Στο φωτορεπορτάζ με συναρπάζει η επαφή που υπάρχει με την είδηση και η πρωτογενής πληροφορία που λαμβάνω, δίνοντάς μου παράλληλα την ευκαιρία να βιώσω και να καταγράψω την ιστορία μέσα από την δική μου οπτική και ηθική προσέγγιση, ερχόμενος σε επαφή με νέα μέρη και ανθρώπους.
Πώς και πότε ξεκίνησε η ενασχόλησή σου με τη φωτογραφία;
Η πιο σοβαρή ενασχόλησή μου με τη φωτογραφία ξεκίνησε όταν ήμουν φοιτητής. Είχα μια ερασιτεχνική DSLR και με αφορμή αυτή άρχισα να διαβάζω για την φωτογραφία στο διαδίκτυo και σε περιοδικα για τεχνικά ζητήματα, θέματα αισθητικής στη φωτογραφία και να βλέπω δουλειές άλλων φωτογράφων.
Στη συνέχεια θέλοντας να γνωρίσω την αναλογική φωτογραφία ξεκίνησα σεμινάρια στο φωτογραφικό εργαστήριο της Stereosis. Εκεί με κέντρισε το ενδιαφέρον το μάθημα του Άγγελου Ζυμάρα πάνω στο φωτορεπορτάζ και γνώρισα τον μετέπειτα καλό φίλο και συνάδελφο Αλέξανδρο Μιχαηλίδη, ο οποίος ήδη έβγαινε στο δρόμο και κάλυπτε γεγονότα.
Φωτορεπορτάζ: τι σε συναρπάζει και ποιες προκλήσεις έχεις αντιμετωπίσει;
Στο φωτορεπορτάζ με συναρπάζει η επαφή που υπάρχει με την είδηση και η πρωτογενής πληροφορία που λαμβάνω, δίνοντάς μου παράλληλα την ευκαιρία να βιώσω και να καταγράψω την ιστορία μέσα από την δική μου οπτική και ηθική προσέγγιση, ερχόμενος σε επαφή με νεα μέρη και ανθρώπους.
Τι σημαίνει για σένα‚ καλή φωτογραφία; Υπάρχουν συγκεκριμένα στοιχεία που θεωρείς σημαντικά;
Καλή εικόνα θεωρώ αυτή που χρησιμοποιεί σωστά το φως, έχει επίπεδα και σωστό κάδρο. Το σωστό μπορεί να είναι ένα τακτοποιημένο κάδρο ή εντελώς άναρχο, εξαρτάται από την περίπτωση. Σε ότι αφορά το ρεπορτάζ, στο κομμάτι της αισθητικής ισχύουν τα προηγούμενα, σε αυτό της πληροφορίας θεωρώ ότι η εικόνα πρέπει να δημιουργεί ερωτήματα και να έχει πολλαπλές αναγνώσεις. Δεν χρειάζεται να μας μεταφέρει την πληροφορία στο πιάτο.
Υπάρχουν συγκεκριμένα θέματα που σε ελκύουν περισσότερο και αν ναι, ποια και γιατί;
Κυρίως τα θέματα που ασχολούμαι καθημερινά είναι κοινωνικοπολιτικά. Τα προηγούμενα χρόνια είχα δώσει μεγάλη βάση στο μεταναστευτικό, από τα νησιά του ανατολικού Αιγαίου στην Ελλάδα εως τις χώρες της Βαλκανικής. Αυτό που αποκαλείται Βαλκανική Διαδρομή (Balkan Route).
Ποιοτικά στοιχεία: τι απαιτείται ώστε κάποιος να γίνει φωτοδημοσιογράφος και γιατί τόσο (σχετικά) λίγοι επιτυγχάνουν σε αυτό το πεδίο;
Χρειάζεται επιμονή, αφοσίωση, εγρήγορση - σωστή αντίληψη των γεγονότων (κάτι το οποίο έρχεται με την ενασχόληση) και αισθητική. Επιτυχημένο δεν ξέρω τι ακριβώς μπορεί να σε κάνει. Σίγουρα η επιμονή πάνω στα φωτογραφικά θέματα που ασχολείσαι και η φωτογραφική αντίληψη.
Εξοπλισμός: πόσο σημαντικός είναι για τη λήψη και την επεξεργασία;
Είναι σημαντικός, αλλα δεν αρκεί από μόνος του για ένα καλό αποτέλεσμα. Πλεον, με την ποιότητα εικόνας που παρέχουν και οι σχετικά χαμηλού κόστους φωτογραφικές μηχανές (dslr και mirrorless) έχεις μια πολύ καλή βάση που μπορεί να σε βοηθήσει και σε ενδεχόμενη επεξεργασία. Ο εξελιγμένος εξοπλισμός δείχνει πιο πολύ την αξία του σε θέματα που τα χαρακτηρίζει η ταχύτητα όπως τα αθλητικά, παρά στο καθημερινό ρεπορτάζ. Το κυριότερο είναι ο εξοπλισμός να είναι σε τέτοιο επίπεδο που να προσφέρει σιγουριά στον φωτογράφο.
Επιρροές: Υπάρχουν φωτογράφοι σε επηρέασαν και αν ναι, ποιοι/ποιες και με ποιο τρόπο;
Από Έλληνες φωτογράφους, στο χώρο του ρεπορτάζ και γενικότερα στο documentary photography, στο ξεκίνημά μου παρακολουθούσα από δημοσιεύσεις σε περιοδικά και το διαδίκτυο τις δουλειές του Δημήτρη Μιχαλάκη και Άγγελου Τζορτζίνη. Εκτιμώ την αισθητική και την προσέγγιση τους στα θεματα. Από το εξωτερικό η λίστα ήταν και είναι μεγάλη, και δεν αποτελείται αποκλειστικά από φωτορεπόρτερ (Πάολο Πελεγκρίν, Τζόελ Στέρνφελντ, Άλεκ Σοθ, Γιούρι Κοζίρεφ, Φρεντ Χέρτζογκ, Μάρτιν Παρ κ.ά.)
Μαθήματα που αποκόμισες από την εμπειρία σου στο πεδίο;
Έχω μάθει ότι δεν υπάρχει αντικειμενική καταγραφή των γεγονότων. Ο καθένας μεταφέρει την προσωπική του αλήθεια μέσα από το φακό. Τη στιγμή που φωτογραφίζεις συνθέτεις το κάδρο σου, προσθέτεις και αφαιρείς στοιχεία.
Λίγα λόγια για τον Κωνσταντίνο Τσακαλίδη
Ο Κωνσταντίνος Τσακαλίδης γεννήθηκε το 1986 στις Σέρρες. Αποφοίτησε από το Τμήμα Πληροφορικής στο ΤΕΙ Θεσσαλονίκης και παρακολούθησε σεμινάρια στο φωτογραφικό κέντρο Stereosis. Είναι συνιδρυτής και μέλος του Ελληνικού φωτογραφικού πρακτορείου SOOC Images. Συνεργάζεται με το ειδησεογραφικό πρακτορείο Bloomberg για οικονομικά και πολιτικά θέματα της Βόρειας Ελλάδας και του ευρύτερου Βαλκανικού χώρου.
https://www.ifocus.gr/magazine/fotografika-portfolios-synenteykseis/3111-kontsantinos-tsakalidis-me-synarpazei-h-eidhsh#sigProId5a6249193d
English
- When, how did you start being involved in photography and why?
My most serious involvement with photography begun when I was a student. I had an entry-level DSLR and started reading about photography online and in magazines for technical issues, photography aesthetics and, started seeing works of other photographers. Consequently, wanting to know more about analog photography I started taking part in seminars at the Stereosis workshop. There, I was captivated by the interesting lessons of Aggelos Zymaras on photojournalism, and, I met my soon-to-be very good friend and partner Alexadros Michailidis, who was already working in the field covering news.
- Photojournalism: What excites you and what kind of challenges have you faced so far in this field?
The contact with the new, the first-hand information which I receive, excites me in photojournalism, offering me, in parallel, the opportunity to experience and document history through my own perspective and moral approach, getting to know new places and people.
- What does a ‘good image’ mean to you? Are there specific elements you consider important?
I consider good an image which uses light in a proper manner, has layers and a proper framing. Proper may be considered a tidy frame or a completely anarchistic one, depending on the occasion. When it comes to reportage: for the aesthetic part, the previously mentioned elements are valid. With regards to the information it conveys, I believe that the image should pose questions and offer possibilities of multiple interpretations. It doesn’t, necessarily, have to serve us the information instantly.
- Do you have specific subjects that you are most drawn to and if so, which and why?
The topics that I deal with on a daily basis are primarily sociopolitical. The past few years, I have given great emphasis on the topic of migration: from the islands of the Eastern Aegean in Greece towards the Balkans. What we often refer to as ‘the Balkan route’.
- Qualities: what does it take to become a photojournalist and why so (relatively) few people are successful in this field?
It takes persistence, dedication, vigilance – acute perception of the facts (something which comes with practice) and, aesthetics. I don’t know exactly what qualities can lead to success. It is certain, that persistence on the photographic subjects that you occupy yourself with and perception for the photographic medium and the process, are important.
- Equipment: how important is it for capturing and post-production?
Equipment is important yet, alone, is not enough for a good result. Nowadays, with the level of quality offered by relatively low-cost cameras (DSLR and Mirrorless), you have a quite good basis which may facilitate potential post-production. The value of advanced equipment reveals itself more evidently on topics where speed is of the essence, such as in sports, rather than in daily photo-reportage. Primarily, the equipment should be of the standard which offers the photographer the reassurance of a good result.
- Influences: Are there photographers who have inspired you and if so, who and why?
Speaking about Greek photographers in the field of reportage and documentary, in my early years I have been following the work of Dimitris Michalakis and Aggelos Tzortzinis. I appreciate their aesthetics and approach towards the subject. The international list was and still remains long and extends to photographers of different genres such as Paolo Pellegrin, Joel Sternfeld, Alec Soth, Yuri Kozyref, Fred Herzog, Martin Parr and others.
- Lessons learnt from your years in the field? Regrets perhaps?
I have learnt that there is no such this as an objective documentation. Each of us carries their personal truth through the lens. The moment you photograph, when compose your frame, you are adding and extracting elements.
Bio
Konstantinos Tsakalidis was born in Serres, Greece in 1986. He graduated from the Information Sciences Department of the Thessaloniki Technological University and studied photography through seminars at the Stereosis Photographic Center. He is a co-founder and a member of the SOOC Images Agency and works with Bloomberg Agency on financial and political topics in Northern Greece and the wider Balkan region.
Πρώτη δημοσίευση Bulb Photos