Παρουσίαση φωτογραφικού βιβλίου - συζήτηση με την Ειρήνη Αβραμοπούλου, Ζωή Μαυροσκότη και Γιώργο Καραηλία.


Με αφορμή την παρουσίαση του φωτογραφικού βιβλίου του Γιώργου Καραηλία PERSONAE NON GRATAE, η Ειρήνη Αβραμοπούλου (Επίκουρη Καθηγήτρια στο Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών), η Ζωή Μαυροσκότη (δικηγόρος και διδάκτωρ Νομικής με ειδίκευση στο δίκαιο πνευματικής ιδιοκτησίας) και ο δημιουργός του βιβλίου θα τοποθετηθούν και θα συζητήσουν πάνω στην ταλαντευόμενη σχέση της απεικόνισης του ανθρώπινου προσώπου στις τεχνικές εικόνες και του νομικού πλαισίου που την ορίζει.

Η Ειρήνη Αβραμοπούλου θα εστιάσει σε κάποιες σκέψεις σχετικά με τον τρόπο που συγκροτείται η φωτογραφική σχέση ως συνέπεια του απορητικού δικαιώματος της εμφάνισης στον δημόσιο χώρο (ή αλλιώς το πώς χτίζεται το δημόσιο της παρουσίας ή της δημόσιας ύπαρξης μέσα από την αναπαράσταση) και ενώ οι έννοιες της αναγνώρισης, συναίνεσης, προστασίας και ταυτόχρονα της παραβίασης και προσβολής αντηχούν την ανάγκη επαναπροσδιορισμού του ηθικού πλαισίου παραγωγής και κυκλοφορίας της ίδιας της φωτογραφικής αξίας.

Η Ζωή Μαυροσκότη θα αναλύσει τα ζητήματα των πνευματικών δικαιωμάτων επί της φωτογραφίας και της λήψης της συναίνεσης των φωτογραφιζόμενων προσώπων και καθώς και το πώς αυτά δύνανται να επηρεάζουν τη καλλιτεχνική δημιουργία.

Ο Γιώργος Καραηλίας θα παρουσιάσει προβληματικές και μεταβαλλόμενες συνθήκες της απεικονιστικής συναίνεσης στο παρελθόν, το παρόν και κατά συνέπεια στη δημιουργία του μελλοντικού οπτικού αρχείου. Επίσης, θα αναλύσει συνοπτικά το σκεπτικό του σύννομου και συνάμα αποφατικού μοντέλου απεικόνισης του ανθρώπινου προσώπου στο δημόσιο χώρο που ακολουθείται στο βιβλίο και θα αναρωτηθεί για τη μνήμη και τη λήθη ως (μη) εγγραφή οπτικής μαρτυρίας στις τεχνικές εικόνες σε συνάρτηση με την ολοένα πιο εξατομικευμένη και ιδιοκτησιακή διάσταση των εικονοπροσώπων.

Περισσότερες πληροφορίες για το βιβλίο, εδώ:

Συνοπτικά βιογραφικά:

Η Ειρήνη Αβραμοπούλου είναι Επίκουρη Καθηγήτρια στο Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών. Εκπόνησε την διδακτορική της διατριβή στο Πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ, Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας (2012), αναλύοντας διαδικασίες υποκειμενοποίησης και αντίστασης μέσα από το συν-αίσθημα και στο πλαίσιο της διεκδίκησης ανθρωπίνων δικαιωμάτων από ακτιβιστικές ομάδες στην Κωνσταντινούπολη, στη διασταύρωση έμφυλων, σεξουαλικών, θρησκευτικών, φυλετικών και άλλων μειονοτικών ταυτίσεων και αποταυτίσεων. Τα πιο πρόσφατα ερευνητικά της ενδιαφέροντα συμπεριλαμβάνουν φεμινιστικές και ψυχαναλυτικές προσεγγίσεις σχετικά με την οικονομική κρίση και την προσφυγικότητα στο πλαίσιο ανάλυσης του χώρου και της μνήμης, μέσα από το συν-αίσθημα, την επιθυμία και το τραύμα, όπως και ως συνέπεια της λειτουργίας της βιοπολιτικής/θανατοπολιτικής. Είναι συγγραφέας των βιβλίων: Το Συν-αίσθημα στο Πολιτικό. Υποκειμενικότητες, Εξουσίες, Ανισότητες στο Σύγχρονο Κόσμο (εκδόσεις Νήσος, 2018) και Porno-graphics and Porno-tactics: Desire, Affect and Representation in Pornography (επιμ. με την Irene Peano, 2016, Punctum Books), ταυτόχρονα, κείμενά της έχουν δημοσιευτεί σε πολλούς συλλογικούς τόμους και επιστημονικά περιοδικά. Στο παρελθόν, έχει διδάξει κοινωνική ανθρωπολογία και κριτικές προσεγγίσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στο Πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ (2009-2012), στο Πανεπιστήμιο του Βοσπόρου στην Τουρκία (2013) και στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο (2017-2019). Τα τελευταία χρόνια έχει εργαστεί ως ερευνήτρια/υπότροφος στο Institute for Cultural Inquiry (ICI) στο Βερολίνο (2013-2014), στο Πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ (2014-2015) και στην Βρετανική Σχολή Αθήνας (υπότροφος του Ιδρύματος Α. Γ. Λεβέντης, 2016-2018).


Η Ζωή Μαυροσκότη είναι δικηγόρος και διδάκτωρ Νομικής με ειδίκευση στο δίκαιο πνευματικής ιδιοκτησίας. Ως ειδικός σε θέματα πνευματικών δικαιωμάτων έχει υπάρξει μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Οργανισμού Πνευματικής Ιδιοκτησίας καθώς και νομικός σύμβουλος σε ένα ευρύ φάσμα Ελλήνων καλλιτεχνών, εταιρειών παραγωγής οπτικοακουστικού περιεχομένου και πολιτιστικών φορέων - μεταξύ άλλων στην Ελληνική Συμμετοχή στην Biennale Arte της Βενετίας, στην Ταινιοθήκη της Ελλάδας και στον οργανισμό συλλογικής διαχείρισης πνευματικών δικαιωμάτων «Αυτοδιαχείριση». Είναι συγγραφέας πολυάριθμων άρθρων στον επιστημονικό περιοδικό τύπο καθώς και συμβολών σε ελληνόγλωσσα και ξενόγλωσσα συλλογικά έργα που άπτονται του αντικειμένου της πνευματικής ιδιοκτησίας. Το βιβλίο της με τίτλο "Πολυεδαφική αδειοδότηση χρήσης μουσικών έργων στο διαδίκτυο και συλλογική διαχείριση", στο οποίο για πρώτη φορά στην Ελλάδα εξετάζεται αναλυτικά η εν λόγω χορήγηση αδειών στη βάση των νόμων 2121/1993 και 4481/2017, θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις "Νομική Βιβλιοθήκη".


Ο Γιώργος Καραηλίας γεννήθηκε στην Αθήνα και από το 2010 ζει κι εργάζεται μεταξύ Ελλάδας και Ισπανίας. Η καλλιτεχνική του πρακτική αφορά κυρίως την τεχνική εικόνα. Η δουλειά του έχει παρουσιαστεί σε διεθνή φεστιβάλ και εκθέσεις καθώς και σε διάφορες δημοσιεύσεις, συμπεριλαμβανομένων των φωτογραφικών του βιβλίων EstrangeR (Kehrer Verlag Heidelberg, 2015) και PERSONAE NON GRATAE (2020). Επιπλέον, είναι κάτοχος μεταπτυχιακού στη Σύγχρονη Ιστορία. Έχει συμμετάσχει σε διάφορα πολιτιστικά και εκπαιδευτικά πρότζεκτ ως διοργανωτής, εκπαιδευτής και επιμελητής κι έχει συνεργαστεί με αρκετούς πολιτιστικούς φορείς και θεσμούς στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Πρόσφατα Άρθρα

Exodus (28 Ιουν 2022)

Στα πλαίσια της επετείου των 100 ετών από την Μικρασιατική Καταστροφή, το Μουσείο Μπουμπουλίνας παρουσιάζει έκθεση φωτογραφίας από το προσωπικό αρχείο των Νικολάου και Περικλή Μπούμπουλη, δισεγγόνων...

Exodus (27 Ιουν 2022)

Πόσο σημαντικός είναι ο καφές στη ζωή μας; Τι μνήμες και αρώματα αναδύονται από ένα μπρίκι; Πόση παράδοση κρύβεται μέσα σε ένα φλιτζάνι; Μόνο αν είσαι μερακλής μπορείς να ξέρεις τις σωστές...

News (24 Ιουν 2022)

Οι νικητές του διαγωνισμού Photometria Awards 2022 με τίτλο “Looking for the Light”, με κριτή τον γνωστό φωτογράφο του Magnum, Martin Parr, είναι γεγονός. Οι νικητές που κέρδισαν τα βραβεία που...

Exodus (22 Ιουν 2022)

Η έκθεση φωτογραφίας «Μαρτυρίες – Βλέμματα» 1971 – 2021: Γιατροί Χωρίς Σύνορα και Magnum Photos, 50 χρόνια στο πεδίο ταξιδεύει στην Καλαμάτα υπό την αιγίδα του Δήμου Καλαμάτας Η έκθεση...

Exodus (21 Ιουν 2022)

 «Για μένα, η ομορφιά βρίσκεται στο θάρρος να είσαι αυτός που είσαι». Γίνομαι. Ο Peter Lindbergh αποτίει φόρο τιμής στο επαναστατικό όραμα ενός από τους σημαντικότερους φωτογράφους της...

News (21 Ιουν 2022)

Το καλοκαίρι είναι η εποχή της κυανοτυπίας! Εποχή διακοπών αλλά και δημιουργικότητας. Ελατέ λοιπόν για ένα διαφορετικό «suntan» στην πόλη...  Η κυανοτυπία (cyanotype/blue...

Exodus (20 Ιουν 2022)

Η έκθεση Le Monde de Steve McCurry παρουσιάζει περισσότερες από 150 φωτογραφίες τυπωμένες σε μεγάλο μέγεθος για πρώτη φορά στο Παρίσι. Είναι η πιο ολοκληρωμένη αναδρομική αφιερωμένη στον Αμερικανό...

News (20 Ιουν 2022)

Με 24 συμμετέχοντες ανοίγει την 5η διοργάνωση ανοιχτής έκθεσης φωτογραφίας το φεστιβάλ Photosphere στην Πάτμο & Πάρο. Τα ονόματα ποου ανακοινώθηκαν είναι: Αθανάσιος Μπαξόπουλος / Athanasios...

Exodus (17 Ιουν 2022)

 Το έργο Επί νοός ειρήνη (“Wish peace in mind”) του Θοδωρή Νικολάου αποτελεί μια πολυπρισματική θέαση του κόσμου της ψυχικής υγείας. Μέσα από εννιά ενότητες - αναπαραστάσεις, μέρος των οποίων...

Exodus (16 Ιουν 2022)

Οι πολλές εκθέσεις φωτογραφίας, οι ταινίες μικρού μήκους και οι διαφορετικοί χώροι εκθέσεων χαρακτηρίζουν το πρόγραμμα του Photopolis Agrinio Photo Festival, το οποίο ανακοινώνει το πρόγραμμα των...

News (16 Ιουν 2022)

 Με επιτυχία ολοκληρώθηκε και ο φετινός διαγωνισμός του Photometria Awards με τίτλο “Looking for the Light”, με κριτή τον γνωστό φωτογράφο του Magnum, Martin Parr. Ο διαγωνισμός...

Exodus (15 Ιουν 2022)

"Στην αρχαία ιαπωνική φιλοσοφία wabi-sabi σημαίνει η ομορφιά της ατέλειας. Τα χαρακτηριστικά της αισθητικής και των αρχών της wabi-sabi περιλαμβάνουν την ασυμμετρία, την τραχύτητα,...