Focus στον Νικόλα Σαμαρά

...αναδυόμενος στην Ινδονησία μετά από μια εξαιρετική βουτιά βλέπω τις σταγόνες μιας ξαφνικής βροχής να πέφτουν με δύναμη στην επιφάνεια. Ξέρω τι θα συναντήσω αλλά ακόμα δεν ακούω. Αναδύομαι και για λίγα λεπτά μόνος απολαμβάνω τον ήχο της δυνατής βροχής όταν συναντά την επιφάνεια της θάλασσας. Το απόλυτο ζεν.

Γιατί υποβρύχια φωτογραφία;

Γιατί κάποια στιγμή οι αναμνήσεις και οι περιγραφές με λόγια δεν ήταν αρκετές, έπρεπε να φέρω μαζί μου στην επιφάνεια λίγη από την ομορφιά του βυθού που συναντούσα στις καταδύσεις μου.

 

Ποιες είναι οι αντικειμενικές δυσκολίες που αντιμετωπίζει ένας φωτογράφος στο βυθό;

Οι αντικειμενικές δυσκολίες έχουν να κάνουν με τους περιορισμούς τόσο στον χρόνο και το βάθος λόγω της υποχρέωσης να τηρούνται αυστηρά οι κανόνες της αυτόνομης κατάδυσης όσο και με τους περιορισμούς στο φως και στο ότι δεν επιτρέπεται για λόγους δεοντολογίας και ηθικής να διαταράξεις το υποβρύχιο περιβάλλον και να παρενοχλήσεις την θαλάσσια ζωή.

Απαιτούνται πολλά χρήματα για κάποιον που ενδιαφέρεται να ασχοληθεί με αυτό το είδος;

Η αλήθεια είναι πως ναι, ο εξοπλισμός της υποβρύχιας φωτογράφισης είναι εξειδικευμένος, ακριβός και ανά πάσα στιγμή σε κίνδυνο ζημίας από κάποια απροσεξία ή αστοχία υλικού.

Αν κάποιος θέλει να ασχοληθεί με την υποβρύχια φωτογραφία που μπορεί να εκπαιδευτεί, υπάρχουν σχολές ή έστω κάποια workshop εδώ στην Ελλάδα ή θα πρέπει να βγει στο εξωτερικό;

Δεν υπάρχουν σχολές, εκτός αν κάποιος θέλει να μάθει τα εντελώς βασικά που μπορεί να τα βρει και αναρτημένα στο ίντερνετ - και να λέει ότι έχει π.χ. μια εξειδίκευση γνωστού οργανισμού. Δεν του προσφέρονται όμως σημαντικές γνώσεις. Για κάποιον που θέλει να ασχοληθεί σοβαρά με την υποβρύχια φωτογραφία η λύση είναι τα οργανωμένα workshops. Στην Ελλάδα μπορεί να παρακολουθήσει σειρά μαθημάτων μαζί μου ή στο εξωτερικό με έναν αντίστοιχης αξίας και αναγνώρισης υποβρύχιο φωτογράφο.

Ποιος από τους μεγάλους φωτογράφους βυθού σε ενέπνευσε;

Χωρίς σκέψη θα πω ο David Doubilet ο οποίος είναι διαχρονική αξία στον χώρο της υποβρύχιας φωτογραφίας με το δικό του στυλ που έχει δημιουργήσει σχολή και σταθερά υψηλή αισθητική.

 

Τι είναι για εσένα ο βυθός και τι είναι αυτό που σε έλκει να φωτογραφίσεις εκεί;

Ο βυθός είναι το ησυχαστήριό μου, ο χώρος δημιουργίας, έμπνευσης και ηρεμίας. Δεν μπορώ να εξηγήσω γιατί προτιμώ να φωτογραφίζω εκεί και όχι στην επιφάνεια. Είναι κάτι δεδομένο για μένα, στην επιφάνεια φωτογραφίζω μόνο για να συμπληρώσω υλικό που απαιτείται για κάποιο άρθρο, ώστε να δώσω συνολικότερη εικόνα κάποιου προορισμού.

Οι βραβεύσεις και τα συγχαρητήρια έρχονται από το εξωτερικό και λιγότερο από την Ελλάδα. Γιατί, θεωρείς πως γίνεται αυτό;

Οι βραβεύσεις προέρχονται από το εξωτερικό διότι δεν υπάρχει ως σήμερα ούτε ένα διεθνές φεστιβάλ ή διαγωνισμός υποβρύχιας φωτογραφίας με διοργανωτή φορέα της χώρας μας. Εχω κάνει πολλές προτάσεις την τελευταία δεκαετία προσφέροντας τις γνώσεις και τις γνωριμίες μου αλλά δυστυχώς δεν υπήρξε αποτέλεσμα. Τα συγχαρητήρια όντως έρχονται και αυτά περισσότερο από το εξωτερικό.. δεν θα ήθελα να το σχολιάσω καθώς θεωρώ πως έχει να κάνει με την Ελληνική νοοτροπία.

 

O βυθός της πατρίδας μας πέρα από τον φυσικό πλούτο της κρύβει θησαυρούς κι από αρχαιολογικής πλευράς, έχεις εργαστεί κάτω από τέτοιες συνθήκες εξερεύνησης και αποτύπωσης σε συνεργασία με αρχαιολόγους και επιστήμονες;

Εχω καταδυθεί σε σημεία αρχαιολογικού ενδιαφέροντος, αλλά όχι δεν έχω εργαστεί σε οργανωμένες υποβρύχιες αρχαιολογικές αποστολές. Το status quo του συγκεκριμένου χώρου είναι πολύ δυσκίνητο και πολύ κλειστό. Είναι εξαιρετικά δύσκολο να βρεθεί τρόπος συνεργασίας με την Εφορία Εναλίων Αρχαιοτήτων και η πολιτική που εφαρμόζεται είναι πολύ αρνητική όσον αφορά στα δικαιώματα του φωτογράφου και αντίστροφα θετική προς τον αρχαιολόγο άσχετα αν καταδύεται και συμμετέχει ή όχι.

Η φωτογραφία αποτελεί χρήσιμο εργαλείο και για άλλες επιστήμες όπως αναφέραμε και προηγουμένως. Η υποβρύχια φωτογραφία μπορεί κάποια φορά να ενταχθεί και στα αυστηρά και απαιτητικά πλαίσια της καλλιτεχνικής;

Η υποβρύχια φωτογραφία μπορεί να είναι από αυστηρή αποτύπωση των θαλάσσιων ειδών χωρίς καμία καλλιτεχνική αξία, χρήσιμη στην επιστήμη της θαλάσσιας βιολογίας ως και κάτι χωρίς κανένα ενδιαφέρον για τον θαλάσσιο βιολόγο και επιστήμονα με υψηλή αισθητική και καλλιτεχνική αξία. Είναι όμως και φορές που ένα είδος θαλάσσιας χλωρίδας ή πανίδας γίνεται θέμα μιας εξαιρετικής καλλιτεχνικής φωτογραφίας όπως για παράδειγμα το πορτραίτο ενός ιππόκαμπου.

 

Ποια είναι η πιο κατάλληλη εποχή για να μάθει κάποιος πως να φωτογραφίζει στο βυθό, επίσης για κάποιον αρχάριο υπάρχουν κάποια καταστήματα που μπορούν να νοικιάσει τον κατάλληλο εξοπλισμό για αυτό;

Δεν υπάρχει κατάλληλη και ακατάλληλη εποχή όπως δεν υπάρχει κατάλληλη και ακατάλληλη ηλικία για την ενασχόληση τόσο με την αυτόνομη κατάδυση ή την εντρύφηση στην υποβρύχια φωτογραφία. Σίγουρα για κάποιον αρχάριο θα ήταν προτιμότερο να ξεκινήσει σε εύκολες και ευνοϊκές καιρικές συνθήκες οπότε θα πρότεινα τους καλοκαιρινούς μήνες.

 

Μπορείς να μου περιγράψεις την πιο συγκινητική στιγμή για εσένα μέσα στο βυθό;

Οι στιγμές συγκίνησης στον βυθό είναι αμέτρητες. Μια στιγμή που ξεχωρίζω πάντα είναι από το δεύτερο ταξίδι μου στην Ερυθρά θάλασσα όταν με την ομάδα μου αποφασίσαμε να απομακρυνθούμε από τον ύφαλο κολυμπώντας αντίθετα στο ρεύμα με σκοπό να συναντήσουμε καρχαρίες. Στο φωτεινό απίστευτο μπλε της Ερυθράς θάλασσας σαν σκηνή κινηματογραφικής ταινίας μετά από λίγα λεπτά εμφανίστηκε ένα ζευγάρι σφυροκέφαλων καρχαριών να κολυμπούν προς το μέρος μας Δέος!!!

 

Αισθάνθηκες ποτέ να σε κυριεύει φόβος;

 Ο φόβος στην κατάδυση δεν είναι καλός σύμβουλος γιατί είναι πολύ λεπτή η γραμμή ανάμεσα στον φόβο και τον πανικό που μπορεί να αποβεί μοιραίος. Καταδύομαι πάντα με επίγνωση ότι βρίσκομαι σε ένα φιλόξενο μεν αλλά ξένο περιβάλλον το οποίο πρέπει να αντιμετωπίζω με σεβασμό.


Ποιο ήταν το πιο ωραίο μέρος που βρέθηκες μέχρι τώρα και θα μείνει ανεξίτηλο στη μνήμη σου;

Πρόσφατα βρέθηκα στις Φιλιππίνες φιλοξενούμενος στο 1ο Underwater Photographers Dream Tour σε τρία από τα καλύτερα καταδυτικά και τουριστικά resorts. Εζησα απίστευτες στιγμές καταδυτικά. Ως μέλος αυτής της elite ένιωσα ιδιαίτερη τιμή για την πρόσκληση και εξαιρετικά τυχερός για όσα συνάντησα υποβρυχίως.

 

Πού μπορεί κάποιος να δει περισσότερη δουλειά σου και ποια είναι τα μελλοντικά σου σχέδια;
Επιλεγμένες φωτογραφίες από τη συλλογή μου μπορεί κάποιος να δει στην ιστοσελίδα μου

www.underwater-photography.gr καθώς και στην σελίδα μου στο facebook https://www.facebook.com/Nicholas.Samaras.UWPhotography Τα μελλοντικά σχέδια είναι πολλά και τα περισσότερα από αυτά σε αναμονή λόγω των περιορισμών και δυσκολιών της οικονομικής κρίσης.

Ένας καλός δύτης μπορεί να γίνει ένας καλός φωτογράφος βυθού ή και το ανάποδο;

Υπάρχουν εκατοντάδες χιλιάδες δύτες στον κόσμο και μερικές μερικές εκατοντάδες υποβρύχιοι φωτογράφοι οπότε η αναλογία απαντά στην ερώτηση. Προϋπόθεση για να γίνει κάποιος καλός φωτογράφος είναι να είναι έμπειρος δύτης ώστε να κινείται με ασφάλεια και άνεση στο νερό.

Ποιο είναι το αγαπημένο σου μουσικό κομμάτι;

Σίγουρα οι περισσότεροι θα περίμεναν να απαντήσω το μουσικό θέμα από το απέραντο γαλάζιο. Θα απαντήσω όμως με μια εικόνα που προηγείται του ήχου: αναδυόμενος στην ινδονησία μετά από μια εξαιρετική βουτιά βλέπω τις σταγόνες μιας ξαφνικής βροχής να πέφτουν με δύναμη στην επιφάνεια. Ξέρω τι θα συναντήσω αλλά ακόμα δεν ακούω. Αναδύομαι και για λίγα λεπτά μόνος απολαμβάνω τον ήχο της δυνατής βροχής όταν συναντά την επιφάνεια της θάλασσας. Το απόλυτο ζεν.

Νικόλας Σαμαράς

 

Πρόσφατα Άρθρα

News (25 Σεπ 2020)

Το εργαστήριο αφορά τον σχεδιασμό, την οργάνωση και την υλοποίηση μιας φωτογραφικής εργασίας. Απευθύνεται σε φωτογράφους με ανάλογη εμπειρία. Απαιτούνται οι βασικές γνώσεις του...

Somewhere I 've never travelled (24 Σεπ 2020)

Το σύνδρομο πήρε την ονομασία του από την περίπτωση της βασίλισσας της Γαλλίας, Μαρίας Αντουανέτας. Το βράδυ πριν από τον αποκεφαλισμό της, στις 16 Οκτωβρίου του 1793, ξαφνικά άσπρισαν όλα της τα...

News (24 Σεπ 2020)

Το Athens Photo Festival, πιστό στο καθιερωμένο του ραντεβού, παρά τις αντίξοες συνθήκες και σε εναρμόνιση με τα νέα υγειονομικά μέτρα, θα αποτελέσει για ακόμα μια χρονιά το σημαντικότερο διεθνές...

News (23 Σεπ 2020)

Το Photopolis Agrinio Photo Festival, στο πλαίσιο των κεντρικών εκδηλώσεών του, σε συνεργασία με το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης και το MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης παρουσιάζει την...

News (18 Σεπ 2020)

Διεθνές Φεστιβάλ Φωτογραφίας Κορινθίας 2020 / Corinth Exposed 2020 ΕΚΘΕΣΗ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΥ ΜΕΡΟΥΣ με τίτλο: “Inner Beauty” & ΕΚΘΕΣΗ ΧΡΙΣΤΙΝΑΣ ΠΑΠΑΣ “Moving Still – Still Moving” Η...

Flash (18 Σεπ 2020)

Οι χιουμοριστικές φωτογραφίες δεν ήταν κατά κανόνα η επιδίωξη των περισσότερων μεγάλων φωτογράφων - πλην ελαχίστων εξαιρέσεων -, απλώς αυτές τους προέκυπταν και τελικά αποφάσιζαν να τις εντάξουν...

Somewhere I 've never travelled (17 Σεπ 2020)

Ούτε ένα, ούτε δύο αλλά πάνω από 159.000 μηνύματα φέρεται να έστειλε μία γυναίκα στην Αριζόνα σε έναν άνδρα που γνώρισε μέσω ενός σάιτ γνωριμιών μέσα σε διάστημα 10 μηνών, μετά από ένα μόνο...

News (17 Σεπ 2020)

Η Γκαλερί Cube, καλωσορίζει το φθινόπωρο, με  το art project Αόρατες Πόλεις. Η ιδέα του φωτογραφικού project ξεκίνησε, πριν περίπου ένα χρόνο, σε μία από τις ωραιες...

News (15 Σεπ 2020)

Την Παρασκευή 18/9, το φεστιβάλ Photometria 2020 διοργανώνει ένα δωρεάν διαδικτυακό Μasterclass με εισηγητή τον Ηλία Γεωργιάδη με θέμα: «Το βιβλίο ως μέσο ολοκλήρωσης της...

News (15 Σεπ 2020)

To Αthens Photo World (APW), η διοργάνωση που επιδιώκει να αναδείξει στη χώρα μας το σύγχρονο φωτορεπορτάζ και τους πρωταγωνιστές του αλλά και τη συνεισφορά τους στη διαμόρφωση της εικόνας του...

Somewhere I 've never travelled (10 Σεπ 2020)

Τα καλοκαίρια της παιδικής μου ηλικίας τα περνούσα στο Λουτράκι σε μία παραλία με βότσαλα που τώρα είναι γεμάτη ξαπλώστρες με κορμιά που βρίθουν από τατουάζ και λάδι μαυρίσματος. Ήταν η εποχή της...

News (09 Σεπ 2020)

Έχει υποστηριχθεί ότι η καλύτερη ώρα για να διαβάσει κανείς ποίηση ή φιλοσοφία είναι μεταξύ 1-5 το πρωί. Πολύ συχνά αυτή είναι και η πιο δημιουργική ώρα της ημέρας για πολλούς συγγραφείς, ποιητές,...