Ο ρόλος του θεραπευτή περιλαμβάνει μια οδυνηρή αλήθεια˙δεν είναι ο «παντοδύναμος» που έχει φυλαγμένες  τις λύσεις για εμάς και τα προβλήματα μας. Αντίθετα, ο θεραπευόμενοςείναι εκείνος που μέσαστη θεραπευτική σχέση αναλαμβάνει δράση και καθορίζει το αποτέλεσμα της θεραπείας του. 

 Η δύναμη του θεραπευτή δεν πηγάζει από μαγικές και αόρατες δυνάμεις αλλά από το γεγονός ότι γνωρίζει τα όνειρα και τις φαντασιώσεις, τα μικρά και μεγάλα, τα φανερά και μυστικά γεγονότα της ζωής του θεραπευόμενου.  Για τους γνωστούς ψυχοθεραπευτές Irvin Yalom και  Carl Rogers, η αποδοχή, η υποστήριξη, ο αυθορμητισμός, η αυθεντικότητα και η άνευ όρων εκτίμηση είναι τα εργαλεία του θεραπευτή. Άλλωστε  «η  αποδοχή  και η υποστήριξη από κάποιον που σε γνωρίζει τόσο στενά αποτελεί τεράστια επιβεβαίωση».

 Ο Yalom δεν διστάζει να διατυπώσει την άποψη ότι η ίδια η  σχέση με τον θεραπευτή είναι εκείνη που θεραπεύει.  Στόχος είναι θεραπευτής και θεραπευόμενος να χτίσουν μαζί  μια σχέση που θα γίνει από μόνη της παράγοντας αλλαγής. Πιο συγκεκριμένα στο βιβλίο του  Ο Δήμιος του έρωτα και άλλες ιστορίες ψυχοθεραπείας αναφέρει: «Σχετίζομαι με έναν ασθενή  με μια άνευ όρων θετική θεώρηση, με αποδοχή και χωρίς κρίση, με αυθεντική συμμετοχή, με συναισθηματική  κατανόηση». Και  στο βιβλίο του  Το Δώρο της Ψυχοθεραπείας συμπληρώνει: «Προτιμώ  να σκέφτομαι τους ασθενείς μου και εμένα ως συνταξιδιώτες. Ο όρος αυτός καταργεί τις διακρίσεις ανάμεσα σε εκείνους (τους ασθενείς) και σ΄ εμάς (τους θεραπευτές). Το πιο πολύτιμο εργαλείο είναι ο ίδιος τους ο εαυτός». 

 Με άλλα λόγια για τον Yalom η ψυχοθεραπεία πρέπει να είναι αυθόρμητη, δυναμική και αενάως εξελισσόμενη, πρέπει να ακολουθεί απρόσμενες κοίτες. Για τον Rogers η θεραπευτική σχέση χρησιμεύει ως εσωτερικό σημείο αναφοράς, στο οποίο έχει κανείς τη δυνατότητα να επανέρχεται  με τη φαντασία του.

 Για κάθε θεραπευόμενο θα πρέπει να κατασκευάζεται μια νέα θεραπευτική γλώσσα, για να επικοινωνεί με τη μοναδικότητα του εσωτερικού του κόσμου. Όπως για κάθε φωτογραφία θα πρέπει να επιλέγεται ένα διαφορετικό κάδρο που θα περιλαμβάνει μια μοναδική σύνθεση, ανάλογη των συνθηκών που επικρατούν και των προσδοκιών του φωτογράφου.  Για παράδειγμα το ενδεχόμενο άνοιγμα του κάδρου ίσως προκαλέσει μια  αλλαγή στην εικόνα και  προσφέρει νέες ιδέες, νέες λύσεις, νέες προοπτικές. Όλες αυτές οι ενέργειες αφορούν στην συγκεκριμένη σχέση και την συγκεκριμένη φωτογραφία. Σε κάποια άλλη συνθήκη οι εν λόγω ενέργειες πιθανά να αποτύχουν.

 Μέλημα του θεραπευτή είναι να προσπαθήσει να δει τον κόσμο όπως τον βλέπει ο ασθενής, να είναι προετοιμασμένος να πάει όπου πάει ο ασθενής, να κάνει ό,τι είναι αναγκαίο για να συνεχίσει να χτίζει μια σχέση εμπιστοσύνης και ασφάλειας. Η κοντινότητα στην θεραπευτική σχέση είναι θεμελιώδης. Η αποκάλυψη του εαυτού του (θεραπευόμενου) σε έναν άλλον άνθρωπο (θεραπευτή) ο οποίος θα συνεχίσει να  τον  αποδέχεται  μπορεί να γίνει  το μεγαλύτερο όχημα θεραπευτικής παρέμβασης. Ο Yalom γράφει: «Αφήστε τους ασθενείς να γίνουν σημαντικοί για εσάς, να τους επιτρέπετε να μπουν στη σκέψη σας, να σας επηρεάσουν, να σας αλλάξουν, να γίνουν αρκετά σημαντικοί για εσάς – αυτό μην τους το κρύψετε. Η αποκάλυψη του θεραπευτή, φέρνει την αποκάλυψη του θεραπευόμενου. Η στενή αλληλεπίδραση είναι πάντα σωτήρια».  Παρόμοια  συμβαίνει και με τη ρύθμιση  του διαφράγματος στη φωτογραφική μηχανή. Ο φωτογράφος επιλέγει (πόσο και πότε) να ανοιγοκλείσει το σύνολο μεταλλικών ελασμάτων που έχει μορφή ίριδας και γνωρίζει ότι μεταβάλλοντας το εύρος του ανοίγματος ελέγχει  την ποσότητα του φωτός  που φτάνει στο καταγραφικό μέσο. Με την επιλογή  διαφορετικών διαφραγμάτων ορίζει , επίσης, τα εστιασμένα  και τα ανεστίαστα επίπεδα των φωτογραφιών ανάλογα με το  προσδοκώμενο αποτέλεσμα. Η αλλαγή της εστίασης επηρεάζει, αλλάζει το πλάνο της παρατήρησης. 

 Αντίθετα η διάγνωση λειτουργεί ως  ταμπέλα, η οποία  συχνά είναι αντιπαραγωγική σε σύγκριση με τη διαδικασία της βαθμιαίας αποκάλυψης. Στη φωτογραφική γλώσσα θα λέγαμε ότι περιορίζει το οπτικό πεδίο και επηρεάζει το βάθος πεδίου, αφού περιορίζει την ικανότητα του θεραπευτή να σχετιστεί με τον ασθενή ως πρόσωπο. 

 Η εστίαση στο εδώ και τώρα, δίνει πλούσιες πληροφορίες, είναι η μεγαλύτερη πηγή θεραπευτικής δύναμης, η πρώτη ύλη της ψυχοθεραπείας όπως και της φωτογραφίας.Ο φωτογράφος συχνά στρέφει την φωτογραφική μηχανή στο θέμα χωρίς απαραίτητα να το έχει προεπιλέξει˙ αλλά που αυθόρμητα κεντρίζει τη ματιά του.

 Όλοι γνωρίζουμε ότι το σκοτάδι χάνεται μόλις εμφανιστεί το φως…

 Και ο καθένας έχει να αποτινάξει τα δικά του σκοτάδια…

Ο Albert Camus μας υπενθυμίζει 

Στον καθένα αντιστοιχεί η αλήθεια του 

και ο Friedrich Nietzsche συμπληρώνει 

Δεν υπάρχει αλήθεια, μόνο ερμηνεία

Συνεπώς

Τρόποι Θέασης

Irvin Yalom  βλέπε: 

https://www.protoporia.gr/yalom-irvin-to-dwro-ths-psyxo8erapeias-9789603255581.html

http://www.agra.gr/books/0600_0699/book629.html

Για τον Carl Rogers βλέπε:

 https://www.protoporia.gr/yalom-irvin-to-dwro-ths-psyxo8erapeias-9789603255581.html

 Φωτογραφία εξωφύλλου Craigie Horsfield

Πρόσφατα Άρθρα

News (21 Ιαν 2025)

Η Φωτογραφική Ομάδα CRoP (Creative Rodos Photographers) σας προσκαλεί σε ένα ξεχωριστό σεμινάριο φωτογραφίας το Σάββατο 25 Ιανουαρίου 2025, που θα πραγματοποιηθεί στο Επιμελητήριο Δωδεκανήσου (ώρες...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (14 Ιαν 2025)

Στις 11 Ιανουαρίου 2025, η Ζωσιμαία Ακαδημία φιλοξενεί την έκθεση φωτογραφίας του καταξιωμένου φωτογράφου Σταύρου Πρωτόπαπα με τίτλο “Flana”. Η έκθεση επικεντρώνεται στη φωτογραφία δρόμου,...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (14 Ιαν 2025)

Η Δημόσια Κεντρική ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΛΙΒΑΔΕΙΑΣ και η Ομάδα Φωτογραφίας της Βιβλιοθήκης Λιβαδειάς, σας προσκαλούν στην Έκθεση Φωτογραφίας «75 ΑσπρόΜαυρες εκδοχές» που διοργανώνουν από 20 έως 26 Ιανουαρίου...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (14 Ιαν 2025)

Οι λευκές πυραμίδες των αλυκών σχηματίζονται από το νερό και τον αέρα. Στοιχεία της φύσης που συνεργάζονται αρμονικά για να μάς προσφέρουν το πολύτιμο αγαθό, το αλάτι. Όλα μία μαγεία. Η φύση, τα...

Παρουσιάσεις και Συνεντεύξεις (17 Δεκ 2024)

Cyanotyping thus gave birth to a triple Metamorphosis: photographic, pictorial, graphological. The cyanotype is the ultra-elegant meeting point of photography and painting, at the chronological,...

News (12 Δεκ 2024)

Την Πέμπτη 12 Δεκεμβρίου 2024, στις 19:00 θα πραγματοποιηθεί παρουσίαση του έργου δύο φωτογράφων του Φωτογραφικού Κύκλου στα πλαίσια των καθιερωμένων "Συναντήσεων της Πέμπτης" του σωματείου. Η...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (12 Δεκ 2024)

  Η Λέσχη δημιουργικής φωτογραφίας Ιωαννίνων «ΦΩΤΟΡΑΣΗ», θα πραγματοποιήσει στη Ζωσιμαία Ακαδημία την ετήσια έκθεση Φωτογραφίας, με τίτλο «Αντιθέσεις». Η διάρκειά της θα είναι από τις 11 έως...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (05 Δεκ 2024)

Η Φωτογραφική Λέσχη Σαλαμίνας - Φωτομέτρηση παρουσιάζει, με την οικονομική υποστήριξη και την αιγίδα του ΥΠ.ΠΟ., την ομαδική έκθεση φωτογραφίας “Άνθρωπος και Τόπος - Σαλαμίνα” σε επιμέλεια της...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (05 Δεκ 2024)

Η Φωτογραφική Ομάδα Φιλιππιάδας Κα.Δρώ με χαρά σας προσκαλεί στην ετήσια έκθεση των μελών της με τίτλο “ΠΡΟΚΑΤ”. Στην εποχή της πληθώρας των εικόνων, η προκατασκευασμένη φωτογραφία αναδύεται ως...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (05 Δεκ 2024)

Μετά την Αθήνα και την Διεθνή Φουαρ Εικαστικών Τεχνών "Platforms Project", το "Παζλ του Τραύματος" θα εκτεθεί τον Δεκέμβριο στην πόλη του, την Κόρινθο. Το τραύμα, απλό ή σύνθετο, ατομικό ή...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (05 Δεκ 2024)

Ανοίγει τις πύλες της στο κοινό μία ξεχωριστή έκθεση φωτογραφίας, το Σάββατο 7 Δεκεμβρίου 2024 και ώρα 19:00 και για μία εβδομάδα.  Η Αστική Σχολή Κατερίνης θα φιλοξενήσει φωτογραφίες της...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (05 Δεκ 2024)

Με μια ρετροσπεκτίβα της φωτογραφικής του διαδρομής επανέρχεται στο εκθεσιακό προσκήνιο ο γνωστός φωτογράφος και ιδιοκτήτης εργαστηρίου Σπύρος Τρουπάκης παρουσιάζοντας στο κοινό δείγμα δουλειάς σε...