Πάρη, θα θέλαμε να πας πεις ποια είναι η σχέση σου με τη φωτογραφία και πώς ξεκίνησε. 

 Στα τέλη της δεκαετίας του ‘80 σπούδαζα οικονομικά στη Νέα Υόρκη. Δεν μου άρεσε, είχα χρόνο, βαριόμουν. Ιδεώδης κατάσταση για να αρχίσεις κάτι φρέσκο. "Πλήξη είναι το πουλί που εκκολάπτει το αυγό της εμπειρίας", γράφει ο Μπένγιαμιν στο Ο αφηγητής.  Δεν είχα ξαναπιάσει φωτογραφική μηχανή στα χέρια μου, μου φάνηκε σαν αποκάλυψη: έφτιαχνα ιστορίες μέσα στις τέσσερεις γωνίες του κάδρου. Μετά ήρθε η μαγεία του σκοτεινού θαλάμου, κάναμε καθημερινή παρέα, δεν φοβόμουν. Βέβαια, εν πολλοίς, επρόκειτο για παρεξήγηση, αλλά αυτό το καταλαβαίνεις αργότερα, όταν πιά έχεις εθιστεί.

 Beit Beirut Βηρητός 2018 Paris Petridis iFocus.gr

Beit Beirut, Βηρητός, 2018

 Τι εννοείς όταν λες ότι επρόκειτο για παρεξήγηση; Και από τότε ως σήμερα πώς έχει διαμορφωθεί η σχέση σου μαζί της; Επίσης θα μ' ενδιέφερε να μάθω αν στη "μεγάλη διάρκεια" του χρόνου υπάρχουν αλλαγές στο χρόνο που της αφιερώνεις και πώς έγινε η μετάβασή σου από την αναλογική στην ψηφιακή φωτογραφία;  

 Εννοώ πως σε μιά αδιέξοδη περίοδο της ζωής μου, η φωτογραφία με βοήθησε να εκφράσω (με ή χωρίς επιτυχία είναι αδιάφορο) ένα πράγμα “ζορισμένο και βουβό”. Αλλά ως εκεί.

Η φωτογραφία είναι ένα μέσο όχι ο σκοπός. Οι βαθύτεροι κόμποι παραμένουν άλυτοι.

Μετά από μιά δίχρονη περίοδο σπουδής και μαθητείας με επαγγελματία φωτογράφο, από το 1993 και μετά ζώ αποκλειστικά από τη φωτογραφία. Η μετάβαση από την αναλογική στην ψηφιακή φωτογραφία έγινε σταδιακά: πρώτα στο μικρό φορμά (2008), μετά στο μεσαίο (2012) και τέλος στο μεγάλο (2016). Η σύγχρονη ψηφιακή τεχνολογία σου εξασφαλίζει υψηλές αναλύσεις και μεγάλη ελαστικότητα τόσο στην παραγωγή όσο και στην επεξεργασία (post production). Η λογική της καθήλωσης στην αναλογική τεχνολογία μας οδηγεί πίσω στην δαγκεροτυπία και την καλοτυπία, ένας (φωτογραφοφιλικός) αναχρονισμός.

 Stanley Bay Αλεξάνδρεια 2011 Paris Petridis iFocus.gr

Stanley Bay, Αλεξάνδρεια, 2011

 Θα επανέλθω στη φράση που είπες νωρίτερα αναφορικά με τη λειτουργία της φωτογραφίας ως μέσο για κάτι άλλο. Δεδομένης της συνεχόμενης αύξησης που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια στη χρήση της φωτογραφίας, σε συνδυασμό με την αναζήτηση της λεγόμενης “αυτογνωσίας”, που πλέον είναι ένα κυρίαρχο μοτίβο στη ζωή του σύγχρονου δυτικού και όχι μόνον, ανθρώπου, μπορείς να μας αναλύσεις λίγο περισσότερο αυτό το ζήτημα; Ποια είναι η γνώμη σου δηλαδή για τη φωτογραφία ως μέσο εσωτερικής αναζήτησης και ακόμη, θεωρείς ότι διαφοροποιείται ως μέσο για την επίτευξη του παραπάνω στόχου, σε σχέση με άλλες τέχνες (ή τεχνικές αν θες), π.χ. από την ζωγραφική; 

 Η αυξανόμενη χρήση της φωτογραφίας δεν σημαίνει απαραίτητα και μιά τάση προς την αυτογνωσία. Θα έλεγα ότι μάλλον είναι ένδειξη αμνησίας —το μεταμοντέρνο υποκείμενο ‘’αποθηκεύει'' τα πάντα για να μην θυμάται τίποτα— ναρκισσισμού και ανασφάλειας (σέλφις).

Η φωτογραφία, όπως και κάθε καλλιτεχνικό μέσο, σε βοηθάει να δώσεις μορφή σε μερικά ερωτήματα που σε απασχολούν, να αντιστοιχίσει το μέσα με το έξω, αυτό είναι όλο.

 Nαι αλλά μήπως η φωτογραφική τέχνη ή τεχνική αν θέλεις, δεν είναι πιο κοντά σε αυτό το έξω του μέσα ή το μέσα του έξω; Θέλω να πω: μήπως η φωτογραφία μας βοηθάει να ισορροπήσουμε πιο άμεσα ανάμεσα στον εσωτερικό και στον εξωτερικό κόσμο; Και το λέω αυτό, για να μπω στο πεδίο της δικής σου καλλιτεχνικής εργασίας, γιατί νομίζω ότι διακρίνω σε πολλές από τις φωτογραφίες σου μια άλλοτε πιο φανερή κι άλλοτε εσωτερική, ισορροπία ή συμμετρία. Ποια είναι η γνώμη σου πάνω σ΄ αυτό; 

 Κάθε τέχνη μας βοηθάει μέσω της φόρμας να ισορροπήσουμε το μέσα με το έξω, δεν είναι αποκλειστικό προνόμιο της φωτογραφίας.

 Kαι για να μιλήσω για τα δικά μου, σωστά διακρίνεις μια έγνοια για ισορροπία ή/και για συμμετρία που πάει πέρα από τις ανάγκες του ίδιου του θέματος όπως λ.χ. στο Τα Ρωμαίικα σχολεία της Πόλης όπου η αρχιτεκτονική μεγαλοπρέπεια και η εσωτερική λιτότητα  των χώρων την επιβάλλουν καταστατικά. Ίσως να είναι μια (δική μου) ψυχολογική αναπλήρωση για την ένδον αταξία, ίσως η κρισιμότητα της σύνθεσης να είναι ανάγκη της ίδιας της Φωτογραφίας ως δική της αναπλήρωση στη σιωπηλή ακινησία της, δεν ξέρω.

Turn to God Νιουκάστλ 2009 Paris Petridis iFocus.gr

Turn to God!, Νιουκάστλ, 2009

 Και δεν βρίσκεται μόνο στη συγκεκριμένη εργασία που αναφέρεις. Η γνώμη μου είναι ότι η φανερή ή σε "δεύτερη ανάγνωση" γεωμετρία βρίσκεται σχεδόν στο σύνολο του έργου σου. Επίσης ένα άλλο χαρακτηριστικό που εγώ τουλάχιστον απολαμβάνω ιδιαίτερα στις φωτογραφικές σου δουλειές είναι η εμφάνιση κάπου στο κάδρο μιας λεπτομέρειας που δίνει εν τέλει έναν αποφασιστικό τονισμό στο σύνολο, ένα punctum για να χρησιμοποιήσω τον όρο του Rοland Barthes, που απ' όσο γνωρίζω εκτιμάς ιδιαίτερα. Ειδικά στο The Void and the Country, η κατά την άποψή μου συναρπαστικότερη δουλειά σου, είναι κάτι που την καθορίζει, όπως για παράδειγμα και στο Notes at the Edge of the Road. Επίσης, μια άλλη παρατήρηση: νομίζω ότι σε ενδιαφέρει οι φωτογραφίες σου να είναι σε χρόνο που κυριαρχεί το άπλετο φώς και αποφεύγεις το ημίφως ή τη νύχτα. Θα ήθελες να μας μιλήσεις για αυτά τα δύο θέματα;

-Σε αντίθεση με το studium (=η σπουδή, η κουλτούρα, η πολιτισμική συνθήκη της φωτογραφίας) που είναι κοινά αναγνωρίσιμο από φωτογράφο και θεατή, το punctum (= η στίξη, η διαφορά, μιά λεπτομέρεια της εικόνας που μας ‘βρίσκει' άμεσα) είναι ιδιωτική υπόθεση του θεατή, ανεξάρτητα από την πρόθεση του φωτογράφου. Μπορεί να συντονίζονται, φωτογράφος και θεατής, μπορεί και όχι.

Πράγματι, αποφεύγω τις νυχτερινές ή/και τις ατμοσφαιρικές λήψεις —το σκοτάδι εξωραΐζει. Αντιθέτως, μου αρέσει να φαίνονται καθαρά τα πράγματα. 

“Δεν υπάρχει τίποτα πιό μυστηριώδες όσο η ακριβής περιγραφή ενός γεγονότος”

έλεγε ο Winogrand. (Αυτό από μόνο του δεν αρκεί: κάθε καλοπεριγραφημένη φωτογραφία δεν είναι απαραίτητα και μυστηριώδης.) Παραδόξως, η φωτογραφία είναι πιστή αναπαράσταση της πραγματικότητας αλλά και δεν είναι.

 “Μιά διαφορετική φύση μιλάει στην κάμερα από αυτή που μιλάει στο μάτι”

(Μπένγιαμιν).

Αθήνα 2012 Paris Petridis iFocus.gr

 Αθήνα, 2012


 Θες να μας μιλήσεις για τη δουλειά σου; τι σε έχει απασχολήσει ως σήμερα, αν έχεις κάποιες αρχές όσο  αφορά τον τρόπο που φωτογραφίζεις, αν υπάρχουν θέματα που προτιμάς και θέματα που αποφεύγεις.  

 Αναπόφευκτα οι προτιμήσεις υπάρχουν, όμως κοιτάζοντας την δουλειά των τελευταίων είκοσι χρόνων – η πρώτη μου ενότητα, το Καθ’ οδόν: Ηγουμενίτσα Έβρος, εκδόθηκε το 1998–  φαίνεται πως έχω δοκιμάσει διαφορετικά πράγματα, ειδολογικά (κοινωνικό και αυτοβιογραφικό ρεπορτάζ, φυσικό και αστικό τοπίο, εικόνα και λόγος, ιστορικό ντοκουμέντο), τεχνικά (όλα τα φορμά, μηχανή στο χέρι ή/και με τρίποδο), επιχειρησιακά (βιωμένη εμπειρία, αναστοχασμός).  

 Εάν κάτι ενώνει όλα αυτά, είναι το ταξίδι στον χώρο είτε στον χρόνο και η επιμονή για το καθημερινό, το συνηθισμένο, γι' αυτό που είναι δίπλα μας (και που γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο δεν το βλέπουμε), η προσπάθεια να αναδείξω το κοινότοπο ως εξαιρετικό και όχι το αντίστροφο.

 Και μια τελευταία παρατήρηση σχετικά με τη δουλειά σου, που θα ήθελα να την σχολιάσεις. Η ανθρώπινη μορφή τί σημαίνει για σένα γιατί έχω την εντύπωση, ότι όσο απουσιάζει από τις φωτογραφίες σου τόσο υπο-νοείται και γεμίζει τα κάδρα σου. Ποια είναι η γνώμη σου;

 Δεν είναι εντύπωσή σου, πράγματι οι άνθρωποι συνήθως λείπουν από τις εικόνες μου. Αφήνοντας κατά μέρος τη συζήτηση γιά την αδιακρισία η μη του να δημοσιοποιείς ανθρώπους εν αγνοία τους, η ανθρώπινη μορφή, εάν δεν είναι το ίδιο το θέμα, ‘κλέβει’ την προσοχή από τα υπόλοιπα στοιχεία της σύνθεσης καθώς ευνοεί την ταύτιση. Στα στιγμιότυπα όπου εν πολλοίς χρησιμοποιείται, όταν δεν εναρμονίζεται —θεματικά όχι γραφιστικά—  με τα λοιπά στοιχεία της σύνθεσης, είτε καλύπτει μιάν έλλειψη σπουδής (studium) είτε, όταν η τελευταία υπάρχει, την υπονομεύει και κατά συνέπεια είναι περιττή. Τέλος, από την ψυχανάλυση ξέρουμε πως κάθε απουσία γεννά την επιθυμία, ο θεατής ανεπίγνωστα ψάχνει γι’ αυτό που δεν φαίνεται. 

 'Εχεις φωτογράφους ξένους ή έλληνες παλιότερους ή σύγχρονους που θαυμάζεις και θεωρείς υποδειγματική τη δουλειά τους; Και επειδή είσαι και Δάσκαλος Φωτογραφίας, ποιων φωτογράφων το έργο θα συνιστούσες για μελέτη σε ένα νέο δημιουργό;  

-Μου αρέσουν πολλοί φωτογράφοι από όλες τις εποχές, είδη και στύλ. Ξεχωρίζω τον Ρόμπερτ Φρανκ γιά την ποικιλομορφία του έργου του —δυστυχώς, ο περισσότερος κόσμος σταματάει στο The Americans— και για την ασυμβίβαστη στάση του. Να προσθέσω μόνο πως θεωρώ πολύ σημαντική στη διαμόρφωση του κοσμοειδώλου μας την συμβολή της λογοτεχνίας. Με τις λέξεις δεν βλέπεις, φαντάζεσαι, τα νερά είναι πιο βαθειά και είσαι μόνος.

Paris Petridis iFocus.gr 

Λίγα λόγια για τον Πάρι Πετρίδη

Σπούδασε οικονομικά στο ΑΠΘ και στο New York University και φωτογραφία στο πανεπιστήμιο του Sunderland (PhD). Εργάζεται ως φωτογράφος και καθηγητής φωτογραφίας. Έχουν εκδοθεί τα βιβλία του Καθ’ οδόν (Ιστός, 1998), Γαμήλιο άλμπουμ (Ιστός, 2002), Σημειώσεις στην άκρη του δρόμου (Άγρα. 2006), Τα ρωμαίικα σχολεία της Πόληςm(Άγρα, 2007), Εδώ: Τόποι βίας στη Θεσσαλονίκη (επιμέλεια κειμένων του Σάκη Σερέφα, Άγρα, 2012), Λεπτομέρειες στο κέντρο της πόλης (Ιστός, 2016), The Void and the Country (Blue Sky Books, 2016), Ατομικό αναμνηστικό (Άγρα και University Studio Press, 2017).

www.parispetridis.com 

Paris Petridis / Photography

Εις μνήμην Τέμπη 2008 Paris Petridis iFocus.gr

Εις μνήμην, Τέμπη, 2008

Επανομή 2018 Paris Petridis iFocus.gr

Επανομή, 2018

Ζάκυνθος 2011 Paris Petridis iFocus.gr

Ζάκυνθος, 2011

Ηράκλειο 2017 Paris Petridis iFocus.gr

Ηράκλειο, 2017

Θεσσαλονίκη 2017 Paris Petridis iFocus.gr

Θεσσαλονίκη, 2017

Κύθηρα 2014 Paris Petridis iFocus.gr

Κύθηρα, 2014

Κωνπολη 2007 Paris Petridis iFocus.gr

Κων/πολη, 2007

Λεμεσός 2013 Paris Petridis iFocus.gr

Λεμεσός, 2013

Μύκονος 2016 Paris Petridis iFocus.gr

Μύκονος, 2016

Σιδώνα 2018 Paris Petridis iFocus.gr

Σιδώνα, 2018

Τείχος των Δακρύων Ιερουσαλήμ 2012 Paris Petridis iFocus.gr

Τείχος των Δακρύων, Ιερουσαλήμ

Φλώρινα 2010 Paris Petridis iFocus.gr

Φλώρινα, 2010

Χαλκιδική 2017 Paris Petridis iFocus.gr

Χαλκιδική, 2017

Αμμόχωστος 2016 Paris Petridis iFocus.gr

Αμμόχωστος, 2016

Πρόσφατα Άρθρα

News (25 Ιουν 2019)

Η Φωτογραφική Λέσχη Λιβαδειάς παρουσιάζει την ομαδική έκθεση φωτογραφίας των νέων μελών της Φ.Λ.Λ. για την περίοδο 2018-2019. Η έκθεση, θα φιλοξενηθεί στο Ισόγειο του Νερόμυλου, στις Πηγές της...

News (24 Ιουν 2019)

Δεκαήμερο Φωτογράφισης και Κριτικής με τον Πλάτωνα Ριβέλλη 5-14 Ιουλίου 2019, στη Σύρο   Περιεχόμενο Καθημερινές λήψεις φωτογραφιών και κριτική αυτών των λήψεων την επόμενη ημέρα....

News (24 Ιουν 2019)

Εργαστήριο: “Μια Διαφορετική Προσέγγιση του Τόπου” στην Πάρο Μια νέα συνεργασία μεταξύ του Photosphere και της Βαλκανικής κολεκτίβας BULB εγκαινιάζεται με ένα τριήμερο εργαστήριο το οποίο θα...

News (20 Ιουν 2019)

 Το Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ και το New Museum της Νέας Υόρκης, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, παρουσιάζουν την έκθεση καλλιτεχνών που ζουν στην Αθήνα "Στο Ίδιο Ποτάμι Δύο Φορές" σε επιμέλεια των...

News (20 Ιουν 2019)

 Το THE GREEK ICON παρουσιάζει αυτό που ο φωτογράφος επεδίωκε: ο εαυτός του σε σχέση με το τόπο που γεννήθηκε και ζει.  Το τυχαίο, το υπαρκτό και συχνά απαρατήρητο, το άγνωστο, η...

News (20 Ιουν 2019)

Κοινή πηγή έμπνευσης το φως,κοινή και η διάθεση για πειραματισμό. Πώς όμως η υποκειμενικότητα του βλέμματος κάθε  δημιουργού "συλλαμβάνει" την κεντρική ιδέα της φωτογραφικής του σύνθεσης; Πώς...

News (20 Ιουν 2019)

Έκθεση Φωτογραφίας "F12" των Μελών της Φωτογραφικής Ομάδας "Έκφραση" στην Πτολεμαΐδα.  Συμμετέχουν 12 φωτογράφοι οι οποίοι παρουσιάζουν τη δουλειά τους σε σειρά 5 φωτογραφιών. Τα εγκαίνια θα...

Education (14 Ιουν 2019)

Η πιο συνηθισμένη αναφορά στο όνομα της Lisette Model είναι αυτή που την παρουσιάζει ως δασκάλα της Diane Arbus. Το τόσο προσωπικό έργο της Arbus, αλλά και ο απρόσμενα πρόωρος θάνατός της, όταν το...

News (11 Ιουν 2019)

Το Athens Photo Festival 2019 εγκαινιάζεται την Πέμπτη 13 Ιουνίου στις 20:30, στο Μουσείο Μπενάκη / Πειραιώς 138, αποτελώντας για ακόμα μια φορά τη μεγάλη γιορτή της φωτογραφίας στην Ελλάδα. 75...

News (10 Ιουν 2019)

Την Παρασκευή 14 Ιουνίου 2019, Ώρα 21:00 θα γίνουν τα εγκαίνια του Photopolis Agrinio Festival, που διοργανώνει η φωτογραφική ομάδα “art8”, και το οποίο τελεί υπό την αιγίδα...

News (10 Ιουν 2019)

 Έκθεση φωτογραφίας με τίτλο «Παράθυρο στον κόσμο» του Σπύρου Λαζάρου θα εγκαινιαστεί το Σάββατο 15 Ιουνίου 2019 στις 13:30 το μεσημέρι στο Χώρο Τέχνης « δ. » (Χατζηαργύρη 4 με Ιάσονος Βόλος)....

News (06 Ιουν 2019)

Από τις 11 έως τις 18 Ιουνίου 2019 γιορτάζουμε την τέχνη της φωτογραφίας με 10 φωτογραφικές εκθέσεις σε διάφορα σημεία της Άρτας με επίκεντρο την Δημοτική Πινακοθήκη «Γ. Μόραλης».  1. ...