Ο Αμερικανός φωτογράφος Walker Evans ( 3 Νοεμβρίου 1903- 10 Απριλίου 1975) αρχικά σπούδασε λογοτεχνία στο Παρίσι. Έτσι δεν είναι καθόλου περίεργο που όταν τον ρωτούσαν για τις καλλιτεχνικές επιρροές του δεν αναφερόταν σε φωτογράφους, αλλά στον Baudelaire, τον Flaubert και τον Stendhal. Εν τούτοις ήταν από τους πρώτους που κατανόησε το έργο του Eugene Atget και θαύμασε την ικανότητά του να υπερβαίνει τη περιγραφή. Έλεγε σχετικά: «Ας πάρουμε τον Atget, του οποίου το έργο γνωρίζω καλά. Στο έργο του αισθάνεσαι αυτό που μερικοί αποκαλούν ποίηση. Κι εγώ έτσι το λέω,αλλά μια καλύτερη λέξη είναι η υπέρβαση. Όταν ο Atget κάνει μια ρίζα δέντρου, υπερβαίνει το θέμα. Και, μα το Θεό, κάποιος άλλος δεν το κάνει». Ο Evans συλλέγει εικόνες της Αμερικής και δημιουργεί μια επική τοιχογραφία μιας χώρας και μιας εποχής που πληρώνει τις συνέπειες του οικονομικού κραχ του 1929. Αν και στο τέλος συνειδητοποιούμε πως απλά μιλά για τον ίδιο τον εαυτό του, επειδή ο κάθε μεγάλος καλλιτέχνης, άθελά του, μόνο για τον εαυτό του μπορεί να μιλήσει. Ο Evans, που κατά κάποιο τρόπο μπορεί να θεωρηθεί πνευματικός κληρονόμος και συνεχιστής του έργου του Atget, χρησιμοποιούσε και αυτός μεγάλη μηχανή και κατέγραφε κτίρια, προσόψεις καταστημάτων, άδειους δρόμους, αλλά και πρόσωπα με μια ματιά συγγενική με αυτή του Atget. Αλλά ενώ είναι τόσο περιγραφικός διαθέτει μια καταπληκτική ικανότητα δημιουργίας μη αντικειμενικής φωτογραφίας. Με τη θεματολογία του θέτει γοητευτικούς καλλιτεχνικούς προβληματισμούς τους οποίους ταυτόχρονα επιλύει μοναδικά με τον τρόπο που φωτογραφίζει. Αξιομνημόνευτες θα μείνουν στην ιστορία της φωτογραφίας οι εικόνες του που αποτυπώνουν τη γυαλιστερή επιφάνεια μιας λαμαρίνας ή διαφημιστικές ταμπέλες χωρίς κανένα «καλλιτεχνικό» ενδιαφέρον, στερημένες από τη διάσταση του βάθους, παραδομένες στις δυο διαστάσεις της «επίπεδης» φωτογραφίας. Σε μια εποχή που προβάλλονταν οι ομότεχνοί του οι οποίοι προσπαθούσαν με πολύ κλειστά διαφράγματα να μεγιστοποιήσουν το βάθος πεδίου και να προσδώσουν έτσι τη ψευδαίσθηση της τρίτης διάστασης, αλλά κυρίως να πολυτιμοποιήσουν τα αντικείμενα με τον τρόπο που τα φωτογράφιζαν, ο Evans  είχε διαλέξει τον αντίθετο δρόμο εξυμνώντας τη «φτώχια» της φωτογραφίας. Δήλωνε άλλωστε ότι φωτογράφιζε εναντίον του έργου του Alfred Stieglitz, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν αναγνώριζε την συνεισφορά του Stieglitz στην εξέλιξη της τέχνης της φωτογραφίας. Απλώς με αυτή τη δήλωση του υπογράμμιζε την αντίθεσή του και ταυτόχρονα τη δική του διαφορετική προσέγγιση στα αισθητικά προβλήματα καταγραφής. Έτσι, ακόμη και με αυτόν τον τρόπο, το έργο του Stieglitz ασκεί δημιουργική επιρροή στο έργο του Evans. 

 Walker Evans iFocus

Ο ίδιος ζούσε φτωχικά και δούλευε ακαταπαυστα, αλλά κυρίως δημιουργώντας προσωπικό έργο, καθώς του ήταν αδύνατον να προσαρμοστεί στις απαιτήσεις μιας παραγγελίας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η επαγγελματική απασχόληση του σαν μέλος της φωτογραφικής ομάδας που προσέλαβε ο Roy Stayker για λογαριασμό του F.S.A. (FarmSecurityAdministration). Ο σκοπός αυτής της ομάδας ήταν να φωτογραφίσει τις άθλιες συνθήκες διαβίωσης των φτωχών αγροτών, συνέπεια της οικονομικής καταστροφής του 1929, με τέτοιο τρόπο ώστε να ευαισθητοποιηθεί η κοινή γνώμη και να βοηθήσει στην αναθέρμανση της οικονομίας. Ο Evans, αν και τυπικά κινήθηκε εντός των πλαισίων της παραγγελίας φωτογραφίζοντας ταλαιπωρημένους αγρότες στα φτωχικά σπίτια τους, κατάφερε να υπερβεί τη μιζέρια της καθημερινότητας τους αντιμετωπίζοντας μνημειακά τα ταπεινά έπιπλα και σκεύη των οικογενειών, ενώ τα πορτραίτα των ανθρώπων που φωτογράφιζε ξεχείλιζαν από ομορφιά και αξιοπρέπεια. Η διετής του απασχόληση στον F.S.A. έδωσε στον Evans την ευκαιρία να δημιουργήσει μερικές από τις πιο σημαντικές φωτογραφίες του, εν τούτοις δεν εμπόδισε τους προϊσταμένους του να τον απολύσουν, καθώς αυτές οι φωτογραφίες ήταν εντελώς ακατάλληλες για τον δικό τους προπαγανδιστικό σκοπό. Από τους υπολοίπους φωτογράφους της ομάδας, οι οποίοι επετέλεσαν άριστα το έργο τους, δεν έχει μείνει κανείς στην ιστορία της φωτογραφίας, εκτός από την Dorothea Lange, η οποία ήταν η επόμενη που απολύθηκε, για τους ίδιους λόγους κι αυτή.

Δείτε ένα αφιέρωμα στη ζωή & το έργο του 

Πρόσφατα Άρθρα

Εκθέσεις Φωτογραφίας (14 Ιαν 2025)

Στις 11 Ιανουαρίου 2025, η Ζωσιμαία Ακαδημία φιλοξενεί την έκθεση φωτογραφίας του καταξιωμένου φωτογράφου Σταύρου Πρωτόπαπα με τίτλο “Flana”. Η έκθεση επικεντρώνεται στη φωτογραφία δρόμου,...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (14 Ιαν 2025)

Η Δημόσια Κεντρική ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΛΙΒΑΔΕΙΑΣ και η Ομάδα Φωτογραφίας της Βιβλιοθήκης Λιβαδειάς, σας προσκαλούν στην Έκθεση Φωτογραφίας «75 ΑσπρόΜαυρες εκδοχές» που διοργανώνουν από 20 έως 26 Ιανουαρίου...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (14 Ιαν 2025)

Οι λευκές πυραμίδες των αλυκών σχηματίζονται από το νερό και τον αέρα. Στοιχεία της φύσης που συνεργάζονται αρμονικά για να μάς προσφέρουν το πολύτιμο αγαθό, το αλάτι. Όλα μία μαγεία. Η φύση, τα...

Παρουσιάσεις και Συνεντεύξεις (17 Δεκ 2024)

Cyanotyping thus gave birth to a triple Metamorphosis: photographic, pictorial, graphological. The cyanotype is the ultra-elegant meeting point of photography and painting, at the chronological,...

News (12 Δεκ 2024)

Την Πέμπτη 12 Δεκεμβρίου 2024, στις 19:00 θα πραγματοποιηθεί παρουσίαση του έργου δύο φωτογράφων του Φωτογραφικού Κύκλου στα πλαίσια των καθιερωμένων "Συναντήσεων της Πέμπτης" του σωματείου. Η...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (12 Δεκ 2024)

  Η Λέσχη δημιουργικής φωτογραφίας Ιωαννίνων «ΦΩΤΟΡΑΣΗ», θα πραγματοποιήσει στη Ζωσιμαία Ακαδημία την ετήσια έκθεση Φωτογραφίας, με τίτλο «Αντιθέσεις». Η διάρκειά της θα είναι από τις 11 έως...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (05 Δεκ 2024)

Η Φωτογραφική Λέσχη Σαλαμίνας - Φωτομέτρηση παρουσιάζει, με την οικονομική υποστήριξη και την αιγίδα του ΥΠ.ΠΟ., την ομαδική έκθεση φωτογραφίας “Άνθρωπος και Τόπος - Σαλαμίνα” σε επιμέλεια της...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (05 Δεκ 2024)

Η Φωτογραφική Ομάδα Φιλιππιάδας Κα.Δρώ με χαρά σας προσκαλεί στην ετήσια έκθεση των μελών της με τίτλο “ΠΡΟΚΑΤ”. Στην εποχή της πληθώρας των εικόνων, η προκατασκευασμένη φωτογραφία αναδύεται ως...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (05 Δεκ 2024)

Μετά την Αθήνα και την Διεθνή Φουαρ Εικαστικών Τεχνών "Platforms Project", το "Παζλ του Τραύματος" θα εκτεθεί τον Δεκέμβριο στην πόλη του, την Κόρινθο. Το τραύμα, απλό ή σύνθετο, ατομικό ή...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (05 Δεκ 2024)

Ανοίγει τις πύλες της στο κοινό μία ξεχωριστή έκθεση φωτογραφίας, το Σάββατο 7 Δεκεμβρίου 2024 και ώρα 19:00 και για μία εβδομάδα.  Η Αστική Σχολή Κατερίνης θα φιλοξενήσει φωτογραφίες της...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (05 Δεκ 2024)

Με μια ρετροσπεκτίβα της φωτογραφικής του διαδρομής επανέρχεται στο εκθεσιακό προσκήνιο ο γνωστός φωτογράφος και ιδιοκτήτης εργαστηρίου Σπύρος Τρουπάκης παρουσιάζοντας στο κοινό δείγμα δουλειάς σε...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (03 Δεκ 2024)

Η έκθεση με τίτλο The (other) self είναι ένας διάλογος ανάμεσα στο υποκείμενο, τον Άλλο και τον φακό, η οποία λειτουργεί ως καθρέφτης που αναδεικνύει τις αντιφάσεις ανάμεσα στο...