Πότε και με ποια αφορμή ξεκίνησε η φωτογραφική σου διαδρομή;
Η φωτογραφία ήρθε αργά στη ζωή μου, αλλά η Τέχνη υπήρξε ανέκαθεν ο μόνος τρόπος να πλουτίζω την καθημερινότητά μου. Ήρθε η στιγμή, που η ανάγκη για δημιουργία έγινε επιτακτική! Έτσι, ξεκίνησα μαθήματα φωτογραφίας και παρακολούθησα διάφορα σεμινάρια με διαλείμματα. Η αίσθηση, θυμάμαι, ήταν μαγική κι εξακολουθεί να υπάρχει με την ίδια ένταση κάθε φορά, κατά τη διαδικασία της φωτογράφισης.
Τι σε εμπνέει για να φωτογραφίσεις;
Επιλέγω από την καθημερινότητά μου τα υλικά που με βοηθούν να φέρω στην επιφάνεια, σχεδόν ψηλαφητά, τη δική μου πραγματικότητα. Οι κοντινοί μου άνθρωποι στον προσωπικό και οικείο τους χώρο, μια χειρονομία, ένα βλέμμα, τα παιχνίδια των παιδιών, το φως που μεταμορφώνει τον υλικό μας κόσμο μπορεί να σταθούν η αφορμή να δημιουργηθούν οι εικόνες που τελικά συνειδητοποιώ ότι ενυπάρχουν μέσα μου, συχνά ερήμην μου, και είναι εκεί για να αφηγηθούν την ιστορία μου.
Τι σημαίνει για εσένα φωτογραφία;
Η φωτογραφία για μένα είναι ο τρόπος να εκφράσω τις σκέψεις και τα συναισθήματα μου βάζοντας τάξη στο χάος μέσα μου. Ταυτόχρονα, μέσω της διαδικασίας της φωτογράφισης ανακαλύπτω όχι μόνο ανεξερεύνητες πτυχές του εαυτού μου, μα και νέους τρόπους να ερμηνεύω τον κόσμο. …και είναι πάντα εκεί οι στίχοι του Μπόρχες μιλώντας αντίστοιχα για την τέχνη της ποίησης:
Καμιά φορά τα απογεύματα, ένα πρόσωπο μας κοιτάζει από τα βάθη του καθρέφτη. Η τέχνη πρέπει να ‘ναι σαν αυτόν τον καθρέφτη, να μας αποκαλύπτει το ίδιο μας το πρόσωπο.
Έχεις επιλέξει κάποιο συγκεκριμένο είδος φωτογραφίας που θα ήθελες να ακολουθήσεις;
Δε με απασχόλησαν ποτέ οι κατηγοριοποιήσεις. Η μνήμη και η λήθη, η ονειροπόληση και το όνειρο σε συνύπαρξη με τον πυκνό χρόνο της καθημερινότητας είναι τα θέματα που με απασχολούν φωτογραφικά, γι’ αυτό και χρησιμοποιώ την ασπρόμαυρη φωτογραφία ως εκφραστικό μέσο.
Πώς επεμβαίνεις και πώς επεξεργάζεσαι τις φωτογραφίες σου για να φτάσεις στο τελικό αποτέλεσμα;
Η αίσθηση της διαδικασίας της φωτογράφισης, όπως προείπα, είναι μαγική και νομίζω ότι αυτή τη μαγεία την έχουμε νιώσει όλοι όσοι έχουμε βρεθεί πίσω από το σκόπευτρο τη μηχανής. Χαίρομαι, όμως, και τη διαδικασία της επεξεργασίας εξίσου με τη διαδικασία της λήψης. Το Photoshop και το Lightroom είναι τα εργαλεία με τα οποία προσπαθώ να φτάσω στο επιθυμητό αποτέλεσμα, στις εικόνες εκείνες, που δημιουργούνται μέσα μου ή ανασύρονται από τη μνήμη με αφορμή κάποιο συμβάν ή ένα συναίσθημα.
Ποιος φωτογράφος θεωρείς πως σε έχει επηρεάσει;
Γυρίζω ξανά και ξανά στο έργο μεγάλων δημιουργών που αναμφισβήτητα το καθένα αποτελεί από μόνο του μεγάλο σχολείο και πηγή διέγερσης του νου και της ψυχής. Οι εικόνες, όμως, που κυριαρχούν μέσα μου είναι της Francesca Woodman και του Bernard Plossu. Από τη μια, η θεατρικότητα στις φωτογραφίες της σκοτεινής και αινιγματικής Woodman και από την άλλη η τρυφερή και μινιμαλιστική ματιά του Plossu (όπως επισημαίνει και ο κ. Ριβέλλης), ανοίγουν εκείνες τις ρωγμές στο συμπαγές των προσωπείων που υιοθετούμε, ώστε να φωτιστεί έστω και φευγαλέα η προσωπική μας αλήθεια.
Αν σου δινόταν η ευκαιρία να συναντήσεις τον αγαπημένο σου φωτογράφο, ποιο θα ήταν το πρώτο πράγμα που θα τον ρωτούσες;
Τι θα μπορούσα, άραγε, να ρωτήσω τη Woodman ή τον Plossu, για παράδειγμα; Συχνά οι λέξεις μάς εγκλωβίζουν σε παρανοήσεις… Όχι, όχι …Απλώς θα παρατηρούσα με τρυφερότητα και θαυμασμό τις ανεπαίσθητες κινήσεις και θα αφηνόμουν σε ό,τι αιχμαλώτιζε το βλέμμα της/ του.
Νομίζεις πως λείπει κάτι αυτή τη στιγμή από τα φωτογραφικά δρώμενα στη χώρα μας για έναν νέο φωτογράφο κι αν ποιο θα ήταν αυτό;
Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μια πλούσια δράση στα φωτογραφικά δρώμενα της χώρας. Εκθέσεις, σεμινάρια, παρουσιάσεις φωτογράφων και διαλέξεις δίνουν τη δυνατότητα, σε όσους ενδιαφέρονται για την τέχνη της φωτογραφίας, να εμβαθύνουν, αλλά και να διευρύνουν τους φωτογραφικούς τους ορίζοντες. Λείπουν, ίσως, τα Φεστιβάλ Φωτογραφίας στην περιφέρεια (πέραν των Κυθήρων ή των Ιωαννίνων)όπου μπορείς να συναντηθείς με σύγχρονους δημιουργούς και ν’ ανιχνεύσεις και εσύ μαζί τους τις καλλιτεχνικές πρακτικές και αναζητήσεις στη σύγχρονη φωτογραφία. Όμως, αυτό που συνειδητοποιούμε ολοένα και περισσότερο, και όχι μόνο στη Φωτογραφία, είναι η έλλειψη καλλιτεχνικής και αισθητικής παιδείας.
https://www.ifocus.gr/magazine/fotografika-portfolios-synenteykseis/1356-louloudia-gredi-interview#sigProId43e939318b