Έχω καταστρέψει μια κάμερα σε έναν παγετώνα, έχει τύχει να βραχυκυκλώσουν ηλεκτρονικές πλακέτες σε ρομποτική ράγα λόγω υγρασίας, βροχή στον εξοπλισμό, δυνατός αέρας στις πλαγιές, επικίνδυνο και για σένα τον ίδιο... Έχει τύχει να αποκλειστώ σε ένα συγκεκριμένο μέρος λόγω μεγάλης ανεμοθύελλα.
Ταξίδι ή Φύση...συνδυασμός και των δυο; Τι σε συναρπάζει περισσότερο και γιατί;
Ταξίδι στη φύση, δεν είμαι άνθρωπος της πόλης, μου αρέσει η φύση, κυρίως ερημική, μου αρέσει ο χειμώνας, το σκοτάδι, η ομίχλη. Η φωτογραφία δεν είναι μόνο το τελικό αποτέλεσμα, είναι και όλη η διαδρομή, όλο το ταξίδι και εμπειρίες…
Επίσης, φωτογραφίζοντας, γνωρίζεις το θέμα σου καλύτερα.
Ποιες είναι οι επιρροές που έχεις και θεωρείς πως με τον έναν ή τον άλλο τρόπο σε βοήθησαν ή σε βοηθούν να «χτίσεις» την προσωπική σου ματιά;
Tαινίες, ζωγραφική και κυρίως από μουσική. Αγαπημένοι μου κλασικοί φωτογράφοι είναι ο Josef Sudek, Jan Saudek, το δράμα του Salgado και από σύγχρονους ο Trent Parke. Zωγράφους ο Zdzislaw Beksinski.
Θα παρότρυνες τους νέους φωτογράφους να λαμβάνουν μέρος σε παγκόσμιους διαγωνισμούς φωτογραφίας λέγοντάς τους κάποια πράγματα;
Για να είμαι ειλικρινής, δε γνωρίζω αν όντως βοηθάει. Γενικά δεν είμαι υπέρ της φισολοφίας να θέτω το έργο μου σε έναν διαγωνισμό και κάποιος να κρίνει το δικό μου έργο καλύτερο ή χειρότερο από κάποιο άλλο. Δεν πρέπει να λειτουργεί έτσι η τέχνη ή οποιαδήποτε μορφή τέχνης. Σημαντικό είναι να σε ευχαριστεί και να σε κάνει καλύτερο άνθρωπο όπως έλεγε ο καθηγητής μου Τάκης Ζερδεβάς.
Σίγουρα όμως βοηθάει στο να χτίσεις ένα καλό πορτφόλιο καθώς το μάρκετινγκ παίζει καθοριστικό ρόλο στο πώς θα επιβιώσεις.
Ποιες είναι οι δυσκολίες που αντιμετωπίζει ένας φωτογράφος φύσης;
Υπάρχουν δυο είδη δυσκολιών, η πρώτη και σημαντική είναι να συμμαχίσει η φύση μαζί σου. Υπάρχουν φορές που γύρισα από ένα ταξίδι χωρίς σχεδόν καθόλου υλικό και άλλες φορές που επέστρεψα με πολύ καλό υλικό. Η ατμόσφαιρα και οι καιρικες συνθηκες παίζουν καθοριστικό ρόλο.
Στις άλλες δυσκολίες συγκαταλέγονται αυτές τις οποίες αντιμετωπίζεις εσύ και ο εξοπλισμός. Έχω καταστρέψει μια κάμερα σε έναν παγετώνα, έχει τύχει να βραχυκυκλώσουν ηλεκτρονικές πλακέτες σε ρομποτική ράγα λόγω υγρασίας, βροχή στον εξοπλισμό, δυνατός αέρας στις πλαγιές, επικύνδινο και για σένα τον ίδιο. Πρέπει να είσαι καλά προετοιμασμένος με την ανάλογη ενδυμασία αν πρόκειται να ταξιδεύσεις σε κάποια απρόσιτα μέρη. Επίσης, έχει τύχει να αποκλειστώ σε ένα συγκεκριμένο μέρος λόγω μεγάλης ανεμοθύελλας.
Στις αποσκευές σου πέρα από τιμητικές διακρίσεις βλέπουμε και μια προσωπική σου έκθεση το 2014, στη Νέα Υόρκη, πώς προέκυψε αυτό;
Τυχαία. Μου έστειλαν μια μέρα ότι ενδιαφέρονται να συνεργαστούν μαζί μου. Έγινε portfolio review από την διευθύντρια και κάπως έτσι ξεκίνησαν όλα.
Πόσο επεξεργάζεσαι τις εικόνες σου για να δώσουν το επιθυμητό αποτέλεσμα. Δουλεύεις περισσότερο μετά τη λήψη για να αποδώσεις αυτό που έχεις στο μυαλό σου ή πριν;
Νομίζω ότι φωτογραφία ειναι ο συνδυασμός πολλών πραγμάτων. Χρειάζεται και η σύνθεση και η επεξεργασία. Όμως χωρίς κάδρο, δε θα μπορέσουμε να έχουμε καλή εικόνα όπως και να το χειριστούμε αργότερα. Ένα καλό κάδρο, πολλές φορές αρκεί. Με την επεξεργασία, δίνεις και το ύφος σου. Επεξεργάζοντας χρώματα, τονικότητες.
Δε μου αρέσει να συνθέτω έπειτα το κάδρο μου. Μου αρέσει να είναι φυσικό, αυτή είναι και η μαγεία της φωτογραφίας, να επιλέγουμε από την λήψη τι θέλουμε να αφήσουμε μέσα και τι έξω, να λειτουργούμε αφαιρετικά. Επίσης, η αναζήτηση των ιδανικών συνθηκών φωτισμού, το πρωινό ξύπνημα, συμπεριλαμβάνονται στη μαγεία αυτήν.. Επεξεργάζομαι μόνο τονικότητα και χρώματα.
Μπορεί ένας φωτογράφος φύσης ή ταξιδιωτικού μέσα από αυτό το είδος να κάνει καλλιτεχνική φωτογραφία;
Ναι, φυσικά , οι φωτογράφοι που έχουν μια πιο προσωπική, συναισθηματική προσέγγιση. Παρουσιάζοντας ένα κομμάτι από τον εαυτό τους χωρίς να υπάρχει άμεσα σχέση με το αντικείμενο που φωτογραφίζουν.
Πρόσφατα οι φωτογραφίες σου αναδείχθηκαν μέσα από έναν παγκόσμιο διαγωνισμό ήταν κάτι μη αναμενόμενο; Μπορείς να μας πεις λίγα πράγματα για τη συμμετοχή σου;
Το να επιλεχθείς ανάμεσα σε εκατοντάδες χιλιάδες συμμετοχές, και μάλιστα 2 φωτογραφίες σε 2 διαφορετικές κατηγορίες ήταν σίγουρα κάτι μη αναμενόμενο. Πιστεύω ότι χρειάζεται τύχη και συγκυρίες...Δεν είμαι ο τύπος των διαγωνισμών καθώς δεν έχω στείλει άλλη φορά φωτογραφίες μου σε κάτι παρόμοιο. Μόνο μια φορά που με συμβούλευσε ένας φίλος μου να στείλω πορτφόλιο στο Διεθνές Φεστιβάλ φωτογραφίας που γίνεται στην Αθήνα, όπου υπήρξε και εκεί μια σημαντική διάκριση.
Είχα ενθουσιαστεί με μια φετινή φωτογραφία από Βιετνάμ, ένα πορτραίτο μιας γυναίκας στο σκοτάδι, την οποία ήθελα να τη στείλω σε κάποιο διαγωνισμό. ο πρώτος που βρήκα ήταν ο συγκεκριμένος της Sony. Συμπληρωματικά έβαλα και κάποιες από Ισλανδία.
Μένεις μόνιμα στη Ζάκυνθο πόσο εύκολο είναι για ένα φωτογράφο που κατοικεί και εργάζεται στην περιφέρεια να προβάλλει τη δουλειά του, σε βοηθά αρκετά το διαδίκτυο και τα social media σάυτό ή με τον κατακλυσμό των εικόνων οι δικές σου δεν ξεχωρίζουν.
Νομίζω ότι σήμερα δεν υπάρχει διαφορά στο που μένει ο φωτογράφος. Υπάρχουν τα διάφορα μέσα, blog, φόρουμ, social media που είναι κοινά για όλους. Διάθεση για ταξίδια και γνωριμίες χρειάζεται .
Τι χρειάζεται να κάνει ή να έχει ένας φωτογράφος για να επικοινωνήσει σωστά με το κοινό του ή έστω να βρει το κοινό του.
Στις μέρες μας υπάρχει ένας κατακλυσμός εικόνων. Είναι δύσκολο να ξεχωρίσεις . Σίγουρα χρειάζεται θάρρος, θράσος, επιμονή, υπομονή αλλά το πιο σημαντικό αγάπη γι αυτό που κάνεις, άποψη η οποία προέρχεται από μελέτη και έρευνα. Σίγουρα θα βρεθεί και το ανάλογο κοινό.
Πολλοί νέοι πέφτουν στην παγίδα και υπόκεινται σε μια πλύση εγκεφάλου και γίνονται κυνηγοί των λάικ χάνοντας έτσι κάθε προσωπικό ύφος και άποψη. Εκεί χρειάζεται και η ανάλογη παιδεία.
Θα τους συμβούλευα να συνεχίσουν να κάνουν αυτό που πιστεύουν, να έχουν αρκετή υπομονή και σιγά- σιγά θα βρουν και το κοινό τους. Δεν αλλάζουν τα πράγματα εύκολα από τη μια μέρα στην άλλη.
Για να κλείσουμε αυτή τη συνέντευξη δώσε μας μια αγαπημένη σου φράση που να σχετίζεται με τη φωτογραφική τέχνη και ένα αγαπημένο σου μουσικό κομμάτι.
"To me, photography is an art of observation. It's about finding something interesting in an ordinary place... I've found it has little to do with the things you see and everything to do with the way you see them.’" Elliot Erwitt και ας κλεισουμε με Sigur Ros-Olsen Olsen βλέποντας Ισλανδια.
Images of Fairytales
Οι εικόνες αυτες, επιδιώκουν όσο αυτό είναι εφικτό, να παρασύρουν τον θεατή σε ένα όνειρο, σε μια μυθική χώρα με κάστρα και μοναχικές καλύβες και σε μια επιβλητική ατμόσφαιρα όπου ο ίδιος θα φανταστεί το δικό του παραμύθι…
Ας γνωρίσουμε τον Νίκο...
Γεννήθηκε στην Ζάκυνθο το 1983. Σπούδασε Μηχανολογία και έπειτα παρακολούθησε μαθήματα φωτογραφίας στην σχολή Focus της Αθήνας.
Έχει συμμετάσχει σε πολλές ατομικές και ομαδικές εκθέσεις, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. To 2010 διακρίθηκε με τον τίτλο «Young Greek Photographer» στο διεθνές φεστιβάλ APhf 2010. Τα έργα του εκτέθηκαν επίσης στον διακεκριμένο χώρο τέχνης, Agora Gallery, στη Νέα Υόρκη.
Οι φωτογραφίες του χαρακτηρίζονται από το βαθύ χρωματικό φάσμα, την ονειρική αίσθηση και την εστίαση στην λεπτομέρεια. Δεν έχουν σκοπό απλά την αποτύπωση της πραγματικότητας. Εκφράζουν περισσότερο το συναίσθημα που του δημιουργείται από την αγριότητα και την απροβλεψιμότητα της φύσης, καθώς και από το μυστήριο που απορρέει από τοπία και ανθρώπους.
Λόγω της προσεκτικής σύνθεσης και της συνεχούς αναζήτησης του σωστού κάδρου, κάθε φωτογραφία δεν χάνει την ουσία της μετά την επεξεργασία. Κάθε μία διηγείται μία ιστορία, εκφράζοντας τα συναισθήματα του καλλιτέχνη, κι έχοντας σκοπό να εμπνεύσει και να διεγείρει τα συναισθήματα του κοινού.
https://www.ifocus.gr/magazine/interviews/285-nikos-kontostaulakis#sigProId261d6a5b38