Η συγκεκριμένη φωτογραφία έχει τίτλο “Ear on the beach”, τραβήχτηκε το 1957 στην παραλία του Seaford από τον Bill Brandt, και έχει γίνει μια από τις πιο διάσημες φωτογραφίες σήμερα. Η εικόνα υοδξλώνει μία κατασκευή: προσκήνιο, μεσαίο επίπεδο και φόντο, αυτή η κατασκευή λειτουργεί σωστά και είναι χαρακτηριστικό δείγμα εικόνων που λειτουργούν ισορροπημένα παρόλο που είναι χωρισμένες σε τρία μέρη. Η δομή του “3” σε αυτήν την εικόνα δημιουργεί γραμμές κατεύθυνσης του βλέμματος, οι οποίες ορίζονται με σαφήνεια καθώς η εικόνα χωρίζεται σε επιμέρους τμήματα. Οδηγεί τον θεατή στο να βλέπει την εικόνα τμηματικά, ξεκινώντας από το κάτω μέρος της εικόνας, καθώς είναι η κύρια εστίαση στο σημείο που τοποθετείται το αυτί.

Αυτή η φωτογραφία έχει ένα σουρεαλιστικό θέμα, συνδυάζοντας τα ανθρώπινα χαρακτηριστικά του σώματος – εδώ είναι το αυτί – με το φυσικό περιβάλλον των βράχων και των βότσαλων στην παραλία. Αυτό το έργο είναι παρόμοιο με αυτό ενός σουρεαλιστή φωτογράφου, του Jerry Uelsmann, ο οποίος, ως θεματολογία στη φωτογραφία, χρησιμοποιεί πάντα τα χαρακτηριστικά του ανθρώπινου προσώπου σε τοπία, σε ασπρόμαυρες λήψεις, για να αποδώσει μια ιδιόρρυθμη και έντονα σουρεαλιστική αίσθηση στα κάδρα του.

Το σημείο εστίασης στη φωτογραφία αυτή, όπως προαναφέραμε, είναι το αυτί, καθώς το φως στο σημείο αυτό είναι πολύ πιο έντονο και παρουσιάζει έντονο contrast γύρω από αυτό. Επίσης, ο τίτλος της φωτογραφίας “Αυτί στην παραλία” δείχνει και την εστίαση αλλά και το θέμα της εικόνας, και περιγράφει πλήρως τη φωτογραφία, ενισχύοντας το σουρεαλιστικό στοιχείο με την αληθοφάνειά της περιγραφής. Η ασπρόμαυρη λήψη δημιουργεί υπέροχες υφές σε μια φωτογραφία, και στην περίπτωση αυτή αναδεικνύει κάθε τμήμα της φωτογραφίας και κάνει ευδιάκριτο κάθε στοιχείο της, όπως τα βότσαλα.

Ο ίδιος ο Brandt είχε πει:

“Κάθε φορά που βρίσκω ένα τοπίο που θέλω να φωτογραφίσω, περιμένω την κατάλληλη εποχή, τον σωστό καιρό και τη σωστή ώρα της ημέρας ή της νύχτας, για να πάρω την εικόνα που γνωρίζω ότι βρίσκεται εκεί”.

Το 1945, ο Brandt αγόρασε μια ειδική κάμερα Kodak σε ένα κατάστημα μεταχειρισμένων φωτογραφικών μηχανών στο Covent Garden του Λονδίνου. Η κάμερα είχε σχεδιαστεί για να επιτρέπει στο προσωπικό της Αστυνομίας να φωτογραφίζει σκηνές εγκλήματος. Είχε πολύ ευρυγώνιο φακό. Σε σύγκριση με τον τυπικό φακό της κάμερας Rolleiflex που είχε χρησιμοποιήσει ο Brandt για τις ντοκουμενταρίστικες φωτογραφίες του, η Kodak του επέτρεψε, όπως έγραψε ο ίδιος, “να βλέπει σαν ποντίκι, ψάρι ή μύγα”. Τη χρησιμοποίησε για φωτογράφιση γυμνών σε εσωτερικούς χώρους και μετά συνέχισε στις παραλίες της νότιας Αγγλίας και της Γαλλίας.

Το βασικό του μοντέλο ήταν η Marjorie, με την οποία είχε σεξουαλική εμμονή, όπως ο Alfred Stieglitz με την Georgia O’ Keeffe. Ο Brandt χρησιμοποίησε διάφορες γυναίκες, πέρα από την Marjorie, ως μοντέλα για τις εξωτερικές λήψεις. Για αυτές που έκανε στην παραλία του Sussex, χρησιμοποίησε την Ruth Goodall, θετή κόρη του αδερφού του Rolf, η οποία ήταν δεκαοχτώ χρονών όταν ξεκίνησε να ποζάρει για τον Brandt. Η πιο γνωστή φωτογραφία με αυτήν είναι το “Αυτί στην παραλία”, που τραβήχτηκε στο Seaford το 1957.

Χρόνια μετά, αυτή θα θυμηθεί πόσο ντροπαλός ήταν ο Brandt για να της ζητήσει να ποζάρει, κάτι το οποίο τελικά έκανε μέσω του αδερφού του Rolf. Βρίσκονταν όλοι μαζί για διακοπές εκείνη την περίοδο κι ο Brandt είχε ήδη τραβήξει τα πρώτα γυμνά μαζί της το 1953. Η Goodall σπούδαζε στην μουσική σχολή Guildhall και είχε συστήσει για μοντέλο στον Brandt μια συμφοιτήτριά της, την Diana, η οποία χρειαζόταν τα χρήματα κι ήταν πρόθυμη να ποζάρει. Μία από τις φωτογραφίες της Diana ήταν το γυμνό με το κεφάλι και τους ώμους το 1953, όπου το αριστερό χέρι του μοντέλου είναι υψωμένο ώστε να καλύψει το πρόσωπό της.

Ο Bill Brandt είχε πει για αυτή τη σειρά φωτογραφιών στην παραλία: “…με τα χρόνια, έμαθα πολλά από την παλιά Kodak… αλλά συνέχισα να αφήνω τον φακό να ανακαλύπτει εικόνες για μένα. Είναι πολύ δύσκολο να εξηγήσω πώς τράβηξα τις τελευταίες φωτογραφίες. Ίσως ήταν τυχαίες λήψεις, απρόσμενες συνθέσεις και συνδυασμοί σχημάτων και τοπίων. Τις έβλεπα να εμφανίζονται μέσα από το σκόπευτρο. Έτσι, πολύ απλά.”

Πηγές:

Πρόσφατα Άρθρα

Εκθέσεις Φωτογραφίας (18 Μαρ 2025)

Πρόσκληση στην έκθεση φωτογραφίας της Φωτογραφικής Λέσχης "Ανδρέας Σμαραγδής" του Συλλόγου Ευτέρπη Λαυρεωτικής, από 24/3/2025 έως και 29/3/2025, στο ΤΠΠΛ. Η έκθεση πλαισιώνεται και από άλλες...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (10 Μαρ 2025)

Η ΔΛ Gallery παρουσιάζει το Σάββατο 29 Μαρτίου 2025 την ατομική έκθεση φωτογραφίας του Δημήτρη Μυτά με τίτλο “ΕΛΕΦΑΝΤΑΣ”, σε επιμέλεια της Νίνας Κασσιανού. Το νέο φωτογραφικό έργο του καλλιτέχνη...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (10 Μαρ 2025)

Η Φωτογραφική Εταιρεία Μυτιλήνης (ΦΕΜ) με μεγάλη χαρά καλωσορίζει, τη φωτογράφο Αντιγόνη Κουράκου, στην πόλη της Μυτιλήνης, όπου θα εκθέσει τη πραγματικά εντυπωσιακή δουλειά της. Τα εγκαίνια της...

News (08 Μαρ 2025)

Η Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας (International Women’s Day) γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 8 Μαρτίου. Θεσπίστηκε για πρώτη φορά το 1977 με απόφαση της γενικής συνέλευσης του ΟΗΕ. Η Παγκόσμια Ημέρα...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (08 Μαρ 2025)

Oμαδική έκθεση φωτογραφίας με θέμα «A State of Mind» από τις 7 έως τις 10 Μαρτίου στη Βίλα Στέλλα (Γαλήνης και Σοφίας 5). Φέτος οι καλλιτέχνες παρουσιάζουν σύνολα φωτογραφιών που εκφράζουν τη...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (04 Μαρ 2025)

Ο άνθρωπος και όλες οι πτυχές αναπαράστασής του, σε κάθε πλαίσιο -οικογενειακό, κοινωνικό, επαγγελματικό, έμφυλο, μικροϊστορίας και μακροϊστορίας- μπαίνει στο… κάδρο στη νέα, φωτογραφική έκθεση με...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (04 Μαρ 2025)

Στο πλαίσιο του εορτασμού της Παγκόσμιας Ημέρας της Γυναίκας στις 8 Μαρτίου, το Photometria Photography Center εγκαινιάζει ομαδική έκθεση φωτογραφίας με τίτλο «Εκείνες: Οι γυναίκες της ελληνικής...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (24 Φεβ 2025)

Το iMEdD παρουσιάζει την έκθεση φωτογραφίας «Ένας σύντομος οδηγός για τη διερεύνηση εγκλημάτων πολέμου», σε επιμέλεια του βραβευμένου φωτορεπόρτερ και διευθυντή του Ιδρύματος VII, Ron Haviv και του...

Book Reviews (20 Φεβ 2025)

Το θρόισμα του κήπου (2017-2022) του Βασίλη Μαντά διερευνά την έννοια του κήπου στο πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης. Τα ευρήματά του ξεδιπλώνουν μια ευρεία ποικιλία εκδοχών που εκτείνονται...

Book Reviews (20 Φεβ 2025)

Μέσα από την εποπτεία της τηλεμετρικής μου μηχανής κι ελέγχοντας τη ριπή του κλείστρου, δένομαι όλο και περισσότερο με την ψυχή και την πολυπλοκότητα της πόλης. Συλλαμβάνω με τις εμμονές μου, το...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (11 Φεβ 2025)

Δεν θα τους γνωρίσουμε ποτέ. Συναντηθήκαμε μόνο για ένα κλάσμα του δευτερολέπτου. Μια σκηνή του δρόμου που η κανονικότητα ανατρέπεται μόνο για λίγο, πολύ λίγο. Μένει όμως παγωμένη μέσα στην κάμερα...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (31 Ιαν 2025)

Ο Εικαστικός Κύκλος ΔΛ σε συνεργασία με την ΔΛ Gallery παρουσιάζει την Παρασκευή 7 Φεβρουαρίου 2025 την ατομική έκθεση της Ρέας Παπαδοπούλου με τίτλο «Διαταραγμένα Εδάφη». «Αν βγάζετε...