεν είναι σπαθιά

Κι εγώ που πρόκειται να σκοτωθώ,

 

Δεν είμαι τίποτα περισσότερο

από ένα κάτι,

το οποίο σκίζει τον άνεμο ,

που φυσά στον ανοιξιάτικο ουρανό

και διαρκεί όσο μια αστραπή.

ΤΑΚΟΥΑΝ

 

Για να τον συμπληρώσει ο Ελύτης:

«στη διάρκεια ενός σιγαρέτου που είναι η ζωή μας και όπου χαιρόμαστε και αυτοκαταστρεφόμαστε όπως άλλωστε και στους έρωτες, τις απόπειρες δημιουργίας και οπουδήποτε αλλού το μόνο φωσάκι που δεν σβήνει ακόμα κι αν ο χρόνος μας το πατά χάμω είναι το κάλλος. Η απειροελάχιστη στιγμή όπου γευτήκαμε το κάλλος και την ενσωματώσαμε μια για πάντα μες στη ιδιωτική μας αιωνιότητα».( Ο ΚΗΠΟΣ ΜΕ ΤΙΣ ΑΥΤΑΠΑΤΕΣ)

Όλα αυτά που φοβάμαι εξιστορώ, ζω ανάμεσα στην ζωή και στον θάνατο

και οραματίζομαι... μια ηλιαχτίδα, μια θαλασσογραφία, ένα τοπίο μυστικό, μια ξαφνική αγάπη...

κι είναι οι σκέψεις χαρακιές κι αίσθησή μου χρώμα

που ζωγραφίζει μια μορφή, που μοιάζει στην δική Σου.

Τάσος Μπίρης

Πρόσφατα Άρθρα

Exodus (29 Νοε 2022)

Στον τόπο όπου έφθασε ο μεγαλύτερος αριθμός Μικρασιατών προσφύγων στη Θεσσαλία και την Κεντρική Ελλάδα, στον Βόλο, ανοίγει σε λίγες μέρες τις πύλες της η μεγάλη περιοδική έκθεση με τίτλο Από την...

Exodus (28 Νοε 2022)

Η εκθεση «Αντι λήψεις», της Γιώτας Εφραιμίδου  παρουσιάζεται για δεύτερη φορά στο Κερατσίνι, , με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Εξάλειψης της Βίας κατά των Γυναικών, στο Πολιτιστικό Κέντρο...

Exodus (28 Νοε 2022)

Με τον τίτλο ΚΗΠΟΙ ΜΥΣΤΙΚΟΙ παρουσιάζεται η ατομική έκθεση της Φωτεινής Στεφανίδη από την Τρίτη 29 Νοεμβρίου 2022 στον πολιτιστικό χώρο MACART. Η ενότητα των έργων αφορά ένα μεγάλο μέρος...

Exodus (23 Νοε 2022)

Η σχέση της Έλλης Παπαδημητρίου με τη φωτογραφία ξεπηδάει από τον έρωτα για την ζωγραφική. Ως στέλεχος της Επιτροπής Αποκαταστάσεως Προσφύγων (ΕΑΠ) και συνεργάτης του Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών,...

Exodus (22 Νοε 2022)

Την Πέμπτη 24 Νοεμβρίου, εγκαινιάζεται η έκθεση του Κωνσταντίνου Πίττα “Εικόνες μιας άλλης Ευρώπης” στη γκαλερί Jakubska, στην Πράγα.   Πρόκειται για στιγμιότυπα που...

Book Reviews (22 Νοε 2022)

Η Ελληνική Φωτογραφική Εταιρεία Ηρακλείου διοργανώνει εκδήλωση για την παρουσίαση του βιβλίου του Αμερικανού συγγραφέα Bayard Taylor:  Ταξίδια 1857-1858, Ελλάδα Ρωσία και...

Exodus (22 Νοε 2022)

Ένα σύνθετο θεωρητικό και εικαστικό εγχείρημα με γενικό θέμα την «Πολυκατοικία» ως ισχυρό κοινωνικό, αισθητικό και συναισθηματικό σύμβολο στην αστική ζωή των τελευταίων 100 χρόνων. Η...

Exodus (21 Νοε 2022)

Η φωτογραφική έκθεση, των μελών του Κέντρου Δημιουργικής Φωτογραφίας Θράκης υπό τον τίτλο "ΡΟΔΟΠΗ" «ταξιδεύει» στην Καβάλα. Το Κέντρο Δημιουργικής Φωτογραφίας Θράκης, λειτουργώντας ως πυρήνας...

Book Reviews (16 Νοε 2022)

Αθήνα – L'Aquila. Μια συζήτηση για το βίωμα δύο πόλεων, μέσα από την περιπατητική εμπειρία, το βλέμμα στραμμένο στο αίσθημα της οικειότητας και της ξεθωριασμένης παιδικής μας...

Book Reviews (15 Νοε 2022)

Το Σάββατο 19 Νοεμβρίου θα πραγματοποιηθεί παρουσίαση του φωτογραφικού βιβλίου "Kuebiko" του Ευάγγελου Δασκαλάκη, που αναπτύχθηκε και εκδόθηκε σε συνεργασία με το Zoetrope Athens. Το Kuebiko του...

Exodus (15 Νοε 2022)

O Γιάννης Γιαννάτος παρουσιάζει τη φωτογραφική συλλογή του “Via Artis” στο Upper House Athens στον 6ο όροφο του εμπορικού κέντρου Attica (είσοδος από τη στοά Σπύρου Μήλιου ή από το Attica) από...

Exodus (11 Νοε 2022)

Η Art Core έχει τη χαρά να σας προσκαλέσει στα εγκαίνια της έκθεσης φωτογραφίας Face to Phase - Me, Myself & Nobody του Marco Castelli.  Το έργο θέτει υπό αμφισβήτηση την ταυτότητα και την...