“Δύο χέρια χτυπάνε παλαμάκια και κάνουν έναν ήχο. Ποιος είναι ο ήχος του ενός χεριού;”

 Μην επιχειρήσετε να δώσετε μία λογική απάντηση στην προηγούμενη ερώτηση.

 Μία σειρά τέτοιων παράδοξων γρίφων,τα κοάν, χρησιμοποιούνται από τους Ιάπωνες δασκάλους του Ζεν, με σκοπό την αφύπνιση των ασκούμενων μαθητών τους. Κάθε προσπάθεια φιλοσοφικής, θεολογικής, λογικής απόκρισης από πλευράς του μαθητή απορρίπτεται από τον δάσκαλο.

 Το ζητούμενο είναι μία άμεση, βιωματική και πολλές φορές μη λεκτική απάντηση σε αντιστοιχία με την επίδραση του κοάν στο βαθύτερο είναι του ασκούμενου και όχι μόνο στο λογικό νου του.

 Να τονίσω εδώ ότι ο δάσκαλος δεν πηγαίνει για φαγητό και παραγγέλνει με παραδοξότητες στον εστιάτορα. Το κοάν απευθύνεται σε ανθρώπους που γνωρίζουν τουλάχιστον τα βασικά του Ζεν και επιπλέον παίρνουν πολύ στα σοβαρά τη διαδικασία και το ερώτημα.

Η φωτογραφία είναι το αντίστοιχο του κοάν, ένας οπτικός γρίφος.

 Η απαθανάτιση ενός γεγονότος που έχει περάσει, η απόσπασή του από το χώρο και το χρόνο είναι από μόνη της αινιγματική. Αυτό ισχύει για κάθε φωτογραφία, από την αναμνηστική φωτογραφία του Δημοτικού, που ψάχνουμε να αναγνωρίσουμε έναν εαυτό μας που πια δεν υπάρχει, μέχρι τη διαφημιστική φωτογραφία ενός ζευγαριού παπουτσιών- τα εικονιζόμενα δεν υπάρχουν πλέον. Βέβαια, ο αναμνηστικός φωτογράφος και ο διαφημιστής, δεν έχουν σκοπό ούτε να θέσουν, ούτε να απαντήσουν σε κανένα ερώτημα.

Ο καλλιτέχνης όμως με τη φωτογραφία του, αντιδρά στο κοάν της πραγματικότητας, στα μικρά και μεγάλα ερωτήματα. Και όχι μόνο αυτό. Με τη φωτογραφία θέτει με τη σειρά του έναν οπτικό γρίφο στο θεατή που αν θελήσει να τον λύσει, πρέπει να το κάνει και με μυαλό και με καρδιά.Πρέπει να επιτρέψει στον εαυτό του να καταλάβει χωρίς να καταλαβαίνει.

 Και γιατί κοάν η φωτογραφία;

Γιατί μία σκούπα ακουμπισμένη στον τοίχο γίνεται ιερό αντικείμενο, γιατί ένα ποτήρι μπροστά από μία γυναίκα γίνεται σημαντικότερο από αυτήν, μία μαύρη περιοχή στο κάδρο, χωρίς πληροφορίες, παίζει σημαντικότερο ρόλο από όσα εικονίζονται, γιατί ο κόσμος γέρνει, για όλα αυτά που αποφασίζει αυθαίρετα ο φωτογράφος να περιλάβει στη φωτογραφία και ακόμα περισσότερο για όσα αποκλείει. Και το μεγαλύτερο παράδοξο;

Ότι ενώ όλα είναι μπροστά σου, μέσα στις τέσσερις γωνίες, η καλή φωτογραφία σου κλείνει το μάτι γελώντας, και σε κάνει να αισθανθείς ότι κάτι άλλο είναι το σημαντικό, μέσω του συγκεκριμένου σε οδηγεί πέρα από αυτό.

Και η πραγματικότητα, γιατί κοάν;

Μακάριοι όσοι αναρωτιούνται για αυτό και εύχομαι να μείνουν έτσι όσο γίνεται περισσότερο.

Ο θεατής πάλι, όπως ο βουδιστής μοναχός, χρειάζεται να γνωρίζει τα βασικά της φωτογραφικής γλώσσας και να έχει ειλικρινές ενδιαφέρον για αυτό που του παρουσιάζεται - η αιφνίδια φώτιση δεν αποκλείεται, αλλά είναι μάλλον σπάνια.

Κοάν εδώ, κοάν εκεί, κοάν και παραπέρα.

Ας ακούσουμε κι ένα τραγουδάκι…

 

 

 

 

 

 

Πρόσφατα Άρθρα

News (21 Οκτ 2018)

Αναζητώντας τον Ηράκλειτο,  Περιπατητική φωτογραφία και φιλοσοφία.  'Ενα μηνιαίο εργαστήριο καλλιτεχνικής φωτογραφίας με εισηγητές τον Georges Salameh και τον Αλέξη...

News (20 Οκτ 2018)

Συνειδητό όνειρό (διαυγές όνειρο) είναι κάθε όνειρο κατά το οποίο το άτομο έχει συνείδηση ότι ονειρεύεται ενώ το όνειρο είναι σε πλήρη εξέλιξη. Κατά τη διάρκεια του συνειδητού ονείρου, είναι δυνατό...

News (17 Οκτ 2018)

Η ελληνική αποστολή του Διεθνούς Οργανισμού Μετανάστευσης IOM Greece με την ευγενική χορηγία της εταιρίας ΔΕΛΤΑ διοργανώνει στο Museum of Cycladic Art τη φωτογραφική έκθεση “Light on the move” με...

News (03 Οκτ 2018)

Το εργαστήριο αφορά στο σχεδιασμό, την οργάνωση, την παραγωγή εικόνων, το editing και την υλοποίηση μιας φωτογραφικής εργασίας. Απευθύνεται σε φωτογράφους με ανάλογη εμπειρία. Απαιτούνται οι...

News (28 Σεπ 2018)

Ο Εθνικός Κήπος, το πιο δημοφιλές σημείο του Αττικού πρασίνου στην καρδιά της πρωτεύουσας, γίνεται πηγή έμπνευσης για τους λάτρεις της φωτογραφίας, στο διαγωνισμό “Ο Εθνικός Κήπος στις 4 εποχές του...

News (28 Σεπ 2018)

Η έκθεση παρουσιάζει τρία έργα που τοποθετούν τον άξονα της συζήτησης στον τρόπο με τον οποίο «βιώνουμε» –εξ αποστάσεως– την προσφυγική/μεταναστευτική κρίση, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα το ζήτημα του...

News (26 Σεπ 2018)

Γνωρίστε ενδιαφέρουσες  φωτογραφικές εργασίες, παράξτε φωτογραφίες, μοιραστείτε τις γνώσεις σας και συνεισφέρετε με τις εικόνες σας συνεργαζόμενοι στην συμπλήρωση ενός εικονοταμπλό. H ομάδα...

News (25 Σεπ 2018)

Athens is the cradle of Europe and the western culture. Today Greece is leaving long-lasting financial crises and austerity, the upcoming artists have found the way to expresses themselves through...

Art in Photography (19 Σεπ 2018)

Καθένας από εμάς έχει κληρονομήσει ένα μικρό ή μεγάλο αριθμό πολύτιμων φωτογραφιών. Είναι πολύτιμες δεδομένου ότι πρόκειται για εικόνες του εαυτού μας καθώς μεγαλώνει και επιπλέον προσφέρουν ένα...

Interviews (14 Σεπ 2018)

Η φωτογράφος Γεωργία Ματσαμάκη ανοίγει το ιπτάμενο σεντούκι της και αποκαλύπτει: Η Τέχνη είναι ένας κόσμος ψεύτικα μαγικός αλλά και μαγικά...

News (13 Σεπ 2018)

Έκθεση φωτογραφίας των μελών της Λέσχης των Φωτογραφικών Ομάδων «Φωτοπόροι» «Κλικers» και «Φ» Ομαδική έκθεση φωτογραφίας με θέμα «Αναπολώντας το παρελθόν» των μελών της Λέσχης των Φωτογραφικών...

News (12 Σεπ 2018)

H έκθεση ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ, ΑΛΗΘΕΙΕΣ ΚΑΙ ΨΕΜΑΤΑ 1985-2018 αναπτύσσεται σε οκτώ θεματικές ενότητες, οι οποίες πραγματοποιήθηκαν σε διαφορετικές χρονικές περιόδους από το 1985 έως το 2018. Θραύσματα εικόνων...