Σε εξέλιξη είναι η πρώτη έκθεση υπέρυθρης φωτογραφίας στην Αθήνα, με τίτλο "A World beyond Red", η οποία φιλοξενείται στην iFocus Photo Gallery και στάθηκε μία καλή αφορμή για να μιλήσουμε με τον δημιουργό της, Τίμο Λύτρα. Η έκθεση, για όσες/ους δεν την έχουν επισκεφθεί, διαρκεί έως τις 9 Δεκεμβρίου -22.
Πότε και με ποιά αφορμή αντιλήφθηκες πως η φωτογραφία είναι ένα μέσο που σε ενδιαφέρει και για ποιον λόγο;
Φωτογραφίζω από έφηβος. Η φωτογραφία για μένα δεν είναι απλά απεικονιστική τεχνική. Είναι ένας τρόπος να αποτυπώνω μια εικόνα με ένα διαφορετικό τρόπο από την πραγματικότητα, να φτιάχνω κάτι που είναι πέρα από το προφανές και μπορεί να δημιουργήσει ερωτηματικά και συναισθήματα στον θεατή. Όλα αυτά τα χρόνια που φωτογραφίζω, νιώθω πως κάνω ένα συνεχές ταξίδι γεμάτο εναλλαγές όπου μοιράζομαι με τον θεατή κομμάτια του εσωτερικού μου κόσμου.
Ποια είναι η ιστορία πίσω από την τεχνική infrared;
Το υπέρυθρο φιλμ ανακαλύφθηκε από τον Robert Wood το 1910 αλλά έγινε διαθέσιμο εμπορικά τη δεκαετία του 30, με περιορισμένη εξάπλωση. Η τεχνική infrared αναπτύχθηκε πολύ κατά τη διάρκεια του δεύτερου παγκοσμίου πολέμου. Οι κλασσικές αεροφωτογραφίες δεν μπορούσαν να ξεχωρίσουν τα πανιά καμουφλαζ από τα πραγματικά δέντρα και έτσι δεν ήταν δυνατόν να εντοπίσουν κρυμμένες εχθρικές βάσεις και αποθήκες. Το υπέρυθρο φιλμ ήταν ευαίσθητο στην υπέρυθρη ακτινοβολία που εκπέμπουν τα δέντρα αλλά δεν εκπέμπει το ύφασμα, με αποτέλεσμα με αυτόν τον τρόπο να είναι ορατές οι καμουφλαρισμένες περιοχές μέσα στα δάση. Όπως ήταν αναμενόμενο, η τεχνική της υπέρυθρης φωτογραφίας είχε την τιμητική της κατά την ψυχεδελική δεκαετία του ’60 και χρησιμοποιήθηκε στα εξώφυλλα άλμπουμ όπως το "Are You Experienced" του Jimmie Hendrix και άλλα των Donovan, Frank Zappa και Bob Dylan.
Σήμερα δεν κατασκευάζονται πια υπέρυθρα φιλμ αλλά επεμβαίνουμε στις ψηφιακές μηχανές τοποθετώντας ένα υπέρυθρο φίλτρο μπροστά στον αισθητήρα το οποίο μπλοκάρει όλες τις ακτινοβολίες κάτω από το ερυθρό μήκος κύματος, εμποδίζει δηλαδή τη μηχανή να λάβει ορατό φως παρά μόνο υπέρυθρο. Έτσι το κλικ αποτυπώνει έναν κόσμο που δεν μπορεί να δει το ανθρώπινο μάτι.
Τι είναι αυτό που σε μαγνητίζει σ' αυτή την τεχνική;
Με μαγνητίζει το γεγονός ότι η υπέρυθρη φωτογραφία αιχμαλωτίζει και ταυτόχρονα αποκαλύπτει κάτι που δεν μπορούμε να το δούμε στην πραγματικότητα. Κάθε τι που εκπέμπει υπέρυθρη ακτινοβολία είναι φωτεινό και κάθε τι που την απορροφά, είναι σκοτεινό. Έτσι το αποτέλεσμα του κάθε κλικ είναι για τα μάτια μου μαγικό και απόκοσμο.
Ένα Μότο για τη φωτογραφία αλλά και κατ' επέκταση για τη ζωή
Τη φωτογραφία και τη ζωή δεν πρέπει να τις παίρνουμε πάντα πολύ στα σοβαρα. Και χρειάζεται και στις δύο να κάνουμε συχνά ένα διάλειμμα απ΄την πραγματικότητα.
Λίγα λόγια για τον Τίμο Λύτρα
Ο Τίμος Λύτρας γεννήθηκε και ζει στην Αθήνα και φωτογραφίζει απο τα νεανικά του χρόνια. Τα αγαπημένα του θέματα είναι η φωτογραφία δρόμου, τα αστικά τοπία και η υπέρυθρη φωτογραφία και τα αντλεί από την Ελλάδα αλλά και απο πολλές χώρες της Ευρώπης και της Μέσης Ανατολής που εχει επισκεφθεί. Εχει συμμετάσχει σε πάνω απο είκοσι ομαδικές εκθέσεις φωτογραφίας στην Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη, την Πάτρα, στο Παρίσι και στο Νόριτς και έχει κάνει δύο ατομικές εκθέσεις στην Αθήνα και το Λονδίνο. Επισκεφθείτε τον, εδώ