Όλα άρχισαν με έναν αιφνίδιο τρόπο, όπως ακριβώς συμβαίνει στα παραμύθια. Αγαπώ τα παραμύθια, επειδή μοιάζουν με τις προσωπικές μου αλήθειες. Σχεδόν όλα έχουν αίσιο τέλος. Αποδέχονται το κακό ως μια προσωρινή κατάσταση που θα οδηγηθεί με σοφία και προσπάθεια στην ευχάριστη κατάληξη. Όπως όλοι γνωρίζουμε ο κακός λύκος έφαγε την γιαγιά, η κοκκινοσκουφίτσα όμως δραπέτευσε. Οι δυο αντιφατικές πλευρές σκηνοθετούν το παραμύθι, το ολοκληρώνουν, οδηγώντας το φινάλε σε διέξοδο. Η αιώνια σύγκρουση των δύο πόλων. Τα παραμύθια σίγουρα δεν είναι τόσο αθώα, κρύβουν μια ενήλικη ψυχή, την μεταφορά δηλαδή ενός ενήλικα κόσμου που με συμβολική γλώσσα, διηγούνται μια ιστορία αποδίδοντας σε εκείνη παιδική ταυτότητα. 

 Όλες οι εμπνεύσεις δημιουργούνται σχεδόν ακαριαία και αυτός είναι ο λόγος που σε εκπλήσσουν. Όμως οι ζυμώσεις, συνειδητά ή μη, έχουν προηγηθεί και μάλιστα για μεγάλη χρονική διάρκεια.

 Έτσι λοιπόν, όταν ξεκίνησε η πανδημία με αφετηρία την μακρινή πόλη Ουχάν της Κίνας, ως τότε, απλά εκπροσωπούσε μέρος του δημοσιογραφικού ρεπερτορίου μιας ακόμα απομακρυσμένης είδησης από την άλλη μεριά του πλανήτη. Δεν μπορούσα να φανταστώ την ραγδαία εξέλιξη της νόσου Covid-19 παγκοσμίως και τις συνέπειες που θα επέφερε μέσα σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα. 

ypatiakornarou1 triptyxo iFocus

 Στις αρχές του φθινοπώρου του 2020, γεννήθηκε η ιδέα για το φωτογραφικό Project “The Mask 19”. Αφορμή υπήρξε η ανακοίνωση για την υποχρεωτική χρήση της μάσκας στα σχολεία. Σε μια ιδιαίτερη εποχή που εν μέσω της πανδημίας η ανθρωπότητα γράφει ιστορία, το μόνο σίγουρο είναι ότι η προάσπιση της υγείας έρχεται σε αντιπαράθεση με την προσωπική μας ελευθερία όπως τουλάχιστον μέχρι σήμερα αυτονόητα είχε καταγραφεί στην ανθρώπινη αντίληψη. Μετά την ανακοίνωση, ξημέρωσε κυριολεκτικά η ανησυχία. Άρχισα να αναρωτιέμαι για την επιρροή και τις επιπτώσεις που θα υπήρχαν στην ψυχοσύνθεση ενός ανήλικου και την αλληλεπίδραση που θα είχε στις διαπροσωπικές του σχέσεις.

 Αρχικά το φωτογραφικό Project “The Mask 19”, επιχειρεί να εκθέσει την δυναμική της πανδημίας στην παιδική και εφηβική ψυχολογία με  την χρήση της μάσκας σε ολόκληρο τον πλανήτη. Αποτελείται λοιπόν, από μια σειρά πορτρέτων-συνθέσεων  όπου συμμετέχουν παιδιά και έφηβοι ηλικίας από 6 έως και 13 ετών. Ο γνώμονας για την επιλογή των φωτογραφιζομένων ήταν το στοιχείο της διαφορετικότητας. Είχε ιδιαίτερο  ενδιαφέρον να τονίσω πως ο Covid-19 δεν εμπεριέχει διακρίσεις. Οι φωτογραφιζόμενοι μπορεί να έχουν διαφορετικά εξωτερικά χαρακτηριστικά, φύλο, ηλικία, γενετικό υπόβαθρο, καταγωγή, εθνικότητα,  όμως κοινός τόπος συνάντησης είναι η «ψυχή» που αντιμετωπίζει τη νέα παγκόσμια συνθήκη του «κορωναΐου». Το ύφος των πορτρέτων αποδίδεται μέσα στο κάδρο με έναν συμβολικό και σουρεαλιστικό χαρακτήρα, θέλοντας να τονίσει τον δρόμο διαφυγής από τον εγκλωβισμό. Ακριβώς ότι συμβαίνει στα παραμύθια. Σε μια λοιπόν μινιμαλιστική προσέγγιση εκφέρεται η απόκοσμη πτυχή της πανδημίας με την συνύπαρξη όμως της διαφυγής. Η έξοδος κινδύνου βρίσκει υπόσταση στην διατήρηση  της παιδικής μας ταυτότητας, φαντασίας, της επαφής με την φύση, στην ύπαρξη ονείρων, στην ατέρμονη αναζήτηση, στην ελπίδα, σε όσα ομορφαίνουν την ψυχή. Η συνύπαρξη αυτών είναι  ο φίλος που θα καθίσει στην απέναντι πλευρά της τραμπάλας.

02 ypatiakornarouB iFocus

 Η αισιόδοξη εκδοχή είναι η ίδια μας η ψυχή. Η ένωση του παζλ συμβαίνει στο κέντρο της, αποτρέποντας την ακατάσχετη ορμή των συνεπειών της νόσου. Όταν η ψυχή βομβαρδίζεται από «πρέπει», το «συναίσθημα» αντιδρά με «τέχνη».

 Σε εκείνο που πραγματικά ήθελα να δώσω έμφαση, (κάτι που με ενδιαφέρει ανέκαθεν), είναι «το δίπολο» που αναπτύσσεται καθ’ όλη την διάρκεια των lockdown και της γενικότερης πρόληψης. Σχεδόν συγκρούονται καθημερινά οι εξωτερικές συνθήκες που επιβάλλουν την χρήση της μάσκας και εννοείται πως είναι μια συνειδητοποιημένη  πλέον πράξη προστασίας προς τον εαυτό και τον συνάνθρωπο αλλά από την άλλη ο περιορισμός της έκφρασης και του οξυγόνου, στερούν την ελευθερία της αναπνοής και της ίδιας της ύπαρξης. 

 Με την μάσκα αποδυναμώνεται η ολότητα των εκφραστικών μέσων ενός προσώπου. Εκείνο που παραμένει σταθερά ορατό, είναι τα μάτια. Στα πορτρέτα του φωτογραφικού project “The Mask 19” όπου χάνονται βασικά στοιχεία της έκφρασης, έρχεται να τα συμπληρώσει η δυναμική των βλεμμάτων. Έτσι μέσα από τα μάτια τους, δανείστηκα αθωότητα και πραγματικότητα, ανακαλύπτοντας ό,τι κοιτούν το σήμερα με αύριο. Μόνο εκείνα δεν φορούν μάσκα, αυθόρμητα περικλείουν την πραγματικότητά τους. Κατά την διάρκεια των φωτογραφίσεων, όλο και εντονότερα συνειδητοποιούσα, πως αυτό που τελικά δημιουργούσα ήταν η προσομοίωση της ενήλικης αγωνίας, φόβου, ανασφάλειας, (απέναντι στην πανδημική συνθήκη), στα παιδικά κομμάτια μιας αθώας έκφρασης. 

 Είναι πολύ σημαντικό να μοιραστώ, ότι το Project “The Mask 19” δεν έχει ολοκληρωθεί καθώς διεκόπει λόγω του δεύτερου lockdown που έγινε στην χώρα μας από τις 7 Νοεμβρίου του 2020 και ισχύει μέχρι σήμερα. Η «εκ βαθέων» επιθυμία για επικοινωνία, με ώθησε να βγάλω το α’ μέρος του “The Mask 19” από τον άχρονο τόπο ενός σκληρού δίσκου και να σας το παρουσιάσω βαθιά συγκινημένη.

05 YpatiakornarouE iFocus

 Ζήτησα από τα παιδιά-εφήβους να μοιραστούν για τον εμπλουτισμό της ιδέας, τις αυθόρμητες σκέψεις  που έχουν σε σχέση με την μάσκα. Σας τις παραθέτω όπως ακριβώς ειπώθηκαν.

Τώρα με την πανδημία η μάσκα είναι απαραίτητη αλλά πολλές φορές μας κάνει να νιώθουμε περιορισμένοι. Σαν χορεύτρια, έχω μάθει να εκφράζω τα συναισθήματα μου λίγο πιο έντονα από το κανονικό. Φορώντας όμως μια μάσκα «παντού και πάντα», νιώθω σαν κάποιος να με κρατάει εγκλωβισμένη.

Θέλω να περάσει ο κορωναΐος, να μην φοράμε μάσκες και να πάμε διακοπές και βόλτες ξανά.

Εμένα η μάσκα μου αρέσει.

Tρίτο lockdown, 150η ημέρα, νομίζω… Σήμερα το πρωί κατάφερα να καλύψω το 80% των βίντεο στο youtube. Η κατάσταση με τις μάσκες έχει φτάσει στο απροχώρητο. Τώρα μας είπαν να φοράμε δύο μάσκες. Κάθε φορά απορώ για το τι θα κάνουν μετά…Και πάντα με εκπλήσσουν… 

Αν και ξέρω ότι η χρήση της μάσκας είναι αναγκαία, νιώθω φυλακισμένη και πολλές φορές φαίνομαι ανέκφραστη

Με την μάσκα σκάω. 

Δεν μου αρέσει η μάσκα, με εμποδίζουν τα λαστιχάκια. Δεν αναπνέω καλά.


 Οι φωτογραφίσεις πραγματοποιήθηκαν με την στήριξη και παρουσία των γονέων, στους οποίους θέλω να εκφράσω την ευγνωμοσύνη μου επειδή κυρίως εμπιστεύτηκαν εμένα προσωπικά καθώς και τις προθέσεις της ιδέας μου. Επίσης, τα παιδιά-έφηβους που πήραν μέρος με εντυπωσιακή θα τολμούσα να πω «προσήλωση». Ακόμα, θα ήθελα να διευκρινίσω ότι σε όλη την διάρκεια της φωτογράφισης, υπήρξε απόλυτος σεβασμός, στον τρόπο με τον οποίο κάθε παιδί ήθελε να συμμετάσχει. Τέλος, όλη η διαδικασία έχει πραγματοποιηθεί με την απόλυτη εχεμύθεια και σεβασμό που απαιτείται όσον αφορά την μη δημοσιοποίηση προσωπικών στοιχείων.


Ypatia Kornarou portrait iFocus

Λίγα λόγια για την Υπατία Κορνάρου

Η Υπατία Κορνάρου γεννήθηκε στην Αθήνα όπου ζει και φωτογραφίζει, έκτοτε έχει πραγματοποιήσει ατομικές και ομαδικές εκθέσεις. Διδάσκει σε φωτογραφικά σεμινάρια που έχουν διοργανώσει καλλιτεχνικές σχολές ή χώροι δημιουργίας και τέχνης (Σχολή Ορνεράκη, Tabula Rasa, Θέατρο Πυξίδα, Spring People). Αρθρογραφεί και παρουσιάζει φωτογραφικό υλικό στο περιοδικό ”Photonet-Nexusmedia” και για τον φωτογραφικό ιστότοπο www.ifocus.gr. Έχει φωτογραφίσει σε Φεστιβάλ Θεάτρου και χορού (Νέων καλλιτεχνών-Τα 12 Κουπέ, Σύγχρονου χορού-Compartments Dance Project στο «Τρένο στο Ρουφ»). Ασχολείται κυρίως με την φωτογράφιση θεατρικών και χορευτικών παραστάσεων. Επειδή όμως πιστεύει πως κοινός παρανομαστής της έμπνευσης είναι η ύπαρξη του οτιδήποτε, δεν διστάζει να δημιουργήσει κάδρα από Street και Travel Photography. 

Πρόσφατα Άρθρα

Exodus (06 Ιουν 2023)

Η Φωτογραφική ομάδα του Δήμου Αλίμου (Θουκυδίδειος Οργανισμός Πολιτισμού & Αθλητισμού Δήμου Αλίμου) κλείνει δεκαέξι  χρόνια και σας προσκαλεί την Παρασκευή 9 Ιουνίου 2023, στις 19.30 στα...

Exodus (02 Ιουν 2023)

Ο μήνας Ιούνιος είναι γνωστός ως ο μήνας του Pride (Υπερηφάνειας), Pride Month σε πολλά μέρη του κόσμου. Ο Pride Month είναι αφιερωμένος στην εορταστική αναγνώριση και ανάδειξη των δικαιωμάτων και...

Exodus (02 Ιουν 2023)

H Φωτογραφική Ομάδα Καλαμάτας – Φ.Ο.ΚΑΛ προσκαλεί τους φίλους της φωτογραφίας στην έκθεση του Μιχάλη Μπάκα με θέμα “Ανθρώπινες ιστορίες. Ισότητα στη ζωή, την κοινωνία και την εκπαίδευση”, στο...

Exodus (02 Ιουν 2023)

Τα εγκαίνια της έκθεσης φωτογραφίας με θέμα: «ΜΝΗΜΕΙΑ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΜΟΥ» του Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας, θα πραγματοποιηθούν την Παρασκευή 2 Ιουνίου στις 6:00 το απόγευμα στο εικαστικό εργαστήρι της...

Exodus (02 Ιουν 2023)

Έργα 12 καλλιτεχνών ανοίγουν διάλογο πάνω στην ατομικότητα στον σύγχρονο κόσμο. Η Ελληνοαμερικανική Ένωση σε συνεργασία με το Athens Pride 2023 παρουσιάζει την...

Exodus (02 Ιουν 2023)

Η Αγιορειτική Εστία ταξιδεύει στο Αμβούργο της Γερμανίας και παρουσιάζει την φωτογραφική έκθεση: «Φωτογραφικό οδοιπορικό στο Άγιον Όρος με το φακό του Tomasz Mosciski»  Μετα από...

News (01 Ιουν 2023)

Οι noname zinners, κατά κόσμον Στέλιος Γιανσακίδης, Δώρα Κατάκη, Θανάσης Κριτσωτάκης, Μαρία Λαμπριανίδου, Μένη Σεϊρίδου και Αλέκα Τσιρώνη, με χαρά σας προσκαλούμε στην παρουσίαση του πρώτου τεύχους...

Exodus (31 Μάι 2023)

 Οι συναντήσεις του Εργαστηρίου Φωτογραφίας του Τεχνοχώρου Φάμπρικα, πραγματοποιούνται αρκετά σκαλιά πιο κάτω από την επιφάνεια του δρόμου. Εκεί, το φως του δικού μας προτζέκτορα αναδεικνύει τη...

News (31 Μάι 2023)

Το ευρωπαϊκό πρόγραμμα FOODPRINT, σε συνεργασία με το ΕΘΝΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΑΘΗΝΑ - ΕΜΣΤ, το WWF Ελλάς και το ΚΕΠΕΑ Ιεράπετρας-Νεάπολης προσκαλούν άτομα όλων των ηλικιών να...

News (31 Μάι 2023)

Στις 9 Ιουνίου, στις 20:30 ο φωτογράφος Βασίλης Ζαβέρδας ταξιδεύει στα Ιωάννινα και παρουσιάζει το λεύκωμά του με τίτλο: "Θραύσματα του χρόνου", στο Photometria Photography Center (21ης Φεβρουαρίου...

News (31 Μάι 2023)

Από τον Άλιμο στις Βρυξέλλες, με ένα camper-van, δύο Έλληνες φωτογράφοι ταξιδεύουν από τους επαρχιακούς δρόμους της Ευρώπης, αποφεύγοντας τους γρήγορους αυτοκινητόδρομους, και μας παρασύρουν σε μια...

Book Reviews (26 Μάι 2023)

Έναν διάλογο φωτογραφίας και κειμενικού σχολιασμού συνιστά το νέο συνεργατικό τρόπον τινά βιβλίο του φωτογράφου Βασίλη Κολτούκη και του θεατρικού συγγραφέα, ποιητή και διηγηματογράφου Γιώργου...