Δέσποινα Πιλάτη

Φωτογραφία για εμένα είναι η διαδικασία, που με έμαθε να βλέπω την αθέατη όψη των πραγμάτων, να ανακαλύπτω το κρυμμένο, να μεταμορφώνω το προφανές, να κατανοώ τον σημαντικό ρόλο των μικρών και ταπεινών πραγμάτων. Να γνωρίζω τελικά τη δύναμή μου και τις αντοχές μου μέσα από τις δυσκολίες και τις αποτυχίες.  Η διαδικασία που με έμαθε να είμαι ανταγωνιστική μόνο με τον εαυτό μου. Να τολμώ πράγματα και να επαναπροσδιορίζομαι.

Κάθε φωτογράφος εδώ στο iFocus έχει μια ιστορία να μας διηγηθεί για το πώς και γιατί ξεκίνησε τη φωτογραφική του διαδρομή, εσένα η δική σου ιστορία ποια είναι Δέσποινα;

Ο κόσμος της τέχνης και η χαρά της υπήρχαν πάντα στη ζωή μου. Θέλοντας να ασχοληθώ πιο ενεργά, ξεκίνησα τη φωτογραφική μου διαδρομή, στο τμήμα φωτογραφίας του Εργαστηρίου Τέχνης Χαλκίδας. Της πόλης που μεγάλωσα και ζω. Ένα φυτώριο τέχνης και πολιτισμού που δημιουργήθηκε από τον μεγάλο Έλληνα ζωγράφο Δημήτρη Μυταρά και τη σύζυγό του Χαρίκλεια και συνεχίζει ακάματο μέχρι σήμερα την προσφορά του. 

Το 2005-2006 παρακολούθησα το Σεμινάριο Εισαγωγής στην Καλλιτεχνική Φωτογραφία του Πλάτωνα Ριβέλλη, στο μουσείο Μπενάκη στην Αθήνα και στη συνέχεια Σεμινάρια Φωτογράφισης και Κριτικής, Portfolio κλπ. Φυσικά η μάθηση δεν τελειώνει ποτέ και συνεχίζεται εσαεί. 

Από το 2005 είμαι μέλος του Φωτογραφικού Κύκλου.

Εδώ θέλω να πω ένα μεγάλο ευχαριστώ στον δάσκαλό μου Πλάτωνα Ριβέλλη, που στα πρώτα μου φωτογραφικά βήματα, εκτός από την εποικοδομητική αυστηρή κριτική του, πίστεψε σε μένα , με ενθάρρυνε και με στήριξε.

Σε αυτή τη διαδρομή και στην αναζήτησή του προσωπικού ύφους υπήρξαν δυσκολίες και πώς τις ξεπέρασες;

Εννοείται ότι υπήρξαν δυσκολίες. Δεν ξέρω αν έχω ξεπεράσει κάτι και τι είναι αυτό. Φωτογραφίζω ενστικτωδώς και πολλά διαφορετικά πράγματα, τα οποία όμως με κάποιο τρόπο και σε βάθος χρόνου γίνονται πρόταση και ένας συμπαγής όγκος δουλειάς. 

Όταν έχω ένα θέμα δουλεύω εστιασμένα ξέροντας τι επιδιώκω. Μέσα από τον χρόνο επιθυμώ να φανεί το έργο, το ύφος , η ωριμότητα και η αλήθεια μου.

Με αφορμή την έκθεσή σου με τίτλο “Το Ταξίδι” θα ήθελες να μας πεις πώς προέκυψε η έκθεση κι αν υπήρξαν τυχόν δυσκολίες;

Η έκθεση προέκυψε από την επιλογή μου στο Satellite Exhibition του Athens Photo Festival. Ίσως και αυτό να ήταν το πιο δύσκολο.

Εκτός από τη δουλειά και το τρέξιμο που χρειάζεται η οποιαδήποτε έκθεση για να παρουσιαστεί, δεν υπήρξαν δυσκολίες ή εμπόδια. 

Εδώ θέλω να ευχαριστήσω θερμά τον Θανάση Μουτσόπουλο για την επιμέλεια της έκθεσης και την Gallery 7 (Μανώλης και Μαρία Κανακάκη) για την πραγματοποίησή της.


Μια γυναίκα φωτογράφος, όπως εσύ, τι προσδοκίες έχει;

Τις προσδοκίες που διεκδικώ, φυσικά από τον εαυτό μου και μόνο.

Για την κυριότερη θα σου απαντήσω με τα λόγια της Χίλαρι Μαντέλ: 

Ακολούθησε το προσωπικό σου άστρο. 

Μη δημιουργείς για την "αγορά"

Δημιούργησε τη δική σου "αγορά" πηγαίνοντας μπροστά.

Ποτέ μην ακολουθείς την αισθητική του κοινού. Δημιούργησέ την.

Αυτό είναι πραγματική επιτυχία στην Τέχνη.

Τι έχεις να πεις για τα σόσιαλ μίντια και την ανάρτηση των φωτογραφιών από αναγνωρισμένους έως και εκκολαπτόμενους φωτογράφους στο διαδίκτυο σε διάφορες φωτογραφικές κοινότητες; Τι ανάγκη θεωρείς πως καλύπτει αυτή η έκθεση;

Πιστεύω ότι τα σόσιαλ μίντια είναι πολύτιμα για την διάδοση πληροφοριών οι οποίες μεταφέρονται με ταχύτητα και ευκολία. Από εκεί και πέρα η διαχείρισή τους από τον καθένα προσωπικά, είναι ανάλογη με τα ζητούμενα και τους σκοπούς του. Για προβολή της δουλειάς τους, του εαυτού τους, για επικοινωνία και ενημέρωση. 

Αν θέλαμε να κατατάξουμε το φωτογραφικό σου έργο σε μια κατηγορία, αυτή θα ήταν η καλλιτεχνική φωτογραφία, θα ήθελες να τοποθετηθείς πάνω σε αυτό;

Μεγάλη κουβέντα η "καλλιτεχνική" φωτογραφία. Ειδικά στη σημερινή εποχή που συνεχώς αλλάζουν και ανατρέπονται οι έννοιες και ακόμα λόγω της ίδιας της φύσης και της ιδιαιτερότητας της φωτογραφίας. Έχω αναρωτηθεί πολλές φορές γιατί έχει επικρατήσει να λέγεται έτσι. Είναι ωραίο να το ακούς κι ακόμα ωραιότερο να το δηλώνεις.

Και μετά τι; Για μένα υπάρχει η φωτογραφία, που εμπεριέχει τον φωτογράφο, τη φωτογραφική μηχανή και τις φωτογραφίες που προκύπτουν.

Ζητούμενό μου, άσχετα πως θα λέγεται το φωτογραφικό μου έργο, είναι να έχω πετύχει προσωπικό ύφος που να συνδέει τις διαφορετικές θεματικές ενότητες μεταξύ τους και να μπορώ μέσα από τον φωτογραφικό μου κόσμο, να μεταδώσω τη δική μου πρόταση και αλήθεια.

Σε δέκα χρόνια από τώρα πώς έχεις φανταστεί τον εαυτό σου (φωτογραφικά);

Τον φαντάζομαι να συνεχίσει να έχει την αίσθηση της πρώτης εύθραυστης αρχής και της πρώτης μυστικής χαράς της φωτογραφικής του πορείας. Στη συνέχεια ευελπιστώ μέσα από την συνεχή αναζήτηση και μάθηση και κυρίως μέσα από πολύ δουλειά και συνέπεια, να έχω ταυτότητα και αναγνωρισιμότητα του έργου μου.

Φυσικά έμαθα πολύ καλά όλα αυτά τα χρόνια, ότι για να πάρω πρέπει και να δώσω.

Τι είναι αυτό που σε ενοχλεί στα φωτογραφικά δρώμενα στη χώρα μας;

Ο μιμητισμός εντός και εκτός συνόρων.

Μετά από όλη αυτή την πορεία έχεις καταλήξει σε κάποιο συμπέρασμα για το τι είναι φωτογραφία για εσένα;

Από τη μια είναι το μέσο που εκφράζομαι και δημιουργώ.

Η μαγεία και η χαρά που έχω ανάγκη για να προχωράω αλλά και η αγωνία που αλλάζει συνεχώς.

Από την άλλη όμως είναι η διαδικασία, που με έμαθε να βλέπω την αθέατη όψη των πραγμάτων, να ανακαλύπτω το κρυμμένο, να μεταμορφώνω το προφανές, να κατανοώ τον σημαντικό ρόλο των μικρών και ταπεινών πραγμάτων.

Να γνωρίζω τελικά τη δύναμή μου και τις αντοχές μου μέσα από τις δυσκολίες και τις αποτυχίες.

Η διαδικασία που με έμαθε να είμαι ανταγωνιστική μόνο με τον εαυτό μου.

Να τολμώ πράγματα και να επαναπροσδιορίζομαι.

Αν σου ζητούσα να βγούμε μαζί μια φωτοβόλτα με εσένα οδηγό πού θα με πήγαινες;

Σε μια παραλία για να δημιουργήσουμε μια φωτοιστορία. Υπάρχουν και συμβαίνουν τόσα πολλά εκεί που με τη σειρά μας, θα τα φωτογραφίσουμε με πολλούς και διαφορετικούς τρόπους.



Τι θα συμβούλευες μια νέα κοπέλα που τώρα δειλά-δειλά κάνει τα πρώτα βήματά της στη φωτογραφία;

Να έχει ψυχική καλλιέργεια για την ολοκλήρωση της προσωπικότητάς της και πνευματική μέσα από τις τέχνες και τα γράμματα. 

Ένα σωστό δάσκαλο που θα δείξει τον σωστό δρόμο όπως και φίλους με κοινά ενδιαφέροντα. Στόχους που να τους υποστηρίζει και εννοείται φωτογραφική παιδεία

Υπομονή γιατί τίποτα αξιόλογο δεν κατακτιέται εύκολα και γρήγορα. Πολύ δουλειά και φυσικά γερό στομάχι.

Τι μήνυμα στέλνεις σε αυτόν που σε διαβάζει τώρα;

Ένα μήνυμα που συνίσταται σε πολλαπλά επίπεδα

"Και το ταξίδι πρέπει να συνεχιστεί. Δεν υπάρχει όαση στην οποία μπορεί κάποιος να παραμείνει"

- BOWLES PAUL –

Πρόσφατα Άρθρα

News (03 Ιουλ 2020)

Εντατικό εργαστήρι φωτογραφίας τρεισήμισι ημερών, με σκοπό να σας βοηθήσει να βελτιώσετε βαθιά τον τρόπο φωτογραφικής σκέψης και πρακτικής. Ανεξάρτητα από το πού βρίσκεται η φωτογραφία σας, ο Πάνος...

Somewhere I 've never travelled (02 Ιουλ 2020)

Χαμένη ανάμεσα στα στενα σόκακα της συνοικίας Γκιόν στο Κιότο, στην Ιαπωνία, είναι μια πέτρα – ενάμιση επί τρία μέτρα, οι διαστάσεις της – καλυμμένη από χαρτάκια. Είναι οι ευχές εκείνων που,...

News (02 Ιουλ 2020)

«Στιγμές δρόμου στον κόσμο - Street Moments from Αround the World», μόλις κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις IANOS. To iFocus.gr σε συνεργασία με τον IANOS δωρίζει το φωτογραφικό λεύκωμα του Δημήτρη...

Book Reviews (02 Ιουλ 2020)

Το παρόν λεύκωμα είναι το πρώτο που εκδίδει ο Δημήτριος Τσακίρης, και περιλαμβάνει στιγμιότυπα και πορτραίτα δρόμου από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Ένα στοιχείο που διαφοροποιεί αυτό το λεύκωμα από...

News (01 Ιουλ 2020)

Ο Σύνδεσμος ανακοινώνει τα αποτελέσματα των εκλογών για την ανάδειξη του νέου του διοικητικού συμβουλίου για την περίοδο 2020- 2022 μετά από την πρόσφατη Γενική συνέλευση των μελών του που...

Art in Photography (30 Ιουν 2020)

Διανύουμε την εποχή της πληθωρικής επικοινωνίας, στην οποία μια περίπλοκη παρουσίαση κάνει συχνά ένα ανούσιο περιεχόμενο να κερδίσει εφήμερη λάμψη. Όπως δείχνει ένα ευρωπαϊκό φεστιβάλ νέων...

Presentation (29 Ιουν 2020)

Και τί είναι οι στιγμές έκλαμψης, αν όχι στιγμιαία αντίληψη της αλήθειας Αντρέι Ταρκόφσκι  Αυτή η σειρά φωτογραφιών είναι μια προσπάθεια οπτικοποίησης της μνήμης και του ονείρου, της...

Presentation (29 Ιουν 2020)

Μια σελίδα στο Facebook ανεβάζει σπάνιες φωτογραφίες από μια υπέροχη ξεχασμένη πόλη, την πόλη μας!  Το φωτογραφικό αρχείο της Λίζας είναι μια σελίδα στο Facebook όπου η διαχειρίστρια της...

Agora (26 Ιουν 2020)

Οι φήμες υπέβοσκαν τα τελευταία χρόνια. Η Olympus και συγκεκριμένα το φωτογραφικό τμήμα δεν πήγαινε καλά. Επί τρεις συνεχείς χρονιές έγραφε ζημιές, εξαφανίστηκε από διεθνείς εκθέσεις και δεν...

Art in Photography (24 Ιουν 2020)

Κατά τη δεκαετία του ’80 η οικογένεια στη Δύση γίνεται ένα πολύ σημαντικό ζήτημα για την κοινωνιολογία και τα μαζικά μέσα. Κατά την περίοδο αυτή, οι ανεπτυγμένες χώρες αντιμετωπίζουν την οικονομική...

News (23 Ιουν 2020)

Έκθεση με τις συμμετοχές από το open call του φωτογραφικού πρότζεκτ "Photovoice: Symbio" 27 - 28 Ιουνίου 2020 Η Generation Symbiocene κλείνει τη σεζόν της και το...

News (22 Ιουν 2020)

Το Calderone σε συνεργασία με την Fujifilm Hellas, την εταιρεία ago used - Μεταχειρισμένος Εξοπλισμός Φωτογραφίας και Video - by Agopian και το Πολυμήχανο cafe teatral, διοργανώνει το Σάββατο 4...