Ας φωτογραφίσουμε ένα κοινό θέμα, π.χ. έναν παππού που κάθεται σε ένα παγκάκι.

Όλοι οι φωτογράφοι έχουμε διαφορετικό εξοπλισμό, διαφορετικές φωτογραφικές μηχανές (ψηφιακές, αναλογικές, μεσαίου φορμά, polaroid), διαφορετικά φιλμ, φακούς, φλας κλπ.

Επίσης χρησιμοποιούν διαφορετικές παραμέτρους λήψης (διαφράγματα, ταχύτητες, εστιακές αποστάσεις, κλπ) που δίνουν διαφορετικά βάθη πεδίου και διαφορετική γραφή της κίνησης.

Και μόνο οι εξοπλισμοί λοιπόν δίνουν πολύ διαφορετικές καταγραφές του ίδιου θέματος, ακόμα και αν οι φωτογράφοι μπορούσαν θεωρητικά να διαλέξουν την ίδια θέση, γωνία και στιγμή της λήψης.

Όμως στην πράξη, ένας φωτογράφος είναι ψηλός, άλλος γονατίζει στο έδαφος, ένας άλλος πάει μακρυά, κάποιος άλλος πιο κοντά, άλλοι μετωπικά και άλλοι υπό γωνία.

Τεράστιες διαφορές ως προς τις τεχνικές παραμέτρους της λήψης.

Οι μεγάλες όμως διαφορές στην πραγματικότητα αρχίζουν τώρα, στο καδράρισμα, στη σύνθεση του κάδρου. Έτσι κάποιος φωτογράφος θα κάνει πορτρέτο, άλλος θα επικεντρωθεί αποκλειστικά στο θέμα, άλλος θα συμπεριλάβει και κάποιο διαφορετικό στοιχείο, ένα σκύλο πχ, άλλος θα συμπεριλάβει κάποιο στοιχείο σε αντίθετη πλευρά, άλλος θα βάλει ακόμα πιο πολλά στοιχεία, άλλος λιγότερα. Τέλος ορισμένοι θα βγάλουν κάθετα κάδρα και κάποιοι οριζόντια. Και το σημαντικό, ο καθένας θα επιλέξει διαφορετική χρονική στιγμή για να πραγματοποιήσει τη λήψη.

01 Giorgos Dimitriadis iFocus

Αντιλαμβανόμαστε λοιπόν πόσες και πόσο διαφορετικές φωτογραφίες μπορούν να βγουν από το ίδιο θέμα.

Όλες αυτές οι διαφορές που αφορούν τα τεχνικά του μέσου (μηχανή, φακό, φιλμ, αισθητήρα), τις παραμέτρους λήψης (διάφραγμα, ταχύτητα, φλας, ΙSO) και τις επιλογές καταγραφής εκ μέρους του φωτογράφου (γωνία λήψης, απόσταση από το θέμα, αφαίρεση, σύνθεση κάδρου, επιλογή χρονικής στιγμής) αποτελούν τη φόρμα.

Φόρμα λοιπόν είναι η μορφή της καταγραφής ενός θέματος και αυτή η τελική μορφή εξαρτάται από πολλές παραμέτρους που αφορούν το μέσο και τις επιλογές του φωτογράφου.

Από τις διαφορετικές φωτογραφίες που θα προκύψουν κάποιες θα ξεχωρίσουν, θα μπορέσουν να προκαλέσουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον, έκπληξη και συγκίνηση στο θεατή. Οι επιλογές που οδήγησαν στη δημιουργία αυτών των φωτογραφιών (φόρμα) κατάφεραν το καλύτερο περιεχόμενο (ανταπόκριση του θεατή).

Το περιεχόμενο δηλαδή εκφράζει την τελική αξία του αποτελέσματος όλων των προηγούμενων επιλογών του φωτογράφου (επιλογή θέματος και επιλογή φόρμας).

Πρόσφατα Άρθρα

News (06 Ιουλ 2020)

Το ντοκιμαντέρ του Νίκου Μεγγρέλη, «Όπου υπάρχουν άνθρωποι», σε συνεργασία με τους Γιατρούς του Κόσμου Ελλάδας θα προβάλλει ο θερινός κινηματογράφος Λαΐς της Ταινιοθήκης της Ελλάδος, τη Δευτέρα 6...

News (03 Ιουλ 2020)

Εντατικό εργαστήρι φωτογραφίας τρεισήμισι ημερών, με σκοπό να σας βοηθήσει να βελτιώσετε βαθιά τον τρόπο φωτογραφικής σκέψης και πρακτικής. Ανεξάρτητα από το πού βρίσκεται η φωτογραφία σας, ο Πάνος...

Somewhere I 've never travelled (02 Ιουλ 2020)

Χαμένη ανάμεσα στα στενα σόκακα της συνοικίας Γκιόν στο Κιότο, στην Ιαπωνία, είναι μια πέτρα – ενάμιση επί τρία μέτρα, οι διαστάσεις της – καλυμμένη από χαρτάκια. Είναι οι ευχές εκείνων που,...

News (02 Ιουλ 2020)

«Στιγμές δρόμου στον κόσμο - Street Moments from Αround the World», μόλις κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις IANOS. To iFocus.gr σε συνεργασία με τον IANOS δωρίζει το φωτογραφικό λεύκωμα του Δημήτρη...

Book Reviews (02 Ιουλ 2020)

Το παρόν λεύκωμα είναι το πρώτο που εκδίδει ο Δημήτριος Τσακίρης, και περιλαμβάνει στιγμιότυπα και πορτραίτα δρόμου από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Ένα στοιχείο που διαφοροποιεί αυτό το λεύκωμα από...

News (01 Ιουλ 2020)

Ο Σύνδεσμος ανακοινώνει τα αποτελέσματα των εκλογών για την ανάδειξη του νέου του διοικητικού συμβουλίου για την περίοδο 2020- 2022 μετά από την πρόσφατη Γενική συνέλευση των μελών του που...

Art in Photography (30 Ιουν 2020)

Διανύουμε την εποχή της πληθωρικής επικοινωνίας, στην οποία μια περίπλοκη παρουσίαση κάνει συχνά ένα ανούσιο περιεχόμενο να κερδίσει εφήμερη λάμψη. Όπως δείχνει ένα ευρωπαϊκό φεστιβάλ νέων...

Presentation (29 Ιουν 2020)

Και τί είναι οι στιγμές έκλαμψης, αν όχι στιγμιαία αντίληψη της αλήθειας Αντρέι Ταρκόφσκι  Αυτή η σειρά φωτογραφιών είναι μια προσπάθεια οπτικοποίησης της μνήμης και του ονείρου, της...

Presentation (29 Ιουν 2020)

Μια σελίδα στο Facebook ανεβάζει σπάνιες φωτογραφίες από μια υπέροχη ξεχασμένη πόλη, την πόλη μας!  Το φωτογραφικό αρχείο της Λίζας είναι μια σελίδα στο Facebook όπου η διαχειρίστρια της...

Agora (26 Ιουν 2020)

Οι φήμες υπέβοσκαν τα τελευταία χρόνια. Η Olympus και συγκεκριμένα το φωτογραφικό τμήμα δεν πήγαινε καλά. Επί τρεις συνεχείς χρονιές έγραφε ζημιές, εξαφανίστηκε από διεθνείς εκθέσεις και δεν...

Art in Photography (24 Ιουν 2020)

Κατά τη δεκαετία του ’80 η οικογένεια στη Δύση γίνεται ένα πολύ σημαντικό ζήτημα για την κοινωνιολογία και τα μαζικά μέσα. Κατά την περίοδο αυτή, οι ανεπτυγμένες χώρες αντιμετωπίζουν την οικονομική...

News (23 Ιουν 2020)

Έκθεση με τις συμμετοχές από το open call του φωτογραφικού πρότζεκτ "Photovoice: Symbio" 27 - 28 Ιουνίου 2020 Η Generation Symbiocene κλείνει τη σεζόν της και το...