Ένα πορτρέτο από τον Irving Penn του μεγαλόσωμου εξερευνητή της Αρκτικής, Peter Freuchen, και της κομψής συζύγου του, Dagmar ως αποχαιρετιστήριο του χειμώνα.


Η Rachel Syme, αρθρογράφος στο περιοδικό “The New Yorker”, μας μιλάει για την συγκεκριμένη φωτογραφία, την οποία έχει συσχετίσει με την εποχή του χειμώνα:

“Κάθε χρόνο περίπου αυτή την εποχή, όταν ο αέρας στη Νέα Υόρκη γίνεται τόσο κρύος που η άκρη της μύτης μου αρχίζει να καίει και οι κάλτσες μου είναι πάντα λίγο υγρές, τα δάχτυλά μου με οδηγούν να πληκτρολογήσω "Freuchen and Dagmar" στην αναζήτηση εικόνων στο Google. 

 Δεν μπορώ να θυμηθώ πότε συνάντησα για πρώτη φορά τη φωτογραφία που εμφανίζεται, ένα πορτρέτο του Irving Penn, από το 1947, του Δανού εξερευνητή Peter Freuchen και της τρίτης συζύγου του, μιας εικονογράφου μόδας της Vogue ονόματι Dagmar Cohn (αργότερα, Dagmar Freuchen-Gale). Ξέρω όμως ότι έχω πάρει μεγάλη χαρά από την vintage εικόνα όλα αυτά τα χρόνια. Για ένα πράγμα, δείτε τις αναλογίες! Είναι τόσο μεγαλόσωμος, στριμωγμένος με ένα κολοσσιαίο παλτό από πολική αρκούδα, και εκείνη είναι τόσο μικροσκοπική, με το μαύρο κοστούμι και τις πέρλες της, που η μοναδική της υπερβολή (καπέλο με φιόγκο και δίχτυ, η τάση του millinry εκείνη την εποχή) κρύβεται σε σύγκριση με το επιβλητικό παρουσιαστικό του άντρα της. Και μετά είναι οι εκφράσεις τους. Δική του: σκληρή και εκφοβιστική, σαν να κοιτάζει κατάματα ένα αρπακτικό που σκοπεύει να το χτυπήσει. Δική της: αυτάρεσκη, ταπεινή, σχεδόν βαριεστημένη. 

Αυτή είναι σκαρφαλωμένη, μάλλον άβολα, σε ένα μεγάλο μπόγο από φθαρμένο ύφασμα (ένα μοτίβο Penn), ενώ εκείνος απλώνεται σε όλο το κάδρο, προχωρώντας με το ένα πόδι σαν να είναι έτοιμος να χωθεί μέσα από το φακό. Οι δυο τους δεν αγγίζονται. Εάν κόψετε τη φωτογραφία κάθετα στη μέση, μπορεί να νομίζετε ότι ήταν σε διαφορετικά δωμάτια, διαφορετικές εποχές ή ακόμα και διαφορετικούς αιώνες. Όλα αυτά κάνουν τη φωτογραφία του Penn την αγαπημένη μου χειμωνιάτικη εικόνα, αλλά και μια από τις αγαπημένες μου φωτογραφίες γάμου.

Πρόσφατα, μίλησα με την Alexandra Dennett, την υπεύθυνη διαχείρισης κληρονομιάς για το Ίδρυμα Irving Penn, η οποία λειτουργεί ως ένα είδος εσωτερικής ερευνήτριας για το ίδρυμα. Μου είπε ότι η φωτογραφία «Peter and Dagmar Freuchen» ήταν μέρος μιας σειράς πορτρέτων που ο Penn πραγματοποίησε μεταξύ 1947 και 1948, σε συνεργασία με τον καλλιτεχνικό διευθυντή της Vogue. Ζητήθηκε από τον Penn να συλλάβει φωτογραφικά τα πολιτιστικά φώτα της εποχής. Χρησιμοποίησε το ίδιο αυστηρό στυλ για όλα τα θέματά του, φωτογραφίζοντάς τα με μια σειρά από φώτα που ερχόταν από μια κατεύθυνση σε ακατέργαστα, ημιτελή στούντιο με καλώδια να περνούν στο πάτωμα. Συχνά φωτογράφισε πορτραίτα όπου τα εικονιζόμενα άτομα στέκονταν σε γωνίες φτιαγμένες από ξύλα ή κάθονταν σε ένα ανάχωμα από μάλλινο χαλί ή σε μια μεταλλική πτυσσόμενη καρέκλα. Όπως έγραψε η ιστορικός Maria Morris Hambourg, σε έναν κατάλογο του Μητροπολιτικού Μουσείου της Νέας Υόρκης, τα «υπαρξιακά πορτρέτα» του Penn προορίζονταν να είναι τρομακτικά και βάναυσα, τόσο για τον φωτογραφιζόμενο όσο και για τον θεατή. «Η απόλυτη απίθανη εμφάνιση μιας διασημότητας στριμωγμένης σε έναν τόσο απαράδεκτο χώρο κάνει κάποιον να αναρωτιέται τι ήταν αυτό που οδηγούσε τον Penn», γράφει η Hambourg, «πέρα από την ανάγκη να δημιουργηθεί μια εκ των προτέρων ένταση στους εικονιζόμενους».”

Πηγή https://www.newyorker.com/

Πρόσφατα Άρθρα

Εκθέσεις Φωτογραφίας (31 Ιαν 2025)

Ο Εικαστικός Κύκλος ΔΛ σε συνεργασία με την ΔΛ Gallery παρουσιάζει την Παρασκευή 7 Φεβρουαρίου 2025 την ατομική έκθεση της Ρέας Παπαδοπούλου με τίτλο «Διαταραγμένα Εδάφη». «Αν βγάζετε...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (30 Ιαν 2025)

Η Γκαλερί Σύγχρονης Τέχνης Lumiere είναι στην ευχάριστη θέση να παρουσιάσει το φωτογραφικό έργο του Στέλιου Παφίτη AFIAP, ενός καταξιωμένου φωτογράφου με πάνω από 40 χρόνια εμπειρίας στον τομέα των...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (29 Ιαν 2025)

Ο Δημήτρης Λάμπρης μετά το "structures" επιστρέφει με ένα νέο project στο χώρο τέχνης Ο.art.athens . Αυτή τη φορά θα παρουσιάσει το "departures".  Έντονα ασπρόμαυρα κοντράστ, έγχρωμες...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (29 Ιαν 2025)

Η Bleach Kollektiv παρουσιάζει την οµαδική έκθεση ασπρόµαυρης αναλογικής φωτογραφίας Workers of Negative (Vol.2) στον χώρο για τη φωτογραφία ΥπΟψΗ. Τα έργα της έκθεσης είναι από τις διακριθείσες...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (28 Ιαν 2025)

Η γνωστή σχολή φωτογραφίας της Θεσσαλονίκης, Photoglobe παρουσιάζει την ομαδική έκθεση φωτογραφίας με τίτλο «Αναμνήσεις», μια οπτική εξερεύνηση του παρελθόντος μέσα από το φακό των μαθητών της. Η...

News (21 Ιαν 2025)

Η Φωτογραφική Ομάδα CRoP (Creative Rodos Photographers) σας προσκαλεί σε ένα ξεχωριστό σεμινάριο φωτογραφίας το Σάββατο 25 Ιανουαρίου 2025, που θα πραγματοποιηθεί στο Επιμελητήριο Δωδεκανήσου (ώρες...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (14 Ιαν 2025)

Στις 11 Ιανουαρίου 2025, η Ζωσιμαία Ακαδημία φιλοξενεί την έκθεση φωτογραφίας του καταξιωμένου φωτογράφου Σταύρου Πρωτόπαπα με τίτλο “Flana”. Η έκθεση επικεντρώνεται στη φωτογραφία δρόμου,...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (14 Ιαν 2025)

Η Δημόσια Κεντρική ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΛΙΒΑΔΕΙΑΣ και η Ομάδα Φωτογραφίας της Βιβλιοθήκης Λιβαδειάς, σας προσκαλούν στην Έκθεση Φωτογραφίας «75 ΑσπρόΜαυρες εκδοχές» που διοργανώνουν από 20 έως 26 Ιανουαρίου...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (14 Ιαν 2025)

Οι λευκές πυραμίδες των αλυκών σχηματίζονται από το νερό και τον αέρα. Στοιχεία της φύσης που συνεργάζονται αρμονικά για να μάς προσφέρουν το πολύτιμο αγαθό, το αλάτι. Όλα μία μαγεία. Η φύση, τα...

Παρουσιάσεις και Συνεντεύξεις (17 Δεκ 2024)

Cyanotyping thus gave birth to a triple Metamorphosis: photographic, pictorial, graphological. The cyanotype is the ultra-elegant meeting point of photography and painting, at the chronological,...

News (12 Δεκ 2024)

Την Πέμπτη 12 Δεκεμβρίου 2024, στις 19:00 θα πραγματοποιηθεί παρουσίαση του έργου δύο φωτογράφων του Φωτογραφικού Κύκλου στα πλαίσια των καθιερωμένων "Συναντήσεων της Πέμπτης" του σωματείου. Η...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (12 Δεκ 2024)

  Η Λέσχη δημιουργικής φωτογραφίας Ιωαννίνων «ΦΩΤΟΡΑΣΗ», θα πραγματοποιήσει στη Ζωσιμαία Ακαδημία την ετήσια έκθεση Φωτογραφίας, με τίτλο «Αντιθέσεις». Η διάρκειά της θα είναι από τις 11 έως...