Μία από τις αγαπημένες μου φωτογραφίες της Georgia O'Keeffe δεν περιλαμβάνει το πρόσωπό της. Είναι ένα κοντινό πλάνο – από τον φωτογράφο John Loengard – της λευκής παλάμης της φημισμένης ζωγράφου με μακριά δάχτυλα που πάνω στηρίζεται μια λεία, στρογγυλή πέτρα.


Αλλά δεν είναι μια συνηθισμένη πέτρα.

Είναι μια πέτρα με ιστορία.

Η Georgia O'Keeffe ήταν παθιασμένη με τις πέτρες

Όπως οι περισσότεροι δημιουργικοί και με καλλιτεχνικές ανησυχίες άνθρωποι, η O'Keeffe ήταν τρελή για πέτρες. Τις αποκάλεσε «θησαυρούς» της.

Αλλά σε αντίθεση με τους περισσότερους, η O'Keeffe ήταν τόσο τρελή για τις πέτρες, ώστε θεώρησε απόλυτα λογικό και φυσιολογικό να κλέψει μια από το σπίτι ενός φίλου. (Και θα φτάσουμε σε αυτό σε λίγο)

Στην πραγματικότητα, οι πέτρες φάνταζαν τόσο μεγάλες στη ζωή της Georgia που θα ήταν δίκαιο να πούμε ότι πάνω από τα μισά από τα πολύτιμα υπάρχοντα της εκατομμυριούχου, και  μινιμαλίστριας καλλιτέχνιδος, ήταν πέτρες.

Με ένα σωρό κόκαλα, κρανία, κοχύλια και μερικές φωλιές πουλιών ριγμένες στο όλο μείγμα.

Αλλά αυτή είναι η ιστορία της αγαπημένης πέτρας της Georgia, του ιερού της δισκοπότηρου.

Η αγαπημένη πέτρα της O'Keeffe ήταν στην πραγματικότητα ένας βράχος ποταμού που πιθανότατα γεννήθηκε στις όχθες του πανίσχυρου ποταμού Colorado.

Η πτώση στον ποταμό Colorado και η τριβή με το νερό για αιώνες πιθανότατα έδωσε στην αγαπημένη πέτρα της Georgia την απόλυτη απαλότητα.

Αλλά ας πάμε σε εκείνο το ποτάμι μαζί της τώρα.

Η ιστορία της O'Keeffe της κλέφτρας και της μαύρης πέτρας

Έτσι, στις αρχές της δεκαετίας του 1960, ο φίλος της Georgia, φωτογράφος άγριας φύσης Eliot Porter συνόδευε ομάδες φίλων του σε ταξίδια rafting ως οδηγός για να σκιτσάρουν ή να φωτογραφίσουν τη “ματωμένη” περιοχή Glen Canyon του ποταμού Colorado.

Σε ένα από αυτά τα ταξίδια το 1961, η λίστα των καλεσμένων περιελάμβανε την 74χρονη τότε Georgia και τον επί χρόνια φίλο της φωτογράφο Todd Webb.

Η Roxana Robinson λέει τι συμβαίνει στη συνέχεια στην πολύ καλά τεκμηριωμένη  βιογραφία της ζωγράφου, “ Georgia O’Keeffe; A Life”:

“Στο ταξίδι στον ποταμό Colorado, η O'Keeffe μάζεψε τα αγαπημένα της πράγματα: κόκαλα και πέτρες.

Ένα βράδυ, καθ' οδόν προς τη φωτιά της κατασκήνωσης, ο Eliot Porter σήκωσε μια πέτρα από το έδαφος. Ήταν ένα κομμάτι από βράχο, λείο και επίπεδο, μαύρο και άψογο.

Η O’Keeffe του ζήτησε με θράσος να της τη δώσει, αλλά ο Porter, αν και δεν μάζευε πέτρες, αρνήθηκε.

Πίσω στο σπίτι, οι Porters σκάρωσαν ένα διαβολικό σχέδιο: κάλεσαν την O’Keeffe σε δείπνο και άφησαν το πολυπόθητο αντικείμενο στο τραπεζάκι του σαλονιού.

Όλη η οικογένεια προσποιήθηκε ότι δεν παρακολουθούσε καθώς η Georgia, όπως ήταν αναμενόμενο, το έβαζε στην τσέπη της.

«Το πήραμε πίσω αργότερα», είπε η Aline Porter, χαμογελώντας. Ήταν όλοι ευχαριστημένοι με την κίνηση της Georgia.

Στο τέλος, της την χάρισαν και αργότερα είπε στον φωτογράφο του Life John Loengard ότι ήταν η αγαπημένη της πέτρα.”.

Χρόνια αργότερα ο Porter θα έλεγε στον συγγραφέα Terry Tempest Williams ότι αυτός και η σύζυγός του είχαν καλέσει την O'Keeffe στο δείπνο της Ημέρας των Ευχαριστιών αφού επέστρεψαν από το ταξίδι. Η πέτρα βρισκόταν στο σαλόνι του και ενώ οι Porters ήταν στην κουζίνα και ετοίμαζαν το φαγητό, εξαφανίστηκε. Η O'Keeffe δεν είπε τίποτα. Ο Porter δεν είπε τίποτα. «Την επόμενη φορά που είδα τη μαύρη λεία πέτρα μου», είπε ο Porter στον Williams, «ήταν στην παλάμη του χεριού της O'Keeffe σε μια φωτογραφία στο περιοδικό LIFE που τραβήχτηκε από τον John Loengard».

Η ηθική διάσταση της φωτογραφίας αυτής

Χαμογέλασα όταν διάβασα για πρώτη φορά αυτή την ιστορία. Γιατί δεν την κρίνουμε επειδή έβαλε στην τσέπη την πέτρα;

Λοιπόν, προσωπικά δίνω στην O'Keeffe "απαλλαγή" εδώ για δύο λόγους.

Πρώτον, για μένα είναι πρότυπο γιατί δεν ντρεπόταν. Φαινόταν να έχει αντικαταστήσει τον χώρο που συνήθως καταλαμβάνει η ντροπή μέσα μας με το θάρρος/θράσος.

Επειδή όλες οι παράμετροι πρέπει να ληφθούν υπόψη, πιστεύω ότι οι καλλιτέχνες (ειδικά οι γυναίκες καλλιτέχνες) θα ωφεληθούν από το να νιώθουν λιγότερη ντροπή.

Πιστεύω επίσης ότι θα επωφεληθούμε αν γεμίσουμε τον κενό χώρο που αφήνει η ντροπή που διώξαμε, με θρασύδειλη τόλμη.

Το να βάλει στην τσέπη την πέτρα του Porter δεν ήταν ένα «περιστατικό» που η O'Keeffe ταλαιπωρήθηκε και αναζήτησε θεραπεία για αυτό (όπως θα έκαναν κάποιοι άλλοι). Δεν υπάρχει περίπτωση. Αντίθετα, η Georgia O'Keeffe καυχήθηκε για την ιστορία αυτής της πέτρας στον Loengard.

Το είπε περισσότερο ως μια ιστορία νίκης, όπως ένας πειρατής θα μπορούσε να πει σε άλλους πειρατές για την περιπέτεια που έζησε και στην οποία απέκτησε τον μεγαλύτερο θησαυρό της.

(Για να ακούσετε μια άλλη ιστορία ενός άλλου σπουδαίου καλλιτέχνη που έκλεψε ορισμένα πράγματα, διαβάστε τον Όρχαν Παμούκ του The Charmed Studio, βραβευμένο με Νόμπελ: Τζίνια, Τζούνος, Ανεπιθύμητα Καταστήματα και Τζίνιους.)

Ποιος είναι λοιπόν ο δεύτερος λόγος που τη συγχωρώ;

Ο δεύτερος λόγος που δικαιολογώ τη συμπεριφορά της O'Keeffe είναι ότι έχω μια θεωρία ότι η πέτρα "Eliot Porter" ταιριάζει απόλυτα με κάτι μέσα στη συνείδηση ​​της O'Keeffe που αποκαλώ “μορφή ψυχής”. Και εξηγώ:

Νομίζω ότι σχεδόν κάθε καλλιτέχνης ( όπως και κάθε αρχιτέκτονας) έχει ένα ή περισσότερα σχήματα, δομές ή μοτίβα που τον τρελαίνουν – με την καλή έννοια.

Και έχουμε την προτίμηση για αυτά τα συγκεκριμένα σχήματα, δομές ή μοτίβα (ή όπως τα αποκαλώ, μορφές ψυχής) φαινομενικά από τη γέννησή μας.

Μία από τις μορφές ψυχής του O'Keeffe ήταν το οβάλ.

Τα ωοειδή σχήματα έκαναν τον δημιουργικό εγκέφαλό της να βουίζει και να τραγουδά από νωρίς στην καλλιτεχνική της καριέρα (και ίσως ακόμη και από την παιδική της ηλικία).

Για παράδειγμα, δείτε εδώ προσεκτικά το “Drawing No. 2. Special” της O'Keeffe που το δημιούργησε όταν ήταν μόλις 28 ετών.

Παρατηρείτε κάπου ένα λείο μαύρο οβάλ σχήμα που μοιάζει με βράχο;

Ναι, είναι το επίκεντρο.

Η Georgia O'Keeffe συνέχισε να ερευνά τα οβάλ ως καλλιτέχνιδα στα ενενήντα της μέσω των νεκρών ζωών της, των αφαιρέσεών της και των όψιμων γλυπτών από πηλό.

Επιμέλεια Κώστας Γιαβής


Πηγές:

 https://thecharmedstudio.com/okeeffe-the-theifgeorgias-stolen-stone/

 https://www.afterimagegallery.com/

Πρόσφατα Άρθρα

Εκθέσεις Φωτογραφίας (17 Ιουλ 2025)

Την Παρασκευή 18 Ιουλίου ξεκινά η έκθεση φωτογραφίας του 2ου Φεστιβάλ Φωτογραφίας Τρίπολης με θέμα «Ερείπια της Αρκαδίας» στο Πάρκο του Πνευματικού Κέντρου Τρίπολης, η οποία θα διαρκέσει μέχρι τις...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (17 Ιουλ 2025)

Στην έκθεση φωτογραφίας «Η ανάσα του Πήλιου Τοπίου» του γνωστού και πολυβραβευμένου φωτογράφου Γεώργιου Λεονταρά, η οποία έχει στηθεί στον όμορφο χώρο της Estias Pelion θα διαρκέσει ως τις 30/9,...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (17 Ιουλ 2025)

Η ατομική έκθεση της φωτογράφου Ελένης Ονάσογλου αποκαλύπτει τις κρυφές γωνιές της μνήμης και τις σκοτεινές σκιές του χρόνου. Μέσα από ασπρόμαυρες φωτογραφίες, ο θεατής καλείται να ανασυνθέσει ένα...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (16 Ιουλ 2025)

Η Έκθεση Φωτογραφίας "Καζάνια" του Βασίλη Μποντοσόγλου θα φιλοξενηθεί στο Aegean Center for Fine Arts της Παροικιάς στην Πάρο από τις 25 έως και τις 29 Ιουλίου. Η έκθεση τιμά την...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (16 Ιουλ 2025)

Στο Πωγώνι ταξιδεύει η έκθεση φωτογραφίας «Ακολουθώντας τα κοπάδια: Μια ιστορία συμβίωσης του Κουκάλογου και της παραδοσιακής κτηνοτροφίας στην Πίνδο» που διοργανώνουν το Οικομουσείο Ζαγορίου και η...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (12 Ιουλ 2025)

Οι ομάδες φωτογραφίας του Δήμου Γλυφάδας, διοργανώνουν την ετήσια έκθεση φωτογραφίας για την σεζόν 2024-2025.  Τα τμήματα αρχάριων και προχωρημένων θα παρουσιάσουν φωτογραφίες με τα θέματα...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (09 Ιουλ 2025)

Εγκαίνια της ομαδικής έκθεσης φωτογραφίας της Φωτογραφικής ομάδας Κατερίνης – μουσική εκδήλωση με τους Γιάννη Αναγνωστόπουλο και Βάιο Παλέγκα. Η Φωτογραφία συναντά τη Μουσική στο Βυζαντινό κάστρο...

News (07 Ιουλ 2025)

Στο πλαίσιο των Photometria Awards 2025 με κριτή τον φωτογράφο του πρακτορείου Magnum Alec Soth, πραγματοποιήθηκε ανοιχτό κάλεσμα προς φωτογράφους από όλο τον κόσμο για να καταθέσουν την οπτική τους...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (03 Ιουλ 2025)

«Θραύσματα - Fragments» είναι ο τίτλος της έκθεσης φωτογραφίας και video art της Μαρίας Μπουρμπού, σε επιμέλεια Χαράς - Ελένης Μητσοτάκη, η οποία θα φιλοξενηθεί από τις 19 έως τις 31 Ιουλίου 2025...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (27 Ιουν 2025)

 Η φωτογραφική ματιά της Ειρήνης Παπαχρήστου ζωντανεύει μέσα από την προσωπική της έκθεση «Αντικατοπτρισμοί ζωής/Reflections on life», η οποία εγκαινιάζεται στις 2 Ιουλίου 2025 στο Garage Bar....

Εκθέσεις Φωτογραφίας (26 Ιουν 2025)

Ο Σύλλογος Εικαστικών Καλλιτεχνών Πιερίας ανακοινώνει την παράταση της έκθεσης φωτογραφίας “Joyful Moments” έως και την Κυριακή 29 Ιουνίου, στην Αστική Σχολή Κατερίνης. Η...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (24 Ιουν 2025)

Η φωτογραφική ομάδα Αμπάριζα πραγματοποιεί έκθεση φωτογραφίας από 27.06 έως και 30.06.2025. Φωτογραφίζω για να επικοινωνήσω αυτό που με κινητοποιεί, να αισθανθώ αυτό το βλέμμα, αυτή την...