Το iFocus διοργανώνει τη Δευτέρα 13 Μαίου 2024, στις 19.00, διαδικτυακή διάλεξη με τον Χρήστο Κοψαχείλη στην οποία θα παρουσιάσει τους φωτογράφους: Craigie Horsfield, Keiichi Tahara, Sally Mann, Ralph Eugene Meatyard.

"Η πορεία της καλλιτεχνικής φωτογραφίας μέσα από την ανάγνωση του έργου σημαντικών εκπροσώπων της".


Τα εξωραϊσμένα τοπία του Ansel Adams ήταν τα πρώτα φωτογραφικά έργα που προβλήθηκαν ως καλλιτεχνικά προϊόντα στις αίθουσες των μουσείων και των πρωτοκλασάτων γκαλερί, που μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του ΄40 θεωρούσαν τη φωτογραφία ανάξια έκθεσης, πλάι στους πίνακες ζωγραφικής και τα λοιπά έργα Τέχνης. Η άψογη τεχνική του Adams σήμανε την έναρξη της «πολυτιμοποίησης» της φωτογραφίας.

Στη συνέχεια τα γεγονότα κλέβουν την παράσταση. Η μεγάλη έκθεση «Η Οικογένεια του Ανθρώπου» (The Family of Man), που επιμελήθηκε ο Edward Steichen το 1955, μολονότι διέδωσε διεθνώς τη φωτογραφία μέσω της παγκόσμιας περιφοράς της, σφραγίστηκε από μια έντονα συναισθηματική φωτοδημοσιογραφική αντίληψη περιορίζοντας τη φωτογραφία σε επιφανειακές θεματικές ενότητες.

Λίγα χρόνια μετά η «φωτογραφία δρόμου» έστρεψε την προσοχή από τα γεγονότα στη μορφή. Η κατασκευή απορροφούσε την περιγραφή. Κι όλοι έψαχναν – και ψάχνουν ακόμη – να βρουν τους πρωτοπόρους του είδους, αποδίδοντας αυτή τη «τιμή» ακόμη και σε φωτογράφους που δραστηριοποιήθηκαν πολύ πριν ακόμη εφευρεθεί ο όρος και καθοριστεί αυτή η τάση. Λες και έχει σημασία…

Στη δεκαετία του ΄70 ο καθρέφτης πήρε το πάνω χέρι από παράθυρο. Η ψυχαναλυτική εσωστρέφεια έγινε το προσφιλές περιεχόμενο. Πολλοί φωτογράφοι στήριξαν τη φήμη τους περισσότερο στο γεγονός ότι εξέθεσαν τη ζωή -τη δική τους, της οικογένειάς και των φίλων τους - σε κοινή θέα, παρά στη φωτογραφική τους πρόταση.

Μέχρι και τη δεκαετία του ΄80, όσοι ήθελαν να βιοποριστούν από τη φωτογραφία είχαν δυο επιλογές: ή να κάνουν φωτογραφίες «χρήσιμες», για τις οποίες θα μπορούσαν να ζητήσουν μια μικρή ή μεγάλη αμοιβή, δλδ, φωτογραφίες που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, στη διαφήμιση, στη μόδα, στην αποτύπωση κοινωνικών εκδηλώσεων, στη δημιουργία καταλόγων κλπ, ή να διδάξουν φωτογραφία στα εκπαιδευτικά ιδρύματα, που άρχισαν να την εντάσσουν στα καλλιτεχνικά τους τμήματα και σε διάφορες λέσχες που συνεχώς δημιουργούντο. Ήταν πάντως δεδομένο ότι οι φωτογράφοι δεν μπορούσαν να ζήσουν αποκλειστικά από την καλλιτεχνική τους δουλειά, με όποιο κριτήριο κι αν αυτή οριζόταν.

Κάπου τότε λοιπόν, στη δεκαετία του ΄80, άρχισε να διαμορφώνεται μια νέα κατηγορία, «αμιγώς καλλιτεχνική», που διαχώρισε τη θέση της από εκείνη των λοιπών καλλιτεχνών-μαστόρων της εφαρμοσμένης φωτογραφίας. Αυτή η κατηγορία γεννήθηκε, αναπτύχθηκε, προβλήθηκε και οριοθετήθηκε μέσω των γκαλερί, χωρίς τις οποίες πιθανότατα δεν θα είχε λόγο ύπαρξης. Το κατ’ εξοχήν χαρακτηριστικό των φωτογραφιών που δημιουργήθηκαν σ’ αυτό το περιβάλλον είναι ότι θεωρούνται προϊόντα (όχι απαραίτητα πνευματικά, αλλά οπωσδήποτε καταναλωτικά), που πρέπει να πωληθούν και μάλιστα, όπως αποδείχτηκε, σε τιμές δυσανάλογα υψηλές, λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός ότι η φωτογραφία από τη φύση της μπορεί να αναπαραχθεί σε άπειρα αντίτυπα. Για να εξουδετερωθεί αυτή η «αδυναμία» της φωτογραφίας, οι δημιουργοί, συνεπικουρούμενοι από τους γκαλερίστες, οδηγήθηκαν σε τεχνάσματα έξω από τη φύση της φωτογραφίας, όπως: επιχρωματισμοί ή αλλοιώσεις της επιφάνειας, κολάζ ή/και καταστροφή του αρνητικού με σκοπό την μοναδικότητα του αντιτύπου. Σε κάθε περίπτωση όμως τα μεγέθη των εκτυπώσεων αυξήθηκαν εντυπωσιακά και συνοδεύτηκαν με περιορισμένο τιράζ, όπου δεν μπορούσε να εξασφαλιστεί η λογική του μοναδικού αντιγράφου. Αυτές οι φωτογραφίες-προϊόντα απευθύνονταν κυρίως σ’ ένα νέο κοινό μικρομεσαίων επενδυτών, που δεν μπορούσε να αγοράσει έργα ζωγραφικής λόγω των εξωφρενικών τιμών στις οποίες αυτά έχουν εκτιναχθεί. Καθώς αυτό το κοινό - συνήθως νεόπλουτοι και νεοφερμένοι στον κόσμο της Τέχνης - έχει μικρή έως καθόλου σχέση με τη φωτογραφία, έπρεπε και το περιεχόμενο των φωτογραφιών να είναι εύληπτο και αμέσως κατανοητό. Σ’ αυτό βοηθούσαν και οι επιμελητές με τα μακροσκελή κείμενα που συνόδευαν τα δελτία τύπου και τους καταλόγους των εκθέσεων.

Συνέπεια των παραπάνω ήταν, σταδιακά, η επικρατούσα καλλιτεχνική φωτογραφία να υιοθετήσει τα χαρακτηριστικά της «ενοιολογικής» Τέχνης και να περιοριστεί στην απλή εικονογράφηση μιας ιδέας ή μιας έννοιας και μάλιστα με τόσο περιοριστικό τρόπο που δεν αφήνει στον θεατή καμιά δυνατότητα να επικοινωνήσει με το έργο με κανέναν άλλο τρόπο, παρά μόνο με αυτόν που υποδεικνύει ο καλλιτέχνης με την «δήλωση» (statement) που οπωσδήποτε συνοδεύει το έργο.

Αφού λοιπόν δημιουργήθηκε το «επάγγελμα» του καλλιτέχνη φωτογράφου είναι φυσικό τα έργα που παράγονται να ακολουθούν τους κανόνες της αγοράς, όπως άλλωστε κάνουν και όλοι οι άλλοι επαγγελματίες, κάθε είδους πνευματικού ή χειρονακτικού. Τούτων δοθέντων, κρατάω τις επιφυλάξεις μου για τους πιο προβεβλημένους φωτογράφους των ημερών μας, στρέφοντας το ενδιαφέρον και επαφίοντας τις ελπίδες μου στους «ερασιτέχνες» και σε όσους μπορούν να μη συνδέουν τον βιοπορισμό με την Τέχνη τους. Έτσι λοιπόν τη Δευτέρα 13 Μαΐου θα συζητήσουμε για το έργο των Craigie Horsfield, Keiichi Tahara, Sally Mann, αλλά και του «ερασιτέχνη» Ralph Eugene Meatyard.


Info

Online Παρακολούθηση

Διάρκεια: 3 ωρών (19.00 - 22:00)

Κόστος: 15 Ευρώ η διάλεξη

Δηλώσεις συμμετοχής Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε., 6942879879 

Φόρμα Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος

Επικοινωνήστε μαζί μας για πληροφορίες σχετικά με τα Σεμινάριά μας


Μη-έγκυρη προσθήκη!
Μη-έγκυρη πρόσθηκη!
Μη-έγκυρη προσθήκη!
Μη-έγκυρη προσθήκη!
Πρέπει να αποδεχτείτε την Πολιτική Απορρήτου για να προχωρήσετε!

Πρόσφατα Άρθρα

Εκθέσεις Φωτογραφίας (21 Μάι 2024)

Πόσες ιστορίες χωρούν σε ένα μουσείο; Πόσες ιστορίες δημιουργούν, συνθέτουν ένα μουσείο και το οδηγούν σε μια επόμενη σελίδα; Έργα τέχνης, μεγάλες και μικρές συλλογές, μεγάλα σύνολα δωρεών ή...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (21 Μάι 2024)

Ο επιμελητής Κώστας Πράπογλου παρουσιάζει την ατομική έκθεση της Susan Daboll στον χώρο της γκαλερί του ιστορικού Φιλολογικού Συλλόγου Παρνασσού στην Αθήνα. Γεννημένη και μεγαλωμένη στην Αμερική,...

Book Reviews (13 Μάι 2024)

Αθήνα – L'Aquila. Μια συζήτηση για το βίωμα δύο πόλεων, μέσα από την περιπατητική εμπειρία, το βλέμμα στραμμένο στο αίσθημα της οικειότητας και την επαναδιαπραγμάτευση με τα ίχνη της...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (09 Μάι 2024)

Η Ελληνική Φωτογραφική Εταιρεία Ηρακλείου (Ε.Φ.Ε.Η.), φιλοξενεί τη φωτογραφική έκθεση του μέλους της, Σοφοκλή Καλυκάκη, με τίτλο "Απομεινάρια Οραμάτων", στην Αίθουσα Τέχνης, στον ημιώροφο της Δουκός...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (09 Μάι 2024)

Ο Φωτογραφικός Σύλλογος Ανδριανούπολης και το Κέντρο Δημιουργικής Φωτογραφίας Θράκης σας προσκαλούν στα εγκαίνια μιας ξεχωριστής Ομαδικής Έκθεσης Φωτογραφίας, με τίτλο: «ΡΟΔΟΠΗ: Μια οροσειρά...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (09 Μάι 2024)

 Η FokiaNou Art Space παρουσιάζει την διατομική έκθεση "Fluidity" με έργα της Μαρίας Μπουρμπού και του Διονύσιου Παππά. Οι δύο καλλιτέχνες διατρέχουν απρόσκοπτα τα πεδία της πραγματικότητας...

News (09 Μάι 2024)

Αποτελεί χαρά και τιμή για τους διοργανωτές η επίσημη ανακοίνωση των αποτελεσμάτων του διεθνούς διαγωνισμού Portrait World και μάλιστα του μεγάλου νικητή, των νικητών των επιμέρους κατηγοριών και...

News (26 Απρ 2024)

 Η Nikon είναι στην εξαιρετικά ευχάριστη θέση να ανακοινώσει την κατάκτηση βραβείων σε τέσσερις κατηγορίες στα φετινά TIPA World Awards. Η πιο πρόσφατη φωτογραφική μηχανή mirrorless της...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (24 Απρ 2024)

Μία ξεχωριστή έκθεση φωτογραφίας παρουσιάζεται στον χώρο της «Stereosis» στη Θεσσαλονίκη. Η ελληνογαλλίδα φωτογράφος Άρτεμις Πυρπύλη, μακριά από την κλασική έκθεση στο...

Book Reviews (23 Απρ 2024)

Το Photometria International Photography Festival είναι στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσει τα αποτελέσματα του διαγωνισμού Photometria ΦΩΤΟBOOK 2024. 
Τα επιλεγμένα βιβλία θα παρουσιαστούν στο...

Book Reviews (23 Απρ 2024)

Την Τετάρτη 24 Απριλίου, στις 20:30 η Αλυσίδα Πολιτισμού IANOS και οι εκδόσεις της Εστίας, διοργανώνουν παρουσίαση του βιβλίου του  Άρι Γεωργίου, με τίτλο «Εντός εκτός και επί τα...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (23 Απρ 2024)

Την Πέμπτη 16 Μαΐου 2024, στην Gallery Della Rounick θα εγκαινιαστεί η έκθεση με τίτλο "Common (?) People", μία συνάντηση γλυπτικής και φωτογραφίας, με φόντο το γυμνό ανθρώπινο σώμα. Η Ισμήνη...