Tο πορτρέτο

Είναι μία αυθόρμητη απάντηση. Ένα συνεχές ΝΑΙ-ΟΧΙ. Ένα κλείσιμο του ματιού. Μία σχέση πομπού - δέκτη. Το φως, το βλέμμα, η έκφραση, το σώμα. Όλα ακροβατούν σε μία κλωστή. Ένα κοινό πρόσωπο, μία εύκολη προσπέλαση. Ένα παράθυρο μέσα στον καθρέφτη. Μία συμμετοχή σχεδόν ασυνείδητη. Είναι μία φωτογραφία, ένα πορτρέτο.

Είναι μία αυθόρμητη απάντηση. Ένα συνεχές ΝΑΙ-ΟΧΙ. Ένα κλείσιμο του ματιού. Μία σχέση πομπού - δέκτη. Το φως, το βλέμμα, η έκφραση, το σώμα.

Όλα ακροβατούν σε μία κλωστή. Ένα κοινό πρόσωπο, μία εύκολη προσπέλαση. Ένα παράθυρο μέσα στον καθρέφτη. Μία συμμετοχή σχεδόν ασυνείδητη. Είναι μία φωτογραφία, ένα πορτρέτο.

Το πορτρέτο μοιάζει με εύκολη υπόθεση, αφού το κύριο θέμα του είναι το ανθρώπινο στοιχείο. Ταυτόχρονα είναι δύσκολο να υπερβείς την επιφάνεια ενός προσώπου για να μεταφέρεις μέσα από αυτό συναισθήματα, αναμνήσεις, έννοιες, συγκίνηση. Ίσως για αυτό το λόγο τα πιο ενδιαφέροντα πρόσωπα για ένα φωτογράφο είναι αυτά που λέμε «κοινά», συνηθισμένα (αν μπορεί να αναφέρεται κάποιος με αυτά τα επίθετα σε ανθρώπινα πρόσωπα που θεωρούμε εξ ορισμού ξεχωριστά). Στον κινηματογράφο αντίστοιχα τα κοινά πρόσωπα θα μπορούσαν να υποδυθούν περισσότερους ρόλους. Ο βαθμός δυσκολίας μεγαλώνει, όταν τα πρόσωπα των φωτογραφιζόμενων είναι ιδιαίτερα. Η Αrbus είχε πραγματικά μεγάλα εμπόδια να προσπεράσει. Τα κατάφερε με τους δίαυλους επικοινωνίας που ανέπτυξε μαζί τους (δεν θεώρησε σε καμμιά περίπτωση αφύσικα ή παράξενα τα πρόσωπα αυτά), αλλά συγχρόνως κράτησε μία συναισθηματική απόσταση απαραίτητη για την ακριβή περιγραφή τους.

Το μοντέλο είναι η αφορμή και έτσι πρέπει να μείνει. Κάθε προσπάθεια κολακείας της εικόνας του, διαλλακτικότητας, ή ενεργού συμμετοχής του στο αποτέλεσμα αλλάζει τους όρους του παιχνιδιού. Ο φωτογράφος είναι ο πομπός, που θα μεταφέρει με όσο πιο αόριστο και διακριτικό τρόπο κύματα στο μοντέλο του, για να εισπράξει μια αντίδραση, που θα τον ενδιαφέρει και θα τον συγκινήσει.

 Υπάρχουν μοντέλα (συμπεριλαμβάνονται και οι επαγγελματίες) που υιοθετούν μία συγκεκριμένη στάση σώματος όταν φωτογραφίζονται και άλλα μια συγκεκριμένη έκφραση - «γκριμάτσα». Ο φωτογράφος πρέπει να τους «ξεβολέψει». Υπάρχουν μοντέλα με μεγάλη ανασφάλεια για την εικόνα τους. Ο φωτογράφος θα πρέπει να τους πείσει ότι τον ενδιαφέρει μόνο το οπτικό αποτέλεσμα, η φωτογραφία και ότι στη φωτογραφία θα είναι περισσότερο αυτός μέσα παρά εκείνα. Δεν είναι εύκολο πάντα, όλοι γνωρίζουμε ότι την ιδέα που έχουμε για την εικόνα μας την κουβαλάμε για μία ζωή και μπορεί εύκολα να διαλυθεί σε μία απρόσεκτη στιγμή μπροστά στον φακό. ʼρα, όποια και αν είναι τα κίνητρα του του φωτογραφιζόμενου, πρέπει να υπάρχει εμπιστοσύνη και αποδοχή στο έργο του δημιουργού, που πρέπει να το γνωρίζει και αντίστοιχα ο φωτογράφος πρέπει να σεβαστεί την προσωπικότητα και τα όρια, τα οποία βάζει το μοντέλο του.

Ας μη ξεχνάμε, εμείς οι φωτογράφοι, ότι το να σε βοηθήσει κάποιος να εκφραστείς, να μοιραστεί δηλαδή την τρέλα σου, όταν αυτό γίνεται σε εθελοντική βάση, δεν είναι πάντα εύκολο, πόσο μάλλον όταν στις περισσότερες φορές ούτε εμείς οι ίδιοι γνωρίζουμε τι ακριβώς αναζητούμε.

Πόσο σημαντικός είναι ο χώρος στο πορτρέτο; Την απάντηση την έχει δώσει αρκετές δεκαετίες πριν με τον πιο εμφατικό τρόπο ο A. Sander. Είτε δημόσιος είτε ιδιωτικός, είτε εργασιακός είτε οικία, ξένος και απειλητικός ή φιλικός και γνωστός, ο χώρος έχει τη δική του ιδιαίτερη σημασία. Το κύριο θέμα μας, ο άνθρωπος, θα αναδεικνύεται μέσα από τις αντιθέσεις, τις αναφορές και τις συγκρίσεις με όλα τα υπόλοιπα στοιχεία που θα συμπεριλάβουμε. Οι περιοχές χωρίς πληροφορίες πρέπει να έχουν την βαρύτητα που επιβάλλει το περιεχόμενό μας.

Αν η φόρμα θα είναι δυναμική ή απλή, ανάλογη με τη σπουδαιότητα του θέματος, αν το φως θα είναι διάχυτο ή σκληρό, τεχνητό ή φυσικό, αν η επεξεργασία θα σέβεται τη λήψη ή θα αλλάζει δραματικά ακόμα και το περιεχόμενο, αυτές είναι αποφάσεις, που πρέπει να πάρει ο φωτογράφος πριν και μετά την λήψη.

Η φωτογραφία πορτρέτου, όπως όλες άλλωστε οι φωτογραφίες, δεν μπορεί παρά να είναι σκηνοθετημένη. Το τελικό όμως αποτέλεσμα πρέπει να δείχνει τόσο φυσικό, ώστε να μας πείθει με την αληθοφάνειά του. Η στιγμή που θα αποφασίσει ο φωτογράφος το κλικ δεν είναι καθορισμένη, είναι όμως καθοριστική.

Κείμενο Κώστας Μασσέρας

Πρόσφατα Άρθρα

Παρουσιάσεις και Συνεντεύξεις (17 Δεκ 2024)

Cyanotyping thus gave birth to a triple Metamorphosis: photographic, pictorial, graphological. The cyanotype is the ultra-elegant meeting point of photography and painting, at the chronological,...

News (12 Δεκ 2024)

Την Πέμπτη 12 Δεκεμβρίου 2024, στις 19:00 θα πραγματοποιηθεί παρουσίαση του έργου δύο φωτογράφων του Φωτογραφικού Κύκλου στα πλαίσια των καθιερωμένων "Συναντήσεων της Πέμπτης" του σωματείου. Η...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (12 Δεκ 2024)

  Η Λέσχη δημιουργικής φωτογραφίας Ιωαννίνων «ΦΩΤΟΡΑΣΗ», θα πραγματοποιήσει στη Ζωσιμαία Ακαδημία την ετήσια έκθεση Φωτογραφίας, με τίτλο «Αντιθέσεις». Η διάρκειά της θα είναι από τις 11 έως...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (05 Δεκ 2024)

Η Φωτογραφική Λέσχη Σαλαμίνας - Φωτομέτρηση παρουσιάζει, με την οικονομική υποστήριξη και την αιγίδα του ΥΠ.ΠΟ., την ομαδική έκθεση φωτογραφίας “Άνθρωπος και Τόπος - Σαλαμίνα” σε επιμέλεια της...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (05 Δεκ 2024)

Η Φωτογραφική Ομάδα Φιλιππιάδας Κα.Δρώ με χαρά σας προσκαλεί στην ετήσια έκθεση των μελών της με τίτλο “ΠΡΟΚΑΤ”. Στην εποχή της πληθώρας των εικόνων, η προκατασκευασμένη φωτογραφία αναδύεται ως...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (05 Δεκ 2024)

Μετά την Αθήνα και την Διεθνή Φουαρ Εικαστικών Τεχνών "Platforms Project", το "Παζλ του Τραύματος" θα εκτεθεί τον Δεκέμβριο στην πόλη του, την Κόρινθο. Το τραύμα, απλό ή σύνθετο, ατομικό ή...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (05 Δεκ 2024)

Ανοίγει τις πύλες της στο κοινό μία ξεχωριστή έκθεση φωτογραφίας, το Σάββατο 7 Δεκεμβρίου 2024 και ώρα 19:00 και για μία εβδομάδα.  Η Αστική Σχολή Κατερίνης θα φιλοξενήσει φωτογραφίες της...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (05 Δεκ 2024)

Με μια ρετροσπεκτίβα της φωτογραφικής του διαδρομής επανέρχεται στο εκθεσιακό προσκήνιο ο γνωστός φωτογράφος και ιδιοκτήτης εργαστηρίου Σπύρος Τρουπάκης παρουσιάζοντας στο κοινό δείγμα δουλειάς σε...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (03 Δεκ 2024)

Η έκθεση με τίτλο The (other) self είναι ένας διάλογος ανάμεσα στο υποκείμενο, τον Άλλο και τον φακό, η οποία λειτουργεί ως καθρέφτης που αναδεικνύει τις αντιφάσεις ανάμεσα στο...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (03 Δεκ 2024)

Πρόσκληση στην εκδήλωση βράβευσης των νικητών του 10ου Φωτομαραθωνίου Κύπρου που θα γίνει στον πολυχώρο πολιτισμού ΑΤΤΙΚΟΝ και στα εγκαίνια της ανοικτής έκθεσης The Wall_8th Edition που υα γίνει στο...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (28 Νοε 2024)

Μια φωτογραφική τεκμηρίωση της Irina Unruh για την απαγωγή νυφών στο Κιργιστάν και την εξάλειψη της βίας κατά των γυναικών. Η έκθεση “I am Jamilia” της Γερμανίδας φωτογράφου Irina Unruh...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (28 Νοε 2024)

Η K-Gold Temporary Gallery παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα την έκθεση «Power Love» της διεθνώς αναγνωρισμένης Γερμανίδας φωτογράφου Anne Morgenstern. Η έκθεση, που εγκαινιάζεται την Κυριακή 8...