Έχει διατυπωθεί και παλιότερα σχετικά με την δημιουργία μιας φωτογραφίας, η οποία είναι ένα αποτέλεσμα μιας σύνθετης συνεργασίας ανθρώπου και τεχνολογίας. Κάθε τι που επηρεάζει την μορφή της είναι ένα συστατικό της.

Ένα από αυτά είναι το λεγόμενο κάδρο, όπως ονομάζεται στην φωτογραφία. Το κάδρο, το καρέ, το πλαίσιο, το Όριο, το Σχήμα, η Μορφή. Είναι το όριο της υλοποιημένης ή της άυλης εικόνας. Η Εικόνα λαμβάνεται, απεικονίζεται και επικοινωνείται για το νόημα που δημιουργεί ο φωτογράφος. Η νοηματοδότηση της φωτογραφίας, γίνεται επηρεάζοντας τα συστατικά της. Ένα από αυτά, τα όρια, σηματοδοτούν-νοηματοδοτούν το περιεχόμενο. 

Ένα πορτρέτο (portait) λοιπόν είναι μια εικόνα ενός προσώπου σε κάθετο ορθογώνιο πλαίσιο. Ένα τοπίο (landscape) είναι μια εικόνα με οριζόντιο ορθογώνιο πλαίσιο ενός φυσικού περιβάλλοντος. Πάντα ορθογώνιο πλαίσιο και πολύ σπάνια οβάλ ή κυκλικό. Η πλαισίωση λοιπόν των φωτογραφιών και των δυσδιάστατων έργων τέχνης, ή των οθονών, είναι κατά ισχυρή πλειοψηφία σε ορθογώνιο κάδρο και μάλιστα οριζόντιο μέχρι πρότινος, αφού το κάθετο κάδρο των κινητών έχει αλλάξει αυτήν την συνθήκη. Είναι ένα πλαίσιο σταθερότητας που αναδεικνύει το περιεχόμενό της. 

Με το πλαίσιο λοιπόν δημιουργείται ένας κλειστός χώρος  νοήματος στο οποίο αποτυπώνεται το νόημα, αίρεται η ασάφεια, δημιουργείται ασφάλεια. Πλαισιώνοντας όμως τον χώρο, ουσιαστικά αποκόβεται (cropping) ένας ολόκληρος κόσμος γύρω από το αποκομμένο κομμάτι. Αυτό που γίνεται λοιπόν είναι αυτό που κάνει η τέχνη από την γέννησή της. Αφαίρεση. 

Αφαιρείται ένας ολόκληρος κόσμος από τον ορατό κόσμο γιατί επιλέγεται να αναδειχθεί ένα μέρος του, μια λειτουργία του, μια νέα μορφή του, μια νέα οπτική του απεικόνιση. Μην σας τρομάζει η αφαίρεση, είναι μέθοδος αναδιοργάνωσης σχέσεων.

Μεταβάλλοντας βέβαια  το πλαίσιο με την προσθαφαίρεση περιεχομένου, έχουμε και αλλαγή της γεωμετρίας της σύνθεσης. Το κάδρο καθορίζει τις εσωτερικές γεωμετρίες και τις σχέσεις των περιεχομένων.  Στο χώρο που φωτογραφίζουμε, προσθέτουμε και αφαιρούμε ανθρώπους, αντικείμενα, σχέσεις, περιβάλλον και συσχετίζουμε τα απεικονιζόμενα με έναν τρόπο, μέσα από γεωμετρικές σχέσεις για να καθορίσουμε το νόημα. 

Η πλαισίωση στην φωτογραφία, επανανοηματοδοτεί τον κόσμο, γιατί έχει μεσολαβήσει το μέσο (η φωτογραφική μηχανή και ο προγραμματισμός της),  η τεχνική και το μυαλό του φωτογράφου με την πρόθεσή του, ή η διάθεσή του. Πιθανώς δεν θέλει απλώς να κάνει μια αναπαράσταση του έξω κόσμου, αλλά μέσω των επιλογών του να δείξει κάτι άλλο. Τον εσωτερικό του κόσμο, ή να απεικονίσει τον εσωτερικό κόσμο κάποιου άλλου, ή την σχέση του με τον εξωτερικό κόσμο, ή ένα δικό του κόσμο, ή ένα νόημα που έχει συλλάβει, ή μια αλληλοσυσχέτιση δρώμενων ή αντικειμένων και προσώπων σε σχέση με το περιβάλλον, ή να κάνει  κριτική,  να παρατηρήσει, ή να καταγράψει, να κρατήσει μια σημείωση, ή να αναδείξει κάτι σε σημαντικό ή κάτι σε ασήμαντο, ή να διερευνήσει,  αποκόβοντας σε μια  στιγμιαία εικόνα κάτι  από την «φαινομενική πραγματικότητα», για να το επικοινωνήσει πρώτα με τον εαυτό του κι έπειτα με τους άλλους. 

Η φωτογραφία δεν είναι ο κόσμος αλλά ένα νόημα του κόσμου.   

Τα όρια είναι βασικό συστατικό των μορφών στην ζωή. Κάθε μορφή έχει όρια. Έτσι γίνεται αντιληπτή και κατανοητή. Κατά συνέπεια όλος ο βίος νοηματοδοτείται από τα θεσμοθετημένα κάθε φορά όρια.

Ακόμα και οι λέξεις ορίζονται. Είναι εργαλεία δημιουργίας ορίων και κατά συνέπεια νοηματοδότησης. Δηλώνουν την προστασία ενός σημαντικού περιεχομένου. Η οριοθέτηση και η οργάνωση των λέξεων και των νοημάτων, δημιουργούν τον Λόγο, την αιτία, την σχέση, την διαίρεση, την επικοινωνία και εν τέλει την ελευθερία στην έκφραση.

Οριοθετείται ο χώρος για ασφάλεια,  με κέλυφος, με κατασκευές, περιφράξεις, σύνορα. Οριοθετούν την πολυτιμότατα του χώρου, δημιουργούν περιβάλλον. Η οριοθέτηση της Πόλις είναι ο λόγος δημιουργίας του πολίτη, της πολιτείας, της πολιτικής, του πολιτισμού, της ελευθερίας, της δημοκρατίας.   

Τα όρια δεν είναι το μόνο συστατικό της ζωής είναι και πολλά άλλα, όμως είναι το πλαίσιο, ο χώρος μέσα στον οποίο οριοθετείται όλη μας η δράση και εντέλει όλος μας ο εαυτός.

Τα όρια μεταβάλλονται; Η απάντηση είναι ναι, διευρύνονται, για αυτό είμαστε εδώ. Όχι μόνο για να αποκόβουμε τον κόσμο και να δημιουργούμαι τα νοήματα, αλλά για να τα ανασυνθέσουμε και για να κατανοήσουμε και να βιώσουμε την συμπαντική  ενότητα, σαν ένα όλον.

Πρόσφατα Άρθρα

Εκθέσεις Φωτογραφίας (18 Μαρ 2025)

Πρόσκληση στην έκθεση φωτογραφίας της Φωτογραφικής Λέσχης "Ανδρέας Σμαραγδής" του Συλλόγου Ευτέρπη Λαυρεωτικής, από 24/3/2025 έως και 29/3/2025, στο ΤΠΠΛ. Η έκθεση πλαισιώνεται και από άλλες...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (10 Μαρ 2025)

Η ΔΛ Gallery παρουσιάζει το Σάββατο 29 Μαρτίου 2025 την ατομική έκθεση φωτογραφίας του Δημήτρη Μυτά με τίτλο “ΕΛΕΦΑΝΤΑΣ”, σε επιμέλεια της Νίνας Κασσιανού. Το νέο φωτογραφικό έργο του καλλιτέχνη...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (10 Μαρ 2025)

Η Φωτογραφική Εταιρεία Μυτιλήνης (ΦΕΜ) με μεγάλη χαρά καλωσορίζει, τη φωτογράφο Αντιγόνη Κουράκου, στην πόλη της Μυτιλήνης, όπου θα εκθέσει τη πραγματικά εντυπωσιακή δουλειά της. Τα εγκαίνια της...

News (08 Μαρ 2025)

Η Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας (International Women’s Day) γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 8 Μαρτίου. Θεσπίστηκε για πρώτη φορά το 1977 με απόφαση της γενικής συνέλευσης του ΟΗΕ. Η Παγκόσμια Ημέρα...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (08 Μαρ 2025)

Oμαδική έκθεση φωτογραφίας με θέμα «A State of Mind» από τις 7 έως τις 10 Μαρτίου στη Βίλα Στέλλα (Γαλήνης και Σοφίας 5). Φέτος οι καλλιτέχνες παρουσιάζουν σύνολα φωτογραφιών που εκφράζουν τη...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (04 Μαρ 2025)

Ο άνθρωπος και όλες οι πτυχές αναπαράστασής του, σε κάθε πλαίσιο -οικογενειακό, κοινωνικό, επαγγελματικό, έμφυλο, μικροϊστορίας και μακροϊστορίας- μπαίνει στο… κάδρο στη νέα, φωτογραφική έκθεση με...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (04 Μαρ 2025)

Στο πλαίσιο του εορτασμού της Παγκόσμιας Ημέρας της Γυναίκας στις 8 Μαρτίου, το Photometria Photography Center εγκαινιάζει ομαδική έκθεση φωτογραφίας με τίτλο «Εκείνες: Οι γυναίκες της ελληνικής...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (24 Φεβ 2025)

Το iMEdD παρουσιάζει την έκθεση φωτογραφίας «Ένας σύντομος οδηγός για τη διερεύνηση εγκλημάτων πολέμου», σε επιμέλεια του βραβευμένου φωτορεπόρτερ και διευθυντή του Ιδρύματος VII, Ron Haviv και του...

Book Reviews (20 Φεβ 2025)

Το θρόισμα του κήπου (2017-2022) του Βασίλη Μαντά διερευνά την έννοια του κήπου στο πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης. Τα ευρήματά του ξεδιπλώνουν μια ευρεία ποικιλία εκδοχών που εκτείνονται...

Book Reviews (20 Φεβ 2025)

Μέσα από την εποπτεία της τηλεμετρικής μου μηχανής κι ελέγχοντας τη ριπή του κλείστρου, δένομαι όλο και περισσότερο με την ψυχή και την πολυπλοκότητα της πόλης. Συλλαμβάνω με τις εμμονές μου, το...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (11 Φεβ 2025)

Δεν θα τους γνωρίσουμε ποτέ. Συναντηθήκαμε μόνο για ένα κλάσμα του δευτερολέπτου. Μια σκηνή του δρόμου που η κανονικότητα ανατρέπεται μόνο για λίγο, πολύ λίγο. Μένει όμως παγωμένη μέσα στην κάμερα...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (31 Ιαν 2025)

Ο Εικαστικός Κύκλος ΔΛ σε συνεργασία με την ΔΛ Gallery παρουσιάζει την Παρασκευή 7 Φεβρουαρίου 2025 την ατομική έκθεση της Ρέας Παπαδοπούλου με τίτλο «Διαταραγμένα Εδάφη». «Αν βγάζετε...