Δέσποινα Πιλάτη

Φωτογραφία για εμένα είναι η διαδικασία, που με έμαθε να βλέπω την αθέατη όψη των πραγμάτων, να ανακαλύπτω το κρυμμένο, να μεταμορφώνω το προφανές, να κατανοώ τον σημαντικό ρόλο των μικρών και ταπεινών πραγμάτων. Να γνωρίζω τελικά τη δύναμή μου και τις αντοχές μου μέσα από τις δυσκολίες και τις αποτυχίες.  Η διαδικασία που με έμαθε να είμαι ανταγωνιστική μόνο με τον εαυτό μου. Να τολμώ πράγματα και να επαναπροσδιορίζομαι.

Κάθε φωτογράφος εδώ στο iFocus έχει μια ιστορία να μας διηγηθεί για το πώς και γιατί ξεκίνησε τη φωτογραφική του διαδρομή, εσένα η δική σου ιστορία ποια είναι Δέσποινα;

Ο κόσμος της τέχνης και η χαρά της υπήρχαν πάντα στη ζωή μου. Θέλοντας να ασχοληθώ πιο ενεργά, ξεκίνησα τη φωτογραφική μου διαδρομή, στο τμήμα φωτογραφίας του Εργαστηρίου Τέχνης Χαλκίδας. Της πόλης που μεγάλωσα και ζω. Ένα φυτώριο τέχνης και πολιτισμού που δημιουργήθηκε από τον μεγάλο Έλληνα ζωγράφο Δημήτρη Μυταρά και τη σύζυγό του Χαρίκλεια και συνεχίζει ακάματο μέχρι σήμερα την προσφορά του. 

Το 2005-2006 παρακολούθησα το Σεμινάριο Εισαγωγής στην Καλλιτεχνική Φωτογραφία του Πλάτωνα Ριβέλλη, στο μουσείο Μπενάκη στην Αθήνα και στη συνέχεια Σεμινάρια Φωτογράφισης και Κριτικής, Portfolio κλπ. Φυσικά η μάθηση δεν τελειώνει ποτέ και συνεχίζεται εσαεί. 

Από το 2005 είμαι μέλος του Φωτογραφικού Κύκλου.

Εδώ θέλω να πω ένα μεγάλο ευχαριστώ στον δάσκαλό μου Πλάτωνα Ριβέλλη, που στα πρώτα μου φωτογραφικά βήματα, εκτός από την εποικοδομητική αυστηρή κριτική του, πίστεψε σε μένα , με ενθάρρυνε και με στήριξε.

Σε αυτή τη διαδρομή και στην αναζήτησή του προσωπικού ύφους υπήρξαν δυσκολίες και πώς τις ξεπέρασες;

Εννοείται ότι υπήρξαν δυσκολίες. Δεν ξέρω αν έχω ξεπεράσει κάτι και τι είναι αυτό. Φωτογραφίζω ενστικτωδώς και πολλά διαφορετικά πράγματα, τα οποία όμως με κάποιο τρόπο και σε βάθος χρόνου γίνονται πρόταση και ένας συμπαγής όγκος δουλειάς. 

Όταν έχω ένα θέμα δουλεύω εστιασμένα ξέροντας τι επιδιώκω. Μέσα από τον χρόνο επιθυμώ να φανεί το έργο, το ύφος , η ωριμότητα και η αλήθεια μου.

Με αφορμή την έκθεσή σου με τίτλο “Το Ταξίδι” θα ήθελες να μας πεις πώς προέκυψε η έκθεση κι αν υπήρξαν τυχόν δυσκολίες;

Η έκθεση προέκυψε από την επιλογή μου στο Satellite Exhibition του Athens Photo Festival. Ίσως και αυτό να ήταν το πιο δύσκολο.

Εκτός από τη δουλειά και το τρέξιμο που χρειάζεται η οποιαδήποτε έκθεση για να παρουσιαστεί, δεν υπήρξαν δυσκολίες ή εμπόδια. 

Εδώ θέλω να ευχαριστήσω θερμά τον Θανάση Μουτσόπουλο για την επιμέλεια της έκθεσης και την Gallery 7 (Μανώλης και Μαρία Κανακάκη) για την πραγματοποίησή της.


Μια γυναίκα φωτογράφος, όπως εσύ, τι προσδοκίες έχει;

Τις προσδοκίες που διεκδικώ, φυσικά από τον εαυτό μου και μόνο.

Για την κυριότερη θα σου απαντήσω με τα λόγια της Χίλαρι Μαντέλ: 

Ακολούθησε το προσωπικό σου άστρο. 

Μη δημιουργείς για την "αγορά"

Δημιούργησε τη δική σου "αγορά" πηγαίνοντας μπροστά.

Ποτέ μην ακολουθείς την αισθητική του κοινού. Δημιούργησέ την.

Αυτό είναι πραγματική επιτυχία στην Τέχνη.

Τι έχεις να πεις για τα σόσιαλ μίντια και την ανάρτηση των φωτογραφιών από αναγνωρισμένους έως και εκκολαπτόμενους φωτογράφους στο διαδίκτυο σε διάφορες φωτογραφικές κοινότητες; Τι ανάγκη θεωρείς πως καλύπτει αυτή η έκθεση;

Πιστεύω ότι τα σόσιαλ μίντια είναι πολύτιμα για την διάδοση πληροφοριών οι οποίες μεταφέρονται με ταχύτητα και ευκολία. Από εκεί και πέρα η διαχείρισή τους από τον καθένα προσωπικά, είναι ανάλογη με τα ζητούμενα και τους σκοπούς του. Για προβολή της δουλειάς τους, του εαυτού τους, για επικοινωνία και ενημέρωση. 

Αν θέλαμε να κατατάξουμε το φωτογραφικό σου έργο σε μια κατηγορία, αυτή θα ήταν η καλλιτεχνική φωτογραφία, θα ήθελες να τοποθετηθείς πάνω σε αυτό;

Μεγάλη κουβέντα η "καλλιτεχνική" φωτογραφία. Ειδικά στη σημερινή εποχή που συνεχώς αλλάζουν και ανατρέπονται οι έννοιες και ακόμα λόγω της ίδιας της φύσης και της ιδιαιτερότητας της φωτογραφίας. Έχω αναρωτηθεί πολλές φορές γιατί έχει επικρατήσει να λέγεται έτσι. Είναι ωραίο να το ακούς κι ακόμα ωραιότερο να το δηλώνεις.

Και μετά τι; Για μένα υπάρχει η φωτογραφία, που εμπεριέχει τον φωτογράφο, τη φωτογραφική μηχανή και τις φωτογραφίες που προκύπτουν.

Ζητούμενό μου, άσχετα πως θα λέγεται το φωτογραφικό μου έργο, είναι να έχω πετύχει προσωπικό ύφος που να συνδέει τις διαφορετικές θεματικές ενότητες μεταξύ τους και να μπορώ μέσα από τον φωτογραφικό μου κόσμο, να μεταδώσω τη δική μου πρόταση και αλήθεια.

Σε δέκα χρόνια από τώρα πώς έχεις φανταστεί τον εαυτό σου (φωτογραφικά);

Τον φαντάζομαι να συνεχίσει να έχει την αίσθηση της πρώτης εύθραυστης αρχής και της πρώτης μυστικής χαράς της φωτογραφικής του πορείας. Στη συνέχεια ευελπιστώ μέσα από την συνεχή αναζήτηση και μάθηση και κυρίως μέσα από πολύ δουλειά και συνέπεια, να έχω ταυτότητα και αναγνωρισιμότητα του έργου μου.

Φυσικά έμαθα πολύ καλά όλα αυτά τα χρόνια, ότι για να πάρω πρέπει και να δώσω.

Τι είναι αυτό που σε ενοχλεί στα φωτογραφικά δρώμενα στη χώρα μας;

Ο μιμητισμός εντός και εκτός συνόρων.

Μετά από όλη αυτή την πορεία έχεις καταλήξει σε κάποιο συμπέρασμα για το τι είναι φωτογραφία για εσένα;

Από τη μια είναι το μέσο που εκφράζομαι και δημιουργώ.

Η μαγεία και η χαρά που έχω ανάγκη για να προχωράω αλλά και η αγωνία που αλλάζει συνεχώς.

Από την άλλη όμως είναι η διαδικασία, που με έμαθε να βλέπω την αθέατη όψη των πραγμάτων, να ανακαλύπτω το κρυμμένο, να μεταμορφώνω το προφανές, να κατανοώ τον σημαντικό ρόλο των μικρών και ταπεινών πραγμάτων.

Να γνωρίζω τελικά τη δύναμή μου και τις αντοχές μου μέσα από τις δυσκολίες και τις αποτυχίες.

Η διαδικασία που με έμαθε να είμαι ανταγωνιστική μόνο με τον εαυτό μου.

Να τολμώ πράγματα και να επαναπροσδιορίζομαι.

Αν σου ζητούσα να βγούμε μαζί μια φωτοβόλτα με εσένα οδηγό πού θα με πήγαινες;

Σε μια παραλία για να δημιουργήσουμε μια φωτοιστορία. Υπάρχουν και συμβαίνουν τόσα πολλά εκεί που με τη σειρά μας, θα τα φωτογραφίσουμε με πολλούς και διαφορετικούς τρόπους.



Τι θα συμβούλευες μια νέα κοπέλα που τώρα δειλά-δειλά κάνει τα πρώτα βήματά της στη φωτογραφία;

Να έχει ψυχική καλλιέργεια για την ολοκλήρωση της προσωπικότητάς της και πνευματική μέσα από τις τέχνες και τα γράμματα. 

Ένα σωστό δάσκαλο που θα δείξει τον σωστό δρόμο όπως και φίλους με κοινά ενδιαφέροντα. Στόχους που να τους υποστηρίζει και εννοείται φωτογραφική παιδεία

Υπομονή γιατί τίποτα αξιόλογο δεν κατακτιέται εύκολα και γρήγορα. Πολύ δουλειά και φυσικά γερό στομάχι.

Τι μήνυμα στέλνεις σε αυτόν που σε διαβάζει τώρα;

Ένα μήνυμα που συνίσταται σε πολλαπλά επίπεδα

"Και το ταξίδι πρέπει να συνεχιστεί. Δεν υπάρχει όαση στην οποία μπορεί κάποιος να παραμείνει"

- BOWLES PAUL –

Πρόσφατα Άρθρα

Εκθέσεις Φωτογραφίας (11 Φεβ 2025)

Δεν θα τους γνωρίσουμε ποτέ. Συναντηθήκαμε μόνο για ένα κλάσμα του δευτερολέπτου. Μια σκηνή του δρόμου που η κανονικότητα ανατρέπεται μόνο για λίγο, πολύ λίγο. Μένει όμως παγωμένη μέσα στην κάμερα...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (31 Ιαν 2025)

Ο Εικαστικός Κύκλος ΔΛ σε συνεργασία με την ΔΛ Gallery παρουσιάζει την Παρασκευή 7 Φεβρουαρίου 2025 την ατομική έκθεση της Ρέας Παπαδοπούλου με τίτλο «Διαταραγμένα Εδάφη». «Αν βγάζετε...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (30 Ιαν 2025)

Η Γκαλερί Σύγχρονης Τέχνης Lumiere είναι στην ευχάριστη θέση να παρουσιάσει το φωτογραφικό έργο του Στέλιου Παφίτη AFIAP, ενός καταξιωμένου φωτογράφου με πάνω από 40 χρόνια εμπειρίας στον τομέα των...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (29 Ιαν 2025)

Ο Δημήτρης Λάμπρης μετά το "structures" επιστρέφει με ένα νέο project στο χώρο τέχνης Ο.art.athens . Αυτή τη φορά θα παρουσιάσει το "departures".  Έντονα ασπρόμαυρα κοντράστ, έγχρωμες...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (29 Ιαν 2025)

Η Bleach Kollektiv παρουσιάζει την οµαδική έκθεση ασπρόµαυρης αναλογικής φωτογραφίας Workers of Negative (Vol.2) στον χώρο για τη φωτογραφία ΥπΟψΗ. Τα έργα της έκθεσης είναι από τις διακριθείσες...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (28 Ιαν 2025)

Η γνωστή σχολή φωτογραφίας της Θεσσαλονίκης, Photoglobe παρουσιάζει την ομαδική έκθεση φωτογραφίας με τίτλο «Αναμνήσεις», μια οπτική εξερεύνηση του παρελθόντος μέσα από το φακό των μαθητών της. Η...

News (21 Ιαν 2025)

Η Φωτογραφική Ομάδα CRoP (Creative Rodos Photographers) σας προσκαλεί σε ένα ξεχωριστό σεμινάριο φωτογραφίας το Σάββατο 25 Ιανουαρίου 2025, που θα πραγματοποιηθεί στο Επιμελητήριο Δωδεκανήσου (ώρες...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (14 Ιαν 2025)

Στις 11 Ιανουαρίου 2025, η Ζωσιμαία Ακαδημία φιλοξενεί την έκθεση φωτογραφίας του καταξιωμένου φωτογράφου Σταύρου Πρωτόπαπα με τίτλο “Flana”. Η έκθεση επικεντρώνεται στη φωτογραφία δρόμου,...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (14 Ιαν 2025)

Η Δημόσια Κεντρική ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΛΙΒΑΔΕΙΑΣ και η Ομάδα Φωτογραφίας της Βιβλιοθήκης Λιβαδειάς, σας προσκαλούν στην Έκθεση Φωτογραφίας «75 ΑσπρόΜαυρες εκδοχές» που διοργανώνουν από 20 έως 26 Ιανουαρίου...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (14 Ιαν 2025)

Οι λευκές πυραμίδες των αλυκών σχηματίζονται από το νερό και τον αέρα. Στοιχεία της φύσης που συνεργάζονται αρμονικά για να μάς προσφέρουν το πολύτιμο αγαθό, το αλάτι. Όλα μία μαγεία. Η φύση, τα...

Παρουσιάσεις και Συνεντεύξεις (17 Δεκ 2024)

Cyanotyping thus gave birth to a triple Metamorphosis: photographic, pictorial, graphological. The cyanotype is the ultra-elegant meeting point of photography and painting, at the chronological,...

News (12 Δεκ 2024)

Την Πέμπτη 12 Δεκεμβρίου 2024, στις 19:00 θα πραγματοποιηθεί παρουσίαση του έργου δύο φωτογράφων του Φωτογραφικού Κύκλου στα πλαίσια των καθιερωμένων "Συναντήσεων της Πέμπτης" του σωματείου. Η...