Δέσποινα Πιλάτη

Φωτογραφία για εμένα είναι η διαδικασία, που με έμαθε να βλέπω την αθέατη όψη των πραγμάτων, να ανακαλύπτω το κρυμμένο, να μεταμορφώνω το προφανές, να κατανοώ τον σημαντικό ρόλο των μικρών και ταπεινών πραγμάτων. Να γνωρίζω τελικά τη δύναμή μου και τις αντοχές μου μέσα από τις δυσκολίες και τις αποτυχίες.  Η διαδικασία που με έμαθε να είμαι ανταγωνιστική μόνο με τον εαυτό μου. Να τολμώ πράγματα και να επαναπροσδιορίζομαι.

Κάθε φωτογράφος εδώ στο iFocus έχει μια ιστορία να μας διηγηθεί για το πώς και γιατί ξεκίνησε τη φωτογραφική του διαδρομή, εσένα η δική σου ιστορία ποια είναι Δέσποινα;

Ο κόσμος της τέχνης και η χαρά της υπήρχαν πάντα στη ζωή μου. Θέλοντας να ασχοληθώ πιο ενεργά, ξεκίνησα τη φωτογραφική μου διαδρομή, στο τμήμα φωτογραφίας του Εργαστηρίου Τέχνης Χαλκίδας. Της πόλης που μεγάλωσα και ζω. Ένα φυτώριο τέχνης και πολιτισμού που δημιουργήθηκε από τον μεγάλο Έλληνα ζωγράφο Δημήτρη Μυταρά και τη σύζυγό του Χαρίκλεια και συνεχίζει ακάματο μέχρι σήμερα την προσφορά του. 

Το 2005-2006 παρακολούθησα το Σεμινάριο Εισαγωγής στην Καλλιτεχνική Φωτογραφία του Πλάτωνα Ριβέλλη, στο μουσείο Μπενάκη στην Αθήνα και στη συνέχεια Σεμινάρια Φωτογράφισης και Κριτικής, Portfolio κλπ. Φυσικά η μάθηση δεν τελειώνει ποτέ και συνεχίζεται εσαεί. 

Από το 2005 είμαι μέλος του Φωτογραφικού Κύκλου.

Εδώ θέλω να πω ένα μεγάλο ευχαριστώ στον δάσκαλό μου Πλάτωνα Ριβέλλη, που στα πρώτα μου φωτογραφικά βήματα, εκτός από την εποικοδομητική αυστηρή κριτική του, πίστεψε σε μένα , με ενθάρρυνε και με στήριξε.

Σε αυτή τη διαδρομή και στην αναζήτησή του προσωπικού ύφους υπήρξαν δυσκολίες και πώς τις ξεπέρασες;

Εννοείται ότι υπήρξαν δυσκολίες. Δεν ξέρω αν έχω ξεπεράσει κάτι και τι είναι αυτό. Φωτογραφίζω ενστικτωδώς και πολλά διαφορετικά πράγματα, τα οποία όμως με κάποιο τρόπο και σε βάθος χρόνου γίνονται πρόταση και ένας συμπαγής όγκος δουλειάς. 

Όταν έχω ένα θέμα δουλεύω εστιασμένα ξέροντας τι επιδιώκω. Μέσα από τον χρόνο επιθυμώ να φανεί το έργο, το ύφος , η ωριμότητα και η αλήθεια μου.

Με αφορμή την έκθεσή σου με τίτλο “Το Ταξίδι” θα ήθελες να μας πεις πώς προέκυψε η έκθεση κι αν υπήρξαν τυχόν δυσκολίες;

Η έκθεση προέκυψε από την επιλογή μου στο Satellite Exhibition του Athens Photo Festival. Ίσως και αυτό να ήταν το πιο δύσκολο.

Εκτός από τη δουλειά και το τρέξιμο που χρειάζεται η οποιαδήποτε έκθεση για να παρουσιαστεί, δεν υπήρξαν δυσκολίες ή εμπόδια. 

Εδώ θέλω να ευχαριστήσω θερμά τον Θανάση Μουτσόπουλο για την επιμέλεια της έκθεσης και την Gallery 7 (Μανώλης και Μαρία Κανακάκη) για την πραγματοποίησή της.


Μια γυναίκα φωτογράφος, όπως εσύ, τι προσδοκίες έχει;

Τις προσδοκίες που διεκδικώ, φυσικά από τον εαυτό μου και μόνο.

Για την κυριότερη θα σου απαντήσω με τα λόγια της Χίλαρι Μαντέλ: 

Ακολούθησε το προσωπικό σου άστρο. 

Μη δημιουργείς για την "αγορά"

Δημιούργησε τη δική σου "αγορά" πηγαίνοντας μπροστά.

Ποτέ μην ακολουθείς την αισθητική του κοινού. Δημιούργησέ την.

Αυτό είναι πραγματική επιτυχία στην Τέχνη.

Τι έχεις να πεις για τα σόσιαλ μίντια και την ανάρτηση των φωτογραφιών από αναγνωρισμένους έως και εκκολαπτόμενους φωτογράφους στο διαδίκτυο σε διάφορες φωτογραφικές κοινότητες; Τι ανάγκη θεωρείς πως καλύπτει αυτή η έκθεση;

Πιστεύω ότι τα σόσιαλ μίντια είναι πολύτιμα για την διάδοση πληροφοριών οι οποίες μεταφέρονται με ταχύτητα και ευκολία. Από εκεί και πέρα η διαχείρισή τους από τον καθένα προσωπικά, είναι ανάλογη με τα ζητούμενα και τους σκοπούς του. Για προβολή της δουλειάς τους, του εαυτού τους, για επικοινωνία και ενημέρωση. 

Αν θέλαμε να κατατάξουμε το φωτογραφικό σου έργο σε μια κατηγορία, αυτή θα ήταν η καλλιτεχνική φωτογραφία, θα ήθελες να τοποθετηθείς πάνω σε αυτό;

Μεγάλη κουβέντα η "καλλιτεχνική" φωτογραφία. Ειδικά στη σημερινή εποχή που συνεχώς αλλάζουν και ανατρέπονται οι έννοιες και ακόμα λόγω της ίδιας της φύσης και της ιδιαιτερότητας της φωτογραφίας. Έχω αναρωτηθεί πολλές φορές γιατί έχει επικρατήσει να λέγεται έτσι. Είναι ωραίο να το ακούς κι ακόμα ωραιότερο να το δηλώνεις.

Και μετά τι; Για μένα υπάρχει η φωτογραφία, που εμπεριέχει τον φωτογράφο, τη φωτογραφική μηχανή και τις φωτογραφίες που προκύπτουν.

Ζητούμενό μου, άσχετα πως θα λέγεται το φωτογραφικό μου έργο, είναι να έχω πετύχει προσωπικό ύφος που να συνδέει τις διαφορετικές θεματικές ενότητες μεταξύ τους και να μπορώ μέσα από τον φωτογραφικό μου κόσμο, να μεταδώσω τη δική μου πρόταση και αλήθεια.

Σε δέκα χρόνια από τώρα πώς έχεις φανταστεί τον εαυτό σου (φωτογραφικά);

Τον φαντάζομαι να συνεχίσει να έχει την αίσθηση της πρώτης εύθραυστης αρχής και της πρώτης μυστικής χαράς της φωτογραφικής του πορείας. Στη συνέχεια ευελπιστώ μέσα από την συνεχή αναζήτηση και μάθηση και κυρίως μέσα από πολύ δουλειά και συνέπεια, να έχω ταυτότητα και αναγνωρισιμότητα του έργου μου.

Φυσικά έμαθα πολύ καλά όλα αυτά τα χρόνια, ότι για να πάρω πρέπει και να δώσω.

Τι είναι αυτό που σε ενοχλεί στα φωτογραφικά δρώμενα στη χώρα μας;

Ο μιμητισμός εντός και εκτός συνόρων.

Μετά από όλη αυτή την πορεία έχεις καταλήξει σε κάποιο συμπέρασμα για το τι είναι φωτογραφία για εσένα;

Από τη μια είναι το μέσο που εκφράζομαι και δημιουργώ.

Η μαγεία και η χαρά που έχω ανάγκη για να προχωράω αλλά και η αγωνία που αλλάζει συνεχώς.

Από την άλλη όμως είναι η διαδικασία, που με έμαθε να βλέπω την αθέατη όψη των πραγμάτων, να ανακαλύπτω το κρυμμένο, να μεταμορφώνω το προφανές, να κατανοώ τον σημαντικό ρόλο των μικρών και ταπεινών πραγμάτων.

Να γνωρίζω τελικά τη δύναμή μου και τις αντοχές μου μέσα από τις δυσκολίες και τις αποτυχίες.

Η διαδικασία που με έμαθε να είμαι ανταγωνιστική μόνο με τον εαυτό μου.

Να τολμώ πράγματα και να επαναπροσδιορίζομαι.

Αν σου ζητούσα να βγούμε μαζί μια φωτοβόλτα με εσένα οδηγό πού θα με πήγαινες;

Σε μια παραλία για να δημιουργήσουμε μια φωτοιστορία. Υπάρχουν και συμβαίνουν τόσα πολλά εκεί που με τη σειρά μας, θα τα φωτογραφίσουμε με πολλούς και διαφορετικούς τρόπους.



Τι θα συμβούλευες μια νέα κοπέλα που τώρα δειλά-δειλά κάνει τα πρώτα βήματά της στη φωτογραφία;

Να έχει ψυχική καλλιέργεια για την ολοκλήρωση της προσωπικότητάς της και πνευματική μέσα από τις τέχνες και τα γράμματα. 

Ένα σωστό δάσκαλο που θα δείξει τον σωστό δρόμο όπως και φίλους με κοινά ενδιαφέροντα. Στόχους που να τους υποστηρίζει και εννοείται φωτογραφική παιδεία

Υπομονή γιατί τίποτα αξιόλογο δεν κατακτιέται εύκολα και γρήγορα. Πολύ δουλειά και φυσικά γερό στομάχι.

Τι μήνυμα στέλνεις σε αυτόν που σε διαβάζει τώρα;

Ένα μήνυμα που συνίσταται σε πολλαπλά επίπεδα

"Και το ταξίδι πρέπει να συνεχιστεί. Δεν υπάρχει όαση στην οποία μπορεί κάποιος να παραμείνει"

- BOWLES PAUL –

Πρόσφατα Άρθρα

News (24 Μάι 2022)

Η έκθεση φωτογραφίας “Women in Jazz” αναδεικνύει το σχετικό με τις γυναίκες μέρος της δουλειάς τριών παθιασμένων με την μουσική και τις παραστατικές τέχνες φωτογράφων. Την προσπάθεια τριών...

News (24 Μάι 2022)

Το Rawt είναι μια λέξη τόσο ανορθοδοξη, ανορθόγραφη, σκληρόηχη και αλεξικογραφητη, όσο φιλοδοξεί να είναι και το φωτογραφικο πρότζεκτ το οποίο τιτλοφορει. Φωτογραφίες αδιάκριτες, απρογραμματιστες,...

News (24 Μάι 2022)

Ο Φωτογραφικός Κύκλος σε συνεργασία με την Ελληνοαμερικανική Ένωση παρουσιάζουν και φέτος διαδικτυακά τις Συναντήσεις της Πέμπτης. Την Πέμπτη 26 Μαϊου στις 19:00 ο Πλάτων Ριβέλλης παρουσιάζει τη...

News (20 Μάι 2022)

Το Διεθνές Φεστιβάλ Φωτογραφίας Εξωτερικού Χώρου “Photosphere” που πραγματοποιείται κάθε καλοκαίρι στην Πάρο και την Πάτμο, δέχεται ήδη συμμετοχές για την 5η του Διοργάνωση. Οι συμμετοχές θα...

News (20 Μάι 2022)

Η Φωτογραφική Λέσχη Λιβαδειάς στα πλαίσια των εκδηλώσεων του "Μήνα Φωτογραφίας Μάϊος 2022" φιλοξενεί την από κοινού έκθεση φωτογραφίας της Αρετής Αλεξανδράκη και του Γιάννη...

News (17 Μάι 2022)

Ο Φωτογραφικός Κύκλος σε συνεργασία με την Ελληνοαμερικανική Ένωση παρουσιάζουν και φέτος διαδικτυακά τις Συναντήσεις της Πέμπτης. Την Πέμπτη 19 Μαΐου στις 19:00 ο Πλάτων Ριβέλλης παρουσιάζει τον...

News (16 Μάι 2022)

Ο IANOS, για πέμπτη συνεχή χρονιά, διοργανώνει Διαγωνισμό Διηγήματος και Φωτογραφίας με θέμα, αυτή τη φορά, «Το ρούχο». Ένα ρούχο ως μνήμη και νοσταλγία, ως καταδήλωση ταυτότητας-φύλου,...

Book Reviews (13 Μάι 2022)

Η ενότητα με τίτλο “Perpetual Motif” περιλαμβάνει φωτογραφίες των τελευταίων οχτώ ετών μέσα στην πόλη -μια δική μου φανταστική πόλη που γίνεται αντιληπτή μέσα από ένα παζλ αποσπασματικών εικόνων από...

News (12 Μάι 2022)

Η Φωτογραφική Λέσχη Λιβαδειάς, στα πλαίσια των εκδηλώσεων του "Μήνα Φωτογραφίας 2022" με μεγάλη χαρά φιλοξενεί στην αίθουσα της, δυο ταλαντούχες νέες φωτογράφους, με δύο ξεχωριστές,...

Book Reviews (10 Μάι 2022)

Η Χριστίνα Καλλιγιάννη δεν αυτοπροσδιορίζεται ως «συγγραφέας» αλλά σαν «φωτογράφος που έγραψε ένα μυθιστόρημα». Οι «Στιγμές Παράλληλες» είναι ένα μυθιστόρημα για τον έρωτα, τη φιλία και τις δύσκολες...

News (10 Μάι 2022)

“Ίσως ο πιο έντονος προβληματισμός των περισσότερων φωτογράφων σήμερα έχει να κάνει με το «πως» θα αναπτύξουν το προσωπικό τους στίγμα στη φωτογραφία. Πώς όμως ο δημιουργός από την αρχή των...

News (10 Μάι 2022)

Ο Γιώργος Καμηλάκης είναι καλεσμένος της φωτογραφικής ομάδας "Μαθήματα Φωτογραφίας Ρεθύμνου", την Παρασκευή και 13 του Μάη στις 7.00 το απόγευμα, με σκοπό να παρουσιάσει το φωτογραφικό του...