Penny picture display

Είναι έντονα αστεία, και πολύ συγκινητική, και πολύ λυπητερή, και πολύ ανθρώπινη. Είναι ένα ντοκουμέντο, πολύ αληθινή και πολύ περίπλοκη. Όλοι αυτοί οι άνθρωποι είχαν ποζάρει μπροστά στη κάμερα του τοπικού φωτογραφικού studio και μόλις έφερα την δική μου κάμερα, όλοι μαζί πόζαραν ξανά για μένα. Αυτό είναι ένα υπέροχο γεγονός, κοιτάζω τη φωτογραφία και σκέφτομαι, και σκέφτομαι, και σκέφτομαι για όλους αυτούς τους ανθρώπους...

Ο Walker Evans (1903-1975) υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους Αμερικανούς καλλιτέχνες φωτογράφους του 20ου αιώνα. Οι φωτογραφίες του είναι ένας τέλειος συνδυασμός φωτογραφικής τεκμηρίωσης και προσωπικού σχολιασμού. Μέσω μιας «ιδανικής» ουδετερότητας, η πραγματικότητα στο έργο του μεταμορφώνεται σε μια σαρωτική λυρική τέχνη. Η οπτική του ξεπέρασε τα τότε όρια της φωτογραφικής αισθητικής δημιουργώντας έναν ισχυρότατο αντίκτυπο. Το ώριμο φωτογραφικό του ύφος και η συνοχή του έργου του προσέφεραν έναν δρόμο έμπνευσης στους καλλιτέχνες των επόμενων γενεών. Για περισσότερο από 40 χρόνια καλλιέργησε και επιβεβαίωσε τη δημοκρατία του φωτογραφικού μέσου όχι μόνο ως περιεχόμενο αλλά και ως έννοια. Μια έννοια που για τον Evans παράγεται μοναδικά από έναν φακό, ένα φίλμ και τη χημεία. Η «Penny picture display» σίγουρα δεν είναι μια προσχεδιασμένη φωτογραφία, δεν είναι «κατασκευασμένη» ούτε προϊόν σκηνοθεσίας, δεν προέρχεται από κάποιου είδους ανάθεση. Είναι απλά μια εικόνα από φωτογραφίες που βρέθηκαν εμπρός του. Είναι μια φωτογραφία φωτογραφιών με την γραφική επικάλυψη της λέξης studio η οποία από την μία παραπέμπει σε ένα χώρο-σημείο συνάντησης και από την άλλη προτείνει στους ευρισκόμενους την ισότητα. Όλοι εκεί είναι ίσοι σε μέγεθος, σε γραμμή και στήλη. Για την συγκεκριμένη φωτογραφία ο Evans είπε: είναι έντονα αστεία, και πολύ συγκινητική, και πολύ λυπητερή, και πολύ ανθρώπινη. Είναι ένα ντοκουμέντο, πολύ αληθινή και πολύ περίπλοκη. Όλοι αυτοί οι άνθρωποι είχαν ποζάρει μπροστά στη κάμερα του τοπικού φωτογραφικού studio και μόλις έφερα την δική μου κάμερα, όλοι μαζί πόζαραν ξανά για μένα. Αυτό είναι ένα υπέροχο γεγονός, κοιτάζω τη φωτογραφία και σκέφτομαι…, και σκέφτομαι…, και σκέφτομαι για όλους αυτούς τους ανθρώπους. Ως φωτογράφος, δάσκαλος φωτογραφίας αλλά και ως θεατής έχω μελετήσει την κάθε επιμέρους εικόνα σε αυτή τη φωτογραφία. Προέκυψε να παρατηρήσω πόσοι και πόσες φοράνε καπέλα, πόσα είναι τα μωρά, πόσοι οι νέοι και οι ηλικιωμένοι. Πόσοι κοιτάζουν τον φακό και πόσοι όχι. Πόσοι απεικονίζονται πέραν της μιας φοράς.

Η φωτογραφία τραβήχτηκε το 1936 και είναι μία σύνθεση από 225 πρόσωπα-πολίτες της πόλης Savannah της πολιτείας Georgia οι οποίοι βρέθηκαν εκεί στο studio για διάφορους λόγους οι οποίοι εξηγούνται από τις εκφράσεις τους. Κάποιοι για το δίπλωμα οδήγησης, άλλοι για να τεκμηριώσουν την αγάπη τους, την ηλικία τους, μια στιγμή της ζωής τους. Η μελέτη αυτής της φωτογραφίας δεν οδηγεί μόνο στην οπτική γνωριμία με τους ανθρώπους που απεικονίζονται. Οδηγεί πρωτίστως στον Walker Evans και τη φωτογραφική του τέχνη.

Κείμενο: Δημήτρης Τσεβάς.

(Με αφορμή ένα άρθρο του Craig Carlson)

Πηγή: http://photozone5.blogspot.gr

Πρόσφατα Άρθρα

News (16 Αυγ 2019)

Στο Hornsey του Λονδίνου, στο Intrepid Art Café, εκθέτει ο Πολυδεύκης Ασωνίτης τη δουλειά του με θέμα: "Χορεύοντας με την καρδιά της", που πραγματοποίησε σε συνεργασία με τη χορογράφο...

News (16 Αυγ 2019)

H έκθεση που φιλοξενείται στην Κορνάρου, σήμερα 16 Αυγούστου, είναι του Γιώργου Μαραζάκη με τον τίτλο “a cure for anthropocene” . Ο καλλιτέχνης  προλογίζει την έκθεση του με το  παρακάτω...

My Portfolio (16 Αυγ 2019)

 Ένα μέρος που μου κίνησε ιδιαίτερα το ενδιαφέρον με τις παραδόσεις και τα έθιμα του στην Ελλάδα, είναι η Όλυμπος Καρπάθου. Έχει αφιέρωσα αρκετό καιρό σε τρεις διαφορετικές περιόδους, το Πάσχα,...

My Portfolio (16 Αυγ 2019)

 Η σειρά αυτή των φωτογραφιών έγινε μέσα σ’ένα διάστημα μερικών ετών. Καθώς δεν υπήρχε κάποιο προαποφασισμένο θεματικό πλαίσιο,  η σειρά είναι περισσότερο το προϊόν μιας αφαίρεσης, μικρά...

Flash (16 Αυγ 2019)

Ένα αυτοκίνητο πλησιάζει σε ένα άδειο parking. Μπροστά στον οδηγό του ανοίγονται πολλές επιλογές ως προς την τελική θέση στάθμευσης. Το γεγονός αυτό - της ευκολίας πολλών επιλογών,- θα τον...

News (16 Αυγ 2019)

Την Παρασκευή 16 Αυγούστου στις 20:00 το 2ο Chania International Photo Festival θα ανοίξει τις πόρτες του. Το Φεστιβάλ θα διαρκέσει μέχρι το Σάββατο 24 Αυγούστου,...

News (10 Αυγ 2019)

Το Ιστορικό Αρχείο-Μουσείο Ύδρας διοργανώνει και φιλοξενεί από 1η Σεπτεμβρίου μέχρι 30 Οκτωβρίου την έκθεση φωτογραφίας της εικαστικής φωτογράφου Αμαλίας Σωτηροπούλου με θέμα...

News (08 Αυγ 2019)

Έκθεση Φωτογραφίας στο Εθνογραφικό και Λαογραφικό Μουσείο Μακεδονίας- Θράκης (ΛΕΜΜ-Θ) Το ΛΕΜΜ- Θ παρουσιάζει την πρόσφατη φωτογραφική δουλειά του Πολυδεύκη Ασωνίτη με θέμα τους καρβουνιάρηδες...

Presentation (07 Αυγ 2019)

Η Δώρα Κατάκη γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη. Αποφοίτησε από το τμήμα Κινηματογράφου της Σχολής Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.Hαγάπη της για την τέχνη και...

Exodus (06 Αυγ 2019)

Θερινή Έκθεση Φωτογραφίας «Αθήνα, Η πόλη μου…» στην Τήνο από τις 10 ως τις 24 Αυγούστου - 2019   Η Φιλανθρωπική Οργάνωση ΚΑΡΙΤΑΣ σας ενημερώνει ότι από τις 10 έως τις 24 Αυγούστου 2019 και...

Exodus (06 Αυγ 2019)

Το Ιστορικό Αρχείο Μουσείο Ύδρας διοργάνωσε και φιλοξενεί δύο εκθέσεις φωτογραφιών του διεθνούς φήμης Γάλλου Artist Photographer Pascal Blondeau, με τον γενικό τίτλο “Oui, Je crois”. Πρόκειται...

My Portfolio (05 Αυγ 2019)

 Τραχιά είναι τα Γιάννινα στα ορεινά, με τους ανθρώπους της να εργάζονται σκληρά και επίμονα. Ντυμένοι στα μαύρα σε αντίθεση με το άσπρο των προβάτων και σε συμφωνία με το μαύρο των...