Κάποτε λάτρης του ασπρόμαυρου, η αγάπη του Alex Webb, φωτογράφου του Magnum, στο χρώμα επισφραγίστηκε κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού που έκανε στην Ινδία.
Ο φωτογράφος Alex Webb πιστεύει ότι αν αφήσεις τον εαυτό σου να είναι ανοιχτός στην ιδέα, μπορείς να «μυριστείς την πιθανότητα μιας εικόνας» προτού αυτή συμβεί μπροστά σου. Το σώμα σου αισθάνεται κι αντιλαμβάνεται ένα ασυνήθιστο ή συναρπαστικό σύνολο γωνιών, χρώματος και φωτός και έτσι “κάνετε παρέα για λίγο και μετά αυτό αρχίζει να συμβαίνει εδώ, και αυτό αρχίζει να συμβαίνει μπροστά σου” και μια εικόνα λύνεται από μόνη της.
Τράβηξε αυτή τη φωτογραφία ταξιδεύοντας στη Βομβάη το 1981. “Περιπλανιόμουν ασταμάτητα, προσπαθώντας να αποδώσω μια οπτική αίσθηση αυτής της περίπλοκης και συχνά μπερδεμένης κουλτούρας”, θυμάται. “Περπατώντας ένα πρωί, είδα ένα ζευγάρι τεράστια μάτια απέναντι. Καθώς σήκωσα την κάμερα στο μάτι μου, ένα παιδί αναδύθηκε από τις σκιές. Τότε έκανα το κλικ .”
Αυτό το τυχαίο συναπάντημα ήταν μια κομβική εικόνα για τον Webb. Έχοντας εργαστεί αποκλειστικά στο ασπρόμαυρο ως νεαρός φωτογράφος, πειραματιζόταν με τα χρώματα από τότε που ταξίδεψε στην Αϊτή και στα σύνορα των ΗΠΑ με το Μεξικό στα τέλη της δεκαετίας του 1970. Η «γκριζοκαφέ επιφυλακτικότητα» της παιδικής του ηλικίας στη Νέα Αγγλία άρχισε να φαίνεται ανεπαρκής σε σχέση με το έντονο χρώμα και το διαπεραστικό φως που είχε βρει εκεί. Το ταξίδι του στην Ινδία επιβεβαίωσε αυτή την πεποίθηση.
Αυτή η εικόνα χρησιμοποιήθηκε ως εξώφυλλο στο εντυπωσιακό βιβλίο του Webb “The Suffering of Light”. Ο τίτλος προήλθε από ένα απόσπασμα του Γκαίτε.
«Τα χρώματα είναι οι πράξεις και τα βάσανα του φωτός». “Όπως καταλαβαίνω, ένα από τα δόγματα της θεωρίας του Γκαίτε για το χρώμα είναι ότι το χρώμα αναδύεται από την ένταση μεταξύ φωτός και σκοταδιού, μια έννοια που φαίνεται να αντηχεί με τη χρήση του χρώματος, με τις έντονες ανταύγειες και τις βαθιές σκιές του. Επίσης, οι φωτογραφίες μου είναι συχνά λίγο αινιγματικές - μερικές φορές υπάρχει μια αίσθηση μυστηρίου, ασάφειας”.
Μια έκφανση της αίσθησης του ποιητή – και του Webb επίσης – ότι το χρώμα αναδύεται από τη συναισθηματική σύγκρουση μεταξύ φωτός και σκοταδιού. Κοιτάξτε προσεκτικά τα δύο σετ ματιών σε αυτήν την εικόνα, αυτά των κρεμαστών και αυτά του παιδιού, ή παρατηρείστε τις σκιές που έρχονται σε διάλογο με το χρωματιστό φάσμα των ρούχων, και ίσως αρχίσετε να καταλαβαίνετε τι μπορεί να σημαίνουν.