Η Βέμπο παρακολουθεί από το μπαλκόνι του σπιτιού της στην οδό Στουρνάρα 23 τους συγκεντρωμένους φοιτητές που διαδηλώνουν κατά της Χούντας. Το ιστορικό στιγμιότυπο τραβήχτηκε από τον φωτογράφο Βασίλη Καραγεώργο, ο οποίος απαθανάτισε με τον φακό του τα γεγονότα του Πολυτεχνείου.
Όπως είχε αναφέρει ο φωτογράφος στην εφημερίδα “Τα Νέα”: «Επειδή γνώριζα ότι η Σοφία Βέμπο έμενε δίπλα, στην Πατησίων, της χτύπησα το κουδούνι την Πέμπτη και δέχθηκε να φωτογραφηθεί στο μπαλκόνι της, να κοιτάζει τα πλήθη που άρχιζαν να συρρέουν. Υπήρχαν 40.000-50.000 κόσμος κάτω. Οι συγκοινωνίες είχαν διακοπεί. Καθώς περνούσαν οι ώρες, η συγκέντρωση φούντωνε. Και δεν ήταν πια μόνο φοιτητές αλλά και εργάτες. Και νεολαία γενικά. Την Πέμπτη παρουσιάστηκαν και τα πρώτα πανό. Αρχικά υψώθηκε σε ένα γιαπί το πανό με το σύνθημα «Ψωμί – Παιδεία – Ελευθερία». Υπήρχαν και μερικά πολύ σκληρά συνθήματα, όπως «Λαέ πεινάς, γιατί δεν τους κρεμάς». Σταματούσαν λεωφορεία και τρόλεϊ και έγραφαν πάνω τους συνθήματα. Σταματούσαν μέχρι και στρατιωτικά οχήματα της ΑΣΔΕΝ γράφοντας πάνω τους «Έξω η χούντα»
Τη βραδιά του Πολυτεχνείου η Σοφία Βέμπο βρισκόταν στο διαμέρισμα της επί της οδού Στουρνάρα και παρακολουθούσε τα τανκς από το μπαλκόνι της να εισβάλλουν στο εκπαιδευτικό ίδρυμα. Λίγο αργότερα κατέβηκε στην είσοδο της πολυκατοικίας της, άνοιξε την πόρτα και έβαλε μέσα, στο σπίτι της, όσους ''τυχερούς'' φοιτητές έβλεπε να περνάνε αλαφιασμένοι από μπροστά της. Η κίνηση της αυτή μαθεύτηκε, διαδόθηκε αμέσως και έτσι η Ασφάλεια χτύπησε το κουδούνι της. Η ίδια αρνήθηκε ότι συμβαίνει κάτι και οι ασφαλίτες αποχώρησαν – ποιος θα τολμούσε, άλλωστε, να πειράξει την Τραγουδίστρια της Νίκης;
Λέγεται μάλιστα πως τα επόμενα 24ωρα το σπίτι της είχε μετατραπεί σε πρόχειρο σταθμό πρώτων βοηθειών. Μάλιστα, στην εκπομπή του Φρέντυ Γερμανού για τη Σοφία Βέμπο που γυρίστηκε το 1976 στο σπίτι της στην οδό Στουρνάρα, ο δημοσιογράφος είχε επιβεβαιώσει τη συγκεκριμένη πληροφορία. Όπως είχε πει: “Αυτή ήταν η τελευταία σελίδα που έγραψε η Σοφία Βέμπο ακριβώς σαράντα χρόνια μετά από την αρχή της καριέρας της που είχε γίνει το 1933”.
Εκείνη που την 28η Οκτωβρίου του 1940 δικά της τραγούδια μετέδιδε ο Ραδιοφωνικός Σταθμός του Ζαππείου για να διακόψει το πρόγραμμα ο εκφωνητής, ο περίφημος Κώστας Σταυρόπουλος (πέθανε το 1974), ανακοινώνοντας την έναρξη του ελληνοϊταλικού πολέμου!
Η Σοφία Βέμπο, ωστόσο, από τις αρχές του 1970 είχε κόψει δεσμούς με την τέχνη του τραγουδιού και του θεάτρου. Ζούσε με τον αγαπημένο της σύζυγο, Μίμη Τραϊφόρο, εθισμένη στο αλκοόλ και τα ηρεμιστικά και αυτά που λέγονται ότι εντάχθηκε απ' την πρώτη στιγμή μέσα στο αντιδικτατορικό κίνημα είναι ανακρίβειες. Ίσα - ίσα που είναι γνωστό πως η συγκεκριμένη σπουδαία καλλιτέχνιδα είχε συμμετάσχει στις κιτς Ολυμπιάδες της χούντας, τραγουδώντας τα πατριωτικά άσματα του Έπους του ΄40.
Γνωστή είναι όμως και η ιστορία με τους φοιτητές τη βραδιά του Πολυτεχνείου, όπως και οι φήμες ότι τα αμέσως επόμενα 24ωρα το σπίτι της μετατράπηκε σε πρόχειρο σταθμό πρώτων βοηθειών.
Όπως και νά'χει, με την πράξη της αυτή η Σοφία Βέμπο, η οποία ουδέποτε υπήρξε κυνηγημένη αριστερή, απάλυνε τις αξιοθρήνητες εντυπώσεις από τις εμφανίσεις της στις χουντικές φιέστες.
Διόλου τυχαίο που ξαναεμφανίστηκε πρώτη στις εκδηλώσεις για την αποκατάσταση της Δημοκρατίας στο Καλλιμάρμαρο, παραφράζοντας και αφιερώνοντας το πιο δημοφιλές τραγούδι της στους νεαρούς αγωνιστές του Πολυτεχνείου:
Παιδιά της Ελλάδος παιδιά/ και τα τανκς γονατίσαν/ κείνη τη βραδιά...
Πηγές:
https://www.lifo.gr/now/greece/i-sofia-bempo-ti-bradia-tis-exegersis-toy-polytehneioy
https://www.newsplanet09.info/
ΑΡΧΕΙΑ ΜΝΗΜΗΣ/FLIPPRESS