Ο Paul Joyce, Βρετανός φωτογράφος, γνωστός για τα πορτραίτα του, διηγείται την ιστορία πίσω από τη φωτογραφία, που θεωρεί ο ίδιος ως την καλύτερή του, η οποία απεικονίζει τρεις μεγάλες μορφές της φωτογραφικής τέχνης.

Το 1976, εργαζόμουν στη «Photographers’ Gallery» στο Λονδίνο. Ο μεγάλος Ουγγρο-γάλλος φωτογράφος Brassaï είχε τα εγκαίνια μιας προσωπικής του έκθεσης εκεί και θα ερχόταν από το Παρίσι. Έτρεξα γρήγορα, θέλοντας να τον συναντήσω. Ο Brassaï είχε ακούσει ότι ο Ansel Adams βρισκόταν κι αυτός στο Λονδίνο έχοντας μια έκθεση στο «Victoria & Albert». Έτσι πήραμε ένα ταξί, πέρασα από το διαμέρισμά μου για να πάρω την κάμερα Gandolfi με πλάκες – μια έμπνευση της τελευταίας στιγμής. Στο «V&A», πληροφορήθηκα ότι ο Bill Brandt είχε έρθει να δει την έκθεση του Ansel. Έτσι, τους έβαλα και τους τρεις σε ένα παγκάκι στον κήπο του «V&A».

Ήταν όλοι τους στο τέλος της καριέρας τους. Δεν νομίζω ότι ο Ansel έκανε κάποια αξιόλογη δουλειά στα υπόλοιπα χρόνια της ζωής του. Ο Brandt την εποχή εκείνη θεωρούσε τον εαυτό του “καλλιτέχνη” και έφτιαχνε εκείνες τις περίεργες συνθέσεις από αντικείμενα που έβρισκε σε παραλίες. Ήταν σκουπίδια, βασικά. Κάποιος έπρεπε να του είχε πει: “Κοίτα, Bill, σταμάτα να κολλάς κλωστές σε γυάλινα δοχεία.”

Οι τρεις τους δεν είχαν ποτέ βρεθεί μαζί πιο πριν. Στη φωτογραφία αυτή υπάρχει ο «υιοθετημένος» Άγγλος, Bill Brandt. Υπάρχει ο νέος κόσμος, που αντιπροσωπεύεται από τον Adams. Κι υπάρχει κι ο Brassaï στη μέση. Μόνο πολύ αργότερα σκέφτηκα ότι η λήψη αυτή μου θυμίζει τους τρεις σοφούς πιθήκους.

Δεν χρειάστηκε να τους στήσω. Απλά έκατσαν κι άρχισαν να κουβεντιάζουν. Ήταν εντελώς διαφορετικοί χαρακτήρες. Ο Brandt ήταν λακωνικός στα λόγια του και σπάνια τον έβλεπες να κυκλοφορεί έξω. Ο Brassaï δείχνει να μην συμμετέχει στη συζήτηση, αλλά είναι αυτός με τη λάμψη στο βλέμμα του. Εάν αναλογιστείς τις φωτογραφίες που έκανε στα πορνεία του Παρισιού τη δεκαετία του ’30, θα καταλάβεις πόσο παιδιαρίζει.

Ήταν όπως το περίφημο δείπνο μεταξύ του T.S. Eliot και του Groucho Marx το 1964. Θα περίμενε κανείς να συζητούν γύρω από υπερφυσικά, φιλοσοφικά ζητήματα – και στην πραγματικότητα σχολιάζανε ότι ο καφές δεν είναι καθόλου καλός. Αλλά όσο αυτοί οι τρεις συζητούσαν, δεν με ένοιαζε καθόλου εάν το θέμα ήταν το ποδόσφαιρο ή πόσες γυναίκες είχαν χωρίσει.

Και οι τρεις τους ανταποκρίθηκαν στο γεγονός ότι ήμουν κάτω από ένα πανί με μια κάμερα Gandolfi. Ήταν ένα πολύ εντυπωσιακό μοντέλο από μαόνι και ορείχαλκο, χειροποίητο στο Λονδίνο, που είχα αγοράσει στις αρχές της δεκαετίας του '70. Έπρεπε να βρίσκεσαι κάτω από το πανί γιατί η ποσότητα φωτός που έπεφτε στην οθόνη δεν ήταν αρκετή για να μπορέσεις να δεις το είδωλο σωστά στο φως της ημέρας.

Αυτό με βοήθησε όταν φωτογράφισα και τον κωμικό Spike Milligan. Ήταν ένας πολύ οξύθυμος άντρας με τεντωμένα νεύρα, αν δεν τον ήξερες. Τότε είδε την κάμερα μου και είπε: «Ω, φανταστικό - πού με θέλεις;» Είχε συνηθίσει να βλέπει ανθρώπους με μικρές κάμερες 35 mm, να τραβάνε φωτογραφίες και εδώ ήταν κάποιος με τον πλήρη εξοπλισμό.

Η ανησυχία μου είναι πάντοτε ότι έχω μια μόνο ευκαιρία και καλύτερα να είναι καλή η λήψη. Ανησυχώ για το αν έχω τοποθετήσει την φωτογραφική πλάκα με λάθος τρόπο ή αν υπάρχει τρίχα στο φακό. Μετά το τριπλό αυτό πορτρέτο, έβγαλα μεμονωμένες φωτογραφίες και ο Ansel με ρώτησε αν χρησιμοποιούσα το σύστημά του με τις ζώνες φωτομέτρησης. Είναι ένας τρόπος ρύθμισης της έκθεσης με βάση τις συνθήκες και το φιλμ που χρησιμοποιεί κάποιος. Ο Ansel είχε γράψει πέντε τόμους για αυτό το θέμα και έπρεπε να είσαι επιστήμονας εκπαιδευμένος στην Οξφόρδη για να το καταλάβεις. Έτσι, λίγο ντροπιασμένος, του είπα: «Λοιπόν, έχω κάπως το δικό μου σύστημα». «Ω», είπε. «Πιθανώς να χρησιμοποιείς το δικό μου ασυνείδητα ούτως ή άλλως».

Πάντα επικεντρωνόμουν σε καλλιτεχνικούς τομείς για τους οποίους είχα γνώσεις και άποψη. Αυτοί ήταν οι άνθρωποι που θαύμαζα και οι άνθρωποι που ήθελα να φωτογραφίσω: το πορτρέτο του Samuel Beckett, τοποθετημένος ανάμεσα στους κάδους σκουπιδιών, ή η φωτογραφία που έβγαλα τον Quentin Tarantino όταν είχε γυρίσει το «Reservoir Dogs» και κανείς δεν τον γνώριζε. Πιο δύσκολα θέματα; Η μυθιστοριογράφος Jean Rhys ήταν μεθυσμένη στις 11 το πρωί. Προσπάθησα να τη φωτογραφίσω και η περούκα της έπεσε. Έτσι έπρεπε να επιστρέψω μια εβδομάδα αργότερα.

Αυτή ήταν μια εξαιρετική στιγμή με τους τρεις «γίγαντες». Νομίζω όμως ότι αυτή η φωτογραφία έχει αποκτήσει δυναμική με το πέρασμα των χρόνων. Ήταν η Susan Sontag που είπε ότι η φωτογραφία βασικά έχει να κάνει με τον θάνατο, γιατί όταν φωτογραφίζεις, αποτυπώνεις μια στιγμή «παγώνοντας» τον χρόνο, γνωρίζοντας ότι παράλληλα κινείσαι προς το τέλος.

Πηγή:https://www.theguardian.com/

Πρόσφατα Άρθρα

Εκθέσεις Φωτογραφίας (12 Ιουν 2024)

Το Photometria Photography Center παρουσιάζει τη φωτογραφική σειρά “A long Saturday” του Γιάννη Ζινδριλή.   Το σχήμα “A Long Saturday” που διατυπώνει ο George Steiner δανείζεται...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (12 Ιουν 2024)

Το Τμήμα Πολιτισμού και το Εργαστήρι Αναλογικής Φωτογραφίας του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας διοργανώνουν Έκθεση Ασπρόμαυρης Αναλογικής Φωτογραφίας με θέμα «Ασπρόμαυρες...

News (11 Ιουν 2024)

Με μεγάλη και χαρά και ενθουσιασμό το Κέντρο Δημιουργικής Φωτογραφίας Θράκης ανακοινώνει ότι το φωτογραφικό λεύκωμα "ΡΟΔΟΠΗ - Μια Οροσειρά Δεκαπέντε Φωτογράφοι" προκρίθηκε στα 10 καλύτερα...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (10 Ιουν 2024)

Η Φωτογραφική Λέσχη Σαλαμίνας και τα μέλη της, συνεπή στο ετήσιο ραντεβού τους, σας προσκαλούν στην έκθεση "Μετάβαση|| Transition". "Από την Μεταμόρφωση στην Μετάβαση" Ένα χρόνο μετά την περσινή...

News (07 Ιουν 2024)

Έβρος: η Ζωή στις όχθες - παρουσίαση της φωτογραφικής συλλογής του Αντώνη Πασβάντη Οι εκδόσεις ΠΟΤΑΜΟΣ με χαρά σας προσκαλούν στην παρουσίαση της φωτογραφικής συλλογής του Αντώνη Πασβάντη "Έβρος:...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (07 Ιουν 2024)

Το Κέντρο Δημιουργικής Φωτογραφίας Θράκης σας προσκαλεί στην έκθεση φωτογραφίας των μελών του με τίτλο "Μετά τη Φωτιά". 17 μέρες που ο Έβρος είναι γεμάτος από φλόγες. Τρίτη 5 Σεπτεμβρίου 2023, η...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (07 Ιουν 2024)

Το «σχεδία home», το σπίτι του περιοδικού δρόμου «σχεδία» στην καρδιά της Αθήνας υποδέχεται το καλοκαίρι με μια έκθεση φωτογραφίας εμπνευσμένη και αφιερωμένη στους ανθρώπους του. Τα πορτρέτα των...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (06 Ιουν 2024)

Βραδιά εγκαινίων ήταν η χθεσινή για την έκθεση NOSTOS του Νικολάου, την οποία επιμελείται η Μαριλένα Κουτσούκου και φιλοξενείται στην Ethan Cohen gallery, στη Νέα Υόρκη. Ο Νικόλαος με αφορμή τη...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (06 Ιουν 2024)

Η Ελληνική Φωτογραφική Εταιρεία Ηρακλείου σας προσκαλεί στην ομαδική έκθεση φωτογραφίας με θέμα το “Θαλασσινό τοπίο”, με έργα που βρίσκονται εκτεθειμένα στο Λάκκο, στο Ηράκλειο Κρήτης. Δίπλα...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (06 Ιουν 2024)

Η σχολή φωτογραφίας Photoglobe ανακοινώνει με χαρά την επικείμενη έκθεση φωτογραφίας των μαθητών της με τίτλο "Καθρέφτης" η οποία θα φιλοξενηθεί στον Πολυχώρο Τέχνης Remezzo στην Καλαμαριά...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (06 Ιουν 2024)

Ένα ταξίδι μέσα από τους διαφορετικούς σταθμούς της ιστορίας της Αθήνας, που συνδέει την αρχαία Ελλάδα με τη σημερινή ζωντανή μητρόπολη. Μία συναρπαστική εξερεύνηση της Αθήνας που φέρνει στο...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (06 Ιουν 2024)

Έκθεση φωτογραφίας του Μάρκου Αγιαννιωτάκη με τίτλο "Human Stories" θα πραγματοποιηθεί στο ισόγειο της Στέγης ΒΙΤΣΕΝΤΖΟΣ ΚΟΡΝΑΡΟΣ (Β. Κορνάρου 97 Σητεία, 72300), από τις 7 έως τις 14 Ιουνίου 2024 με...