Σε όλους μας είναι γνωστή η δράση και το σπουδαίο έργο της Ελληνίδας φωτογράφου Βούλας Παπαϊωάννου. Ποιος γνωρίζει όμως πως με τη Μαρία Χρουσάκη «ήσαν αχώριστες φίλες» και συχνά έφευγαν για φωτογραφικές εκστρατείες, κατά τα λεγόμενα του Κώστα Μπαλάφα;

Η Μαρία Χρουσάκη γεννημένη στη Σμύρνη τον Δεκέμβριο του 1899, υπήρξε το δεύτερο παιδί από τα τρία παιδιά του εισοδηματία Γιάννη Χρουσάκη και της Κλεώνης, σπούδασε ωδική, πιάνο και ζωγραφική στο εργαστήριο του Παύλου Μαθιόπουλου. Με την εύπορη οικογένεια της ταξίδευε κάθε χρόνο από το 1921 μέχρι το 1926 σε πόλεις της Μεγάλης Βρετανίας, Γερμανίας, Ιταλίας, Ελβετίας Γαλλίας και Βελγίου.

Από γραπτή μαρτυρία του ανιψιού της, Ίωνα Βορρέ, η Μαρία Χρουσάκη περιγράφεται από τον ίδιο ως μία «ευαίσθητη, ταλαντούχος, γενναιόφρων και με σπάνια συμπόνια για τους συνανθρώπους της, παρόλα αυτά, υπήρξε άνθρωπος μοναχικός και σεμνός από τη φύση της. Αναγκάσθηκε από νωρίς να αντλήσει δύναμη και να διαφύγει από τον εσωτερικό της κόσμο, έχοντας ζήσει τη θλίψη μίας δια βίου απόρριψης εκ μέρους του μόνου άνδρα που αγάπησε ποτέ». 

04 maria Xrousaki iFocus

Κάτι που όμως τελικά την εξέλιξε σε ένα δραστήριο και δυναμικό άνθρωπο αφιερώνοντας τη ζωή της στην υπηρεσία του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού και της φωτογραφίας.

Το 1926 αποφοίτησε τη Σχολή Δοκίμων Εθελοντριών Αδελφών του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού παρακάμπτοντας την υψηλή κοινωνικής της τάξηακολουθεί την καριέρα τής εθελόντριας νοσοκόμας όπου έρχεται να συμπληρώσει το Μητρώο της Διεύθυνσης Νοσηλευτικής του ΕΕΣ πως υπήρξε «πολυσήμαντη, πολυεπίπεδη, διεκρινόνταν πάντα από προθυμία, επιμέλεια, ευσυνειδησία, πειθαρχία και σεμνότητα, με μνεία στο μεγάλο φάσμα του έργου της». Το 1963 φτάνει στο βαθμό της Επιθεωρήτριας.

Το φωτογραφικό της έργο αποτελείται από 35 λευκώματα μεσαίου φορμά 6x6 ή 9x9. Αλλά και ασυνήθιστων μεγεθών όπως 8,5x11,5 – 8x13 – 9x12 εκατοστών. Ο λόγος αυτών είναι για να μην γίνεται χρήση μεγεθυντήρων αφού ήταν όλα ευανάγνωστα . Δύο από τα λευκώματα έχουν οικογενειακές και προσωπικές φωτογραφίες. Τα πρώτα της λευκώματα της περιείχαν τέσσερα παράθυρα σε μαύρο φόντο και λεζάντες με λευκό μελάνι, τα μεταγενέστερα όμως είχαν λευκές σελίδες με αύξοντα αριθμό του αρνητικού και περιγραφή της τοποθεσίας, χωρίς όμως τη χρονολογία.

06 Maria Xrousaki iFocus

Η φωτογραφική ματιά της Μαρίας Χρουσάκη επικεντρωνόταν στην ύπαιθρο και σπάνια στο αστικό τοπίο. Προσπαθούσε να αποτυπώσει τα ήθη, τα έθιμα, τις τοπικές ενδυμασίες, γενικά τις παραδόσεις της χώρας μας που για αυτήν αποτελούσαν πάντα μία διαφορετική όψη της αισθητικής που είχε γαλουχηθεί. Το πορτραίτο είναι κάτι που αποφεύγει και αν υπάρχει φαίνεται κάποια σκηνοθετημένη καθοδήγηση, πολλές φορές προτιμά να φωτογραφίζει άτομα από απόσταση. Στο φωτογραφικό της ταξίδι αποτυπώνονται με μεγάλη επιμονή παραδοσιακά επαγγέλματα όπως αργαλειούς στην Αράχωβα ή πλέξιμο διχτυών στην Κέρκυρα. Επίσης σχολαστικά καταγράφει αρχιτεκτονικά και διακοσμητικά στοιχεία όπως αυλές, βρύσες, θύρες, ταβάνια αρχοντικών αλλά και τοπικές ενδυμασίες.

Kerkyra Maria Xrousaki iFocus

Ιδιαίτερη σημασία μπορούμε να δώσουμε στο Λεύκωμα 14 που την Άνοιξη του 1945 αρχίζει μια μεγάλη περιοδεία με το τμήμα εθελοντικής περίθαλψης του Αγγλικού Ερυθρού Σταυρού στην απελευθερωμένη πλέον Ελλάδα και συγκεκριμένα  στις επιμέρους περιοχές της Λαμίας, Ιωαννίνων, Θεσσαλονίκης και Λαγκαδά. Ένα λεύκωμα πιο χαρούμενο από τα άλλα όπου παρουσιάζονται και οι τέσσερις εποχές στα προαναφερθέν μέρη, σε μία Ελλάδα μεν πληγωμένη αλλά ελεύθερη. Η πορεία συνεχίζεται μέχρι και το 1948 όπου ταξιδεύει στη Μυτιλήνη και τον Έβρο για να βοηθήσει και να μεταφέρει μεγάλο αριθμό παιδιών σε ασφαλείς περιοχές. Μέσα από τη λεπτομερή παρατήρηση των εικόνων της αντλούμε συγκλονίστηκες λεπτομέρειες που αποτελούν μεγάλο ιστορικό κεφάλαιο. Επίσης το 1953 συνεχίζοντας το έργο της βοηθώντας τους σεισμοπαθείς της Πάτρας και της Κεφαλονιάς.

02 Maria Xrousaki iFocus

Το 1954 εξελέγη μέλος στην Ελληνική Φωτογραφική Εταιρία και το Δεκέμβριο του 1956 προβιβάσθηκε σε τακτικό μέλος της. Σιγά σιγά άρχιζε να γίνεται γνωστή, δημοσιεύονται φωτογραφίες της σε αρκετά τεύχη της ΕΦΕ. 

Τη δεκαετία του 1960 ασχολείται με τις έγχρωμες φωτογραφίες με μεγάλη επιτυχία που με τα γραφόμενα της εποχής 

«ολίγοι ημπορούν να συγκριθούν με την Διδα Χρουσάκη εις το θέμα μιας ευσυνειδήτου και καλλιτεχνικής Documentation». 

Το 1968 απενεμήθη η τιμητική διάκριση της FIAP (ο παγκόσμιος οργανισμός που υπάγεται η ΕΦΕ ) , 

«δια καλλιτεχνικήν επίδοσιν εις την Φωτογραφικήν Τέχνην».

Φωτογραφίες εκτέθηκαν στο 7ο Διεθνές Φωτογραφικό Salon της Ιαπωνίας το 1934, και στη 2η έκθεση Διεθνούς φωτογραφικής Τέχνης στο Κάιρο το 1947. 

Επίσης διαφάνειες των έγχρωμων φωτογραφίών της προβλήθηκαν στον Καναδά και τις διέθεσε σχεδόν δωρεάν στον Ελληνικό Οργανισμό Τουρισμού , κατοχυρώνοντας όμως μονοπωλιακά τα δικαιώματα ο ΕΟΤ η φωτογράφος έχασε τα πνευματικά  δικαιώματα των έργων της…

Τέλος το 1971 το αρχείο της Μαρίας Χρουσάκη περιήλθε και σώζεται στην Εθνική Πινακοθήκη, χάρη στον τότε διευθυντή της, Μαρίνο Καλλιγά. 

Τον Αύγουστο του 1972 η φωτογράφος πεθαίνει στην Αθήνα.

03 Kerkyra Maria Xrousaki iFocus

Πρόσφατα Άρθρα

News (09 Απρ 2020)

#menoumespiti παρέα με τα παιδιά σας και μπορείτε να φτιάξετε την δική σας OM-D  της Olympus . Τι χρειάζεστε; Ένα εκτυπωτή να εκτυπώσετε το PDF, ψαλίδι και μια κόλλα. Είναι...

News (08 Απρ 2020)

"Εσωτερική ομορφιά - Inner beauty" 2020 Open Call - Πρόσκληση συμμετοχής - Περιγραφή θέματος - Όροι συμμετοχής Διεθνούς Διαγωνισμού Φωτογραφίας ΔΙΕΘΝΕΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ ΚΟΡΙΝΘΙΑΣ 2020 ΔΙΕΘΝΕΣ...

News (07 Απρ 2020)

…Γιατί με την Τέχνη πολεμάμε την κοινωνική απομόνωση! Ο IANOS, για τρίτη συνεχή χρονιά, διοργανώνει Διαγωνισμό Διηγήματος και Φωτογραφίας με θέμα: -τι άλλο;-  «Ημερολόγια καραντίνας». Αυτές...

Art in Photography (02 Απρ 2020)

Επιλογή από 10 Vintage ασπρόμαυρα αυτοπορτρέτα σε καθρέφτες. Πηγή έμπνευσης, αυτές τις δύσκολες μέρες του εγκλεισμού, αποτελούν αυτές οι φωτογραφίες αυτοπορταίτων που μας έρχονται,...

My Portfolio (30 Μαρ 2020)

Μέσα του Νοέμβρη και το μάζεμα της ελιάς στην Περαχώρα Κορινθίας ήδη έχει ξεκινήσει. Η πρόσκληση από ανίψια, για να πάρουμε μέρος στο λιομάζωμα, (μια πρωτόγνωρη εμπειρία για μας), ήταν ανοικτή και η...

Photo Clubs (26 Μαρ 2020)

Η φωτογραφική Λέσχη Κατερίνης δημιουργήθηκε το 1995 σε συνεργασία με την Εστία Πιερίδων Μουσών (1995-2001) και η ιδέα ήταν του Νίκου Μπέντα, έδρευε επί της οδού Τσακάλωφ, το 2000 μεταφέρθηκε επί της...

Photo Clubs (26 Μαρ 2020)

Η νέα αυτή ομάδα που προέκυψε από τους φίλους της φωτογραφίας στην Θεσσαλονίκη και στην Bόρεια Ελλάδα, αποτελεί μέρος της καθημερινής πραγματικότητας που κινείται μέσα στον φωτογραφικό χώρο και τον...

Photo Clubs (20 Μαρ 2020)

Η Φωτογραφική Λέσχη Λιβαδειάς εκφράζει χρόνια τώρα την ανάγκη των μελών της να χαρούν με κάθε δημιουργικό μέσο την τέχνη της φωτογραφίας. Μια τέχνη που ξεπερνά ίσως το καθημερινό μας θέαμα και...

News (10 Μαρ 2020)

Εγκαινιάζεται την Τετάρτη 11/03 η έκθεση φωτογραφίας του Παναγιώτη Φτάρα στο FREUD Bareatory στην Κατερίνη Κάτω από τον τίτλο «Χωροχρόνος» αναζητά μέσα στο φυσικό και αστικό περιβάλλον...

News (09 Μαρ 2020)

The first curated Destination Portfolio Building retreat with Kiss from Fleur and Ellwed Magazine. For photographers and videographers who love the world of weddings, romance, high-end fashion...

Photo Clubs (06 Μαρ 2020)

Η Φωτογραφική Λέσχη Καστοριάς, είναι μία καλλιτεχνική ομάδα φίλων της φωτογραφίας, και αποτελεί τμήμα του Πολιτιστικού Συλλόγου Αθ. Χριστόπουλος. Σαν στόχο έχει να συμβάλλει στην διάδοση της...

Photo Clubs (06 Μαρ 2020)

Η φωτογραφική ομάδα Σαντορίνης είναι μια ερασιτεχνική ομάδα που απευθύνεται σε όλους όσους αγαπούν την φωτογραφία στο νησί της Σαντορίνης.   Επικοινωνία στο santophotogroup@gmail.com