Με επίκεντρο την ταυτότητα, την κατασκευή και την μεταμόρφωση, η έκθεση ασχολείται με θέματα της σύγχρονης τέχνης και της κοινωνίας. Νέες τεχνολογίες όπως το διαδίκτυο, η χειραγώγηση των γονιδίων και η κλωνοποίηση μας προκαλούν να αναλογιστούμε όλο και περισσότερο την έννοια της ταυτότητας.
Η έκθεση ξεκινάει με το έργο της Cindy Sherman, το οποίο χαρακτηρίζεται από μια συνεπή και ιδιαίτερη πρόκληση για τους τρόπους ανακατασκευής της ταυτότητας. Ο κόσμος των φωτογραφιών της απαρτίζεται από τη συντριπτική χιονοστιβάδα εικόνων που παράγονται μέσα από την τηλεόραση, τις ταινίες, τα περιοδικά, τον Παγκόσμιο Ιστό και την ιστορία της τέχνης. Αυτός ο κόσμος διερευνάται μέσα από τα έργα της Cindy Sherman και των υπόλοιπων σύγχρονων καλλιτεχνών και δίνουν αφορμές για ανάλυση και μελέτη μέσω των φωτογραφιών που απεικονίζουν την αποδόμηση του πορτραίτου, τον πολιτισμό, τα φύλα, τα σεξουαλικά στερεότυπα, καθώς επίσης, και τη μυθοπλασία της ταυτότητας.
Οι χαρακτήρες της Σέρμαν αντικατοπτρίζουν τον σύγχρονο πολιτισμό μας μέσω των δικών της πλασματικών χαρακτήρων υπερτονίζοντας τον ναρκισσισμό των κοινωνικών μέσων ενημέρωσης, των ριάλιτι σόου και των σελέμπριτι. Χρησιμοποιεί ένα ευρύ φάσμα σεναρίων για να δείξει ότι οι τεχνητές ιδιότητες αυτών των ταυτοτήτων, οι οποίες συχνά παράγονται κατά κύριο λόγο με τα αυτοπορτρέτα της και που την οδηγούν σε μια σειρά επιλογών ταυτότητας, εξακολουθεί να καθορίζεται από κοινωνικές συνθήκες. Εντωμεταξύ χρησιμοποιεί διάφορες μεθόδους για να αμφισβητήσει τις δυνατότητες που προσφέρονται από την τεχνολογική εξέλιξη στο σύγχρονο άνθρωπο για τη δημιουργία του νέου μεταμορφωμένου εαυτού του.
Το θέμα της ταυτότητας, της εικόνας του εαυτού, του ρόλου και της σεξουαλικότητας εισήλθε στην τέχνη κυρίως μέσω γυναικών καλλιτεχνών της δεκαετίας του ’60 και του '70 κατά τη διάρκεια του γυναικείου απελευθερωτικού κινήματος. Μια βαθιά αναταραχή των κοινωνικών κανόνων και των πολιτιστικών συμβάσεων έπληξε τόσο την κοινωνία όσο και την τέχνη στα τέλη της δεκαετίας του 1960. Μετά από αυτά τα γεγονότα, η προβλεπόμενη διάλυση προηγούμενων προτύπων και κατηγοριών - για παράδειγμα, των γυναικών, των ανδρών ή των ταυτοτήτων - δημιούργησε περιθώρια για τη δημιουργία νέων μοντέλων που απέχουν από προγενέστερους κοινωνικούς κανόνες.
Η διαδικασία αυτή ενισχυόταν σε μεγάλο βαθμό από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης - όπως εξακολουθεί να συμβαίνει - και επιτρέπει τώρα σε πολλούς καλλιτέχνες τόσο γυναίκες όσο και άνδρες να δημιουργήσουν νέα μοντέλα ταυτότητας, να αντιμετωπίσουν το θέμα του μετασχηματισμού των φύλων και να αντιδράσουν στις κοινωνικές και πολιτικές προκλήσεις.
Η Cindy Sherman, μια έντονη προσωπικότητα στην ιστορία της τέχνης από τη δεκαετία του '80, απέδειξε με την πρώτη της σημαντική σειρά Untitled Film Stills (1977-1980) το χάσμα ανάμεσα στην αυθεντική αυτο-απεικόνιση και την στρέβλωση της πραγματικότητας. Με αυτόν τον τρόπο η Sherman εμπνέει τις επόμενες γενιές και της παρακινεί να διερευνήσουν το θέμα της ταυτότητας και της μεταμόρφωσης σε διάφορα μέσα μαζικής ενημέρωσης, αλλά χωρίς ποτέ να αλλάξει τις καθιερωμένες καλλιτεχνικές της διαδικασίες.
Πρωταρχικός στόχος της έκθεσης The Cindy Sherman Effect: Η Ταυτότητα και η Μεταμόρφωση στη Σύγχρονη Τέχνη είναι να διερευνήσει τις προοπτικές που άνοιξε η Cindy Sherman στις επόμενες γενιές μέσω των αποκαλυπτικών στρατηγικών της. Στα παιχνίδια που έπαιζε, μέσω της απεικόνιση του εαυτού της, στην κοινωνία των κλισέ, κατάφερε να δημιουργήσει ένα νέο ρεύμα εκμεταλευόμενη το status quo, ενισχύοντας ωστόσο την κριτική ανάλυση της ταυτότητας του σύγχρονου ανθρώπου που πάντα σχετίζεται με την τέχνη, την κοινωνία και την πολιτική.
Συμμετέχοντες καλλιτέχνες:
Monica Bonvicini / Candice Breitz / Sophie Calle / Samuel Fosso / Douglas Gordon / Martine Guitierrez / Elke Silvia Krystufek / Sarah Lucas / Maleonn / Zanele Muholi / Catherine Opie / Pipilotti Rist / Julian Rosefeldt / Markus Schinwald / Eva Schlegel / Tejal Shah / Cindy Sherman / Fiona Tan / Ryan Trecartin / Wu Tsang / Gavin Turk / Gillian Wearing. Επιμελήτρια: Bettina M. Busse
Info
The Cindy Sherman Effect: Identity and Transformation in Contemporary Art
Η επίδραση της Cindy Sherman: Ταυτότητα και Μεταμόρφωση στη Σύγχρονη Τέχνη
Bank Austria Kunstforum Wien
Freyung 8
1010 Vienna Austria
T: (+43 1) 537 33 26
F: (+43 1) 537 33 27
E: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Διάρκεια: 29.01. - 21.06.2020
Ωράριο: Καθημερινά από τις 10 π.μ ως τις 19:00 7 μ.μ.
Παρασκευές 10 π.μ. - 9 μ.μ.
Λίγα λόγια για τη Cindy Sherman
Η Cynthia Morris Sherman (γεννημένη στις 19 Ιανουαρίου 1954) είναι Αμερικανίδα καλλιτέχνις της οποίας η δουλειά αποτελείται αποκλειστικά από αυτοπορτρέτα.
Πρωτοποριακό της έργο θεωρείται το "Complete Untitled Film Stills", και αποτελείται από μια σειρά 70 ασπρόμαυρων φωτογραφιών της σε πολλούς και διαφορετικούς ρόλους γυναικών. Στη δεκαετία του 1980, η Sherman χρησιμοποίησε έγχρωμο φίλμ και μεγάλες εκτυπώσεις και επικεντρώθηκε περισσότερο στο outfit, τον φωτισμό και την έκφραση του προσώπου.
Το 1995, η Sherman απέσπασε υποτροφία από το MacArthur Foundation και το 2013 έλαβε διδακτορικό δίπλωμα από το Royal College of Art του Λονδίνου.
Πηγή: https://www.kunstforumwien.at/