Η φωτογραφία, ως χρήση και εφαρμογή, είναι ένας φορέας πληροφορίας, είτε επιστημονικής, μόδας, διαφήμησης, ρεπορτάζ κλπ.
Ως εκ τούτου είναι πολύ σημαντική υπόθεση η όσο το δυνατόν ακριβέστερη παρουσίαση αυτής της πληροφορίας, άρα είναι απαραίτητα η τεχνική αρτιότητα, η ακρίβεια της λήψης, η σωστή χρωματική απόδοση, η άψογη φωτομέτρηση, κλπ. Όλα αυτά αφορούν την σωστή καταγραφή της πληροφορίας και φυσικά συνιστούν μια απλή και σχετικά εύκολη τεχνική.
Η φωτογραφία όμως, ως δημιουργική πρόταση, απεμπλέκεται πλέον από τα δεσμά της "σωστής τεχνικά καταγραφής". Εδώ το ενδιαφέρον μετατοπίζεται στη σημαντική περιγραφή. Με απλά λόγια, ενδιαφέρει πλέον πολύ περισσότερο το τι δείχνει η φωτογραφία (περιγραφή), ενώ το πώς το δείχνει(η καταγραφή) δεν είναι υποχρεωτικό να ακολουθεί την πεπατημένη της politically correct τεχνικά λήψης.
Ο φωτογράφος στη δημιουργική φωτογραφία μπορεί να χρησιμοποιήσει την οποιαδήποτε ιδιότητα του μέσου για να ενισχύσει την περιγραφή του, να κουνήσει, να "φλουτάρει", να αφαιρέσει το χρώμα, να "κάψει", να στραβώσει ορίζοντες, κλπ, κλπ. Φυσικά όλα αυτά πρέπει να αποτελούν συνειδητές επιλογές μιας φόρμας και όχι λάθη απειρίας ή τυχαίες καταγραφές.
Η περιγραφή λοιπόν είναι η δημιουργική "άποψη" του φωτογράφου.
Βλέπω συχνά να υπερεκτιμώνται και να θεωρούνται αξιόλογες φωτογραφίες, πολύ καλές τεχνικά καταγραφές, οι οποίες όμως στην ουσία μεταφέρουν απλοϊκές και εύκολες πληροφορίες, πχ ένα ηλιοβασίλεμα, ένα όμορφο ζώο, ένα τοπίο. Οι φωτογραφίες αυτές είναι στην ουσία καλές καταγραφές αλλά αδιάφορες περιγραφές. Δείχνουν πολύ σωστά συνηθισμένες και κοινότοπες πληροφορίες και μόνο στα πλαίσια της εφαρμοσμένης φωτογραφίας μπορούν να αξιολογηθούν ως "καλές".
Η καταγραφή είναι μια σχετικά εύκολη υπόθεση, απαιτεί καλό εξοπλισμό, γνώση μιας σχετικά απλής τεχνικής και μερικές φορές κόπο στην ανεύρεση της πληροφορίας.
Η περιγραφή είναι μια πολύ δύσκολη υπόθεση, δεν απαιτεί οπωσδήποτε ακριβό εξοπλισμό αλλά ακριβά χαρίσματα του φωτογράφου. Εμπειρία, δημιουργικό ταλέντο, συναισθηματική ευφυία, αντίληψη, οξυδέρκεια, θάρρος και πάρα πολύ κόπο και υπομονή.
Γι αυτόν ακριβώς το λόγο, ενώ υπάρχουν εκατομμύρια πολύ καλών χειριστών φωτογραφικών μηχανών, οι σημαντικοί φωτογράφοι (αναλογικά) είναι ελάχιστοι.