Το μυστικόν, η κάλυψη, η προστασία, η αποκάλυψη, ανακάλυψη ως μέσον διατήρησης και συντήρησης του Ιερού.

Τα σύμβολα, οι εικόνες, οι λέξεις, οι ήχοι, ως μέσα σύνδεσης, του ανορθολογικού με το ορθολογικό, του μέσα με το έξω, του κάτω κόσμου και του πάνω κόσμου, του ανοίκειου με το οικείο.

Το Απόλυτο βιώνεται αλλά δεν ορίζεται. Σ' αυτό τον δρόμο οι εικόνες ως αναπαραστάσεις είναι σύμβολα που συνδέουν τον μέσα κόσμο με τον έξω κόσμο. Οι εικόνες που αποτυπώνονται του εκεί έξω, κρύβουν βιώματα και οι εικόνες που αναδύονται μέσα μας αποκαλύπτουν νέες οντότητες που προσδιορίζουν τον ψυχισμό μας. Οι μορφές κυριαρχούν επάνω μας. Ο Μορφέας ο μυστηριακός γεννήτορας τους.

Η μύηση ως βίωμα. Η εμπειρία της τέχνης που αρχικά ήταν η εμπειρία του τελετουργικού.

Το μυστήριο είναι η πράξη, όπου τα όντα συνδέονται με το Είναι και το Ιερό εκδηλώνεται με ιεροφάνεια μέσω της μορφής και επιτυγχάνεται η σύνδεσης σε ένα σύμβολο. Το μυστήριο είναι η ένωση με το Ιερόν.

Το έργο του καλλιτέχνη δεν ολοκληρώνεται παρά μόνο με την διάδραση του θεατή. Επιζητεί το βίωμα.

Το Απόλυτο βιώνεται δεν ορίζεται.

Το βίωμα της αποκάλυψης.

Οι εικόνες έχουν την μοναδική ιδιότητα να συμπλέκουν το οικείο με το ξένο, δημιουργώντας έτσι ενδιάμεσους χώρους ανάμεσα στο πραγματικό και το φανταστασιακό. Το ανάφορο και το συμβολικό.

«Μη μόνον όσα βλέπετε πιστεύετε. Των ποιητών το βλέμμα είν΄οξύτερον». Καβάφης.

Η Διττότητα διατρέχει όλη την ύπαρξη. Τα αντίθετα, τα αντίρροπα, τα ανάλογα, τα ισοδύναμα, είναι Λόγος, Σχέσις, Αιτία, Διαίρεσις, Πόλεμος. «Πόλεμος πάντων μεν πατήρ εστί, πάντων δε βασιλεύς.» Ηράκλειτος.

«Αυτό που είναι σε αντίθεση έρχεται σε συναρμογή και από όσα διαφέρονται προκύπτει η πιο ωραία αρμονία και όλα γίνονται από τη φιλονικία».

Ο Ηράκλειτος στοχάζεται πάνω στην εμφάνιση της αρμονίας και την εξηγεί ως προϊόν εναρμόνισης αντιθέτων. Η αρμονία, για την οποία μιλά, δεν περιορίζεται στην περιοχή της μουσικής, αλλά αφορά σε πάμπολλες συναρμογές όντων. Οπουδήποτε προκύπτει συναρμογή αντιθέτων (διά-φερόντων), π.χ. στην ανοικοδόμηση ενός σπιτιού ή στην κατασκευή ενός πλοίου, προκύπτει ωραιότατη αρμονία. Η αιτία είναι οντολογική: Βασίζεται στο ότι τα πάντα γεννιούνται από τον πόλεμο και όταν οι αντιμαχόμενοι συμφιλιώνονται, γεννιέται ομορφιά.  Αποσπάσμα από το Ανθολόγιο Αισθητικής του Γιάννη Τζαβάρα, εκδ. Gutenberg.

Ο θεός Λόγος ως συνεύρεσις των αντιθέτων.

Η έμφυτη τάση του ανθρώπου προς αυτήν την ένωση, είναι η συνεχής αναζήτηση μέσα στο ανοίκειο, που ταυτόχρονα του είναι και οικείο.

Αυτό δεν θα μπορούσε να μην αφορά και τις εικόνες.

Η σύνταξη είναι η βασική τεχνική παραγωγής νοήματος και στο κείμενο και στις εικόνες. Δύο εικόνες μαζί δημιουργούν ένα νόημα. Κι έτσι αρχίζει η αφήγηση, σε μια  επικοινωνία με μορφές. Οι δύο εικόνες συμβάλλουν στην δημιουργία ενός συμβόλου, ενός νοήματος.

Ο καθένας μας είναι σύμβολον ενός ανθρώπου, είναι το χαμένο του μισό μιας ολότητας, την οποία ζητά να ανακτήσει. Αυτή η έλλειψη, μας δημιουργεί την ανάγκη της αστείρευτης ανικανοποίησης, της συνεχούς αναζήτησης του Ιερού.

Η φωτογραφία μπορεί να γίνει μια τέτοια αναζήτηση αλλά και έκφραση του Ιερού που βιώνεται και μιλάει μυστηριακά.

Δεν ορίζεται, όμως αναγνωρίζεται!

Το μυστικόν αεί κεκαλυμμένον.

Πρόσφατα Άρθρα

Exodus (08 Δεκ 2022)

Μια διαφορετική φωτογραφική έκθεση θα λάβει χώρα στον o.art.ath. Ο Alexander Ibrahimi θα παρουσιάσει μέσα από οθόνες , πίξελ και καλώδια το δικό του δυστοπικό δάσος , μια καταγγελία για την...

Exodus (08 Δεκ 2022)

Η Φωτογραφική Εταιρεία Μυτιλήνης με ιδιαίτερη χαρά εγκαινιάζει τον εκθεσιακό της χώρο μετά από δύο χρόνια απαγόρευσης λόγω της πανδημίας, με την έκθεση φωτογραφίας του αγαπητού της μέλους Μιχάλη...

News (02 Δεκ 2022)

Το Photopolis Agrinio Photo Festival, μπαίνοντας στον 5ο χρόνο συνεχούς λειτουργίας, προκηρύσσει δύο φωτογραφικούς διαγωνισμούς.  1ος διαγωνισμός: "Photopholios:23" Οι ενδιαφερόμενοι...

News (02 Δεκ 2022)

Το εργαστήριο «Χριστουγεννιάτικες ιστορίες μας μπροστά στον φακό», επανέρχεται στη δια ζώσης μορφή του!  Θα γίνει στην Αθήνα την Κυριακή 18 Δεκεμβρίου 2022 (ώρες 10:30-18:00) Συνδυάζει τον...

Exodus (29 Νοε 2022)

Στον τόπο όπου έφθασε ο μεγαλύτερος αριθμός Μικρασιατών προσφύγων στη Θεσσαλία και την Κεντρική Ελλάδα, στον Βόλο, ανοίγει σε λίγες μέρες τις πύλες της η μεγάλη περιοδική έκθεση με τίτλο Από την...

Exodus (28 Νοε 2022)

Η εκθεση «Αντι λήψεις», της Γιώτας Εφραιμίδου  παρουσιάζεται για δεύτερη φορά στο Κερατσίνι, , με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Εξάλειψης της Βίας κατά των Γυναικών, στο Πολιτιστικό Κέντρο...

Exodus (28 Νοε 2022)

Με τον τίτλο ΚΗΠΟΙ ΜΥΣΤΙΚΟΙ παρουσιάζεται η ατομική έκθεση της Φωτεινής Στεφανίδη από την Τρίτη 29 Νοεμβρίου 2022 στον πολιτιστικό χώρο MACART. Η ενότητα των έργων αφορά ένα μεγάλο μέρος...

Exodus (23 Νοε 2022)

Η σχέση της Έλλης Παπαδημητρίου με τη φωτογραφία ξεπηδάει από τον έρωτα για την ζωγραφική. Ως στέλεχος της Επιτροπής Αποκαταστάσεως Προσφύγων (ΕΑΠ) και συνεργάτης του Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών,...

Exodus (22 Νοε 2022)

Την Πέμπτη 24 Νοεμβρίου, εγκαινιάζεται η έκθεση του Κωνσταντίνου Πίττα “Εικόνες μιας άλλης Ευρώπης” στη γκαλερί Jakubska, στην Πράγα.   Πρόκειται για στιγμιότυπα που...

Book Reviews (22 Νοε 2022)

Η Ελληνική Φωτογραφική Εταιρεία Ηρακλείου διοργανώνει εκδήλωση για την παρουσίαση του βιβλίου του Αμερικανού συγγραφέα Bayard Taylor:  Ταξίδια 1857-1858, Ελλάδα Ρωσία και...

Exodus (22 Νοε 2022)

Ένα σύνθετο θεωρητικό και εικαστικό εγχείρημα με γενικό θέμα την «Πολυκατοικία» ως ισχυρό κοινωνικό, αισθητικό και συναισθηματικό σύμβολο στην αστική ζωή των τελευταίων 100 χρόνων. Η...

Exodus (21 Νοε 2022)

Η φωτογραφική έκθεση, των μελών του Κέντρου Δημιουργικής Φωτογραφίας Θράκης υπό τον τίτλο "ΡΟΔΟΠΗ" «ταξιδεύει» στην Καβάλα. Το Κέντρο Δημιουργικής Φωτογραφίας Θράκης, λειτουργώντας ως πυρήνας...