Αν η τέχνη σκοπεύει στο θυμικό, στην συγκίνηση τότε ο Yalom έχει απόλυτο δίκαιο όταν παρατηρεί ότι «ένα ερέθισμα συνεπάγεται πολλές αντιδράσεις». Αντιδράσεις που πηγάζουν από τις προηγούμενες εμπειρίες (ευχάριστες ή δυσάρεστες), ανάγκες (ικανοποιημένες ή ανικανοποίητες), επιλογές (για κάθε ναι, έχει ειπωθεί ένα όχι), προσδοκίες (εφικτές ή ανέφικτες).

Σε κάθε περίπτωση, απαραίτητη προϋπόθεση είναι η εσωτερική επικοινωνία δηλαδή η συνάντηση του ερεθίσματος με το θυμικό. Υπάρχουν φορές που η συνάντηση αποτυγχάνει και αυτό συμβαίνει γιατί όπως επισημαίνει η συγγραφέας και ψυχοθεραπεύτρια Virginia Satir .

Πολλοί ενήλικες μαθαίνουν από την παιδική τους ηλικία να απορρίπτουν τις πληροφορίες που δέχονται από τις αισθήσεις τους, δεν δίνουν σημασία στο τι ακούν, βλέπουν ή νιώθουν κάθε φορά. Ωστόσο, ο άνθρωπος πρέπει να βρίσκεται σε διαρκεί επαφή με τον εσωτερικό του κόσμο.

Η συνάντηση του φωτογράφου, εραστή της τέχνης, με το θέμα του συχνά είναι τυχαία, μοιάζει με φανέρωμα, με το αποτέλεσμα της πίστης του ˙ με θαύμα. Πρόκειται για μια τέτοια συνάντηση που κατά τον ψυχαναλυτή και συγγραφέα Massimo Recalcati, μεταμορφώνει το προβλέψιμο σε απρόβλεπτο, το δυνατό σε αδύνατο, το χρόνο σε αποκάλυψη. Αναφερόμενος στην συνάντηση των ερωτευμένων, στο βιβλίο «Κράτα το φιλί» γράφει:

Η συνάντησή τους βρίσκεται στην έκτακτη τάξη του θαύματος,αυτού που διακόπτει το συνηθισμένο πέρασμα του κοσμικού κόσμου.

Παρομοίως και για τον φωτογράφο, που βρίσκεται σε «ερωτική» σχέση με την τέχνη του, συχνά πρόκειται για μια συνάντηση που μοιάζει μη αναμενόμενη παρ΄όλα αυτά ευπρόσδεκτη. Προσδιορίζεται από τις λεπτομέρειες που εμπεριέχονται αλλά και την ετοιμότητά του να τις  διακρίνει, να τις απομονώσει και να τις εκμεταλλευτεί.  Έπεται η αλληλεπίδρασή του με το θέμα και εν συνεχεία η λήψη. 

Άλλες πάλι φορές η συνάντηση του φωτογράφου του με το θέμα μπορεί να είναι προκαθορισμένη και προσχεδιασμένη, να θυμίζει ραντεβού. Αυτό δεν την καθιστά λιγότερο σημαντική,  δεν σημαίνει ότι δεν διακινείται συναισθηματικά, ότι δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί ο εσωτερικός διάλογος και να παραχθεί ένα σημαντικό αποτέλεσμα ˙ μια καλή φωτογραφία.

Οι συνθήκες της συνάντησης δεν είναι καθοριστικές, η αλληλεπίδραση του φωτογράφου με το θέμα ίσως επηρεάζει περισσότερο  το αποτέλεσμα. Πόσο ανοικτός, δεκτικός, έτοιμος, απαλλαγμένος από περιοριστικές πεποιθήσεις είναι ο φωτογράφος, ώστε να αφεθεί, να παρασυρθεί και να παράγει; Πόσο διαθέσιμος είναι να συνδεθεί συναισθηματικά, να «ερωτοτροπήσει», να μεταμοφώσει; 

Άλλωστε όπως επισημαίνει ο φωτογράφος Robert Capa σε σχέση με το αποτέλεσμα 

αν η φωτογραφία δεν είναι καλή, τότε δεν έχεις καταφέρει να την πλησιάσεις αρκετά.

cover:  The Kiss from ‘Ivan’s Childhood’ (1962)

Πρόσφατα Άρθρα

Εκθέσεις Φωτογραφίας (05 Δεκ 2024)

Η Φωτογραφική Λέσχη Σαλαμίνας - Φωτομέτρηση παρουσιάζει, με την οικονομική υποστήριξη και την αιγίδα του ΥΠ.ΠΟ., την ομαδική έκθεση φωτογραφίας “Άνθρωπος και Τόπος - Σαλαμίνα” σε επιμέλεια της...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (05 Δεκ 2024)

Η Φωτογραφική Ομάδα Φιλιππιάδας Κα.Δρώ με χαρά σας προσκαλεί στην ετήσια έκθεση των μελών της με τίτλο “ΠΡΟΚΑΤ”. Στην εποχή της πληθώρας των εικόνων, η προκατασκευασμένη φωτογραφία αναδύεται ως...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (05 Δεκ 2024)

Μετά την Αθήνα και την Διεθνή Φουαρ Εικαστικών Τεχνών "Platforms Project", το "Παζλ του Τραύματος" θα εκτεθεί τον Δεκέμβριο στην πόλη του, την Κόρινθο. Το τραύμα, απλό ή σύνθετο, ατομικό ή...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (05 Δεκ 2024)

Ανοίγει τις πύλες της στο κοινό μία ξεχωριστή έκθεση φωτογραφίας, το Σάββατο 7 Δεκεμβρίου 2024 και ώρα 19:00 και για μία εβδομάδα.  Η Αστική Σχολή Κατερίνης θα φιλοξενήσει φωτογραφίες της...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (05 Δεκ 2024)

Με μια ρετροσπεκτίβα της φωτογραφικής του διαδρομής επανέρχεται στο εκθεσιακό προσκήνιο ο γνωστός φωτογράφος και ιδιοκτήτης εργαστηρίου Σπύρος Τρουπάκης παρουσιάζοντας στο κοινό δείγμα δουλειάς σε...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (03 Δεκ 2024)

Η έκθεση με τίτλο The (other) self είναι ένας διάλογος ανάμεσα στο υποκείμενο, τον Άλλο και τον φακό, η οποία λειτουργεί ως καθρέφτης που αναδεικνύει τις αντιφάσεις ανάμεσα στο...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (03 Δεκ 2024)

Πρόσκληση στην εκδήλωση βράβευσης των νικητών του 10ου Φωτομαραθωνίου Κύπρου που θα γίνει στον πολυχώρο πολιτισμού ΑΤΤΙΚΟΝ και στα εγκαίνια της ανοικτής έκθεσης The Wall_8th Edition που υα γίνει στο...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (28 Νοε 2024)

Μια φωτογραφική τεκμηρίωση της Irina Unruh για την απαγωγή νυφών στο Κιργιστάν και την εξάλειψη της βίας κατά των γυναικών. Η έκθεση “I am Jamilia” της Γερμανίδας φωτογράφου Irina Unruh...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (28 Νοε 2024)

Η K-Gold Temporary Gallery παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα την έκθεση «Power Love» της διεθνώς αναγνωρισμένης Γερμανίδας φωτογράφου Anne Morgenstern. Η έκθεση, που εγκαινιάζεται την Κυριακή 8...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (27 Νοε 2024)

Η παρουσίαση του 4ου ιστορικού, συλλεκτικού, ασπρόμαυρου ημερολογίου της πόλης  με θέμα: “Συλλογική μνήμη και δημόσια μνημεία στην Κατερίνη (προτομές, ανδριάντες)” με κείμενα του Αντώνη Κάλφα,...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (26 Νοε 2024)

Ο ΠΟΥ/Ευρώπης και το Athens Photo World εγκαινιάζουν μια υπαίθρια έκθεση φωτογραφίας για την υγεία στην Ελλάδα. Ο ΠΟΥ/Ευρώπης, μέσω του Γραφείου για την Ποιότητα της Φροντίδας και την Ασφάλεια των...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (25 Νοε 2024)

“Πληγωθείς θανασίμως στην μεγάλην μάχην του Monte Rosso την 15ην Αυγούστου 1915, σωθείς τη βοηθεία της Υπεραγίας Θεοτόκου Μαρίας, τη επετείω ημέρα του Χριστιανισμού, αφιερούται στα πολυαγαπημένα μου...