Ο Henri Cartier-Bresson, ο πατριάρχης της φωτογραφίας δρόμου, επισκέφτηκε την Ελλάδα αρκετές φορές αλλά έχουμε δει φωτογραφίες του κυρίως από δύο ταξίδια του. Αυτό του 1953 και αυτό του 1961. Επειδή τον συνέδεε αδερφική φιλία με την γάλλο εκδότη και συλλέκτη έργων τέχνης Στρατή Ελευθεριάδη-Τεριάντ, δεν είναι τυχαίο ότι συνάντησε στην Ελλάδα ανάμεσα σε άλλους τον Τσαρούχη, τον Ελύτη και τον Χατζηκυριάκο Γκίκα. Οι πιο γνωστές του φωτογραφίες είναι φυσικά αυτή που τράβηξε στην Αθήνα το στην οδό ασωμάτων με τις 2 γιαγιάδες και το νεοκλασικό με τις καρυάτιδες, αλλά και το κοριτσάκι που τρέχει στα σκαλοπάτια στο Κάστρο στη Σίφνο.

Η συγκεκριμένη φωτογραφία του Bresson έχει τραβηχτεί στον παραδοσιακό οικισμό του Αρτεμώνα στη Σίφνο. Σε εκείνο το γραφικό στενάκι, εδώ και πολλά χρόνια, στήνονται υπομονετικά πολλοί φανατικοί της φωτογραφίας, ερασιτέχνες και επαγγελματίες, προκειμένου να επαναλάβουν το μικρό θαύμα που κατόρθωσε το 1961 η κοφτερή ματιά και η υπομονετική φύση του γάλλου μετρ.

Οι ετοιμόρροπες πόρτες και οι σκοτεινές σκιές έρχονται σε αντίθεση με τα φωτεινά ασβεστωμένα κτίρια, δημιουργώντας αυτή τη ζωντανή γεωμετρική σύνθεση. Στο κέντρο του ένα παιδί τρέχει κατά μήκος του διαδρόμου. Η σκηνή αυτή χαρακτηρίζει τη σύλληψη της “αποφασιστικής στιγμής” από τον Cartier-Bresson. Όπως εξήγησε στο ομότιτλο βιβλίο του το 1952, “Η φωτογραφία είναι η ταυτόχρονη αναγνώριση, σε κλάσματα δευτερολέπτου, της σημασίας ενός γεγονότος καθώς και της ακριβούς οργάνωσης μορφών που δίνουν στο γεγονός αυτό τη σωστή έκφραση”. Μεγάλο μέρος του έργου του καλλιτέχνη επικεντρώθηκε σε μαγικές ή μυστηριώδεις πτυχές της καθημερινής ζωής.

Ο φωτογράφος της “αποφασιστικής στιγμής”, που ανήγαγε τη φωτογραφία δρόμου και τον αυθορμητισμό των στιγμών σε ανώτερη μορφή τέχνης, είχε καταφέρει να “πιάσει” ένα μικρό κορίτσι που έτρεχε ανεβαίνοντας τα σκαλιά. Δευτερόλεπτα μετά, θα είχε χαθεί στη στροφή, μαζί με αυτό το μικρό φωτογραφικό αριστούργημα. Ευτυχώς όμως, όλα λειτούργησαν όπως έπρεπε.

Η φωτογραφία μπορεί να είναι ασπρόμαυρη, όμως ο δυνατός ελληνικός ήλιος των Κυκλάδων κάνει το θαύμα του ρίχνοντας μία γενναιόδωρη – και σκληρή – σκιά στο φευγαλέο διάβα του κοριτσιού. “Οι φωτογράφοι καταπιάνονται με πρόσωπα και πράγματα που διαρκώς εξαφανίζονται, και όταν εξαφανιστούν, δεν υπάρχει κανένας νόμος της φύσης που μπορεί να τα φέρει πίσω”, είχε πει κάποτε ο Bresson, εξηγώντας τη σημασία του να πατήσεις το σωστό “κλικ” στη σωστή στιγμή.


Sifnos Bresson iFocus

Πολλά όμως έχουν αλλάξει στο συγκεκριμένο κυκλαδίτικο σκηνικό από το 1961, όπως μαρτυρούν οι φωτογραφίες τού σήμερα. Το κοριτσάκι, αν υπάρχει ακόμη ανάμεσά μας, θα είναι γύρω στα 70. Κι εκείνα τα πλατύσκαλα πάνω στα οποία έτρεχε, έχουν εξαφανιστεί, έχοντας δώσει τη θέση τους σε μία πλακόστρωτη ανηφόρα. Η πόρτα στα δεξιά έχει μία πολύ ενδιαφέρουσα ιστορία: το συγκεκριμένο κτίριο πέρασε από διάφορες ανακαινίσεις πριν από μερικά χρόνια και η οικογένεια στην οποία ανήκει, αποφασίζοντας ότι μία πόρτα στο συγκεκριμένο σημείο δεν ήταν πλέον αναγκαία, ζήτησε να τη χτίσουν. Όμως, χάρη στην τεράστια αναγνωρισιμότητα που προσέφερε η φωτογραφία του Bresson σε αυτή τη νησιώτικη γωνιά, οι τοπικοί παράγοντες εναντιώθηκαν και είπαν όχι, δεν πρέπει ο τοίχος να μείνει άδειος και έτσι η πόρτα επανήλθε. Δεν είναι όμως η ίδια πόρτα, αλλά μία που της μοιάζει, καθώς εκείνη του 1961 ήταν ελαφρώς στραβή. Αυτή βέβαια ήταν και η γοητεία της στο διάσημο κάδρο του Bresson. Και κάπως έτσι, η πόρτα επανήλθε στον τοίχο, αλλά πλέον δεν οδηγεί πουθενά, πέρα από τη νοσταλγία για την Ελλάδα της δεκαετίας του ‘60. Λες και είναι σκηνικό κάποιας ακριβής κινηματογραφικής παραγωγής που διαδραματίζεται σε ελληνικό νησί. Κι όμως, αν βρεθείς στο συγκεκριμένο σημείο και κοντοσταθείς, θα αισθανθείς την αύρα μιας εποχής περασμένης που σημάδια της υπάρχουν ακόμα γύρω: παιδιά που τρέχουν, ηλικιωμένοι που περπατούν με αργά βήματα, μια «καλημέρα» που θα ακούσεις στα σοκάκια και όχι στα άψυχα social media.


“Στη φωτογραφία, ακόμη και το πιο ασήμαντο πράγμα μπορεί να αποτελέσει ένα σπουδαίο θέμα”, θα ακούσεις να σου ψιθυρίζει το πνεύμα του Bresson, βλέποντας τη συγκεκριμένη φωτογραφία καθώς σε βοηθά να αποφασίσεις ποια θα είναι η δική σου αποφασιστική στιγμή για να κάνεις “κλικ” στο δικό σου καλοκαίρι.

Πηγές:

Πρόσφατα Άρθρα

Εκθέσεις Φωτογραφίας (10 Μαρ 2025)

Η ΔΛ Gallery παρουσιάζει το Σάββατο 29 Μαρτίου 2025 την ατομική έκθεση φωτογραφίας του Δημήτρη Μυτά με τίτλο “ΕΛΕΦΑΝΤΑΣ”, σε επιμέλεια της Νίνας Κασσιανού. Το νέο φωτογραφικό έργο του καλλιτέχνη...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (10 Μαρ 2025)

Η Φωτογραφική Εταιρεία Μυτιλήνης (ΦΕΜ) με μεγάλη χαρά καλωσορίζει, τη φωτογράφο Αντιγόνη Κουράκου, στην πόλη της Μυτιλήνης, όπου θα εκθέσει τη πραγματικά εντυπωσιακή δουλειά της. Τα εγκαίνια της...

News (08 Μαρ 2025)

Η Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας (International Women’s Day) γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 8 Μαρτίου. Θεσπίστηκε για πρώτη φορά το 1977 με απόφαση της γενικής συνέλευσης του ΟΗΕ. Η Παγκόσμια Ημέρα...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (08 Μαρ 2025)

Oμαδική έκθεση φωτογραφίας με θέμα «A State of Mind» από τις 7 έως τις 10 Μαρτίου στη Βίλα Στέλλα (Γαλήνης και Σοφίας 5). Φέτος οι καλλιτέχνες παρουσιάζουν σύνολα φωτογραφιών που εκφράζουν τη...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (04 Μαρ 2025)

Ο άνθρωπος και όλες οι πτυχές αναπαράστασής του, σε κάθε πλαίσιο -οικογενειακό, κοινωνικό, επαγγελματικό, έμφυλο, μικροϊστορίας και μακροϊστορίας- μπαίνει στο… κάδρο στη νέα, φωτογραφική έκθεση με...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (04 Μαρ 2025)

Στο πλαίσιο του εορτασμού της Παγκόσμιας Ημέρας της Γυναίκας στις 8 Μαρτίου, το Photometria Photography Center εγκαινιάζει ομαδική έκθεση φωτογραφίας με τίτλο «Εκείνες: Οι γυναίκες της ελληνικής...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (24 Φεβ 2025)

Το iMEdD παρουσιάζει την έκθεση φωτογραφίας «Ένας σύντομος οδηγός για τη διερεύνηση εγκλημάτων πολέμου», σε επιμέλεια του βραβευμένου φωτορεπόρτερ και διευθυντή του Ιδρύματος VII, Ron Haviv και του...

Book Reviews (20 Φεβ 2025)

Το θρόισμα του κήπου (2017-2022) του Βασίλη Μαντά διερευνά την έννοια του κήπου στο πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης. Τα ευρήματά του ξεδιπλώνουν μια ευρεία ποικιλία εκδοχών που εκτείνονται...

Book Reviews (20 Φεβ 2025)

Μέσα από την εποπτεία της τηλεμετρικής μου μηχανής κι ελέγχοντας τη ριπή του κλείστρου, δένομαι όλο και περισσότερο με την ψυχή και την πολυπλοκότητα της πόλης. Συλλαμβάνω με τις εμμονές μου, το...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (11 Φεβ 2025)

Δεν θα τους γνωρίσουμε ποτέ. Συναντηθήκαμε μόνο για ένα κλάσμα του δευτερολέπτου. Μια σκηνή του δρόμου που η κανονικότητα ανατρέπεται μόνο για λίγο, πολύ λίγο. Μένει όμως παγωμένη μέσα στην κάμερα...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (31 Ιαν 2025)

Ο Εικαστικός Κύκλος ΔΛ σε συνεργασία με την ΔΛ Gallery παρουσιάζει την Παρασκευή 7 Φεβρουαρίου 2025 την ατομική έκθεση της Ρέας Παπαδοπούλου με τίτλο «Διαταραγμένα Εδάφη». «Αν βγάζετε...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (30 Ιαν 2025)

Η Γκαλερί Σύγχρονης Τέχνης Lumiere είναι στην ευχάριστη θέση να παρουσιάσει το φωτογραφικό έργο του Στέλιου Παφίτη AFIAP, ενός καταξιωμένου φωτογράφου με πάνω από 40 χρόνια εμπειρίας στον τομέα των...