Μια δυνατή και δραματική σύνθεση του Frank Horvat, μιας από τις κορυφαίες μορφές της μόδας του εικοστού αιώνα. Η Coco Chanel εμφανίζεται να παρακολουθεί κρυμμένη μέσα από έναν καθρέφτη τη δική της επίδειξη μόδας, στο Παρίσι το 1958, φαινομενικά αγνοώντας τον φωτογράφο, ο οποίος κι αυτός με τη σειρά του την παρακολουθεί μέσα από έναν άλλον καθρέφτη.
Ο Frank Horvat (28 Απριλίου, 1928 - 21 Οκτωβρίου 2020) ξεκίνησε την καριέρα του στα μέσα της δεκαετίας του 1950 ως φωτορεπόρτερ στο Παρίσι, εργαζόμενος στο να απαθανατίσει τη «βροχή και την ανέχεια» της πόλης, πριν προχωρήσει στη φωτογραφία μόδας. Αναγνώρισε ότι είχε επηρεαστεί έντονα από τον Cartier-Bresson και αφού τον γνώρισε το 1950, ο Horvat ακολούθησε τη συμβουλή του και αντικατέστησε το Rollei του με μια φωτογραφική μηχανή Leica και ξεκίνησε ένα διετές ταξίδι στην Ασία ως ανεξάρτητος φωτορεπόρτερ. Οι φωτογραφίες του από αυτό το ταξίδι δημοσιεύτηκαν από τα LIFE, Réalités, Match, Picture Post, Die Woche και Revue. Η φωτογραφία του μιας Ινδής νύφης κάτω από ένα πέπλο, με το πρόσωπό της να αντανακλάται σε έναν καθρέφτη στην αγκαλιά της, επιλέχθηκε από τον Edward Steichen για την έκθεση “The Family of Man” στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης (MoMA) που έκανε τον γύρο του κόσμου με εννέα εκατομμύρια επισκέπτες.
Φτάνοντας στο Παρίσι το 1955, ο Horvat διαπίστωσε ότι η διάθεση των δρόμων και των κατοίκων του είχε λίγα κοινά με το κάπως ρομαντικό όραμα των λεγόμενων ουμανιστών φωτογράφων. Το 1957, ο Horvat τράβηξε φωτογραφίες μόδας για το “Jardin des Modes” χρησιμοποιώντας μια κάμερα 35 mm και φυσικό φως, μια τακτική που σπάνια είχε χρησιμοποιηθεί στη φωτογραφία μόδας. Αυτή η καινοτομία χαιρετίστηκε από τους σχεδιαστές έτοιμων ενδυμάτων γιατί παρουσίαζε τις δημιουργίες τους στο πλαίσιο της καθημερινότητας. Τα επόμενα χρόνια, ο Horvat ανέλαβε να κάνει παρόμοια δουλειά για το “Elle” στο Παρίσι, τη “Vogue” στο Λονδίνο και το “Harper’s Bazaar” στη Νέα Υόρκη.
Το 2017, ο 88χρονος τότε Frank Horvat, στα εγκαίνια της έκθεσής του στην γκαλερί Izzy, στην καρδιά του Yorkville, αφηγήθηκε την ιστορία για τη φωτογραφία αυτή στο συγκεντρωμένο πλήθος. Χαριτολογώντας, κάτι που θα καταλάβαιναν οι περισσότεροι φωτογράφοι, είπε ότι η λήψη φωτογραφιών σε μια εκδήλωση μόδας μπορεί να είναι πολύ βαρετή, επειδή περιορίζεστε στο τι μπορείτε να τραβήξετε. Παρόλα αυτά, κατάφερε να καταγράψει μια μυστικοπαθή Chanel στις σκάλες να παρακολουθεί τις δικές της δημιουργίες να περνούν στην πασαρέλα.
“Στεκόμουν κοντά στη σκάλα όπου κοιτούσε η coco Chanel, αόρατη”, θυμήθηκε. “Αλλά ενώ την γνώριζα σαν περσόνα, δεν της μίλησα ποτέ. Δεν την είχα γνωρίσει ποτέ. Μόλις την είδα εκεί (εκείνη την ώρα)”.
Ήταν μια στιγμή ενθουσιασμού και πάθους, μια στιγμή που ήταν αρκετή ώστε να διατηρήσει το πάθος αυτό ακλόνητο μέχρι το θάνατό του το 2020.
“Αυτό που είναι διασκεδαστικό, είναι όταν κάτι είναι απροσδόκητο και εσύ καταφέρνεις να το πιάσεις”, πρόσθεσε, σχετικά με τη φωτογραφία.
Επιμέλεια Κώστας Γιαβής
Πηγές:
https://stuartshieldgardendesign.wordpress.com/2014/11/26/coco-chanel-on-the-stairs/