Focus στον Νικόλα Σαμαρά

...αναδυόμενος στην Ινδονησία μετά από μια εξαιρετική βουτιά βλέπω τις σταγόνες μιας ξαφνικής βροχής να πέφτουν με δύναμη στην επιφάνεια. Ξέρω τι θα συναντήσω αλλά ακόμα δεν ακούω. Αναδύομαι και για λίγα λεπτά μόνος απολαμβάνω τον ήχο της δυνατής βροχής όταν συναντά την επιφάνεια της θάλασσας. Το απόλυτο ζεν.

Γιατί υποβρύχια φωτογραφία;

Γιατί κάποια στιγμή οι αναμνήσεις και οι περιγραφές με λόγια δεν ήταν αρκετές, έπρεπε να φέρω μαζί μου στην επιφάνεια λίγη από την ομορφιά του βυθού που συναντούσα στις καταδύσεις μου.

 

Ποιες είναι οι αντικειμενικές δυσκολίες που αντιμετωπίζει ένας φωτογράφος στο βυθό;

Οι αντικειμενικές δυσκολίες έχουν να κάνουν με τους περιορισμούς τόσο στον χρόνο και το βάθος λόγω της υποχρέωσης να τηρούνται αυστηρά οι κανόνες της αυτόνομης κατάδυσης όσο και με τους περιορισμούς στο φως και στο ότι δεν επιτρέπεται για λόγους δεοντολογίας και ηθικής να διαταράξεις το υποβρύχιο περιβάλλον και να παρενοχλήσεις την θαλάσσια ζωή.

Απαιτούνται πολλά χρήματα για κάποιον που ενδιαφέρεται να ασχοληθεί με αυτό το είδος;

Η αλήθεια είναι πως ναι, ο εξοπλισμός της υποβρύχιας φωτογράφισης είναι εξειδικευμένος, ακριβός και ανά πάσα στιγμή σε κίνδυνο ζημίας από κάποια απροσεξία ή αστοχία υλικού.

Αν κάποιος θέλει να ασχοληθεί με την υποβρύχια φωτογραφία που μπορεί να εκπαιδευτεί, υπάρχουν σχολές ή έστω κάποια workshop εδώ στην Ελλάδα ή θα πρέπει να βγει στο εξωτερικό;

Δεν υπάρχουν σχολές, εκτός αν κάποιος θέλει να μάθει τα εντελώς βασικά που μπορεί να τα βρει και αναρτημένα στο ίντερνετ - και να λέει ότι έχει π.χ. μια εξειδίκευση γνωστού οργανισμού. Δεν του προσφέρονται όμως σημαντικές γνώσεις. Για κάποιον που θέλει να ασχοληθεί σοβαρά με την υποβρύχια φωτογραφία η λύση είναι τα οργανωμένα workshops. Στην Ελλάδα μπορεί να παρακολουθήσει σειρά μαθημάτων μαζί μου ή στο εξωτερικό με έναν αντίστοιχης αξίας και αναγνώρισης υποβρύχιο φωτογράφο.

Ποιος από τους μεγάλους φωτογράφους βυθού σε ενέπνευσε;

Χωρίς σκέψη θα πω ο David Doubilet ο οποίος είναι διαχρονική αξία στον χώρο της υποβρύχιας φωτογραφίας με το δικό του στυλ που έχει δημιουργήσει σχολή και σταθερά υψηλή αισθητική.

 

Τι είναι για εσένα ο βυθός και τι είναι αυτό που σε έλκει να φωτογραφίσεις εκεί;

Ο βυθός είναι το ησυχαστήριό μου, ο χώρος δημιουργίας, έμπνευσης και ηρεμίας. Δεν μπορώ να εξηγήσω γιατί προτιμώ να φωτογραφίζω εκεί και όχι στην επιφάνεια. Είναι κάτι δεδομένο για μένα, στην επιφάνεια φωτογραφίζω μόνο για να συμπληρώσω υλικό που απαιτείται για κάποιο άρθρο, ώστε να δώσω συνολικότερη εικόνα κάποιου προορισμού.

Οι βραβεύσεις και τα συγχαρητήρια έρχονται από το εξωτερικό και λιγότερο από την Ελλάδα. Γιατί, θεωρείς πως γίνεται αυτό;

Οι βραβεύσεις προέρχονται από το εξωτερικό διότι δεν υπάρχει ως σήμερα ούτε ένα διεθνές φεστιβάλ ή διαγωνισμός υποβρύχιας φωτογραφίας με διοργανωτή φορέα της χώρας μας. Εχω κάνει πολλές προτάσεις την τελευταία δεκαετία προσφέροντας τις γνώσεις και τις γνωριμίες μου αλλά δυστυχώς δεν υπήρξε αποτέλεσμα. Τα συγχαρητήρια όντως έρχονται και αυτά περισσότερο από το εξωτερικό.. δεν θα ήθελα να το σχολιάσω καθώς θεωρώ πως έχει να κάνει με την Ελληνική νοοτροπία.

 

O βυθός της πατρίδας μας πέρα από τον φυσικό πλούτο της κρύβει θησαυρούς κι από αρχαιολογικής πλευράς, έχεις εργαστεί κάτω από τέτοιες συνθήκες εξερεύνησης και αποτύπωσης σε συνεργασία με αρχαιολόγους και επιστήμονες;

Εχω καταδυθεί σε σημεία αρχαιολογικού ενδιαφέροντος, αλλά όχι δεν έχω εργαστεί σε οργανωμένες υποβρύχιες αρχαιολογικές αποστολές. Το status quo του συγκεκριμένου χώρου είναι πολύ δυσκίνητο και πολύ κλειστό. Είναι εξαιρετικά δύσκολο να βρεθεί τρόπος συνεργασίας με την Εφορία Εναλίων Αρχαιοτήτων και η πολιτική που εφαρμόζεται είναι πολύ αρνητική όσον αφορά στα δικαιώματα του φωτογράφου και αντίστροφα θετική προς τον αρχαιολόγο άσχετα αν καταδύεται και συμμετέχει ή όχι.

Η φωτογραφία αποτελεί χρήσιμο εργαλείο και για άλλες επιστήμες όπως αναφέραμε και προηγουμένως. Η υποβρύχια φωτογραφία μπορεί κάποια φορά να ενταχθεί και στα αυστηρά και απαιτητικά πλαίσια της καλλιτεχνικής;

Η υποβρύχια φωτογραφία μπορεί να είναι από αυστηρή αποτύπωση των θαλάσσιων ειδών χωρίς καμία καλλιτεχνική αξία, χρήσιμη στην επιστήμη της θαλάσσιας βιολογίας ως και κάτι χωρίς κανένα ενδιαφέρον για τον θαλάσσιο βιολόγο και επιστήμονα με υψηλή αισθητική και καλλιτεχνική αξία. Είναι όμως και φορές που ένα είδος θαλάσσιας χλωρίδας ή πανίδας γίνεται θέμα μιας εξαιρετικής καλλιτεχνικής φωτογραφίας όπως για παράδειγμα το πορτραίτο ενός ιππόκαμπου.

 

Ποια είναι η πιο κατάλληλη εποχή για να μάθει κάποιος πως να φωτογραφίζει στο βυθό, επίσης για κάποιον αρχάριο υπάρχουν κάποια καταστήματα που μπορούν να νοικιάσει τον κατάλληλο εξοπλισμό για αυτό;

Δεν υπάρχει κατάλληλη και ακατάλληλη εποχή όπως δεν υπάρχει κατάλληλη και ακατάλληλη ηλικία για την ενασχόληση τόσο με την αυτόνομη κατάδυση ή την εντρύφηση στην υποβρύχια φωτογραφία. Σίγουρα για κάποιον αρχάριο θα ήταν προτιμότερο να ξεκινήσει σε εύκολες και ευνοϊκές καιρικές συνθήκες οπότε θα πρότεινα τους καλοκαιρινούς μήνες.

 

Μπορείς να μου περιγράψεις την πιο συγκινητική στιγμή για εσένα μέσα στο βυθό;

Οι στιγμές συγκίνησης στον βυθό είναι αμέτρητες. Μια στιγμή που ξεχωρίζω πάντα είναι από το δεύτερο ταξίδι μου στην Ερυθρά θάλασσα όταν με την ομάδα μου αποφασίσαμε να απομακρυνθούμε από τον ύφαλο κολυμπώντας αντίθετα στο ρεύμα με σκοπό να συναντήσουμε καρχαρίες. Στο φωτεινό απίστευτο μπλε της Ερυθράς θάλασσας σαν σκηνή κινηματογραφικής ταινίας μετά από λίγα λεπτά εμφανίστηκε ένα ζευγάρι σφυροκέφαλων καρχαριών να κολυμπούν προς το μέρος μας Δέος!!!

 

Αισθάνθηκες ποτέ να σε κυριεύει φόβος;

 Ο φόβος στην κατάδυση δεν είναι καλός σύμβουλος γιατί είναι πολύ λεπτή η γραμμή ανάμεσα στον φόβο και τον πανικό που μπορεί να αποβεί μοιραίος. Καταδύομαι πάντα με επίγνωση ότι βρίσκομαι σε ένα φιλόξενο μεν αλλά ξένο περιβάλλον το οποίο πρέπει να αντιμετωπίζω με σεβασμό.


Ποιο ήταν το πιο ωραίο μέρος που βρέθηκες μέχρι τώρα και θα μείνει ανεξίτηλο στη μνήμη σου;

Πρόσφατα βρέθηκα στις Φιλιππίνες φιλοξενούμενος στο 1ο Underwater Photographers Dream Tour σε τρία από τα καλύτερα καταδυτικά και τουριστικά resorts. Εζησα απίστευτες στιγμές καταδυτικά. Ως μέλος αυτής της elite ένιωσα ιδιαίτερη τιμή για την πρόσκληση και εξαιρετικά τυχερός για όσα συνάντησα υποβρυχίως.

 

Πού μπορεί κάποιος να δει περισσότερη δουλειά σου και ποια είναι τα μελλοντικά σου σχέδια;
Επιλεγμένες φωτογραφίες από τη συλλογή μου μπορεί κάποιος να δει στην ιστοσελίδα μου

www.underwater-photography.gr καθώς και στην σελίδα μου στο facebook https://www.facebook.com/Nicholas.Samaras.UWPhotography Τα μελλοντικά σχέδια είναι πολλά και τα περισσότερα από αυτά σε αναμονή λόγω των περιορισμών και δυσκολιών της οικονομικής κρίσης.

Ένας καλός δύτης μπορεί να γίνει ένας καλός φωτογράφος βυθού ή και το ανάποδο;

Υπάρχουν εκατοντάδες χιλιάδες δύτες στον κόσμο και μερικές μερικές εκατοντάδες υποβρύχιοι φωτογράφοι οπότε η αναλογία απαντά στην ερώτηση. Προϋπόθεση για να γίνει κάποιος καλός φωτογράφος είναι να είναι έμπειρος δύτης ώστε να κινείται με ασφάλεια και άνεση στο νερό.

Ποιο είναι το αγαπημένο σου μουσικό κομμάτι;

Σίγουρα οι περισσότεροι θα περίμεναν να απαντήσω το μουσικό θέμα από το απέραντο γαλάζιο. Θα απαντήσω όμως με μια εικόνα που προηγείται του ήχου: αναδυόμενος στην ινδονησία μετά από μια εξαιρετική βουτιά βλέπω τις σταγόνες μιας ξαφνικής βροχής να πέφτουν με δύναμη στην επιφάνεια. Ξέρω τι θα συναντήσω αλλά ακόμα δεν ακούω. Αναδύομαι και για λίγα λεπτά μόνος απολαμβάνω τον ήχο της δυνατής βροχής όταν συναντά την επιφάνεια της θάλασσας. Το απόλυτο ζεν.

Νικόλας Σαμαράς

 

Πρόσφατα Άρθρα

News (20 Αυγ 2019)

Μια Φωτογραφική Εγκατάσταση στα πλαίσια των δράσεων του δικτύου Hocus Photus Αντιμέτωποι με το χρόνο, με το σκοτάδι και το φως, με τη σκέψη και τη δράση τους, καθώς και με τους περιορισμούς του...

News (16 Αυγ 2019)

Στο Hornsey του Λονδίνου, στο Intrepid Art Café, εκθέτει ο Πολυδεύκης Ασωνίτης τη δουλειά του με θέμα: "Χορεύοντας με την καρδιά της", που πραγματοποίησε σε συνεργασία με τη χορογράφο...

News (16 Αυγ 2019)

H έκθεση που φιλοξενείται στην Κορνάρου, σήμερα 16 Αυγούστου, είναι του Γιώργου Μαραζάκη με τον τίτλο “a cure for anthropocene” . Ο καλλιτέχνης  προλογίζει την έκθεση του με το  παρακάτω...

My Portfolio (16 Αυγ 2019)

 Ένα μέρος που μου κίνησε ιδιαίτερα το ενδιαφέρον με τις παραδόσεις και τα έθιμα του στην Ελλάδα, είναι η Όλυμπος Καρπάθου. Έχει αφιέρωσα αρκετό καιρό σε τρεις διαφορετικές περιόδους, το Πάσχα,...

My Portfolio (16 Αυγ 2019)

 Η σειρά αυτή των φωτογραφιών έγινε μέσα σ’ένα διάστημα μερικών ετών. Καθώς δεν υπήρχε κάποιο προαποφασισμένο θεματικό πλαίσιο,  η σειρά είναι περισσότερο το προϊόν μιας αφαίρεσης, μικρά...

Flash (16 Αυγ 2019)

Ένα αυτοκίνητο πλησιάζει σε ένα άδειο parking. Μπροστά στον οδηγό του ανοίγονται πολλές επιλογές ως προς την τελική θέση στάθμευσης. Το γεγονός αυτό - της ευκολίας πολλών επιλογών,- θα τον...

News (16 Αυγ 2019)

Την Παρασκευή 16 Αυγούστου στις 20:00 το 2ο Chania International Photo Festival θα ανοίξει τις πόρτες του. Το Φεστιβάλ θα διαρκέσει μέχρι το Σάββατο 24 Αυγούστου,...

News (10 Αυγ 2019)

Το Ιστορικό Αρχείο-Μουσείο Ύδρας διοργανώνει και φιλοξενεί από 1η Σεπτεμβρίου μέχρι 30 Οκτωβρίου την έκθεση φωτογραφίας της εικαστικής φωτογράφου Αμαλίας Σωτηροπούλου με θέμα...

News (08 Αυγ 2019)

Έκθεση Φωτογραφίας στο Εθνογραφικό και Λαογραφικό Μουσείο Μακεδονίας- Θράκης (ΛΕΜΜ-Θ) Το ΛΕΜΜ- Θ παρουσιάζει την πρόσφατη φωτογραφική δουλειά του Πολυδεύκη Ασωνίτη με θέμα τους καρβουνιάρηδες...

Presentation (07 Αυγ 2019)

Η Δώρα Κατάκη γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη. Αποφοίτησε από το τμήμα Κινηματογράφου της Σχολής Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.Hαγάπη της για την τέχνη και...

Exodus (06 Αυγ 2019)

Θερινή Έκθεση Φωτογραφίας «Αθήνα, Η πόλη μου…» στην Τήνο από τις 10 ως τις 24 Αυγούστου - 2019   Η Φιλανθρωπική Οργάνωση ΚΑΡΙΤΑΣ σας ενημερώνει ότι από τις 10 έως τις 24 Αυγούστου 2019 και...

Exodus (06 Αυγ 2019)

Το Ιστορικό Αρχείο Μουσείο Ύδρας διοργάνωσε και φιλοξενεί δύο εκθέσεις φωτογραφιών του διεθνούς φήμης Γάλλου Artist Photographer Pascal Blondeau, με τον γενικό τίτλο “Oui, Je crois”. Πρόκειται...