Αν η τέχνη σκοπεύει στο θυμικό, στην συγκίνηση τότε ο Yalom έχει απόλυτο δίκαιο όταν παρατηρεί ότι «ένα ερέθισμα συνεπάγεται πολλές αντιδράσεις». Αντιδράσεις που πηγάζουν από τις προηγούμενες εμπειρίες (ευχάριστες ή δυσάρεστες), ανάγκες (ικανοποιημένες ή ανικανοποίητες), επιλογές (για κάθε ναι, έχει ειπωθεί ένα όχι), προσδοκίες (εφικτές ή ανέφικτες).

Σε κάθε περίπτωση, απαραίτητη προϋπόθεση είναι η εσωτερική επικοινωνία δηλαδή η συνάντηση του ερεθίσματος με το θυμικό. Υπάρχουν φορές που η συνάντηση αποτυγχάνει και αυτό συμβαίνει γιατί όπως επισημαίνει η συγγραφέας και ψυχοθεραπεύτρια Virginia Satir .

Πολλοί ενήλικες μαθαίνουν από την παιδική τους ηλικία να απορρίπτουν τις πληροφορίες που δέχονται από τις αισθήσεις τους, δεν δίνουν σημασία στο τι ακούν, βλέπουν ή νιώθουν κάθε φορά. Ωστόσο, ο άνθρωπος πρέπει να βρίσκεται σε διαρκεί επαφή με τον εσωτερικό του κόσμο.

Η συνάντηση του φωτογράφου, εραστή της τέχνης, με το θέμα του συχνά είναι τυχαία, μοιάζει με φανέρωμα, με το αποτέλεσμα της πίστης του ˙ με θαύμα. Πρόκειται για μια τέτοια συνάντηση που κατά τον ψυχαναλυτή και συγγραφέα Massimo Recalcati, μεταμορφώνει το προβλέψιμο σε απρόβλεπτο, το δυνατό σε αδύνατο, το χρόνο σε αποκάλυψη. Αναφερόμενος στην συνάντηση των ερωτευμένων, στο βιβλίο «Κράτα το φιλί» γράφει:

Η συνάντησή τους βρίσκεται στην έκτακτη τάξη του θαύματος,αυτού που διακόπτει το συνηθισμένο πέρασμα του κοσμικού κόσμου.

Παρομοίως και για τον φωτογράφο, που βρίσκεται σε «ερωτική» σχέση με την τέχνη του, συχνά πρόκειται για μια συνάντηση που μοιάζει μη αναμενόμενη παρ΄όλα αυτά ευπρόσδεκτη. Προσδιορίζεται από τις λεπτομέρειες που εμπεριέχονται αλλά και την ετοιμότητά του να τις  διακρίνει, να τις απομονώσει και να τις εκμεταλλευτεί.  Έπεται η αλληλεπίδρασή του με το θέμα και εν συνεχεία η λήψη. 

Άλλες πάλι φορές η συνάντηση του φωτογράφου του με το θέμα μπορεί να είναι προκαθορισμένη και προσχεδιασμένη, να θυμίζει ραντεβού. Αυτό δεν την καθιστά λιγότερο σημαντική,  δεν σημαίνει ότι δεν διακινείται συναισθηματικά, ότι δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί ο εσωτερικός διάλογος και να παραχθεί ένα σημαντικό αποτέλεσμα ˙ μια καλή φωτογραφία.

Οι συνθήκες της συνάντησης δεν είναι καθοριστικές, η αλληλεπίδραση του φωτογράφου με το θέμα ίσως επηρεάζει περισσότερο  το αποτέλεσμα. Πόσο ανοικτός, δεκτικός, έτοιμος, απαλλαγμένος από περιοριστικές πεποιθήσεις είναι ο φωτογράφος, ώστε να αφεθεί, να παρασυρθεί και να παράγει; Πόσο διαθέσιμος είναι να συνδεθεί συναισθηματικά, να «ερωτοτροπήσει», να μεταμοφώσει; 

Άλλωστε όπως επισημαίνει ο φωτογράφος Robert Capa σε σχέση με το αποτέλεσμα 

αν η φωτογραφία δεν είναι καλή, τότε δεν έχεις καταφέρει να την πλησιάσεις αρκετά.

cover:  The Kiss from ‘Ivan’s Childhood’ (1962)

Πρόσφατα Άρθρα

Παρουσιάσεις και Συνεντεύξεις (11 Νοε 2025)

Η Ολυμπία Κρασαγάκη δεν τραβά απλά φωτογραφίες, καταγράφει βλέμματα, ρωγμές, αλήθειες. Μέσα από το φακό της έχουν περάσει πρόσωπα που άφησαν το αποτύπωμά τους στη δημόσια ζωή, αλλά και ιστορίες...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (11 Νοε 2025)

Η ΔΛ Gallery παρουσιάζει, στις 22 Νοεμβρίου,  την έκθεση φωτογραφίας με τίτλο “Somewhere called home” με έργα που έχουν παραχθεί από διεθνείς και Έλληνες καλλιτέχνες, στο πλαίσιο του...

Book Reviews (04 Νοε 2025)

 Κυκλοφορεί από τις εκδόσεις IANOS το βιβλίο με τίτλο «Με το βλέμμα σ’ έναν στίχο», 30 Βραβευμένες Φωτογραφίες». Πρόκειται για το φωτογραφικό λεύκωμα που εκδίδεται στο πλαίσιο του Διαγωνισμού...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (30 Οκτ 2025)

Τη Δευτέρα 3 Νοεμβρίου τα εγκαίνια της ομότιτλης έκθεσης φωτογραφίας και, αμέσως μετά, στην παρουσίαση του ξεχωριστού φωτογραφικού λευκώματός τής Μαρίας Παυλάκη. Εγκαίνια (με την παρουσία της...

News (21 Οκτ 2025)

Η μεγάλη γιορτή της εικόνας και της τεχνολογίας στην υπηρεσία της δημιουργίας επιστρέφει πιο δυναμικά από ποτέ!  Από τις 13 έως 15 Μαρτίου 2026, το Κλειστό Π. Φαλήρου (Tae Kwon...

Παρουσιάσεις και Συνεντεύξεις (21 Οκτ 2025)

Η Rose Vandepitte είναι Βελγίδα φωτογράφος με ιδιαίτερη αδυναμία στη ντοκιμαντερίστικη και την ταξιδιωτική φωτογραφία. Ξεκίνησε να φωτογραφίζει τη δεκαετία του ’70, αντλώντας έμπνευση από το έργο...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (21 Οκτ 2025)

Η περιοχή των Αμπελοκήπων αποτελεί εδώ και πολλές δεκαετίες έναν σημαντικό τόπο διαμονής για την κοινότητα των Φιλιππινέζων στην Αθήνα. Οι πρώτης γενιάς Φιλιππινέζοι που διαμένουν στην Αθήνα...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (20 Οκτ 2025)

Ο εμβληματικός φωτογράφος Juergen Teller εγκαινιάζει το Onassis Ready, τον νέο χώρο του Ιδρύματος Ωνάση. Από τον Iggy Pop στην κόρη του Iggy, από την Kate Moss στον Πάπα Φραγκίσκο, ο Τέλερ στην πιο...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (16 Οκτ 2025)

Η Φωτογραφική Ομάδα Φιλιππιάδας Κα.Δρώ με χαρά σας προσκαλεί στην ετήσια έκθεση των μελών της  με τίτλο "TIMES".  Τα εγκαίνια θα γίνουν την Τετάρτη 22 Oκτωβρίου  2025  στις...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (16 Οκτ 2025)

  Εγκαινιάζεται το Σάββατο 1 Νοεμβρίου 2025, στη «SOUTH space for photography»  (Ηρ. Πολυτεχνείου 7, Χανιά) η έκθεση φωτογραφίας του Μιχάλη Πολυχρονάκη, με τίτλο...

News (16 Οκτ 2025)

Το The Artist House προσκαλεί φωτογράφους και εικαστικούς καλλιτέχνες για μια σύντομη καλλιτεχνική φιλοξενία (2–7 ημέρες) μεταξύ Οκτωβρίου και Δεκεμβρίου 2025, στο νησί της Τήνου. Η φιλοξενία...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (13 Οκτ 2025)

"Γειτονιές στο Λαύριο" της Φωτογραφικής Λέσχης «Ανδρέας Σμαραγδής» του Συλλόγου Ευτέρπη Λαυρεωτικής και «Ιστορίες του δρόμου» από τη Φωτογραφική Λέσχη Αμαρουσίου f351. 55 Φωτογράφοι με...