Φωτογραφικά λάθη

Ο Henri Cartier-Bresson έλεγε ότι όταν φωτογραφίζουμε κρατάμε ανοικτό το ένα μάτι για να βλέπουμε τον έξω κόσμο και κλειστό το άλλο για να βλέπουμε τον εσωτερικό μας κόσμο. Οι περισσότεροι φωτογράφοι δεν κοιτάζουν κανέναν από τους δύο, αλλά αντικρίζουν ήδη το τελικό αποτέλεσμα. Προσπαθούν δηλαδή να οργανώσουν τις γνώσεις τους και τις ικανότητές τους με στόχο την παραγωγή μιας «καλής» φωτογραφίας.

Φωτογραφικά λάθη

Η σχεδόν καθημερινή μου ενασχόληση με την κριτική φωτογραφιών νέων φωτογράφων μού έχει δείξει πως μερικά λάθη επαναλαμβάνονται με εμμονή και με μεγάλη συχνότητα. Λίγα από αυτά παραθέτω εν συντομία.

Το «καλό» δεν πρέπει να επιδιώκεται αλλά να προκύπτει: Ο Henri Cartier-Bresson έλεγε ότι όταν φωτογραφίζουμε κρατάμε ανοικτό το ένα μάτι για να βλέπουμε τον έξω κόσμο και κλειστό το άλλο για να βλέπουμε τον εσωτερικό μας κόσμο. Οι περισσότεροι φωτογράφοι δεν κοιτάζουν κανέναν από τους δύο, αλλά αντικρίζουν ήδη το τελικό αποτέλεσμα. Προσπαθούν δηλαδή να οργανώσουν τις γνώσεις τους και τις ικανότητές τους με στόχο την παραγωγή μιας «καλής» φωτογραφίας. Ενώ αντιθέτως θα έπρεπε να δικαιολογήσουν πριν από όλα στον εαυτό τους γιατί φωτογραφίζουν (γενικά) και γιατί (ειδικά) το συγκεκριμένο θέμα. Το «καλό» αποτέλεσμα είναι το σχεδόν αναπόφευκτο προϊόν μιας σωστής και ειλικρινούς διαδικασίας. Αυτό που διατηρεί την έκπληξη είναι ότι ουδέποτε γνωρίζουμε πόσο σωστή και πόσο ειλικρινής είναι η διαδικασία.

Το «τι» και το «πώς» δεν πρέπει να αποφασίζονται αυθαίρετα: Το «τι» και το «πώς» τής φωτογραφίας είναι αλληλένδετα. Η επιλογή τού θέματος δεν αποτελεί και το οριστικό περιεχόμενο τού φωτογραφικού έργου, αλλά προϋποθέτει το ενδιαφέρον τού φωτογράφου και συνεπάγεται ένα είδος χειρισμού. Το κλειστό μάτι τού φωτογράφου θα τροφοδοτήσει το ανοιχτό με τις απόψεις τού φωτογράφου πάνω σε δύο πράγματα. Πρώτον πάνω στον κόσμο και δεύτερον πάνω στη φωτογραφία. Η επιλογή τού θέματος πρέπει να βοηθήσει τον φωτογράφο να εκφράσει τη συγκίνησή του για τον κόσμο στον οποίον ζει και για τη φωτογραφία που χρησιμοποιεί. Το «πώς» είναι ο τρόπος επένδυσης τού «τι», ο οποίος καθορίζεται από το ίδιο το θέμα και από τη σχέση τού φωτογράφου ταυτόχρονα με τον κόσμο και τη φωτογραφία. Το «τι» και το «πώς» δεν είναι κατά συνέπεια αυθαίρετες λογικές και αισθητικές επιλογές, όπως δυστυχώς τις χειρίζονται οι περισσότεροι φωτογράφοι.

Η επικοινωνία δεν πρέπει να είναι ο κύριος στόχος: Η επικοινωνία είναι βασικό στοιχείο τής καλλιτεχνικής δημιουργίας. Κανείς δεν πρέπει όμως να δημιουργεί με σκοπό την επικοινωνία. Αλλά πάντα να δημιουργεί με την ελπίδα ή το ενδεχόμενο τής επικοινωνίας. Μιας επικοινωνίας που δεν είναι μόνον συνάντηση αδελφών ψυχών, αλλά και χειραφέτηση τού έργου μακριά από την προστασία που τού εξασφαλίζει η μεροληπτική γονική κρίση. Γι αυτό και οι προσπάθειες δημοσιοποίησης τής καλλιτεχνικής δουλειάς δεν συνιστούν πράξεις ματαιοδοξίας και ναρκισσισμού, αλλά τμήμα τής δημιουργικής πορείας μέσα στον χρόνο. Από ενδεχόμενο όμως αποτέλεσμα η επικοινωνία μετατράπηκε σε κυρίως στόχο. Οι περισσότεροι φωτογράφοι δουλεύουν για να εκθέσουν και δεν εκθέτουν επειδή δούλεψαν.

Το βιογραφικό σημείωμα δεν πρέπει να προηγείται τής ίδιας τής ζωής: Η ζωή των καλλιτεχνών έχει συρρικνωθεί στο βιογραφικό τους σημείωμα. Όσο περισσότερο αγωνίζονται γι αυτό, τόσο λιγότερο ουσιαστικά ζουν και δημιουργούν. Έχει κανείς την αίσθηση ότι για τους σύγχρονους καλλιτέχνες κάθε Πρωτοχρονιά είναι μια άδεια γραμμή που πρέπει να γεμίσει και όχι άλλη μια μερίδα χρόνου που πρέπει να δικαιώσουν απέναντι στον εαυτό τους. Κανένα όμως βιογραφικό δεν υπάρχει χωρίς την ολοκλήρωσή του και το τέλος του. Μόνον έτσι μπορεί να εκτιμηθεί. Και αυτό δεν θα το ζήσει ο καλλιτέχνης.

Μια φωτογραφία δεν πρέπει να αποτελείται από πολλές μικρότερες: Μια φωτογραφία μπορεί να αποτελείται από πληθώρα λεπτομερειών, αλλά τελικά συνιστά ένα μοναδικό «σημείο», ένα μοναδικό ίχνος, μια μοναδική πρόταση. Πρέπει γι αυτό να είναι απόλυτη, πειστική και συμπαγής. Οι πολλές λεπτομέρειες πρέπει να συμπλέουν και να ενώνονται η μία μέσα στην άλλη. Στις περισσότερες φωτογραφίες διαπιστώνει κανείς φλυαρία στοιχείων που θα μπορούσαν να ανήκουν σε περισσότερες φωτογραφίες και μάλιστα σε φωτογραφίες διαφορετικής θεματολογίας και προσέγγισης. Αυτό προφανώς οφείλεται στην προσπάθεια τού φωτογράφου να κατασκευάσει μια φωτογραφία και όχι να την ανακαλύψει.

Μια θεματική ενότητα δεν πρέπει να δικαιώνει μέτριες φωτογραφίες: Είναι γεγονός ότι περισσότερες φωτογραφίες τού ίδιου φωτογράφου με κοινή θεματολογία και κοινό περιεχόμενο μας δίνουν σαφέστερη εικόνα τής ταυτότητάς του και ενισχύουν το τελικό αποτέλεσμα. Μια ενότητα όμως πρέπει να αποτελείται από ένα σύνολο αυτόνομων καλών φωτογραφιών. Συνήθως όμως βλέπουμε το σύνολο να καλύπτει με την ομοιομορφία του φωτογραφίες μέτριας ποιότητας, που επιχειρούν να αντλήσουν τη δικαίωσή τους από τη γειτνίαση με τις λίγες καλές. Αυτό που πάντοτε συμβαίνει είναι η δύναμη τής μετριότητας να απορροφά την ποιότητα.

Η ιδέα που γέννησε τις φωτογραφίες δεν πρέπει να τις υποκαθιστά: Από τη στιγμή που το καλλιτεχνικό έργο βλέπει το φως, πρέπει να αφήνεται στην τύχη. Κάθε προσπάθεια να το στηρίξουμε με δεκανίκια θα αποβεί σε βάρος του. Αν το έργο είναι καλύτερο από την περιγραφή τής ιδέας που το γέννησε, τότε θα θαφτεί κάτω από αυτήν. Αν το έργο είναι χειρότερο, τότε θα αποκαλυφτεί η γύμνια του. Έτσι κι αλλιώς ο συνοδευτικός λόγος είναι επικίνδυνος, γιατί σαν μονοσήμαντος έχει μεγαλύτερη φαινομενική δύναμη και καταπίνει το έργο.

Η μορφή μιας φωτογραφίας δεν μπορεί να υποσκελίζει το περιεχόμενό της: Η φωτογραφία είναι εικόνα και όχι αντικείμενο. Αυτό που περικλείει είναι πιο σημαντικό από την επιφάνειά της. Η τελειότητα τής εμφάνισής της, το σωστό τύπωμα, τα συγκεκριμένα χρώματα, το εκάστοτε κατάλληλο μέγεθος, πρέπει απλώς να βοηθούν την προσέγγιση τού περιεχομένου της. Δεν μπορούν να γίνουν αυτά καθεαυτά περιεχόμενο. Η εμμονή στη σημασία τής επιφάνειας προδίδει φτώχεια περιεχομένου.

Η καινοτομία δεν πρέπει να είναι αυτοσκοπός: Ο τρομερός ανταγωνισμός οδηγεί τους φωτογράφους στην με κάθε θυσία καινοτομία. Το αποτέλεσμα σπανίως είναι πραγματικά καινοτόμο και συνήθως είναι απελπιστικά μονότονο. Η καινοτομία βγαίνει αναγκαστικά από την παράδοση. Η άγνοια τής τελευταίας αποκλείει οποιαδήποτε καινοτομία. ʼλλωστε για άλλη μια φορά η καινοτομία είναι κάτι που προκύπτει και δεν επιδιώκεται.

Πλάτων Ριβέλλης (Περιοδικό "Φωτογράφος" 2001)

Πρόσφατα Άρθρα

Παρουσιάσεις και Συνεντεύξεις (17 Δεκ 2024)

Cyanotyping thus gave birth to a triple Metamorphosis: photographic, pictorial, graphological. The cyanotype is the ultra-elegant meeting point of photography and painting, at the chronological,...

News (12 Δεκ 2024)

Την Πέμπτη 12 Δεκεμβρίου 2024, στις 19:00 θα πραγματοποιηθεί παρουσίαση του έργου δύο φωτογράφων του Φωτογραφικού Κύκλου στα πλαίσια των καθιερωμένων "Συναντήσεων της Πέμπτης" του σωματείου. Η...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (12 Δεκ 2024)

  Η Λέσχη δημιουργικής φωτογραφίας Ιωαννίνων «ΦΩΤΟΡΑΣΗ», θα πραγματοποιήσει στη Ζωσιμαία Ακαδημία την ετήσια έκθεση Φωτογραφίας, με τίτλο «Αντιθέσεις». Η διάρκειά της θα είναι από τις 11 έως...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (05 Δεκ 2024)

Η Φωτογραφική Λέσχη Σαλαμίνας - Φωτομέτρηση παρουσιάζει, με την οικονομική υποστήριξη και την αιγίδα του ΥΠ.ΠΟ., την ομαδική έκθεση φωτογραφίας “Άνθρωπος και Τόπος - Σαλαμίνα” σε επιμέλεια της...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (05 Δεκ 2024)

Η Φωτογραφική Ομάδα Φιλιππιάδας Κα.Δρώ με χαρά σας προσκαλεί στην ετήσια έκθεση των μελών της με τίτλο “ΠΡΟΚΑΤ”. Στην εποχή της πληθώρας των εικόνων, η προκατασκευασμένη φωτογραφία αναδύεται ως...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (05 Δεκ 2024)

Μετά την Αθήνα και την Διεθνή Φουαρ Εικαστικών Τεχνών "Platforms Project", το "Παζλ του Τραύματος" θα εκτεθεί τον Δεκέμβριο στην πόλη του, την Κόρινθο. Το τραύμα, απλό ή σύνθετο, ατομικό ή...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (05 Δεκ 2024)

Ανοίγει τις πύλες της στο κοινό μία ξεχωριστή έκθεση φωτογραφίας, το Σάββατο 7 Δεκεμβρίου 2024 και ώρα 19:00 και για μία εβδομάδα.  Η Αστική Σχολή Κατερίνης θα φιλοξενήσει φωτογραφίες της...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (05 Δεκ 2024)

Με μια ρετροσπεκτίβα της φωτογραφικής του διαδρομής επανέρχεται στο εκθεσιακό προσκήνιο ο γνωστός φωτογράφος και ιδιοκτήτης εργαστηρίου Σπύρος Τρουπάκης παρουσιάζοντας στο κοινό δείγμα δουλειάς σε...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (03 Δεκ 2024)

Η έκθεση με τίτλο The (other) self είναι ένας διάλογος ανάμεσα στο υποκείμενο, τον Άλλο και τον φακό, η οποία λειτουργεί ως καθρέφτης που αναδεικνύει τις αντιφάσεις ανάμεσα στο...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (03 Δεκ 2024)

Πρόσκληση στην εκδήλωση βράβευσης των νικητών του 10ου Φωτομαραθωνίου Κύπρου που θα γίνει στον πολυχώρο πολιτισμού ΑΤΤΙΚΟΝ και στα εγκαίνια της ανοικτής έκθεσης The Wall_8th Edition που υα γίνει στο...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (28 Νοε 2024)

Μια φωτογραφική τεκμηρίωση της Irina Unruh για την απαγωγή νυφών στο Κιργιστάν και την εξάλειψη της βίας κατά των γυναικών. Η έκθεση “I am Jamilia” της Γερμανίδας φωτογράφου Irina Unruh...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (28 Νοε 2024)

Η K-Gold Temporary Gallery παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα την έκθεση «Power Love» της διεθνώς αναγνωρισμένης Γερμανίδας φωτογράφου Anne Morgenstern. Η έκθεση, που εγκαινιάζεται την Κυριακή 8...