Ο «Φωτογραφικός Κύκλος» διοργανώνει ομαδική έκθεση με φωτογραφίες μελών του με το θέμα «Εικόνες καθημερινότητας». Την έκθεση επιμελούνται ο Πλάτων Ριβέλλης και ο Παναγιώτης Μαρκολέφας.

  • Εγκαίνια: 22 Νοεμβρίου στις 20.00
  • Διάρκεια: 22-11-2018 έως 20-12-2018
  • Ωράριο: Δευτέρα έως Σάββατο 12.00 – 20.00
  • Εκθεσιακός Χώρος:  Αίθουσα Κένεντι και Αίθουσα Γκίκα (Ελληνοαμερικανική Ένωση, Μασσαλίας 22, Αθήνα)

Πληροφορίες: «Φωτογραφικός Κύκλος» - Πλάτων Ριβέλλης, 6945-437577, Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Εικόνες Καθημερινότητας

Μια ομαδική έκθεση του «Φωτογραφικού Κύκλου»

Το σπίτι, η οικογένεια, ο καθημερινός και οικείος χώρος αντιμετωπίστηκαν πάντα σαν προφυλαγμένες περιοχές μακριά από τα τρίτα βλέμματα. Χώροι αγαπητοί, που δεν παρουσίαζαν όμως άλλο ενδιαφέρον παρά ως πλαίσιο ζωής. Σχεδόν κανένας φωτογράφος δεν ασχολήθηκε μαζί τους και οσάκις οι χώροι αυτοί φωτογραφήθηκαν, ήταν για αποτύπωση οικογενειακών πορτρέτων. Και τότε όμως εμφανίστηκαν με την ψυχρή τελειότητα ενός φωτογραφικού στούντιο, με κυρίαρχη την επιμελώς τακτοποιημένη πόζα των μελών της οικογένειας σε μια άκαμπτη στάση με φόντο ένα ατσαλάκωτο καθιστικό.

Αντιστοίχως, η αναμνηστική φωτογραφία ξεκίνησε με την αποτύπωση τελετών και επετείων για να εξελιχθεί σε μια παράλογη και λίγο κωμική αναζήτηση μιας «φυσικότητας» που βρίσκεται στον αντίποδα του τελετουργικού παρελθόντος της. Μιας φυσικότητας που θεωρήθηκε ότι ανταποκρίνεται στην κίνηση που ο φωτογράφος επιχειρεί να απαθανατίσει, παραβλέποντας ότι η φωτογραφία καλείται αντιθέτως να καταγράψει και να εξάρει την ακινησία.

Τα τελευταία χρόνια η καταιγιστική παρουσία των κινητών τηλεφώνων ισοπέδωσε κάθε έννοια ανάμνησης -όπως τουλάχιστον αυτή αντιμετωπιζόταν μέχρι σήμερα- αντικαθιστώντας την με μια νευρωτική αποτύπωση εκατομμυρίων στιγμών προσωπικής ζωής που αναιρούν την ίδια την αξία της ανάμνησης και την εξομοιώνουν με τη ροή του χρόνου, τον οποίο δεν υπερβαίνουν αλλά απλώς καταγράφουν. Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι η καταγραφή αυτή περιορίζεται και πάλι στην κίνηση των προσώπων και στην επιλογή συνήθως εξωτερικών χώρων περιφρονώντας εκ νέου τόσο την ακινησία όσο και την σημασία του οικείου περιβάλλοντος που αποτελεί το κύριο θέατρο της ζωής.

Στον χώρο όμως μιας καλλιτεχνικής φωτογραφίας που εκτείνεται πέρα από τον κόσμο των γκαλερί ή από αυτόν της ειδησεογραφίας αναπτύχθηκε τα τελευταία χρόνια -θα έλεγα αυθόρμητα- μια αναζήτηση και προτίμηση περιοχών που δεν διακρίνονται για ένα αισθητικό βάρος, ούτε οδηγούν με ευκολία σε νοηματικές συνθηματολογίες και απλουστεύσεις, αφήνοντας έτσι πιο ελεύθερη την παρέμβαση και την παρουσία του φωτογράφου. Η προσέγγιση αυτή αποκτά μεγαλύτερη δύναμη και εύρος επειδή οι περιοχές αυτές είναι υπογείως φορτισμένες με ένα ίχνος τρυφερότητας και μελαγχολίας, συναισθήματα, που όταν -όπως στην προκειμένη περίπτωση- κινούνται στο παρασκήνιο, τρέφουν και φορτίζουν την καλλιτεχνική δημιουργία.

Μελετώντας τη δουλειά των φωτογράφων-μελών του «Κύκλου», κάτι που κάνω συχνά αφού μου δίνει ιδιαίτερη χαρά, διαπίστωσα ότι ήταν μεγάλος ο αριθμός εκείνων που αποτύπωναν -εν είδει προσωπικού ημερολογίου- πολλές στιγμές από το περιθώριο της προσωπικής τους καθημερινότητας, αναγνωρίζοντας πίσω από την προφανή ασημαντότητα το αισθητικό και συναισθηματικό βάρος που τις συνοδεύει. Πρόκειται συνήθως για φωτογραφίες που δύσκολα θα εύρισκαν τη θέση τους σε οικογενειακό λεύκωμα και μάλλον εξίσου δύσκολα στους τοίχους μιας γκαλερί, ενώ θα προβλημάτιζαν έντονα τον πιθανό συλλέκτη-αγοραστή, ο οποίος θα αναρωτιόταν αν θα μπορούσε να δικαιολογήσει την ανάρτηση τους στο σπίτι του.

Ο πειρασμός ήταν προφανώς μεγάλος να συγκεντρώσω μερικά από αυτά τα φωτογραφικά δείγματα, που νομίζω πως αποτελούν πλέον μια διακεκριμένη τάση, και με τη βοήθεια του Παναγιώτη Μαρκολέφα να συνθέσω μια έκθεση «ασήμαντης καθημερινότητας», η οποία απομονωμένη και ακινητοποιημένη από τον φωτογραφικό φακό αποκτά το εύρος μιας «μνημειακής καταγραφής».

Το συγκεκριμένο θέμα νομίζω ότι κερδίζει όταν παρουσιάζεται μέσα από το πολυεδρικό πρίσμα μιας ομαδικής έκθεσης, και μάλιστα φωτογράφων που μοιράζονται πολλές κοινές αντιλήψεις για την καλλιτεχνική χρήση του μέσου. Το ενδιαφέρον έγκειται στην προσωπική σφραγίδα που αναδεικνύεται μέσα από τον τρόπο μεταμόρφωσης του ασήμαντου σε σημαντικό με όπλο τη φωτογραφική προσέγγιση.

Πλάτων Ριβέλλης

Φωτογραφία εξωφύλλου Άγγελος Μπαλάτσας

Πρόσφατα Άρθρα

Exodus (09 Αυγ 2022)

Εδώ και τρία χρόνια διοργανώνεται στην Ιθάκη, από την ομάδα return2ithaca σε συνεργασία με το Δήμο Ιθάκης και την Περιφερειακή Ένωση Δήμων Ιονίων Νήσων, ένα μοναδικό στην Ελλάδα,...

Exodus (09 Αυγ 2022)

Σε μια πρόσφατη επίσκεψή μου στο ναό του Ιμπρεσιονισμού, στο Μουσείο d’Orsay, ξαφνιάστηκα ευχάριστα όταν είδα να εκτίθενται σε μια περιοδική έκθεση (08 Ιουλίου ως 04 Σεπτεμβρίου, 2022) φωτογραφίες...

Exodus (08 Αυγ 2022)

 Στην πρώτη αναδρομική έκθεση για τον Πέτερ Λίντμπεργκ στη Γαλλία μετά τον θάνατό του τον Σεπτέμβριο του 2019, το Pavillon Populaire στο Μονπελιέ αναδεικνύει τις επιρροές και εμπνεύσεις...

News (08 Αυγ 2022)

To iFocus.gr σχεδίασε και κατασκεύασε την ιστοσελίδα τής φωτογράφου Βάλιας Γκέντσου. Με ιδιαίτερη χαρά παρουσιάζουμε το Valiagentsou.com στη φωτογραφική κοινότητα. Η ιστοσελίδα (website) είναι...

Exodus (08 Αυγ 2022)

Τι κάνει μια φωτογραφία να ξεχωρίζει από τα εκατομμύρια που δημιουργούνται, καταναλώνονται και μοιράζονται καθημερινά; Η Radical Imagination: Seven International Women Photographers παρουσιάζει...

Exodus (08 Αυγ 2022)

Ανακαλύψτε την έκθεση Aqua Mater του Γαλλοβραζιλιάνου φωτογράφου Sebastiao Salgado στην καρδιά ενός μνημειώδους περιπτέρου από μπαμπού που σχεδιάστηκε από τον Κολομβιανό αρχιτέκτονα Simon Velez. Η...

Exodus (05 Αυγ 2022)

Φωτογράφος δρόμου. Φωτογράφος μόδας. Ζωγράφος. Γραφίστας. Kαλλιτέχνης αφηρημένης τέχνης. Συγγραφέας. Κινηματογραφιστής, Book maker κ.α. Λίγοι έχουν ασχοληθεί με τόσους τομείς της τέχνης και του...

Exodus (05 Αυγ 2022)

 Με καταγωγή από την Αρλ, ο Lucien Clergue ξεκίνησε την καριέρα του σε νεαρή ηλικία. Η συνάντηση με τον Πικάσο και τον Κοκτώ τον οδήγησε σε πολυάριθμες συνεργασίες και του άνοιξε πόρτες. Ήδη...

Exodus (04 Αυγ 2022)

 Από τις 25 Ιουλίου μέχρι και τις 14 Αυγούστου το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος παρουσιάζει στο Αριστερό Παρασκήνιο της Αίθουσας Σταύρος Νιάρχος το LAPSE των Σταύρου Γασπαράτου και...

Exodus (04 Αυγ 2022)

Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων με την υποστήριξη και την συνεργασία της Περιφέρειας Κρήτης, του Δήμου Χανίων και της ΚΕΠΠΕΔΗΧ-ΚΑΜ παρουσιάζει στο Κέντρο Αρχιτεκτονικής...

Exodus (04 Αυγ 2022)

Το Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από τη Μικρασιατική Καταστροφή εγκαινίασε στις 27 Ιουλίου την περιοδική έκθεση με τίτλο «Απέναντι» που...

Exodus (03 Αυγ 2022)

Επιλεγμένες από τον Henri Cartier-Bresson (1908-2004) προς το τέλος της ζωής του, οι φωτογραφίες στο The Landscape Experience δείχνουν τον καλλιτέχνη να προσεγγίζει ένα στοιχείο που δεν είναι απλώς...