"Raising A Flag Over The Reichstag" By Yevgeny Khaldei, 1945 / Leica III Ύψωση της Σημαίας της Νίκης στο Ράιχσταγκ (το κτίριο της γερμανικής Βουλής)

Όλοι γνωρίζουμε την εμβληματική φωτογραφία του Β' Παγκοσμίου Πολέμου , που τραβήχτηκε κατά τη διάρκεια της Μάχης του Βερολίνου στις 2 Μαΐου 1945, μιας από τις πιο αιματηρές μάχες στην ιστορία. Η φωτογραφία ανατυπώθηκε. σε χιλιάδες δημοσιεύσεις και θεωρήθηκε σε όλο τον κόσμο ως μια από τις πιο σημαντικές και αναγνωρίσιμες εικόνες του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Έγινε σύμβολο της σοβιετικής νίκης επί της ναζιστικής Γερμανίας που σήμανε και το τέλος του πολέμου.

Leica III iFocus

Όπως έγινε γνωστό αργότερα φωτογράφος ήταν ο Yevgeny Khaldei που χρησιμοποίησε μία τηλεμετρική Leica III με φακό Elmar 35mm F3.5

 Η Leica III παρουσιάστηκε από τη γερμανική Leica το 1933 και ήταν σε παραγωγή παράλληλα με την σχεδόν πανομοιότυπη σειρά Leica II που πρωτοκυκλοφόρησε 1 χρόνο νωρίτερα. Και τα 2 μοντέλα αποτέλεσαν συνέχεια της θρυλικής Leica I , το δημιούργημα του Oscar Barnack (επικεφαλής σχεδιαστής του εργοστασίου) που ουσιαστικά ήταν το πρώτο σύστημα φωτογραφικής μηχανής 35mm με τους αποσπώμενους βιδωτούς φακούς 39mm. Και τα 3 σώματα μοιράζονταν την ίδια ιδιοφυή λιτή αρχιτεκτονική του Barnack, όπου η φόρμα ακολουθεί την λειτουργία.

02 Leica III iFocus

Από την Leica II και μετά προστέθηκε το ενσωματωμένο τηλέμετρο για την σκόπευση και αποτέλεσαν το συνώνυμο των τηλεμετρικών φωτογραφικών μηχανών 35mm για δεκαετίες. Οι κύριες διαφορές μεταξύ των Leica III και Leica II ήταν:

- Πλήρες εύρος ταχυτήτων κλείστρου, από 1 δευτερόλεπτο έως 1/500 συν Z (για Zeit, Time στα γερμανικά, το κλείστρο παραμένει ανοιχτό όσο το κουμπί απελευθέρωσης είναι πατημένο)

- Προσθήκη αργών ταχυτήτων σε ξεχωριστό μπροστινό κυκλικό επιλογέα.

 1 δευτερόλεπτο, 1/2, 1/4, 1/8 και 1/20.

- Προσθήκη lugs (υποδοχές για ιμάντα) σε κάθε πλευρά για τη στερέωση του ιμάντα

- Βελτίωση του οπτικού συστήματος του τηλέμετρου, με λόγο μεγέθυνσης 1.5

Η Leica III κατασκευάστηκε από το 1933 έως το 1939. Αν και η Leica IIIa, που παρουσιάστηκε το 1935, ήταν μία αναβαθμισμένη Leica III, η παραγωγή της Leica III συνεχίστηκε κανονικά μέχρι το 1939. Παρήχθησαν συνολικά περίπου 76.800 μονάδες. Η Leica III ήταν η πρώτη φωτογραφική μηχανή της σειράς III , η οποία σειρά έγραψε μία ιστορία σχεδόν τριάντα ετών.

Αρχικά, η Leica III έβγαινε μόνο σε μαύρο χρώμα, αλλά αργότερα κατασκευαζόταν και σε chrome από τον αύξοντα αριθμό 116.001 και μετά.


Yevgeny Khaldei iFocus

Yevgeny Khaldei (1917-1997)

Συμβολικά ταιριάζει ότι ο Yevgeny Khaldei, ο οποίος έγινε ένας από τους σημαντικότερους φωτορεπόρτερ του 20ου αιώνα, γεννήθηκε την ίδια χρονιά με τη Σοβιετική Επανάσταση.

Τον Μάρτιο του 1917 λοιπόν γεννήθηκε σε μια εβραϊκή οικογένεια που ζούσε στο Donbass της Ουκρανίας.

Από νωρίς ανέπτυξε ενδιαφέρον για τη φωτογραφία και έγινε φωτορεπόρτερ σε νεαρή ηλικία. Όταν τα γερμανικά στρατεύματα εισέβαλαν στην ΕΣΣΔ, του ανέθεσαν να φωτογραφίσει τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο οπότε κρατώντας μια φωτογραφική μηχανή, ένα σακίδιο πλάτης, χημικά για την εμφάνιση των φιλμ και ένα μαύρο δερμάτινο παλτό κάλυψε και τις 1.481 ημέρες του πολέμου μεταξύ ΕΣΣΔ και Γερμανίας ως ανταποκριτής για το Πρακτορείο Ειδήσεων Tass και μεγάλο μέρος αυτής της δουλειάς δημοσιεύτηκε στην Pravda. Μερικές από τις πιο γνωστές του εικόνες περιλαμβάνουν φωτογραφίες των Σοβιετικών που κατέκτησαν τη Βουδαπέστη, τη Βιέννη και το Βερολίνο το 1945, σε μια σειρά συναρπαστικών φωτογραφιών που δεν είχαν εκτεθεί ευρέως μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 1990. Η φήμη του βασίζεται κυρίως στη δουλειά του εν καιρώ πολέμου και στις φωτογραφίες που τράβηξε στη Δίκη της Νυρεμβέργης των Ναζί εγκληματιών πολέμου το 1946.

Χρησιμοποίησε φωτογραφικές μηχανές Leica σε όλη τη διάρκεια της καριέρας του.

Ήταν δε γνωστό ότι ένιωθε εξαιρετικά περήφανος για τη μηχανή του Leica III του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και τη φορούσε στο λαιμό του σε όλες τις εκθέσεις. Ως ένδειξη εκτίμησης που οι φωτογραφίες του έγιναν διάσημες σε ένα ευρύτερο διεθνές κοινό καθώς και για την επικοινωνία της ζωής και της κληρονομιάς του ως φωτογράφος, ο Khaldei δώρισε τη Leica στον διοργανωτη μιας μεγάλης έκθεσης των έργων του στο Εβραϊκό Μουσείο της Νέας Υόρκης τον Ιούλιο του 1995. Ο Yevgeny Khaldei απεβίωσε το 1997 σε ηλικία 80 ετών στη Μόσχα.

Το Νοέμβριο του 2014 η ιστορικής σημασίας Leica III πωλήθηκε σε δημοπρασία στο Hong Kong για το ποσό των 1.500.000 Δολαρίων Χονγκ Κονγκ δηλαδή περίπου 192.000€.

LOT 723

Leica III no. 257492 (1937), chrome,

later flash synchronisation on front, SCNOO rapid winder, with an Elmar 3.5cm f/3.5 lens no. 471386 and lens hood ... Sold .-

Πηγές

https://lumieregallery.net/258/yevgeny-khaldei/ https://encyclopedia.ushmm.org/content/en/gallery/photographer-yevgeny-khaldei https://www.bonhams.com/auctions/22252/lot/723/ https://en.wikipedia.org/wiki/Raising_a_Flag_over_the_Reichstag https://en.wikipedia.org/wiki/Leica_III

http://camera-wiki.org/wiki/Leica_III

https://www.mixanitouxronou.gr/i-pragmatiki-istoria-piso-apo-tin-diasimi-fotografia-me-tin-epa rsi-tis-sovietikis-simaias-sto-verolino-pos-oi-stratiotes-anevikan-sto-raichstagk-kai-ti-afairethi ke-sto-montaz/

https://en.wikipedia.org/wiki/Yevgeny_Khaldei https://web2.ph.utexas.edu/~yue/misc/LeicaLTM.html     

Πρόσφατα Άρθρα

Exodus (23 Νοε 2022)

Η σχέση της Έλλης Παπαδημητρίου με τη φωτογραφία ξεπηδάει από τον έρωτα για την ζωγραφική. Ως στέλεχος της Επιτροπής Αποκαταστάσεως Προσφύγων (ΕΑΠ) και συνεργάτης του Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών,...

Exodus (22 Νοε 2022)

Την Πέμπτη 24 Νοεμβρίου, εγκαινιάζεται η έκθεση του Κωνσταντίνου Πίττα “Εικόνες μιας άλλης Ευρώπης” στη γκαλερί Jakubska, στην Πράγα.   Πρόκειται για στιγμιότυπα που...

Book Reviews (22 Νοε 2022)

Η Ελληνική Φωτογραφική Εταιρεία Ηρακλείου διοργανώνει εκδήλωση για την παρουσίαση του βιβλίου του Αμερικανού συγγραφέα Bayard Taylor:  Ταξίδια 1857-1858, Ελλάδα Ρωσία και...

Exodus (22 Νοε 2022)

Ένα σύνθετο θεωρητικό και εικαστικό εγχείρημα με γενικό θέμα την «Πολυκατοικία» ως ισχυρό κοινωνικό, αισθητικό και συναισθηματικό σύμβολο στην αστική ζωή των τελευταίων 100 χρόνων. Η...

Exodus (21 Νοε 2022)

Η φωτογραφική έκθεση, των μελών του Κέντρου Δημιουργικής Φωτογραφίας Θράκης υπό τον τίτλο "ΡΟΔΟΠΗ" «ταξιδεύει» στην Καβάλα. Το Κέντρο Δημιουργικής Φωτογραφίας Θράκης, λειτουργώντας ως πυρήνας...

Book Reviews (16 Νοε 2022)

Αθήνα – L'Aquila. Μια συζήτηση για το βίωμα δύο πόλεων, μέσα από την περιπατητική εμπειρία, το βλέμμα στραμμένο στο αίσθημα της οικειότητας και της ξεθωριασμένης παιδικής μας...

Book Reviews (15 Νοε 2022)

Το Σάββατο 19 Νοεμβρίου θα πραγματοποιηθεί παρουσίαση του φωτογραφικού βιβλίου "Kuebiko" του Ευάγγελου Δασκαλάκη, που αναπτύχθηκε και εκδόθηκε σε συνεργασία με το Zoetrope Athens. Το Kuebiko του...

Exodus (15 Νοε 2022)

O Γιάννης Γιαννάτος παρουσιάζει τη φωτογραφική συλλογή του “Via Artis” στο Upper House Athens στον 6ο όροφο του εμπορικού κέντρου Attica (είσοδος από τη στοά Σπύρου Μήλιου ή από το Attica) από...

Exodus (11 Νοε 2022)

Η Art Core έχει τη χαρά να σας προσκαλέσει στα εγκαίνια της έκθεσης φωτογραφίας Face to Phase - Me, Myself & Nobody του Marco Castelli.  Το έργο θέτει υπό αμφισβήτηση την ταυτότητα και την...

Exodus (09 Νοε 2022)

They are the Subject, They are the Absolute— mother is the Absolute Other Παράφραση της δήλωσης της Simone de Beauvoir: He is the Subject, he is the Absolute—she is the Other Η Μαρία...

Exodus (09 Νοε 2022)

Η Φωτογραφική Λέσχη Ηλιούπολης, σας προσκαλεί στην έκθεση φωτογραφίας με τίτλο: ''ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ'' Η έκθεση θα πραγματοποιηθεί στο Εκθεσιακό Κέντρο Ηλιούπολης, Λ.Ειρήνης 14-16 & Αλκιβιάδου,...

Book Reviews (09 Νοε 2022)

 Ο εκδοτικός οίκος University Studio Press προσκαλεί στην παρουσίαση του βιβλίου «Ουδέτερη ζώνη / Neutral zone» ένα φωτογραφικό λεύκωμα του Γιάννη Παντελίδη. Η παρουσίαση θα γίνει την Τετάρτη...