Αυτό τον μήνα κλείνουν 33 χρόνια από την κυκλοφορία του War των U2. Το τρίτο, κατά σειρά, στούντιο άλμπουμ τής Ιρλανδέζικης μπάντας U2 είναι σίγουρα και το πιο γνωστό τους. Ειδικά οι φανατικοί υποστηριχτές τους, το κατατάσσουν ανάμεσα στα καλυτερά τους-αν όχι το καλύτερο της καριέρας τους.
Το τρίτο στούντιο άλμπουμ της Ιρλανδέζικης μπάντας U2 είναι σίγουρα και το πιο γνωστό τους, κλείνοντας αυτό τον μήνα 33 χρόνια από την κυκλοφορία του. Ειδικά, οι φανατικοί υποστηριχτές τής μπάντας το κατατάσσουν ανάμεσα στα καλύτερά τους-αν όχι το καλύτερο της καριέρας τους.
Πέρα από τη ποιοτική μουσική που μας χάρισαν οι U2, ειδικά στην πρώτη φάση της καριέρας τους, που επηρέασαν δεκάδες μουσικές μπάντες, αντίστοιχο ρόλο έπαιξαν και τα εξώφυλλα τους, τα οποία πάντα εξέφραζαν μέρος των έντονων πολιτικό-κοινωνικών ανησυχιών, που πάντα χαρακτήριζαν την μπάντα έως και σήμερα.
Για το άλμπουμ τους War, οι U2 χρησιμοποίησαν την εικόνα ενός παιδιού, η οποία και έγινε εμβληματική για διάφορους λόγους.
Η σχεδίαση του εξωφύλλου έγινε από τον Steve Averill, ενώ οι φωτογραφίες τής μπάντας που χρησιμοποιήθηκαν για το εσώφυλλο ήταν όλες του διάσημου φωτογράφου Anton Corbjin, o όποιος στην 40χρονη καριέρα του έχει φωτογραφίσει διάσημες μπάντες όπως Rolling Stones, Depeche Mode, Nirvana, Metallica.
Ωστόσο, για τη φωτογράφιση τού εξωφύλλου χρησιμοποιήθηκε μια φωτογραφία του Peter Rowen, ο οποίος είχε ξανά συνεργαστεί μαζί τους ποζάροντας και για το ντεμπούτο άλμπουμ τους Boy. Ο Peter ήταν ο μικρός αδερφός ενός φίλου του Bono, ο οποίος συχνά έρχονταν μαζί με τον αδερφό του και έκαναν παρέα με τον τραγουδιστή. Η πληρωμή του -κατά πολύ- πρόθυμου πιτσιρικά, δεν ήταν άλλη από μερικές μπάρες σοκολάτας.
Boy cover
Σε αντίθεση με το πανομοιότυπο Boy, η φωτογραφία ενός παιδιού με το μείγμα περηφάνιας και αθωότητας που το συνοδεύει, έρχονταν σε εντονότερο κοντράστ με τον τίτλο του άλμπουμ και έδινε πολύ μεγαλύτερη βαρύτητα στη σημασία του. Ενώ, στο Boy η εικόνα είχε σκοπό να αποδώσει όλη την αθωότητα της ηλικίας, στην αντίστοιχη εικόνα του War, η έκφραση του παιδιού αποπνέει μια ανησυχία για την απώλεια αυτής της αθωότητας.
War cover
Τεχνικά η φωτογραφία είναι πολύ απλή, αλλά ταυτόχρονα, γεμάτη ατμόσφαιρα και αίσθημα, λόγω του μηνύματος που κουβαλούσε.
Έκτος από την επιλογή του ασπρόμαυρου (που είχε πιο έντονο κοντράστ σε σχέση με το Boy), η επιλογή του κάδρου είχε και αυτή τη σημασία της. Το κοντινό «μασκάρισμα» είχε σκοπό να επικεντρωθεί η προσοχή του θεατή, στην έντονη εκφραστική ματιά του παιδιoύ.
Επιπλέον, η επιλογή της γραμματοσειράς για τον τίτλο δεν είναι τυχαία, αλλά θυμίζει γραμματοσειρά που χρησιμοποιείτε για τις επικεφαλίδες σε εφημερίδες, είναι έντονα κόκκινη -που τονίζεται με το ασπρόμαυρο background- και η τοποθέτηση στοίχισης του τίτλου, βγάζει μία αίσθηση του σοβαρού και επείγοντος.
Μία αίσθηση που αντικατόπτριζε απόλυτα το κλίμα που κυμαίνονταν τα τραγούδια του δίσκου, δημιουργημένα για μια ,όχι τόσο εύκολη, κατανάλωση αλλά για μια διαμαρτυρία.
Με αυτό το άλμπουμ η μπάντα απέφυγε τις θρησκευτικές αναφορές του προηγούμενου τους δίσκου, October (που συνοδευόταν από ένα κοινότυπο και βαρετό εξώφυλλο) και επικεντρώθηκε όμως στις πολιτικές!
Νew Υear's Day single cover
Τραγούδια όπως το Sunday Bloody Sunday και New Year's Day έχουν χαρακτηριστεί έντονα για τη πολιτική τους διαμαρτυρία και το δέος της μπάντας μπροστά στα αιματηρά πολιτικά επεισόδια που συνέβησαν εκείνη τη χρονιά στην Β.Ιρλανδία και έδωσαν τον τόνο του ύφους του υπόλοιπου δίσκου. Ο σκοπός αυτών των τραγουδιών ήταν να εκφράσουν το έντρομο κλίμα του κόσμου για τη πολιτική κατάσταση και την επίπτωση που είχε αυτή στη ψυχή και το πνεύμα των ανθρώπων.
Όταν ο Bono, ρωτήθηκε, γι αυτή την επιλογή τους για εξώφυλλο, απάντησε ότι : «ʼντι να βάλουμε τανκς και όπλα στο εξώφυλλο, βάλαμε την εικόνα ενός παιδιού. Ο πόλεμος μπορεί να είναι και πνευματικός και συναισθηματικός. Δεν χρειάζεται να είναι πάντα με φυσικό τρόπο»
Ο 42χρόνος- πλέον φωτογράφος στο επαγγέλμα- Peter Rowen, ανάμεσα στα εξώφυλλα του Boy & War.
Η αλήθεια είναι οτι πολλές φορές το να παραδώσεις το μήνυμα όχι με το πιο εμφανή τρόπο, μπορεί να βρεί πιο πολλούς παραλήπτες. Η φωτογραφία έχει αυτή τη δύναμη να μεταμορφώνει και να περνάει ιδέες, διαμαρτυρίες και μηνύματα μέσα απο αντιφατικές εικόνες και φόρμες, όπως στη συγκεκριμένη περίπτωση η εικόνα ενός μικρού παιδιού.
Για την ιστορία, η κυκλοφορία του άλμπουμ στη συντηρητική Αμερική κυκλοφόρησε με διαφορετικό εξώφυλλο, με το φόβο ό,τι η εικόνα ενός μικρού γυμνού παιδιού θα ενθάρρυνε την παιδοφιλία...
_____________________________________________________________
Κείμενο: Τόλης Χατζηγνατίου
The Soundtrack for writing this: U2 - War (1983)