Έβλεπα τις προάλλες έναν πίνακα του Francis Bacon (φωτό πάνω) με σφάγια και μου ήρθε στο μυαλό ένα κομμάτι του Μισίμα δυσκολοχώνευτο...              

Γράφει ο Μισίμα «....Ακόμα όμως κι εκείνη η θαμπή σειρήνα και ο κόσμος που αυτή είχε ιχνογραφήσει με το κλάμα της δεν είχαν καταφέρει να τον διαπεράσουν τόσο καίρια και να φτάσουν τόσο βαθιά του όσο αυτός ο σπασμωδικός χτύπος της καρδιάς που έφερνε σε άμεση κι ερεθιστική επαφή το γδαρμένο γατί με τον πυρήνα του κόσμου. Σκεπάζοντας τη μύτη του με το τσαλακωμένο μαντήλι του για να ξεφύγει από την ολοένα αυξανόμενη αποφορά και αναπνέοντας βαθιά με το στόμα αναρωτήθηκε: Τι θα γίνει από δω και μπρος; Τι πρόκειται να επακολουθήσει;»

Πράγματι η εικόνα, ακόμα και η σκέψη των σπλάχνων είναι ανησυχητική. Το μέσα σώμα και του πιο όμορφου κορμιού δεν γοητεύει- ίσως και να μυρίζει. Σκεφτείτε ένα όμορφο τριαντάφυλλο. Το τριαντάφυλλο όμως αποτελείται από ένα σωρό μη-τριανταφυλλένια στοιχεία, αέρα, νερό, μέταλλα και ήλιο. Και κοπριά.
Για να υπάρξει αυτό το πλάσμα που με γοητεύει λειτουργούν σπλαχνικοί μηχανισμοί και μεταβολισμοί καθόλου θελκτικοί. Κι όμως το ένα δεν υπάρχει χωρίς το άλλο, οι δύο όψεις του νομίσματος κάνουν το νόμισμα.
Οι ίδιοι μεταβολισμοί συμβαίνουν και στο μυαλό μας. Όλες οι εμπειρίες, οι αγωνίες, οι αρρώστιες και οι ηδονές, οι έρωτες, ερωτήματα που μπορεί να μην τα έχουμε καν αρθρώσει, τραύματα που μυρίζουν, όλα μαζί γίνονται γόνιμο έδαφος για να είμαστε εμείς: Άνθρωποι μέσα και έξω.
Ο καλλιτέχνης ειδικά δεν πετάει τίποτα, ανακυκλώνει τα πάντα, κυρίως τα πιο δυσάρεστα. Οι χαρές είναι αυτάρκεις και αυτάρεσκες, δεν επιζητούν ανάλυση και αποτύπωση (όσο διαρκούν, αμέσως μετά η νοσταλγία είναι το καλύτερο υπόστρωμα για το έργο). 

Μπορεί βέβαια ο καλλιτέχνης να θελήσει να αποφύγει αυτά που πονάνε ή να πέσει με τα μούτρα σε αυτά.

Ειδικά ο φωτογράφος, επειδή χρησιμοποιεί μηχανή για να δημιουργήσει, κινδυνεύει διπλά. 

Αν δεν θελήσω να ακουμπήσω μέσα μου μαγνητίζομαι από τις εντυπώσεις - ανούσια, αποστειρωμένα κλικ - σαν να με φωτογραφίζουν τα πράγματα χωρίς την παρουσία μου. Η ευκολία της αποτύπωσης με κάνει να ξεχνιέμαι στα φαινόμενα.

 Από την άλλη η μηχανή δεν είναι κατάλληλο μέσο για ψυχανάλυση, παραείναι ρεαλιστική η καταγραφή της. Όταν η εμπειρία είναι επώδυνη απαιτεί από τον φωτογράφο μεγάλο έλεγχο και μεταβολισμό για να φυτρώσει τελικά ομορφιά και κατάφαση - αυτό που είναι το έργο τέχνης.

 Αλλιώς η κοπριά γίνεται το έργο. Ο καλός κηπουρός χρησιμοποιεί το λίπασμα στο έδαφος, δεν πασπαλίζει όλο το λουλούδι με αυτό. 

 Θυμάμαι τον πατέρα μου όταν πριν από χρόνια καλλιεργούσε ένα μικρό μποστάνι. Ανακάτευε χώμα με κοπριά- ούτε λίγη ούτε πολλή και απαραιτήτως χωνεμένη - γιατί αλλιώς μπορεί να κάψει τα φυτά. Και τότε ούτε ντομάτες και μελιτζάνες, ούτε φωτογραφία.

Pema Chondron,The places that scare you

Francis Bacon

Yukio Mishima

Nan GoldinBallad of sexual dependency iFocus.gr


Nan Goldin,Ballad of sexual dependency

Το τραύμα όχι σαν λίπασμα αλλά σαν έργο. Εδώ η φωτογράφος δεν προσπάθησε καμία μεταμόρφωση της τραυματικής εμπειρίας. Εικόνα χρήσιμη για ιατροδικαστική αναφορά.

Salgado Sebastiao iFocus.gr

Sebastião Salgado

Υπάρχουν ανθρώπινα δράματα τόσο συντριπτικά που απλά δεν μπορούν να είναι θέματα ενός καλλιτέχνη, ειδικά φωτογράφου που παλεύει με τον ρεαλισμό της φωτογραφικής αποτύπωσης. Η εικαστική προσέγγιση δεν αρκεί για την μεταμόρφωση. Μακάρι τέτοιες εικόνες να βοηθούν τουλάχιστον στην αντιμετώπιση της τραγωδίας που απεικονίζουν.

August Sander iFocus.gr

August Sander, Πολιτικός κρατούμενος


Θα μπορούσαμε να μην γνωρίζουμε το δράμα του προσώπου και πάλι να θυμόμαστε για πάντα αυτό το βλέμμα. Η γνώση της ιστορίας του βάζει ανάμεσα σε μας και την φωτογραφία ερμηνευτικά φίλτρα που το έργο τέχνης δεν χρειάζεται. Ο Sander όμως ενώ αναγνωρίζει το τραγικό μας προσφέρει την φωτογραφία ενός ανθρώπου και όχι των τραυμάτων του.

Πρόσφατα Άρθρα

News (04 Μάι 2020)

Το Photopolis Agrinio Photo Festival ανακοινώνει τους νικητές του διαγωνισμού Φωτογραφίας με θέμα «Ολάνθιστος γκρεμός της γυναικός το σώμα», ο οποίος διήρκεσε από τις 10 Γενάρη μέχρι τις 28...

Agora (30 Απρ 2020)

Η Canon ανακοινώνει την επέκταση της σειράς των ισχυρών τηλεοπτικών της φακών 2/3” 4K, με τον συμπαγή και ελαφρύ CJ18ex7.6B KASE. Παρέχοντας εξαιρετική απόδοση, λειτουργικότητα, και προσιτό κόστος,...

Presentation (29 Απρ 2020)

 Ενώ το τρένο ξεκίναγε για τη Θεσσαλονίκη το βλέμμα μου εστίαζε στις εναλλασσόμενες είκονες που προέκυπταν από την σχέση ταχύτητας και τοπίου, χωρίς αυτό να με αποκόπτει από την ατμόσφαιρα του...

News (28 Απρ 2020)

Το Athens Photo Festival, πιστό στο καθιερωμένο ραντεβού του, θα αποτελέσει για ακόμα μια χρονιά τη μεγάλη γιορτή της φωτογραφίας και του σύγχρονου οπτικού πολιτισμού στην Ελλάδα. Εκθέσεις...

Agora (13 Απρ 2020)

FUJI INSTAX MINI 9-it is not a trick,it is pure magic. Νονοί και νονές, μαμάδες και μπαμπάδες,τα πράγματα είναι σοβαρά. Θέλετε να κάνετε ένα δώρο,που να αξίζει χωρίς να κοστίζει. Να μην είναι...

News (09 Απρ 2020)

#menoumespiti παρέα με τα παιδιά σας και μπορείτε να φτιάξετε την δική σας OM-D  της Olympus . Τι χρειάζεστε; Ένα εκτυπωτή να εκτυπώσετε το PDF, ψαλίδι και μια κόλλα. Είναι...

News (08 Απρ 2020)

"Εσωτερική ομορφιά - Inner beauty" 2020 Open Call - Πρόσκληση συμμετοχής - Περιγραφή θέματος - Όροι συμμετοχής Διεθνούς Διαγωνισμού Φωτογραφίας ΔΙΕΘΝΕΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ ΚΟΡΙΝΘΙΑΣ 2020 ΔΙΕΘΝΕΣ...

News (07 Απρ 2020)

…Γιατί με την Τέχνη πολεμάμε την κοινωνική απομόνωση! Ο IANOS, για τρίτη συνεχή χρονιά, διοργανώνει Διαγωνισμό Διηγήματος και Φωτογραφίας με θέμα: -τι άλλο;-  «Ημερολόγια καραντίνας». Αυτές...

Art in Photography (02 Απρ 2020)

Επιλογή από 10 Vintage ασπρόμαυρα αυτοπορτρέτα σε καθρέφτες. Πηγή έμπνευσης, αυτές τις δύσκολες μέρες του εγκλεισμού, αποτελούν αυτές οι φωτογραφίες αυτοπορταίτων που μας έρχονται,...

My Portfolio (30 Μαρ 2020)

Μέσα του Νοέμβρη και το μάζεμα της ελιάς στην Περαχώρα Κορινθίας ήδη έχει ξεκινήσει. Η πρόσκληση από ανίψια, για να πάρουμε μέρος στο λιομάζωμα, (μια πρωτόγνωρη εμπειρία για μας), ήταν ανοικτή και η...

Photo Clubs (26 Μαρ 2020)

Η φωτογραφική Λέσχη Κατερίνης δημιουργήθηκε το 1995 σε συνεργασία με την Εστία Πιερίδων Μουσών (1995-2001) και η ιδέα ήταν του Νίκου Μπέντα, έδρευε επί της οδού Τσακάλωφ, το 2000 μεταφέρθηκε επί της...

Photo Clubs (26 Μαρ 2020)

Η νέα αυτή ομάδα που προέκυψε από τους φίλους της φωτογραφίας στην Θεσσαλονίκη και στην Bόρεια Ελλάδα, αποτελεί μέρος της καθημερινής πραγματικότητας που κινείται μέσα στον φωτογραφικό χώρο και τον...