Αν η τέχνη σκοπεύει στο θυμικό, στην συγκίνηση τότε ο Yalom έχει απόλυτο δίκαιο όταν παρατηρεί ότι «ένα ερέθισμα συνεπάγεται πολλές αντιδράσεις». Αντιδράσεις που πηγάζουν από τις προηγούμενες εμπειρίες (ευχάριστες ή δυσάρεστες), ανάγκες (ικανοποιημένες ή ανικανοποίητες), επιλογές (για κάθε ναι, έχει ειπωθεί ένα όχι), προσδοκίες (εφικτές ή ανέφικτες).

Σε κάθε περίπτωση, απαραίτητη προϋπόθεση είναι η εσωτερική επικοινωνία δηλαδή η συνάντηση του ερεθίσματος με το θυμικό. Υπάρχουν φορές που η συνάντηση αποτυγχάνει και αυτό συμβαίνει γιατί όπως επισημαίνει η συγγραφέας και ψυχοθεραπεύτρια Virginia Satir .

Πολλοί ενήλικες μαθαίνουν από την παιδική τους ηλικία να απορρίπτουν τις πληροφορίες που δέχονται από τις αισθήσεις τους, δεν δίνουν σημασία στο τι ακούν, βλέπουν ή νιώθουν κάθε φορά. Ωστόσο, ο άνθρωπος πρέπει να βρίσκεται σε διαρκεί επαφή με τον εσωτερικό του κόσμο.

Η συνάντηση του φωτογράφου, εραστή της τέχνης, με το θέμα του συχνά είναι τυχαία, μοιάζει με φανέρωμα, με το αποτέλεσμα της πίστης του ˙ με θαύμα. Πρόκειται για μια τέτοια συνάντηση που κατά τον ψυχαναλυτή και συγγραφέα Massimo Recalcati, μεταμορφώνει το προβλέψιμο σε απρόβλεπτο, το δυνατό σε αδύνατο, το χρόνο σε αποκάλυψη. Αναφερόμενος στην συνάντηση των ερωτευμένων, στο βιβλίο «Κράτα το φιλί» γράφει:

Η συνάντησή τους βρίσκεται στην έκτακτη τάξη του θαύματος,αυτού που διακόπτει το συνηθισμένο πέρασμα του κοσμικού κόσμου.

Παρομοίως και για τον φωτογράφο, που βρίσκεται σε «ερωτική» σχέση με την τέχνη του, συχνά πρόκειται για μια συνάντηση που μοιάζει μη αναμενόμενη παρ΄όλα αυτά ευπρόσδεκτη. Προσδιορίζεται από τις λεπτομέρειες που εμπεριέχονται αλλά και την ετοιμότητά του να τις  διακρίνει, να τις απομονώσει και να τις εκμεταλλευτεί.  Έπεται η αλληλεπίδρασή του με το θέμα και εν συνεχεία η λήψη. 

Άλλες πάλι φορές η συνάντηση του φωτογράφου του με το θέμα μπορεί να είναι προκαθορισμένη και προσχεδιασμένη, να θυμίζει ραντεβού. Αυτό δεν την καθιστά λιγότερο σημαντική,  δεν σημαίνει ότι δεν διακινείται συναισθηματικά, ότι δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί ο εσωτερικός διάλογος και να παραχθεί ένα σημαντικό αποτέλεσμα ˙ μια καλή φωτογραφία.

Οι συνθήκες της συνάντησης δεν είναι καθοριστικές, η αλληλεπίδραση του φωτογράφου με το θέμα ίσως επηρεάζει περισσότερο  το αποτέλεσμα. Πόσο ανοικτός, δεκτικός, έτοιμος, απαλλαγμένος από περιοριστικές πεποιθήσεις είναι ο φωτογράφος, ώστε να αφεθεί, να παρασυρθεί και να παράγει; Πόσο διαθέσιμος είναι να συνδεθεί συναισθηματικά, να «ερωτοτροπήσει», να μεταμοφώσει; 

Άλλωστε όπως επισημαίνει ο φωτογράφος Robert Capa σε σχέση με το αποτέλεσμα 

αν η φωτογραφία δεν είναι καλή, τότε δεν έχεις καταφέρει να την πλησιάσεις αρκετά.

cover:  The Kiss from ‘Ivan’s Childhood’ (1962)

Πρόσφατα Άρθρα

Εκθέσεις Φωτογραφίας (28 Μάι 2024)

Ταξίδι στο χρόνο στο νησί της Οινώνης, μέσα από φωτογραφίες, για να θυμούνται και ν΄ αναπολούν όσοι το ζήσανε και να κρίνουν οι νεότεροι τις αλλαγές ή τις ριζικές μεταβολές που ο χρόνος και οι...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (28 Μάι 2024)

 " Είναι αόρατος αλλά όχι ανύπαρκτος. Τουναντίον μάλιστα! Ο άνεμος όχι μόνον υπάρχει αλλά φροντίζει και να κάνει την παρουσία του κάτι περισσότερο από αισθητή. Φροντίζει να αφήνει τα...

News (27 Μάι 2024)

Πέντε νέοι καλλιτέχνες, φοιτητές σχολών καλών τεχνών, ενώνουν τη διάθεση τους για δημιουργία εικόνων, μεταγράφοντας τον πραγματικό κόσμο σε ζωγραφικό σε μια ομαδική έκθεση στον πολιτιστικό χώρο...

Book Reviews (24 Μάι 2024)

Η MISC παρουσιάζει το νέο artist book I HATE HARD BOILED EGGS της Μαρίνα Βελησιώτη. Στο πλαίσιο της παρουσίασης του βιβλίου η Μαρίνα θα κάνει μια εγκατάσταση με κολλάζ και αφίσες, γλυπτά και...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (24 Μάι 2024)

Η φωτογραφική λέσχη Πάτρας – ΗΔΥΦΩΣ, μετά από μια πλούσια και παραγωγική σεζόν, παρουσιάζει ατομικά portfolios των μελών της. Φωτογραφίες που ταυτιζόμαστε σαν άνθρωποι και φωτογράφοι με το θέμα, το...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (23 Μάι 2024)

"The Perfect Gyros", με vintage ασπρόμαυρες εικόνες της Ελλάδας του 1978. Η δεξίωση ανοίγει τις πόρτες της στις 13 Ιουνίου 2024 στις 19:00 στον Ελληνογερμανικό Σύλλογο Φιλαδέλφεια στο...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (21 Μάι 2024)

Πόσες ιστορίες χωρούν σε ένα μουσείο; Πόσες ιστορίες δημιουργούν, συνθέτουν ένα μουσείο και το οδηγούν σε μια επόμενη σελίδα; Έργα τέχνης, μεγάλες και μικρές συλλογές, μεγάλα σύνολα δωρεών ή...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (21 Μάι 2024)

Ο επιμελητής Κώστας Πράπογλου παρουσιάζει την ατομική έκθεση της Susan Daboll στον χώρο της γκαλερί του ιστορικού Φιλολογικού Συλλόγου Παρνασσού στην Αθήνα. Γεννημένη και μεγαλωμένη στην Αμερική,...

Book Reviews (13 Μάι 2024)

Αθήνα – L'Aquila. Μια συζήτηση για το βίωμα δύο πόλεων, μέσα από την περιπατητική εμπειρία, το βλέμμα στραμμένο στο αίσθημα της οικειότητας και την επαναδιαπραγμάτευση με τα ίχνη της...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (09 Μάι 2024)

Η Ελληνική Φωτογραφική Εταιρεία Ηρακλείου (Ε.Φ.Ε.Η.), φιλοξενεί τη φωτογραφική έκθεση του μέλους της, Σοφοκλή Καλυκάκη, με τίτλο "Απομεινάρια Οραμάτων", στην Αίθουσα Τέχνης, στον ημιώροφο της Δουκός...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (09 Μάι 2024)

Ο Φωτογραφικός Σύλλογος Ανδριανούπολης και το Κέντρο Δημιουργικής Φωτογραφίας Θράκης σας προσκαλούν στα εγκαίνια μιας ξεχωριστής Ομαδικής Έκθεσης Φωτογραφίας, με τίτλο: «ΡΟΔΟΠΗ: Μια οροσειρά...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (09 Μάι 2024)

 Η FokiaNou Art Space παρουσιάζει την διατομική έκθεση "Fluidity" με έργα της Μαρίας Μπουρμπού και του Διονύσιου Παππά. Οι δύο καλλιτέχνες διατρέχουν απρόσκοπτα τα πεδία της πραγματικότητας...