Ο χώρος της αφαίρεσης, είν’ ένας χώρος απέραντος, που παρ’ όλ’ αυτά δεν αρκεί για να τη φιλοξενήσει ολοκληρωτικά. Δεν είναι τυχαίο που δείχνει να είναι το ζητούμενο της Τέχνης. Aυτό που καθορίζει το αρχέγονο βάθος της ύπαρξης, στην οποία μπορεί να οδηγήσει κάποιον το έργο της. Είναι κάτι, θα ‘λεγε κανείς, κοινό, αν βέβαια κάποιος γνωρίζει πως να δίνει σημασία στους χτύπους της καρδιάς του, τόσο όταν αφήνεται να νοιώσει, όσο κι όταν νοιώθει. Γιατί ανάμεσα στις ελαφρές αποχρώσεις του πουθενά, υπάρχουν απέραντες διαφορές. Ποιός καθορίζει το τι πρέπει αν όχι ο χρόνος; 

Ο κυρίαρχος ουρανός, ήταν έτοιμος κάθε στιγμή να πέσει στο κεφάλι μου, μήπως επιτέλους και καταλάβαινα τη σπουδαιότητα της ύπαρξης των θεόρατων βουνών, που κουβαλάνε στις κορφές τους όλο το βάρος της ατμόσφαιρας. Ολάκερο το βάρος της ευθύνης. Σε κανέναν δεν αρέσει να φυλάει σκοπιά. Χωρίς αυτή την υπηρεσία όμως, κανείς δε θα μπορούσε να κοιμηθεί ήσυχος. Δεν είχα ιδέα σε τι είχα μεταλλαχτεί τόσο καιρό που προσπαθούσα να σηκώσω στις πλάτες μου το βάρος του κόσμου, αξιοποιώντας τα μάγια που μου είχαν δοθεί από την επιστήμη. 

Φυσικά και δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος να χάσει κανείς τον εαυτό του από το να εμπιστευτεί μόνο και μόνο τα μάτια του. Που ν’ αποκτήσει και κάμερα και να μάθει ή να μη μάθει, τον τρόπο της χρήσης της. 

Δεν ήξερα τι σημαίνει η γνώση του εαυτού. Το άκουγα από παιδί και τρόμαζα. Είχα την εντύπωση ότι είναι κάτι που απαιτεί θυσίες. Βασικά δεν είχα ποτέ αντιληφθεί τη λεπτή σημασία της έννοιας πρέπει. Δεν είχα καν αντιληφθεί τη διαφορά μεταξύ του αντικειμένου και του υποκειμένου. Για μένα εκείνη την εποχή, το αντικείμενο ήταν υποκείμενο, δίνοντάς μου τη δυνατότητα να πιστεύω ότι ο κόσμος ήτανε αποκλειστικά δικός μου. Ότι εγώ τον όριζα. Αργότερα κατάλαβα ότι επειδή ακριβώς προσπαθούσα να τον ορίσω, ερχόμουνα σε αντίθεση μ’ αυτόν και φυσικά έτρωγα κατραπακιές, που είχαν σαν αποτέλεσμα τη βαθύτερη απομόνωσή μου. Ευτυχώς από την άλλη, γιατί αλλιώς δε θα είχα έρθει ποτέ σ’ επαφή με την αφαίρεση. Δεν είχα όμως άλλη επιλογή.

Όταν λοιπόν επιτέλους κατάλαβα ότι δεν ήμουνα παρά ένας συλλέκτης, μιά τράπεζα μνήμης, όταν κατάλαβα ότι οι βασικές μου επιλογές δεν ορίζονταν καθαρά από μένα, αλλά από μία τεράστια αλυσίδα γεγονότων, που έβρισκαν αντίκρυσμα αποκλειστικά και μόνο στη δική μου ευαισθησία, ένοιωσα απόλυτα εκείνη την ανάγκη του Ομήρου να τραγουδήσει τη γνώση του απο τις αφηγήσεις που είχε περισυλλέξει στην θητεία του σαν τυφλός μνήμων. Ήμουν ο αποδέκτης του τίποτα και ο μεταφραστής του σε ψέμα. Ένα ψέμα, που όσο πιο αληθινό έμοιαζε, τόσο πιο αποδεκτό γίνονταν σαν δικό. Δεν υπάρχει τρόπος να δώσει κανείς αιώνια ζωή στο τώρα. Αιώνια μνήμη μονάχα.

Πώς όμως θα μπορούσε να είναι κανείς αντικειμενικός μέσα σ’ αυτή την απόλυτη υποκειμενικότητα που απομονώνει τον άνθρωπο από τον εαυτό του;

Αυτό μάλλον γίνεται εφικτό μόνο όταν ισχύει μία συνθήκη που είν’ απαραίτητη για να υπάρξει κάθε τι. Η συνθήκη της ειρήνης. Δίχως αυτή, μάλλον δε γίνεται τίποτα.

Πρόσφατα Άρθρα

News (20 Ιουν 2019)

 Το Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ και το New Museum της Νέας Υόρκης, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, παρουσιάζουν την έκθεση καλλιτεχνών που ζουν στην Αθήνα "Στο Ίδιο Ποτάμι Δύο Φορές" σε επιμέλεια των...

News (20 Ιουν 2019)

 Το THE GREEK ICON παρουσιάζει αυτό που ο φωτογράφος επεδίωκε: ο εαυτός του σε σχέση με το τόπο που γεννήθηκε και ζει.  Το τυχαίο, το υπαρκτό και συχνά απαρατήρητο, το άγνωστο, η...

News (20 Ιουν 2019)

Κοινή πηγή έμπνευσης το φως,κοινή και η διάθεση για πειραματισμό. Πώς όμως η υποκειμενικότητα του βλέμματος κάθε  δημιουργού "συλλαμβάνει" την κεντρική ιδέα της φωτογραφικής του σύνθεσης; Πώς...

News (20 Ιουν 2019)

Έκθεση Φωτογραφίας "F12" των Μελών της Φωτογραφικής Ομάδας "Έκφραση" στην Πτολεμαΐδα.  Συμμετέχουν 12 φωτογράφοι οι οποίοι παρουσιάζουν τη δουλειά τους σε σειρά 5 φωτογραφιών. Τα εγκαίνια θα...

Education (14 Ιουν 2019)

Η πιο συνηθισμένη αναφορά στο όνομα της Lisette Model είναι αυτή που την παρουσιάζει ως δασκάλα της Diane Arbus. Το τόσο προσωπικό έργο της Arbus, αλλά και ο απρόσμενα πρόωρος θάνατός της, όταν το...

News (11 Ιουν 2019)

Το Athens Photo Festival 2019 εγκαινιάζεται την Πέμπτη 13 Ιουνίου στις 20:30, στο Μουσείο Μπενάκη / Πειραιώς 138, αποτελώντας για ακόμα μια φορά τη μεγάλη γιορτή της φωτογραφίας στην Ελλάδα. 75...

News (10 Ιουν 2019)

Την Παρασκευή 14 Ιουνίου 2019, Ώρα 21:00 θα γίνουν τα εγκαίνια του Photopolis Agrinio Festival, που διοργανώνει η φωτογραφική ομάδα “art8”, και το οποίο τελεί υπό την αιγίδα...

News (10 Ιουν 2019)

 Έκθεση φωτογραφίας με τίτλο «Παράθυρο στον κόσμο» του Σπύρου Λαζάρου θα εγκαινιαστεί το Σάββατο 15 Ιουνίου 2019 στις 13:30 το μεσημέρι στο Χώρο Τέχνης « δ. » (Χατζηαργύρη 4 με Ιάσονος Βόλος)....

News (06 Ιουν 2019)

Από τις 11 έως τις 18 Ιουνίου 2019 γιορτάζουμε την τέχνη της φωτογραφίας με 10 φωτογραφικές εκθέσεις σε διάφορα σημεία της Άρτας με επίκεντρο την Δημοτική Πινακοθήκη «Γ. Μόραλης».  1. ...

News (04 Ιουν 2019)

Τι είναι αυτό που βρίσκουμε κοιτώντας βαθύτερα στον εαυτό μας,  ψάχνοντας έναν τρόπο να εκφραστούμε; Ευρήματα…  Μιας προσωπικής αναζήτησης, μιας εσωτερικής ανάγκης, μιας επιθυμίας που...

News (04 Ιουν 2019)

Την 1 Ιουνίου 2019 πραγματοποιήθηκαν τα εγκαίνια της ομαδικής έκθεσης του δικτύου Έντευξις με θέμα "Freedom" στα πλαίσια του διεθνούς φεστιβάλ φωτογραφίας Photometria 2019 – στο Πνευματικό Κέντρο...

News (31 Μάι 2019)

 Η Φωτογραφική Εταιρεία Μυτιλήνης εγκαινιάζει την ομαδική έκθεση φωτογραφίας των μαθητών της (περιόδου 2018-2019) τη Δευτέρα 3 Ιουνίου 2019 στις 7:30 μ.μ., στον εκθεσιακό της χώρο, 3η πάροδος...