Σχόλια για μία φωτογραφία: Henri Cartier-Bresson

Η φωτογραφία είναι μια σειρά διαδοχικών επιλογών μέσα από τις οποίες διαμορφώνεται και εκφράζεται η καλλιτεχνική γλώσσα και πρόταση τού φωτογράφου. Η υποκατάστασή τής βούλησής του σε οποιοδήποτε στάδιο τής καλλιτεχνικής διαδικασίας δεν είναι καθόλου σίγουρο ότι αποσαφηνίζει ή ότι εμπλουτίζει τη γλώσσα του, ενώ δεν είναι απίθανο και να την παραμορφώνει.

Σχόλια για μία φωτογραφία: Henri Cartier-Bresson (1908-2004)

Όλοι οι φωτογράφοι, όταν οι συνθήκες λήψεως το επιτρέπουν, τραβούν περισσότερες από μια φωτογραφίες τού ίδιου θέματος, μια και στη φωτογραφία η διόρθωση κάθε λήψης δεν μπορεί παρά να είναι μια άλλη παρόμοια λήψη. Μετά από την αγχωτική διαδικασία τής φωτογράφισης έρχεται η ήρεμη, αν και εξίσου δύσκολη, διαδικασία τής σκέψης, όταν ο φωτογράφος γίνεται κριτικός-θεατής τής δουλειάς του.

Αν οι φωτογραφικές λήψεις αποτυπώνουν το ίδιο ακριβώς θέμα, ο φωτογράφος είναι υποχρεωμένος να επιλέξει την κατά την άποψή του καλύτερη φωτογραφία, εκείνη δηλαδή που αποδίδει με μεγαλύτερη ακρίβεια και δύναμη την άποψή του τόσο για το φωτογραφημένο θέμα όσο και για τη Φωτογραφία γενικότερα. Ακόμα και αν υπάρχουν περισσότερες αξιόλογες - ενδεχομένως και ισοδύναμες - φωτογραφίες, οφείλει να συγκεντρώσει το ενδιαφέρον του (και αυτό των θεατών) σε μία από αυτές, γιατί στην αντίθετη περίπτωση το ενδιαφέρον μοιράζεται και αποδυναμώνεται και η πιο μέτρια φωτογραφία απορροφά την πιο δυνατή. Πρέπει να κυριαρχεί η αίσθηση ότι η κάθε φωτογραφία είναι πάντοτε αποτέλεσμα ενός μοναδικού, αξεπέραστου και χαρισματικού κλικ. Ενός κλικ που ολοκληρώνεται μέσα από την κριτική σκέψη τού φωτογράφου.

Ο Henri Cartier-Bresson είχε από παλιά καταλήξει στη φωτογραφία με τα γελαστά πρόσωπα των παιδιών στα χαλάσματα (και πολύ σωστά). Αυτή τη φωτογραφία γνωρίζαμε και αυτήν αγαπούσαμε. Η φιλοδοξία όμως των επιμελητών δεν αφήνει ποτέ τους μεγάλους καλλιτέχνες στην ησυχία τους. Ο μεγάλος αυτός φωτογράφος, με πάρα πολλά χρόνια στην πλάτη του, δεν ένιωθε πλέον την ανάγκη να προστατεύσει τις φωτογραφίες του και τις επιλογές του και επέτρεψε σε έναν φιλόδοξο νέο να ξεψαχνίσει το αρχείο του σε αναζήτηση άγνωστων και ουδέποτε επιλεγμένων φωτογραφιών. Έτσι γνωρίσαμε και τη δεύτερη φωτογραφία των παιδιών στα χαλάσματα, τραβηγμένη αναμφίβολα την ίδια στιγμή, πιθανόν μαζί με αρκετές άλλες. Η περιέργεια τού φιλότεχνου, περιέργεια που μπορεί να φτάσει το όριο τού κουτσομπολιού, δικαιώνει εν μέρει μια τέτοια ενέργεια, όπως επίσης και η περιέργεια τού ιστορικού ικανοποιείται από τη μελέτη προπαρασκευαστικών ή άλλων βοηθητικών πράξεων. Καμία όμως περιέργεια δεν μπορεί να υποκαταστήσει την καλλιτεχνική διαδικασία, τής οποίας κυρίαρχος είναι ο ίδιος ο φωτογράφος, στην απόλυτη κρίση τού οποίου εναπόκειται η επιλογή τής κορυφαίας λήψης.

Η μόνη εν προκειμένω προσφορά τού συγκεκριμένου επιμελητή περιορίζεται στο εκπαιδευτικό παράδειγμα που μας έδωσε με την αποκάλυψη τής δεύτερης φωτογραφίας. Εξηγώντας μας έτσι εμμέσως, και χωρίς προφανώς να είναι αυτή η πρόθεσή του, πόσο δίκιο είχε ο φωτογράφος να καταλήξει στην ήδη γνωστή φωτογραφία του. Στη φωτογραφία όπου από τη μια μεριά η αναπηρία, η φτώχια και τα ερείπια και από την άλλη η γενικευμένη χαρά και το πηγαίο γέλιο όλων των παιδιών δημιουργούν μια εκρηκτική αντίθεση και απελευθερώνουν μια ζωογόνο δύναμη. Στη φωτογραφία όπου τα ερείπια χρησιμοποιούνται σαν γεωμετρικό πλαίσιο τής εικόνας και σαν θεατρική σκηνή των γεγονότων. Στη φωτογραφία όπου ο φωτογράφος-θεατής μοιάζει απλώς παρατηρητής που δεν παρεμβαίνει αλλά ανακαλύπτει, χωρίς να γίνεται αντιληπτός. Από την άλλη μεριά στέκεται η "νέα" φωτογραφία, η οποία με τρόπο απλοϊκά προφανή επιχειρεί να προσδώσει ενδιαφέρον στην εικόνα και να συνδέσει τα στοιχεία της μέσα από τη γεωμετρική της σχεδίαση. Ο φωτογράφος προδίδει την παρουσία του και την παρέμβασή του, σαν να ομολογεί την αδυναμία του να χειριστεί τα εγγενή στοιχεία τής εικόνας. Τα παιδιά τον κοιτάζουν επιβεβαιώνοντας την παρουσία του και υπογραμμίζοντας την προσπάθειά του. Η φτώχια και τα ερείπια δεν είναι πλέον παρά απλά και μονοσήμαντα στοιχεία αποκομμένα από την πραγματικότητα, αλλά και σε πλήρη αδυναμία να μετατραπούν σε φωτογραφικά γεγονότα. Η φωτογραφία αυτή έχει έμπειρα δομικά και διακοσμητικά στοιχεία, αλλά στερείται αιτίας ύπαρξης και εσωτερικού διαλόγου.

Έτσι αποδεικνύεται για μια ακόμη φορά ότι η φωτογραφία είναι μια σειρά διαδοχικών επιλογών μέσα από τις οποίες διαμορφώνεται και εκφράζεται η καλλιτεχνική γλώσσα και πρόταση τού φωτογράφου. Η υποκατάστασή τής βούλησής του σε οποιοδήποτε στάδιο τής καλλιτεχνικής διαδικασίας δεν είναι καθόλου σίγουρο ότι αποσαφηνίζει ή ότι εμπλουτίζει τη γλώσσα του, ενώ δεν είναι απίθανο και να την παραμορφώνει.

Πρόσφατα Άρθρα

Εκθέσεις Φωτογραφίας (03 Σεπ 2024)

Δύο συμμετοχικές δράσεις με τίτλο «Ζωντανές φωτογραφίες» θα πραγματοποιηθούν στο πλαίσιο της έκθεσης «ΙστορίεςΤης. Φωτογραφικές πρακτικές, 1974-2024» την Τετάρτη 11 Σεπτεμβρίου στις 18:00 και την...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (03 Σεπ 2024)

Το Κέντρο Δημιουργικής Φωτογραφίας Θράκης σας προσκαλεί στην υποβρύχια έκθεση φωτογραφίας με τίτλο "Φως & Ύδωρ". Αυτή η μοναδική καλλιτεχνική δράση έχει ως στόχο να αναδείξει τη μαγευτική...

Cinema (30 Αυγ 2024)

Το 47ο Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας θα διεξαχθεί από τις 2 έως τις 8 Σεπτεμβρίου 2024 στη Δράμα με ένα πλούσιο πρόγραμμα, που περιλαμβάνει 211 ταινίες από 39 χώρες. Από αυτές, 148 μικρού...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (30 Αυγ 2024)

Λίγες μέρες πριν την έναρξη του Photometria International Photography Festival 2024, το Photometria Photography Center υποδέχεται τα έργα επτά νέων δημιουργών που συμμετείχαν στον πρώτο χρόνο...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (30 Αυγ 2024)

Το Κέντρο Δημιουργικής Φωτογραφίας Θράκης και το Εργαστήριο Φωτογραφίας Νίκης Σπάρταλη σας προσκαλούν στην έκθεση φωτογραφίας με τίτλο "Μετά τη Φωτιά". Η έκθεση θα...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (30 Αυγ 2024)

Στον χώρο για τη φωτογραφία ΥπΟψΗ, ο φωτοδημιουργός Μανόλης Κασιμάτης, επ'ευκαιρία των παραολυμπιακών αγώνων που ξεκίνησαν την Τετάρτη 28/8 στο Παρίσι, ανασύρει από το σεντούκι των φωτοαρχείων του...

News (22 Αυγ 2024)

Την Δευτέρα 26-8-24 στις 20:15  θα γίνει η παρουσίαση στο δρομάκι της Κορνάρου στην παλιά πόλη "κάτω από το φως των αστεριών και τους ήχους των ανυποψίαστων περαστικών". Ο...

Book Reviews (20 Αυγ 2024)

Το πρώτο φωτογραφικό λεύκωμα-μονογραφία του βραβευμένου φωτογράφου Στέφανου Κουρατζή, «Αμμόχωστος – Το Άλγος του Νόστου», είναι ο καρπός μιας τετραετούς συνειδητής προσπάθειας για την αισθητική...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (12 Αυγ 2024)

Στο ξενοδοχείο Δεξαμενές παρουσιάζεται η φωτογραφική έκθεση «Road trip στην Άγρια Δύση» της Ροζίτας Σπινάσα. Ολόχρυσα χωράφια γεμάτα αραβοσίτια που κινούνται ρυθμικά στο φύσημα του ανέμου, μια...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (12 Αυγ 2024)

 Μια έκθεση αφιερωμένη στην γυναίκα. Ντυμένο φωτογραφικό υλικό με την καταπληκτική ποιητική συλλογή της Ισπανίδας Leire Bilbao. Η Kristina Bratuska εκθέτει μια σειρά από φωτογραφίες στην Λήμνο....

News (06 Αυγ 2024)

Ο Εκπολιτιστικός Σύλλογος «Θεοφάνης Σιγριανής», ο Πολιτιστικός Σύλλογος «Ελαίας Νήσος Λέσβος» και ο Εξωραϊστικός Πολιτιστικός Σύλλογος των απανταχού Σιγριανών «το Σίγρι» τη Δευτέρα 19 Αυγούστου και...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (06 Αυγ 2024)

Η Αμοργός είναι για μένα ένα σημείο αναφοράς τα τελευταία 30 περίπου χρόνια. Ως επισκέπτης και φωτογράφος πάντοτε παρατηρούσα όλες τις μικρές και μεγάλες αλλαγές στο τοπίο, φυσικό και μη, στους...