Μία φωτογραφία που δεν χρειάζεται καμία ανάλυση. Η πρόθεση του φωτογράφου είναι να δούμε ακριβώς αυτό που δείχνει και αποσκοπεί -και το πετυχαίνει- στο να προκαλέσει. Ούτε ένα μακροσκελές υποστηρικτικό-επεξηγηματικό κείμενο, κατά την προσφιλή συνήθεια των σύγχρονων επιμελητών εκθέσεων, μπορεί να τη βοηθήσει ιδιαίτερα. Το εικονιζόμενο είναι τόσο δυνατό, που της στερεί το βάθος και αποκλείει κάθε είδους ερμηνεία, αφού ενεδρεύει ο κίνδυνος της γελοιοποίησης του ερμηνευτή. Η φωτογραφία στέκεται στην επιφάνεια της πρόκλησης.
Το φωτογραφικό έργο του Joel Peter Witkin χαρακτηρίζεται από μία γκροτέσκ διάθεση, όπου κυριαρχούν τα πτώματα, κομμένα ανθρώπινα μέλη, τρανς, άτομα με νανισμό, κλπ.
Συμπληρώνεται με ειδική επεξεργασία που περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, ξύσιμο αρνητικού και τεχνικές λεύκανσης στην εκτύπωση. Εδώ επιλέξαμε μία από τις πιο «σεμνές» του, ένα πορτραίτο του performer Melvin Burkhart, γνωστού ιδιαίτερα γι’αυτό του το νούμερο.
Οι φωτογραφίες του Witkin αποτελούν ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα (από τα πάμπολλα στην ιστορία της Φωτογραφίας) του περίφημου «Σοκ των εικόνων», όπου σκοπός είναι η πρόκληση των αισθήσεων, παρά ο ερεθισμός της σκέψης.
Φωτογραφία: © Joel Peter Witkin-Human oddity, 1985